View Full Version : Gesplitst -> Snel bochtenwerk met platte/stretched banden
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/t31.0-8/10259028_694950500563393_776210074030574790_o.jpg
skywalker38
27-01-2015, 14:40
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/t31.0-8/10259028_694950500563393_776210074030574790_o.jpg
Mooi gezicht die dikke banden,beter dan die getrokken rotzooi :thumbup:
:hug:
magnetron
27-01-2015, 14:53
:hug:
Hmm.. dat weet ik nog niet helemaal, maar de functionaliteit sta ik wel achter haha!! :D :thumbup:
Sven-GTI
27-01-2015, 16:02
Gewoon een fatsoenlijk stuk rubber om die velg heen :D zoals het hoort! :thumbup:
Semi-slicks / slicks zijn ook wel een stuk stugger uiteraard.
Met straatbanden rijd ik wel veel liever een plattere band (of getrokken). Zodat ik een stuk meer gevoel met de weg heb.
Dat laatste zinnetje moet nog even herzien Sven...
AMEN!
Sven-GTI
27-01-2015, 17:46
Dat laatste zinnetje moet nog even herzien Sven...
Hoezo? Ik merk duidelijk verschil tussen slicks of straatbanden waneer je (omgerekend) dezelfde maat hebt. Straatbanden hebben over het algemeen een veel slappere wang waardoor er, in mijn ervaring, veel minder gevoel is met de weg.
Ik voel ongelijkheden etc. veel minder in m'n stuur terug. Ik vind dit zeer vervelend, liever minder comfort en meer 'feeling' :D
Op de straat getrokken banden. Dat rijd niet fijn als je flink hoekt.
skywalker38
27-01-2015, 20:11
Hoezo? Ik merk duidelijk verschil tussen slicks of straatbanden waneer je (omgerekend) dezelfde maat hebt. Straatbanden hebben over het algemeen een veel slappere wang waardoor er, in mijn ervaring, veel minder gevoel is met de weg.
Ik voel ongelijkheden etc. veel minder in m'n stuur terug. Ik vind dit zeer vervelend, liever minder comfort en meer 'feeling' :D
Geloof mij pik,daar heb je echt geen getrokken/platte banden voor nodig een goede kwaliteit band en dan neem ik als voorbeeld een Michelin pilot sport hoeft echt niet extreem plat te zijn om een goed contact met de weg te hebben
Sven-GTI
27-01-2015, 20:23
Pilot sport heb ik trouwens niet echt goede ervaringen mee. Maar dat is natuurlijk ook weer een mening op zich :D
Laatste jaren reed ik op Toyo Proxess T1-R of Dunlop SP Sport (maxx of 9000). De bandenmaten waren dan 225/40/16 of 215/40/17.
Tijdje terug met 225/55/17 gereden onder een Audi (continental sportcontact) en had hier nou niet echt veel 'feeling' wanneer ik flink door de bochten ging.
Maar goed, over zo'n onderwerp kun je eindeloos blijven discussiëren want iedereen heeft weer andere voorkeuren. Wat ik eerder postte was ook een mening zoals je kon zien en geen zwart op wit feit.
skywalker38
27-01-2015, 20:31
Zo'n discussie is juist leuk maar idd onder een andere topic wellicht
Zo'n discussie is juist leuk maar idd onder een andere topic wellicht
Discussieer maar raak! :thumbup: :thumbup:
Heuuuuu kutbanden, Nankang is echt zooi. Loopt van de velg af heeuu.
Zoiets? :D
Sven-GTI
27-01-2015, 22:42
Getrokken banden swag je weet zelf.
Haha, maar even serieus. Het merk / type band heeft natuurlijk zeer veel invloed op het rijgedrag. Maar persoonlijk op een straatauto wil ik voor straatgebruik vaak liever een grotere velg met een 'plattere' band voor de looks :D :D
Sowieso ben ik nooit zo van die extreem getrokken banden hype geweest. Weleens met getrokken banden gereden maar dat beviel niet zo, want bredere banden betekent vaak toch wel meer grip :D
Bluepower
28-01-2015, 01:42
De keuze voor een bepaalde band/compound is naast persoonlijke voorkeur ook erg afhankelijk van het gebruik, en onder welke auto met welke afstellingen.
Dit alles bepaald of een bepaalde band bij de ene auto/bestuurder een goed gevoel geeft, of een minder gevoel..
Ik reed vroeger(praat ik over vanaf 15 jaar geleden) altijd op de Toyo T1-R(en daarna kort de R1R), daarna de overstap gemaakt naar Kumho(zowel de KU36 als de V70) en ik moet zeggen dat de Kumho's mij een veel beter gevoel en beheersing geven dan de Toyo's... Maar zoals ik al zei, is erg afhankelijk van de komplete setup of een band goed presteerd of niet..
In het Porsche topic ging het er laatst ook over. Hier hoe ik erover denk:
Met een normale auto rij je toch voornamelijk/alleen op de openbare weg, dus 'zo snel mogelijk door bochten gaan' is ondergeschikt aan het uiterlijk van een auto (mijns inziens). Zodra je een trackday auto gaat bouwen oid is het vice versa.Hoe ver je gaat hangt af van de auto, zowel met een 'stance-setup' (een mk2 1.3 is anders als een mk2 20vt) als een 'trackday-setup' (200pk is anders als 600pk). Als je geen extreem vermogen hebt dan vind ik het allemaal niet zo spannend.
Heb met de jaren van alles gehad kwa merken/maten op verschillende soorten auto's met uiteenlopende vermogens. Moet zeggen dat ik totaal geen voorkeur heb voor een specifiek merk/type band. In mijn ogen hangt dat dus samen met het de specs van de auto en waar je 'm voor gebruikt. Woon/werkverkeer kan je op een Nankang net zo goed als op een Continental.. heb je 600pk en wil je gaan hoeken op het circuit (bij wijze van), dan zou ik me wat meer verdiepen in welk bandje daar het beste voor is.
Woonwerk verkeer gewoon op pangpang..... Ow hell nooo. Dan moet je toch über weersomstandigheden hebben anders eindig je binnen de kortste keren in een weiland
Mooi van die indianenverhalen. Hiermee doelde ik dus op met mijn eerste reactie hier een paar boven. Dat is toch vaak het niveau van discussie wat dit onderwerp oplevert hier. Beetje jammer altijd. Ik weet verder niet wat voor een chauffeur jij bent en hoevaak/wanneer je op de weg zit, wat voor auto je rijdt met wat voor bandenmaat/merk... maar als je op Nankang banden binnen de kortste keren in een weiland beland dan heeft dat meer te maken met jou stuurmanskunsten dan met het rubber wat om je velgen zit.
obimaster
28-01-2015, 12:22
Mooi van die indianenverhalen. Hiermee doelde ik dus op met mijn eerste reactie hier een paar boven. Dat is toch vaak het niveau van discussie wat dit onderwerp oplevert hier. Beetje jammer altijd. Ik weet verder niet wat voor een chauffeur jij bent en hoevaak/wanneer je op de weg zit, wat voor auto je rijdt met wat voor bandenmaat/merk... maar als je op Nankang banden binnen de kortste keren in een weiland beland dan heeft dat meer te maken met jou stuurmanskunsten dan met het rubber wat om je velgen zit.
x2
Nou...ik denk dat Misha deels gelijk heeft. Als je normaal rijdt, maakt het inderdaad niet zoveel uit wat voor band je rijdt. Ik denk dat juist het verschil gemaakt wordt als het er op aan komt....dus, bij een noodstop of bij een flinke uitwijkmanoeuvre. Ik denk dat je dán goed verschil ziet tussen een nankang/linglong/etc of een Pirelli/michelin/etc band
Ik denk dat veel mensen dat vergeten. Je hoort vaak de verhalen zoals hierboven ook; dat je pas moet gaan denken aan een betere band, wanneer je meer vermogen onder de kap hebt. Dus...met een 1.0 of een 1.3 zou het niet zo interessant zijn om een dure/kwaliteitsband te plaatsen? Ik ben het er iig niet mee eens.
Maar, de discussie ging over stretched/platte banden icm bochtenwerk.
Qua stretched banden heb ik niet echt veel ervaring...ik heb een aantal auto`s gehad met lichte stretch en heb hier zelf eigenlijk nooit problemen mee gehad. Maar nou hadden deze dus ook lichte stretch en geen stretch zoals deze:
https://ekhatch.files.wordpress.com/2008/10/ekwpres36.jpg
Wat je vaak hoort en leest is dat men met de stretch zoals hierboven ook meer druk in de band moeten pompen, omdat deze anders steeds over de hump terug schiet. Mijn mening: als je dat moet doen om je band op z`n plek te houden...neem dan aub een bredere band...dat kán niet goed zijn. Met normaal rijgedrag zal de band misschien wel blijven zitten, maar wat gebeurt er wanneer je flink moet uitwijken o.i.d.? Komt er dan zoveel beweging in de band dat hij er alsnog weer af schiet?
Wat betreft platte banden....wat ik zelf fijn vind is een band met redelijke hoogte...dus voor mijn Golfje 2 een 195/50/15. Ik heb ook 195/45/16 gereden op de Golf en je voelt inderdaad meer van het wegdek, maar qua gevoel heb ik liever de 195/50/15. Ik denk dat dat ook een gevalletje smaak is. Een 185/65/14 rolde mij iig teveel over de band door de hoge wang...
Volgens mij is het wel zo, dat door de rol van de band, dat je wat meer gewaarschuwd wordt door de auto...dus wanneer je een hele platte band hebt en je een snelle bocht neemt, dat je hier ook later voelt dat de auto gaat glijden..en dat je dan eigenlijk al moet ingrijpen op het glijden ipv het corrigeren om niet te gaan glijden met een band met een iets hogere wang...correct me if I`m wrong..
Ik mag zelf graag een beetje gooien en smijten met een auto, en ik heb nog nooit iets voorgehad van banden die van velgen aflopen of ander soort zaken wat je met enige regelmaat op fora leest en ik heb toch met redelijk wat combinaties gereden kwa breedtes, merken, stretch (2.5bar zet ik er altijd op), etc. Vaak komen die verhalen van mensen af die er zelf geen ervaring mee hebben valt me op. Als je het niet eens bent met de keuze van dergelijke banden is dat natuurlijk voor jezelf, maar ik krijg altijd een beetje jeuk van verhalen die nergens op gebaseerd zijn.
Wat voor auto (vermogen) dan ook, natúúrlijk dragen betere banden bij op een positieve manier. Maar realistisch gezien, ik heb in een jaar of 8 rijervaring (gemiddeld genomen zo'n 30k op jaarbasis) nog nooit een échte noodstop of uitwijkmanoeuvre hoeven maken. Dus zeker in het geval van een goedkope auto zoals bv een mk2 1.3, zou ik geen banden monteren die evenveel kosten als de aanschaf van de auto zelf. Voor een plotselinge actie die misschien 1 keer in de 5/10 jaar voorvalt kan je moeilijk al die tijd banden kopen die 3 keer zo duur zijn als andere, welke ook gewoon prima voldoen aan de eisen. Als je zo'n Golfje dagelijks rijdt dan zul je het waarschijnlijk ook niet al te breed hebben en is 150 euro voor een band gewoon heel grof betaald als ze na anderhalf jaar alweer kaal zijn. Overigens wordt elk product voor het op de markt komt uitvoering getest, als iets écht levensgevaarlijk is dan komt het niet op de markt.
Bij veel vermogen heb je naast de veiligheids-argumenten ook nog de reden dat je je vermogen kwijt wil, dat je gebruik wil kunnen maken van je pk's zonder wielspin tot z'n 3. Daarbij, als je veel vermogen hebt dan is de waarde van de auto waarschijnlijk ook dermate hoog dat het wat rendabeler is om veel geld uit te geven aan banden. In mijn inziens zijn er dus een aantal argumenten te noemen om bij veel vermogen wel dure banden aan te schaffen en bij een goedkope/langzame auto niet.
skywalker38
28-01-2015, 16:21
@Misha je hebt idd gelijk dat iedere band die hier voor de openbare weg verkocht wordt een goedkeuring heeft,maar als je een band om de velg laat trekken zoals boven getoond dan is een goedgekeurde band niet echt veilig als je op de snelweg effe die bocht rap wilt pakken
Maar ik zal het waarschijnlijk niet snappen,ik vindt het echt geen porem zo'n band die zo is gemonteerd,en voor wat??,voor de extra "scene" punten omdat de velgrand dan lekker buiten de wielkasten uitsteken?,op MIVW stond ook zo'n heerlijk voorbeeld een Engelsman met een Seat Leon de schermen waren helemaal naar de klote omdat ze op de velgranden steunden nadat hij door zijn hoeven zakte door de airride
Ik ben kennelijk van een andere generatie die hier waarschijnlijk niet aan kan wennen/begrijpen
als je een band om de velg laat trekken zoals boven getoond dan is een goedgekeurde band niet echt veilig als je op de snelweg effe die bocht rap wilt pakkenHeb je hier onderbouwing bij dan, feiten, voorbeelden..
Ik heb op 185/35 Nankang op 8j rondom 200+ gereden op de Duitse snelweg zonder problemen. Hoe pak je een bocht rap op de snelweg trouwens? Beetje stretch of een wat minder merk dan Continental kan echt geen kwaad hoor :rolleyes:
Mensen kunnen altijd zo lekker afgeven op wat een ander heeft, laat eenieder gewoon in zijn waarde :thumbup:Precies :thumbup:
Dus ook mensen die stretch tof/mooi vinden, en dat heeft niks met 'scene-punten' te maken, alleen het gebruik van die term al...
Praktijkvoorbeeldje:
weet niet of men dit stretch noemt, maar het komt erop neer, een 195/45/14 bandje om een 8J velg, heeft mij in jaren geen problemen opgeleverd met snelweg bochtjes hoeken op redelijke snelheid e.d.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-WOMGYIPW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-VC6WPZRW.jpg
Zelfde bandje als Sven , een Toyo Proxes T1-R.
en dat was met de "oh zo ondergewaarde 1.3 motor" :D .
skywalker38
28-01-2015, 17:27
Heb je hier onderbouwing bij dan, feiten, voorbeelden..
Ik heb op 185/35 Nankang op 8j rondom 200+ gereden op de Duitse snelweg zonder problemen. Hoe pak je een bocht rap op de snelweg trouwens? Beetje stretch of een wat minder merk dan Continental kan echt geen kwaad hoor :rolleyes:
Precies :thumbup:
Dus ook mensen die stretch tof/mooi vinden, en dat heeft niks met 'scene-punten' te maken, alleen het gebruik van die term al...
Ik heb idd de wijsheid niet in pacht maar het lijkt mij dat als een gerenomeerde bandenzaak het niet eens wil monteren ivm oogpunt veiligheid dit toch wel iets zegt of niet soms?
Bandenmerken adviseren ook niet voor niets een bepaalde velgbreedte voor de specifieke maat in kwestie?,ik heb juist begrepen dat men getrokken banden zou gebruiken bij driften omdat ze juist beter "glijden,, hierdoor.
Omdat ik hier een bepaald oordeel over hebt wil niet zeggen dat ik iemand wat dat betreft niet in zijn waarde zou laten
We hebben het hier toch over een discussie in het algemeen,ik speel het niet bij iemand op de man af,men moet zelf weten wat ze monteren
En met "scene punten" weet jij net zo goed als ik dat je minimaal zespots porsche klauwen rotiforms of rennsport wielen moet hebben om er bij te horen
skywalker38
28-01-2015, 17:29
Praktijkvoorbeeldje:
weet niet of men dit stretch noemt, maar het komt erop neer, een 195/45/14 bandje om een 8J velg, heeft mij in jaren geen problemen opgeleverd met snelweg bochtjes hoeken op redelijke snelheid e.d.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-WOMGYIPW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-VC6WPZRW.jpg
Zelfde bandje als Sven , een Toyo Proxes T1-R.
en dat was met de "oh zo ondergewaarde 1.3 motor" :D .
Dit noem ik niet echt getrokken dit misstaat ook totaal niet
Black Devil
28-01-2015, 18:17
Heb je hier onderbouwing bij dan, feiten, voorbeelden..
Precies :thumbup:
Punt 1 over 'te'veel stretch. Als je een bepaalde velg hebt dan staat er in de papieren/certificaten welke bandenmaten er gevoerd mogen worden en onder welke auto. Ik snap dat hier niemand daar een reet om geeft, inclusief mezelf maar in Duitsland bijvoorbeeld kom je anders niet door de tuv.
Over de scène-punten ben ik het wel deels eens afgaande op de grote meetings. Er rijden genoeg auto's met serieus veel stretch en luchtvering waarvan de wielkasten helemaal verrot zijn en zelf roesten! Ik kan dit niet matchen met auto liefhebberij.
Ik heb idd de wijsheid niet in pacht maar het lijkt mij dat als een gerenomeerde bandenzaak het niet eens wil monteren ivm oogpunt veiligheid dit toch wel iets zegt of niet soms?
Bandenmerken adviseren ook niet voor niets een bepaalde velgbreedte voor de specifieke maat in kwestie?,ik heb juist begrepen dat men getrokken banden zou gebruiken bij driften omdat ze juist beter "glijden,, hierdoor.
Omdat ik hier een bepaald oordeel over hebt wil niet zeggen dat ik iemand wat dat betreft niet in zijn waarde zou laten
We hebben het hier toch over een discussie in het algemeen,ik speel het niet bij iemand op de man af,men moet zelf weten wat ze monteren
En met "scene punten" weet jij net zo goed als ik dat je minimaal zespots porsche klauwen rotiforms of rennsport wielen moet hebben om er bij te horenBandenboer of niet, als je geen harde bewijzen hebt dat het onveilig is dan doet je mening mij niet zoveel. De bandenboer zou maar eens iets meer tijd en moeite moeten steken in het erop ploppen van die bandjes.. 'Doen we niet, we pakken die leaserijders wel die ook hier hun banden stallen, bestellen, monteren, balanceren en hun auto uitlijnen'. Bandenboeren zitten niet op ons te wachten omdat we goedkope banden op internet bestellen, voor een paar tientjes die handel erop willen hebben wat eigenlijk 2 keer zoveel tijd kost en we vervolgens nergens meer voor langskomen. Voor die mannen is er geen marge meer. Wat ik nu ook weer zie (al een paar keer in deze thread), mensen die vanalles roepen zonder gegronde reden of beargumentatie, ik baseer mijn mening op mijn ervaring over de kwestie. Als je die ervaring niet hebt dan moet je ook niet van alles gaan roepen denk ik dan. Als ik wat wil weten over welke bandjes ik het best kan pakken als ik een trackday auto heb, dan ga ik dat ook niet zelf bedenken op basis van hersenspinsels.
Wel of niet in hun waarde laten en niet op de man spelen geldt in die andere discussies net zo, vandaar dat ik die opmerking even quote. Er gebeurt namelijk precies hetzelfde, discussie over onderwerp X zonder persoonlijke vetes of wat dan ook. Als je kritiek ergens op hebt (bandenkeuze, advertentie-opmaak of wat dan ook) wil dat niet zeggen dat je geen respect hebt voor diegene. Je zegt het zelf ook, daarom vond ik die opmerking misplaatst.
Ik heb geen zespots Porsche remklauwen, Rotiforms of Rennsports.. toch heb ik afgelopen jaar alleen maar positieve reacties gehoord over mijn auto. Waarschijnlijk omdat het negatieve achter je rug om gebeurt maar goed, ik ben er toch wel redelijk van overtuigd dat ik auto heb waar ik me niet voor hoef te schamen. Scenepoints is wat mij betreft een illusie, je moet lekker op je auto schroeven wat je zelf mooi vindt en dan krijg je vanzelf wel mensen die het tof vinden of niet, je maakt 'm toch voor jezelf, niet voor de scene. Er is geen checklist voor het bouwen van een dikke Volkswagen.
@Erdem, er zijn zeker van die koekwauzen die hun wielkasten naar de knoppen rijden. De link met liefhebberij kan ik inderdaad ook niet leggen, de link naar aandachttrekkerij wel.
DutchWilco
28-01-2015, 20:07
Black Devil: Ik heb zo'n vermoeden dat ik met jouw wel door 1 deur kan :thumbup:
Strech = Show no Go
Ooit een raceauto op stretched banden gezien :screwy:
Voor straatgebruik zijn er toleranties voor wat de maximale en minimale breedte behoord te zijn voor wat er op een velg hoort en is niet voor niks.
Voor straatgebruik word er behalve gekeken naar het comfort, ook naar de veiligheid onder zo veel mogelijk verschillende omstandigheden.
Ik geloof zeker dat een wat getrokken band prima kan rijden, maar wat als je plotseling moet uitwijken voor zoiets als voor iemand zijn kind bijvoorbeeld :rolleyes:
Idd dit doe je normaal gesproken niet en is alleen van toepassing als het je overkomt, en dan ben je blij dat ze dit al hebben getest bij de bandenfabrikanten zodat dit het verschil kan maken tussen leven en dood bijvoorbeeld :rolleyes:
Op het circuit draait alles om presteren en gelden er andere regels voor de banden. Voor op het circuit worden banden ontwikkeld die beter presteren en geen enkele vorm van comfort nodig hebben. De temperatuur in deze banden zijn over het algemeen ook een stuk hoger dan bijvoorbeeld bij straatgebruik. Al zou je zo hard mogelijk willen gaan over de normale wegen, kom je nog steeds niet aan de waardes zoals bij een raceauto het geval is die overal zo hard mogelijk moet kunnen afremmen, hard mogelijk op moet kunnen trekken, en zo hard mogelijk de bocht door moet zonder enige vorm van rust door bijvoorbeeld stoplichten, drukte op de weg, wachten voor het af kunnen slaan enz enz.
Waarom zou een F1 auto op zulke hoge banden staan en velgen hebben van maar 13inch waar maar van die kleine remmetjes in passen :confused:
Volgens vele hier zouden er 18 inch wielen onder horen te zitten met stretched banden zodat er ook nog eens (vooral mooie) grote remmen onder passen :D
Een discussie over welke band het beste is, kan niet ben ik van mening. Onder elke auto zal er een ander merk en soort band zijn die beter of minder goed zal rijden/presteren. Niet alleen het vermogen telt, maar ook het gewicht 2wd of 4wd, wielbasis, afstelling, rijstijl enz enz.
Sven-GTI
28-01-2015, 20:13
Ik heb zelf 1x met getrokken banden gereden (niet extreem) maar een beetje. Vooral omdat ik het wel leuk vond staan met zulke brede velgen. Alleen ben toch weer terug gestapt naar 'normale banden'
Ik ben niet zo van die getrokken look. Evenals die achterlijke camber die veel mensen rijden.
Pas geleden een jongen gesproken met een Civic. 200pk onder kap, alleen kon er verder niets mee. 165/40 bandjes flink getrokken en achter zo'n 10 graden camber (of zelfs meer?); want dat is 'cool' aldus de eigenaar. En die 200pk is ook 'cool', het gaat meer om het hebben dan het daadwerkelijk gebruiken zei hij..
Het kan aan mij liggen, maar deze logica ontgaat mij totaal :screwy:
Ik ben geen fan van een Civic, maar als hij daar een stel dikke semi-slicks onder had stond het stukken beter en kon hij ook nog eens aardig scheuren met die auto....
Ik heb bijna 20 jaar mijn rijbewijs.... Ik leg tegenwoordig lekker een fatsoenlijk merk banden om mijn wielen en de wagen minder laag. Met een beetje hard om de bocht hoeken glij je zo over je pang pang banden weg. En dan hebben we het nog niet gehad over de 0 grip in de regen.... Al genoeg merken banden op de auto gehad en voor mij zelf heeft een uniroyal rainsport altijd de voorkeur. Droog en nat een hoop grip. Hangkook ventus heb ik ook hele goede ervaringen mee.
Geen idee hoe hard jullie een beetje rond een rotonde of iets dergelijks rijden, maar schijnbaar niet hard genoeg....
DutchWilco
28-01-2015, 20:23
Ik heb zelf 1x met getrokken banden gereden (niet extreem) maar een beetje. Vooral omdat ik het wel leuk vond staan met zulke brede velgen. Alleen ben toch weer terug gestapt naar 'normale banden'
Ik ben niet zo van die getrokken look. Evenals die achterlijke camber die veel mensen rijden.
Pas geleden een jongen gesproken met een Civic. 200pk onder kap, alleen kon er verder niets mee. 165/40 bandjes flink getrokken en achter zo'n 10 graden camber (of zelfs meer?); want dat is 'cool' aldus de eigenaar. En die 200pk is ook 'cool', het gaat meer om het hebben dan het daadwerkelijk gebruiken zei hij..
Het kan aan mij liggen, maar deze logica ontgaat mij totaal :screwy:
Ik ben geen fan van een Civic, maar als hij daar een stel dikke semi-slicks onder had stond het stukken beter en kon hij ook nog eens aardig scheuren met die auto....
Dat is het grote verschil tussen de mensen die na een meeting met een beker naar huis willen of de mensen die na een potje racen op het podium willen komen te staan :D
DutchWilco
28-01-2015, 20:33
Ik heb bijna 20 jaar mijn rijbewijs.... Ik leg tegenwoordig lekker een fatsoenlijk merk banden om mijn wielen en de wagen minder laag. Met een beetje hard om de bocht hoeken glij je zo over je pang pang banden weg. En dan hebben we het nog niet gehad over de 0 grip in de regen.... Al genoeg merken banden op de auto gehad en voor mij zelf heeft een uniroyal rainsport altijd de voorkeur. Droog en nat een hoop grip. Hangkook ventus heb ik ook hele goede ervaringen mee.
Geen idee hoe hard jullie een beetje rond een rotonde of iets dergelijks rijden, maar schijnbaar niet hard genoeg....
:thumbup:
Ik geloof zeker dat een wat getrokken band prima kan rijden, maar wat als je plotseling moet uitwijken voor zoiets als voor iemand zijn kind bijvoorbeeld :rolleyes:
Idd dit doe je normaal gesproken niet en is alleen van toepassing als het je overkomt, en dan ben je blij dat ze dit al hebben getest bij de bandenfabrikanten zodat dit het verschil kan maken tussen leven en dood bijvoorbeeld :rolleyes:Ach kom nou, als de situatie er écht toe doet dan rij je zo'n kindje wat tussen de auto's door de straat op rent met Conti's ook gewoon omver hoor. Sommige doen alsof je niks kan overkomen als je voor 600 euro rubber onder je auto zet. Ik ben benieuwd of er ooit onderzoek is gedaan naar de samenhang van verkeersongelukken en het merk/type banden, dát zouden gegevens zijn waar je een conclusie uit kunt trekken. Al die loze kreten kan ik niet zoveel mee, zeker niet als het van de tegenstanders van stretched banden komt, lekker makkelijk om iets af te keuren (nogmaals) zonder gegronde redenen.
Geen idee hoe hard jullie een beetje rond een rotonde of iets dergelijks rijden, maar schijnbaar niet hard genoeg....Ahja, nu snap ik 'm. Als dit de insteek is van je deelneming aan het verkeer dan hoef ik verder niets meer te zeggen lijkt me.
DutchWilco
28-01-2015, 20:44
Ach kom nou, als de situatie er écht toe doet dan rij je zo'n kindje wat tussen de auto's door de straat op rent met Conti's ook gewoon omver hoor. Sommige doen alsof je niks kan overkomen als je voor 600 euro rubber onder je auto zet. Ik ben benieuwd of er ooit onderzoek is gedaan naar de samenhang van verkeersongelukken en het merk/type banden, dát zouden gegevens zijn waar je een conclusie uit kunt trekken. Al die loze kreten kan ik niet zoveel mee, zeker niet als het van de tegenstanders van stretched banden komt, lekker makkelijk om iets af te keuren (nogmaals) zonder gegronde redenen.
Ahja, nu snap ik 'm. Als dit de insteek is van je deelneming aan het verkeer dan hoef ik verder niets meer te zeggen lijkt me.
Je snapt hem echt niet he :shake:
skywalker38
28-01-2015, 20:46
Als je goed kan lezen,kijk dan even waar dit topic voor geopend is Misha
Black Devil
28-01-2015, 20:52
Misha,
Leuk dat jij je gelijk wilt halen met het feit dat je harde bewijzen etc wilt zien maar heb je goed mijn stukje gelezen?
Dan nogmaals:
Velg fabrikanten geven bepaalde maten op en breedtes welke gemonteerd mogen worden op de velgen en onder welke auto. Ze zullen nooit op een 10x19 velg een 225-35-19 goedkeuren, toch draaien wij dit soort maten er omheen maar dit zou in Duitsland nooit door de TUV komen. Geloof mij als ik je zeg dat niet alles wat er in Duitsland en Oosterijk rondrijd allemaal op papier is goedgekeurd.
Dan uit eigen ervaring, ik rijd met diverse auto's en diverse maten en ook met strech zo ook de Passat.
Winterset rijd een stuk prettiger en ligt beter op de weg ook in bochten en rijdt minder nerveus. Winterset met Conti's en zomerset met Nankangs. Ik heb ook de originele W8 wielen in 17 inch met 225-45-17 Nankang winterbanden. Nankangs hebben minder grip in het algemeen zowel zomer als winterset.
Winter 8,5*18 met 225-40-18 Conti TS810
Zomer 8,5*19 215-35-19 en achter 9,25*19 225-35-19 Nankang NS2
Wat vaak gepaard gaat met strech is camber voor en/of achter. Heb diverse setups gemaakt op de Passat met meer en minder camber, alles op een knappe manier dus geen gokwerk maar inclusief een knappe uitlijning. Uitlijnen is dus niet iets wat is versta onder wat een Kwikfit doet in 30min maar echt uitlijnen.
Alles binnen de marges is prima maar echt helemaal plat of veel camber werkt negatief op de wegligging en grip. Wat me ook opvalt is camber achterzijde geeft nerveuzer rijgedrag dus meer zoekerig en meer stuurcorrecties onder het rijden. Ik had 2,5gr camber achterop, reed niet fijn en dit nu teruggezet op 1,5gr.
Camber 2,5gr heb ik wel nodig om die zomerset kwijt te kunnen en moet strech banden hebben anders past het niet goed zonder aanlopen.
Ik vind een zekere mate van strech en camber ook echt heel mooi staan maar het heeft hoe dan dan negatieve gevolgen op het rijgedrag, ook als daily.
Black Devil
28-01-2015, 20:58
Black Devil: Ik heb zo'n vermoeden dat ik met jouw wel door 1 deur kan :thumbup:
Door 1 deur moet lukken, wel allebei skinnyjeans aan dan en geen dikke winterjas maar een dun zomerjasje :tongue:
obimaster
28-01-2015, 21:17
in belgie moet je ookniet afkomen hoor met getrokken banden, al zeker niet met camber of alle andere rare toestanden. geef mij maar een gewoone band
rij nu op 195 40 16 op een 7,5 j, als die banden op zijn (heb die velgen gekocht met banden op) ga ik voor ofwel 205 40 16 of 195 45 16
ik zie nog graag wat band op mijn velg
rij op de weekend auto op toyo, of dunop of ander A merk
op de daily, maakt nietzoveel uit, zelf daar kosten michelin niet zoveel op, en ben een rustig rijder, snel rijden kan iedereen, goed rijden is iets anders zeg ik altijd
ik heb enkel het gevoel dat je sneller bochten kan nemen op een laag profiel band, komt mss omdat ik niet zoveel snelle bochten ervaring heb
mvg
Ik geef reactie op stellingen die zich binnen deze discussie vormen, niet zo heel veel meer. Dat de intentie van deze thread anders was is niet zo'n ramp lijkt me. Trouwens, als we antwoord op die topictitel willen geven dan had het geen 2 pagina's hoeven duren:
Als je snel bochtenwerk ambieert dat moet je sowieso geen stretched banden monteren, dat lijkt me toch vrij logisch of niet? Snel bochtenwerk behoeft grip, stretch neemt grip weg. Je wil een zo groot mogelijk loopvlak creëren (contact met de weg), stretch is dan toch volkomen tegenstrijdig hieraan. Je moet dan juist de volledige velgbreedte benutten met band.
Dan refereer ik terug naar mijn eerste (serieuze) reply in dit topic:
Met een normale auto rij je toch voornamelijk/alleen op de openbare weg, dus 'zo snel mogelijk door bochten gaan' is ondergeschikt aan het uiterlijk van een auto (mijns inziens). Zodra je een trackday auto gaat bouwen oid is het vice versa.Is dit nou niet precies een reactie die relevant is aan de topictitel? Volgens mij wel. Nogmaals, ik hou wel van een beetje gooien en smijten, maar zolang je dit op de openbare weg doet kleven er bepaalde risico's aan die je niet kan wegnemen, ook niet met hele dure, dikke, brede banden.
Overigens is mijn eerste (niet serieuze) reply ook wel aardig om even aan te halen:
Heuuuuu kutbanden, Nankang is echt zooi. Loopt van de velg af heeuu.
Zoiets? :DDit is namelijk niet veel minder dan wat de gemiddelde tegenstander van stretched banden voor reactie geeft.
Erdem, ik hoef geen gelijk te halen hoor, maar als je een apart topic opent over de banden/stretch-discussie, dan verwacht ik wel een klein beetje inhoud. Die feitjes over wat er wel of niet mag dat geloof ik graag. Ook logisch trouwens, af fabriek leggen ze er niet voor niks een fatsoenlijke maat band op. Maar goed, ik heb verder niet zoveel met de Duitse TÜV te maken. In Nederland moet de gemiddelde meetingganger ook nogal wat handelingen verrichten voor de auto door de APK komt.
Black Devil
28-01-2015, 21:47
Misha, ik snap jou ook wel maar wat ik wil zeggen is het hetgeen jij zelf aan haalt. Je wil feiten/bewijzen etc dus daar doel ik op.
Maar de uitkomst is natuurlijk simpel: veel stretch is kut bochtenwerk :)
DutchWilco
28-01-2015, 21:55
Ik geef reactie op stellingen die zich binnen deze discussie vormen, niet zo heel veel meer. Dat de intentie van deze thread anders was is niet zo'n ramp lijkt me. Trouwens, als we antwoord op die topictitel willen geven dan had het geen 2 pagina's hoeven duren:
Als je snel bochtenwerk ambieert dat moet je sowieso geen stretched banden monteren, dat lijkt me toch vrij logisch of niet? Snel bochtenwerk behoeft grip, stretch neemt grip weg. Je wil een zo groot mogelijk loopvlak creëren (contact met de weg), stretch is dan toch volkomen tegenstrijdig hieraan. Je moet dan juist de volledige velgbreedte benutten met band.
Dan refereer ik terug naar mijn eerste (serieuze) reply in dit topic:
Is dit nou niet precies een reactie die relevant is aan de topictitel? Volgens mij wel. Nogmaals, ik hou wel van een beetje gooien en smijten, maar zolang je dit op de openbare weg doet kleven er bepaalde risico's aan die je niet kan wegnemen, ook niet met hele dure, dikke, brede banden.
Overigens is mijn eerste (niet serieuze) reply ook wel aardig om even aan te halen:
Dit is namelijk niet veel minder dan wat de gemiddelde tegenstander van stretched banden voor reactie geeft.
Erdem, ik hoef geen gelijk te halen hoor, maar als je een apart topic opent over de banden/stretch-discussie, dan verwacht ik wel een klein beetje inhoud. Die feitjes over wat er wel of niet mag dat geloof ik graag. Ook logisch trouwens, af fabriek leggen ze er niet voor niks een fatsoenlijke maat band op. Maar goed, ik heb verder niet zoveel met de Duitse TÜV te maken. In Nederland moet de gemiddelde meetingganger ook nogal wat handelingen verrichten voor de auto door de APK komt.
Dit klinkt al een stuk beter :)
Verder moet je ook kunnen begrijpen dat er nog steeds zoiets is als verantwoordelijkheid. Als je deelneemt aan het verkeer, kan je geen risico's nemen omdat je er ook een ander mee kan hebben.
Dat je het zelf durft om 200+ te rijden met getrokken jabiebabbiebanden mag je zelf weten, maar er is altijd nog een risico dat het mis kan gaan.
Dan rij je niet alleen jezelf plat, maar misschien ook een ander die zich wel netjes aan de regels heeft gehouden.
Daar zijn de regels voor bedoeld, of je het nu leuk vind of niet.
Voor op de weg probeer ik dan binnen deze regels een zo goed mogelijke band te vinden. Een beetje stretch is vaak ook toegestaan net als dat er mensen zijn die er juist wat bredere banden onder willen hebben.
Op het circuit is het een ander verhaal, maar daar rijd echter niemand met getrokken banden omdat dit slechter rijd en dit de wegligging niet ten goede komt, wat tevens de vraag was van dit topic toch ?
DutchWilco
28-01-2015, 22:08
Door 1 deur moet lukken, wel allebei skinnyjeans aan dan en geen dikke winterjas maar een dun zomerjasje :tongue:
Zolang er maar geen vaseline bij nodig is doe ik niet zo moeilijk hoor :D
Verder moet je ook kunnen begrijpen dat er nog steeds zoiets is als verantwoordelijkheid. Als je deelneemt aan het verkeer, kan je geen risico's nemen omdat je er ook een ander mee kan hebben.
Dat je het zelf durft om 200+ te rijden met getrokken jabiebabbiebanden mag je zelf weten, maar er is altijd nog een risico dat het mis kan gaan.
Dan rij je niet alleen jezelf plat, maar misschien ook een ander die zich wel netjes aan de regels heeft gehouden.
Daar zijn de regels voor bedoeld, of je het nu leuk vind of niet.Dit is ook een beetje de pot verwijt de ketel natuurlijk, als je het met uitspraken als onderstaande eens bent neem ik een tirade over verantwoordelijkheid niet echt heel hoog op als je 't niet erg vindt.
Anyways, iedereen doet wel eens een keer wild op de weg.. daar ben je een petrolhead voor. Als je een snelle auto hebt dan wil je daar een keer gebruik van maken. In mij geval trap ik een keer door op de Duitse snelweg (veel verantwoordelijker kan je 't niet doen denk ik, op een rondje circuit na). Op hoe wild je doet en met wat voor auto/vermogen moet je je bandenkeus afstemmen, 1 keer in 't jaar even jagen op de Duitse Autobahn is voor mij minder belangrijk dan de juiste look. En zo heeft iedereen z'n eigen redenen om te doen wat hij doet, en da's maar goed ook.
DutchWilco
28-01-2015, 22:29
Dit is ook een beetje de pot verwijt de ketel natuurlijk, als je het met uitspraken als onderstaande eens bent neem ik een tirade over verantwoordelijkheid niet echt heel hoog op als je 't niet erg vindt.
Anyways, iedereen doet wel eens een keer wild op de weg.. daar ben je een petrolhead voor. Als je een snelle auto hebt dan wil je daar een keer gebruik van maken. In mij geval trap ik een keer door op de Duitse snelweg (veel verantwoordelijker kan je 't niet doen denk ik, op een rondje circuit na). Op hoe wild je doet en met wat voor auto/vermogen moet je je bandenkeus afstemmen, 1 keer in 't jaar even jagen op de Duitse Autobahn is voor mij minder belangrijk dan de juiste look. En zo heeft iedereen z'n eigen redenen om te doen wat hij doet, en da's maar goed ook.
Wild zijn, doe ik graag in bed met mijn vrouwtje :D
Ik weet niet hoe oud je bent, maar je klinkt als een jong iemand die nog geen vrouw en kinderen (verantwoordelijkheid) heeft.
Ik hoop dat je geen brokken zal maken totdat je later zal bijdraaien, want ben nog steeds geen ouder iemand tegen gekomen in een auto die met getrokken banden met 200+ wild doet op de openbare weg ;)
Dub-Detail
28-01-2015, 22:31
Dat gezeur over circuit en straat is sowieso appels en peren.
Evenals 200+ met a-merk banden of knangpang.
In dergelijke uiterste van situaties geldt er maar een ding.
De beperkende factor ben je zelf.
Ik heb zelf getrokken banden op m'n golf.
Kan leuk meekomen kwa vermogen en de remmen zijn ook niet misselijk.
M'n meisje rijdt er mee, die heeft nog nooit problemen gehad.
Dus met normaal rijgedrag in dagelijks verkeer is er dus niks aan de hand.
Ik rij zet zelf ook wel eens mee, iets sportiever maar ook nog nooit meegemaakt dat de banden de beperkende factor waren/zijn.
Alleen in de sneeuw is het spannend. Dan gaat die zweven.
Ik heb voor mijn nieuwe zomerset gewoon nangkang gekocht, ik wil het allemaal zelf wel eens ervaren. Voor het geld hoef je geen buil te vallen, is het niks draai ik er weer gerenomeerde banden om.
Wild zijn, doe ik graag in bed met mijn vrouwtje :D
Ik weet niet hoe oud je bent, maar je klinkt als een jong iemand die nog geen vrouw en kinderen (verantwoordelijkheid) heeft.
Ik hoop dat je geen brokken zal maken totdat je later zal bijdraaien, want ben nog steeds geen ouder iemand tegen gekomen in een auto die met getrokken banden met 200+ wild doet op de openbare weg ;)Begint wel lachwekkend te worden.. verantwoordelijkheid heb je alleen als je een vrouw en kinderen hebt?
En klaarblijkelijk kan je dus prima een beetje doorrijden op getrokken bandjes, dat bewijs is geleverd. Wat geeft jou het idee dat ik 'levensgevaarlijk' bezig ben? Ik heb nog nooit 'brokken gereden'. Als je het topic goed hebt gelezen dan weet je hoeveel rijervaring ik heb en als je 'oud volk' tegen wil komen die wild doen op de openbare weg dan moet je 'n keer naar Oostenrijk gaan, zal je verbazen hoe oud al die jongeren zijn ;)
Wat mij is overkomen met m'n (ex) Scirocco met licht getrokken banden voorop: op klein buitenweggetje stukje de berm in voor een tegenligger, er bleek een steen achtig iets te liggen, die beschadigde de wang van m'n band, en was lek.
Conclusie daarvan is, de wang Vd band komt op een meer horizontale positie, en is daardoor gevoeliger voor penetratie😄. Lijkt mij.
Wang vd band is vrij dun hè.
En nog wat, als bmw liefhebber:
Kwaliteit van banden is erg goed te testen op BMW's zonder tractioncontrol!
Met habbibi banden sta je gegarandeerd vaak achterstevoren op rotondes in de regen, onvoorstelbaar hoe langzaam je met een e30 325i moet gaan in de regen.
Mijn e36 is iets minder gevoelig hiervoor, maar mijn laatste e30 coupé is met z'n kont in een viaduct gesneuveld. Dank u habibi.
DutchWilco
28-01-2015, 23:02
Wat mij is overkomen met m'n (ex) Scirocco met licht getrokken banden voorop: op klein buitenweggetje stukje de berm in voor een tegenligger, er bleek een steen achtig iets te liggen, die beschadigde de wang van m'n band, en was lek.
Conclusie daarvan is, de wang Vd band komt op een meer horizontale positie, en is daardoor gevoeliger voor penetratie😄. Lijkt mij.
Wang vd band is vrij dun hè.
Met habbibi banden sta je gegarandeerd vaak achterstevoren op rotondes in de regen, onvoorstelbaar hoe langzaam je met een e30 325i moet gaan in de regen.
Mijn e36 is iets minder gevoelig hiervoor, maar mijn laatste e30 coupé is met z'n kont in een viaduct gesneuveld. Dank u habibi.
Dat is de praktijk idd, maar daar lijken de showjongens niet aan te willen.
skywalker38
28-01-2015, 23:08
Begint wel lachwekkend te worden.. verantwoordelijkheid heb je alleen als je een vrouw en kinderen hebt?
En klaarblijkelijk kan je dus prima een beetje doorrijden op getrokken bandjes, dat bewijs is geleverd. Wat geeft jou het idee dat ik 'levensgevaarlijk' bezig ben? Ik heb nog nooit 'brokken gereden'. Als je het topic goed hebt gelezen dan weet je hoeveel rijervaring ik heb en als je 'oud volk' tegen wil komen die wild doen op de openbare weg dan moet je 'n keer naar Oostenrijk gaan, zal je verbazen hoe oud al die jongeren zijn ;)
Op het moment dat er een gezin komt kijken wordt je idd een stukkie tammer
Misschien kan ik hier een klein beetje over meepraten aangezien ik een zoon van 14 heb
En die mongolen in Oostenrijk zijn het goed aan het verkloten voor iedereen
Sven-GTI
29-01-2015, 01:41
Op m'n oude E39 had ik expres een stel Wanli banden achter omdat het zulke goedkope banden waren. 265 breed op een 11j velg en nog steeds geen grip, leuk voor rotondes en bochten :D
Nu gaat het de hele tijd over getrokken banden. Maar ik doelde in het begin van deze discussie nog eens op 'lage' banden. Ik had bijvoorbeeld op mijn 16 inch 7j velgen altijd een band van 225/40/16 liggen. Dit vind ik al plat/laag. Totaal niet getrokken, maar omdat de wang niet heel hoog was voelde de band wel lekker stug aan. (dit waren Dunlop SP Sport9000 banden).
Voor straatgebruik vind ik zoiets altijd wel fijn rijden. Een andere auto waar ik dagelijks in rijd heeft 225/55/17 banden (continental). Deze vind ik totaal niet fijn rijden omdat ik het gevoel heb dat de band snel gaat rollen en je op de wang van de band rijdt wanneer je een bocht wat sneller neemt dan normaal.
Dit natuurlijk mijn mening, het ligt ook heel erg aan de auto. Want onder een grotere auto (groter dan een hatchback) voelt een iets hogere wang juist wel weer wat fijner aan voor mijn gevoel.
DutchWilco
29-01-2015, 08:11
Op m'n oude E39 had ik expres een stel Wanli banden achter omdat het zulke goedkope banden waren. 265 breed op een 11j velg en nog steeds geen grip, leuk voor rotondes en bochten :D
Nu gaat het de hele tijd over getrokken banden. Maar ik doelde in het begin van deze discussie nog eens op 'lage' banden. Ik had bijvoorbeeld op mijn 16 inch 7j velgen altijd een band van 225/40/16 liggen. Dit vind ik al plat/laag. Totaal niet getrokken, maar omdat de wang niet heel hoog was voelde de band wel lekker stug aan. (dit waren Dunlop SP Sport9000 banden).
Voor straatgebruik vind ik zoiets altijd wel fijn rijden. Een andere auto waar ik dagelijks in rijd heeft 225/55/17 banden (continental). Deze vind ik totaal niet fijn rijden omdat ik het gevoel heb dat de band snel gaat rollen en je op de wang van de band rijdt wanneer je een bocht wat sneller neemt dan normaal.
Dit natuurlijk mijn mening, het ligt ook heel erg aan de auto. Want onder een grotere auto (groter dan een hatchback) voelt een iets hogere wang juist wel weer wat fijner aan voor mijn gevoel.
Een plattere band rijd een stuk sportiever dan een band met een hoge wang. Een band met een hoge wang rijd een stuk comfortabeler en de plattere band is stugger, maar rijd scherper/sportiever doordat hij minder over de wangen rold. Ik heb het meest plezier gehad onder mijn mk2 met semi-slicks van 205-40-17 en nog beter de 215-40-17 op een 17x8J velg.
De schokdempers/veren zijn een stuk beter geworden de afgelopen jaren waardoor er stuggere banden gemonteerd kunnen worden. Bij een plattere band met stuggere wangen zullen er minder hobbels worden opgevangen door de band en meer doorgevoerd worden de veerpoten in.
Op het moment dat er een gezin komt kijken wordt je idd een stukkie tammer
Misschien kan ik hier een klein beetje over meepraten aangezien ik een zoon van 14 heb
En die mongolen in Oostenrijk zijn het goed aan het verkloten voor iedereenDat geloof ik graag, zou raar zijn als dat niet het geval is. Hoewel, je maakt mij niet wijs dat iedereen die zo'n soort auto heeft nooit een keer het gas intrapt (ongeacht je leeftijd, burgerlijke stand, ouderschap of wat dan ook), daar heb je zo'n auto voor toch? Daar ligt een wezenlijk verschil met jezelf iedere dag als een wegpiraat door het verkeer begeven. In Wörthersee zijn er inderdaad genoeg die de grenzen overschrijden, maar dat zijn echt niet alleen de jonkies, dat was 't punt.
Ik vind trouwens verhalen uit de praktijk zoals die van Polo1w een toevoeging aan dit topic. Echter kan je in dit geval moeilijk de oorzaak bij de licht(!) getrokken band leggen. Je rijdt met 2 wielen (waarschijnlijk stapvoets) de berm in omdat de weg te smal is (niet echt een het schoolvoorbeeld van snel bochtenwerk met stretched banden). Als daar een scherpe steen of een stuk glas ligt, dan prikt die een niet getrokken bandje ook gewoon lek. Dat is gewoon pech hebben dat je net 't verkeerde moment de berm in rijdt.
Sven-GTI
29-01-2015, 11:50
Een plattere band rijd een stuk sportiever dan een band met een hoge wang. Een band met een hoge wang rijd een stuk comfortabeler en de plattere band is stugger, maar rijd scherper/sportiever doordat hij minder over de wangen rold. Ik heb het meest plezier gehad onder mijn mk2 met semi-slicks van 205-40-17 en nog beter de 215-40-17 op een 17x8J velg.
De schokdempers/veren zijn een stuk beter geworden de afgelopen jaren waardoor er stuggere banden gemonteerd kunnen worden. Bij een plattere band met stuggere wangen zullen er minder hobbels worden opgevangen door de band en meer doorgevoerd worden de veerpoten in.
Moet eerlijk toegeven dat mijn 225/40/16 onder de mk3 het fijnst reed.
Later reed ik 215/40/17 en 205/40/17, dit stond een stuk mooier in de mk3 wielkassen maar reed toch net wat anders, met die 16inch ging het sturen enzo allemaal net ietsje fijner voor m'n gevoel :D
Ik moet misha van de ene kant ook wel beetje gelijk geven qua verhalen dat banden in de velg schieten als ze flink getrokken zijn: wie kan hier echt over ervaring spreken?
Ik ken niemand die het daadwerkelijk gebeurd is😉
Dat t er niet uit ziet, en ze naar mijn id minder wegligging hebben, en ook sneller beschadigen terzijde..
Ben erg benieuwd of er mensen zijn waarbij ze eraf/in lopen!
Collega van mij zijn band is er jaren geleden eens afgelopen, 195 op een 7.5x17 velg. Voorband op de snelweg, waarom weet hij nog steeds niet. Was overigens een Fulda band. Hard rijden hoeft overigens niet altijd onverantwoord te zijn, en heeft ook niks met leeftijd en het al dan niet hebben van kinderen te maken.
Ik rijd met 205-40-17 continental banden op een 8inch brede velg, kan niet breder want dan lopen ze aan. Niet erg getrokken dus,en kun je nog behoorlijk mee hoeken.
http://i6.photobucket.com/albums/y231/CustomC/C70B98D6-C1FF-4998-9B5D-156CADD3BE5E_zpstlxxbfzl.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y231/CustomC/A5D5162E-5F18-4A15-A4B8-366B84ABA77C_zpsfn7dx3ha.jpg
http://i6.photobucket.com/albums/y231/CustomC/0596A002-B30B-497A-938B-FE4341F14B6D_zps2m2xqskk.jpg
Redelijk getrokken Hankook Ventus 195-40-17 om een 7,5x17 velg. Gelukkig reed de Volvorijder op een fatsoenlijke merkband met de juiste maten. Alleen had ie met 140 beter niet op z'n telefoon kunnen kijken maar op de file letten.
http://i6.photobucket.com/albums/y231/CustomC/695CA1E4-5EE6-4C04-8F45-8A714C59829B_zpslgilg93o.jpg
Oftewel, een ongeluk is voor het grootste deel afhankelijk van hoe de bestuurder met zijn material omgaat, of je nu op goedkope(re) banden rijd en goed anticipeerd of je rijd met duurdere spullen en gaat wat meer tot de grens.
Stretch loopt overigens niet persé eerder van de velg af zoals op de één na laatste foto goed te zien is ;)
Black Devil
29-01-2015, 18:37
Jou combi mag geen naam hebben, dat is toch prima binnen de marges. Als je een 195-40-17 op een 9j gaat trekken wordt het een ander verhaal.
Het doet mij deugd om deze laatste trits reacties te mogen lezen, eindelijk wat inhoud :)
Hard rijden hoeft overigens niet altijd onverantwoord te zijn, en heeft ook niks met leeftijd en het al dan niet hebben van kinderen te maken.Oftewel, een ongeluk is voor het grootste deel afhankelijk van hoe de bestuurder met zijn material omgaat, of je nu op goedkope(re) banden rijd en goed anticipeerd of je rijd met duurdere spullen en gaat wat meer tot de grens.:goodpost:
DutchWilco
29-01-2015, 19:37
Moet eerlijk toegeven dat mijn 225/40/16 onder de mk3 het fijnst reed.
Later reed ik 215/40/17 en 205/40/17, dit stond een stuk mooier in de mk3 wielkassen maar reed toch net wat anders, met die 16inch ging het sturen enzo allemaal net ietsje fijner voor m'n gevoel :D
Zelfs de grote (Diameter) van het totale wiel kan al verschil maken in wegligging en de handeling.
Ook hier zit verschil in per auto op welk diameter wiel hij het beste rijd. Hoe groter hoe beter gaat niet helemaal op.
Er zijn heel veel factoren bij elkaar die bepalen of een auto goed rijd of niet.
Ik had zelf het beste gevoel met de Parada2 in de maten 215-40-17 op een Compomotive velg van 8x17.
Ik begon met 8x18 inch wielen met 205-40-18 banden en reed voor geen meter onder de mk2:
http://dutchbuild.com/images/igallery/resized/1001-1100/446-1047-600-400-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.jpg
Hierna ben ik op de Yokahama Parada2 gaan rijden. Waren 215-40-17 semislicks op een 8x17 velg en reed het beste voor allround gebruik.
http://dutchbuild.com/images/igallery/resized/1001-1100/470-1060-600-400-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.jpg
http://dutchbuild.com/images/igallery/resized/1001-1100/472-1061-600-400-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.jpg
http://dutchbuild.com/images/igallery/resized/2101-2200/542-2159-600-400-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.jpg
http://dutchbuild.com/images/igallery/resized/2101-2200/552-2164-600-400-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.jpg
Omdat deze velgen erg donker waren, heb ik ze voor de fotoreprtage van de Performance VW vervangen voor de 8,5x16ich BBS E28 Velgen met straatbanden in de maat 205x40x16, maar had ik al snel spijt van, want ik moest heel veel inleveren voor wat de wegligging (bochtensnelheid) betreft:
http://dutchbuild.com/images/igallery/resized/2301-2400/572-2328-600-400-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.jpg
http://dutchbuild.com/images/igallery/resized/2301-2400/584-2333-600-400-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.jpg
Verschillende wielen en banden proberen is de beste oplossing ;)
De semi-slicks reden wel minder goed in de regen, maar dat probeerde ik zo veel mogelijk te voorkomen met deze auto waardoor ik dit niet zo heel erg vond.
obimaster
29-01-2015, 20:59
8,5x16ich BBS E28 Velgen met straatbanden in de maat 205x40x16
waarom was je niet tevreden?
twijfer eraan om die maat te steken maar dan op een 8,5 j
mvg
DutchWilco
29-01-2015, 21:16
8,5x16ich BBS E28 Velgen met straatbanden in de maat 205x40x16
waarom was je niet tevreden?
twijfer eraan om die maat te steken maar dan op een 8,5 j
mvg
Deze auto had nogal veel vermogen en veel koppel, waardoor wielen te snel door slipten en moeilijk te doseren was in de bochten. Als je met semi-slicks heb gereden en weer terug gaat naar normale banden is het natuurlijk ook geen vergelijk, want dan is geen enkele band goed genoeg meer :shake:
Ook is een semi-slick anders van vorm en zijn de afrondingen veel scherper om zo veel mogelijk breedte/raakvlak van de band op de weg te krijgen zoals goed te zien is op de foto's.
Met normaal vermogen gaat deze bandenmaat prima en vind ik zelf een goede balans tussen mooi en goed, en zou ik zeker kunnen aanraden.
obimaster
29-01-2015, 21:24
zijn semi slicks eigenlijk goed voor op de openbare weg, in een golfje 2 met pakweg 200pk
mvg
DutchWilco
29-01-2015, 21:58
zijn semi slicks eigenlijk goed voor op de openbare weg, in een golfje 2 met pakweg 200pk
mvg
Jazeker dat ze veel beter rijden, maar ze rijden minder goed met regen en als het kouder is.
Perfect voor de hobbyauto als je er alleen met redelijk tot goed weer mee de weg op gaat.
Ze plakken veel beter en hiermee pak je een rotonde toch wel even wat makkelijker :)
Voor een goede wegligging en een scherp sturende auto wil je graag behoorlijk wat camber, vooral op je vooras, doe hier een paar flink getrokken banden bij en hoppa de juiste mix voor een ongeval!
Toch hebben de meeste semi slicks nog zeer veel grip bij nat weer zolang je genoeg temp en profiel in je banden houd, plens regen is wel echt minder. Door de zachtere compound zijn ze vaak bij kouder weer toch ook wel goed hoor.
Zeer goede ervaringen met de Toyo R888.
Ben zelf wel fan van de semi look op een straat auto
DutchWilco
29-01-2015, 22:17
Toch hebben de meeste semi slicks nog zeer veel grip bij nat weer zolang je genoeg temp en profiel in je banden houd, plens regen is wel echt minder. Door de zachtere compound zijn ze vaak bij kouder weer toch ook wel goed hoor.
Zeer goede ervaringen met de Toyo R888.
Ben zelf wel fan van de semi look op een straat auto
De meningen zijn er uiteenlopend over de R888 en ze schijnen het juist bij de wat zwaardere auto's beter te doen dan op de wat lichtere auto's maar ik heb geen ervaring met deze banden, maar ik heb hier destijds niet voor gekozen omdat ik wat onzeker werd door alle tegenstrijdigheden die ik hier over hoorde.
Die semi-look is ook mijn ding, maar lijkt niet echt populair te zijn al zie ik wel steeds meer race-gerelateerde projecten langs komen.
Ik heb je vandaag nog proberen te bellen trouwens, maar zal ik anders nog wel een keer proberen als jouw dat uitkomt ?
Sorry ik ben al een poosje slecht in orde en probeer zoveel mogelijk rust te pakken, en mis dan wel eens wat telefoontjes...
Zal je nr ff opslaan :-)
Ik heb niet veel ervaring met andere merken, rij wel met federall semi op de golf 2 en dat bevalt ook wel ook door de prijs....
skywalker38
29-01-2015, 22:41
Sorry ik ben al een poosje slecht in orde en probeer zoveel mogelijk rust te pakken, en mis dan wel eens wat telefoontjes...
Zal je nr ff opslaan :-)
Ik heb niet veel ervaring met andere merken, rij wel met federall semi op de golf 2 en dat bevalt ook wel ook door de prijs....
Ik hoop voor je dat het niet al te slecht is,beterschap :thumbup:
Het doet mij deugd om deze laatste trits reacties te mogen lezen, eindelijk wat inhoud :)
:goodpost:
Goh, wat ben ik nou blij, mijn dag kan niet meer stuk.
Black Devil
30-01-2015, 19:06
Misha heeft z'n zin niet afgemaakt:
'Eindelijk wat inhoud WAT IN MIJN STRAATJE PAST' :)
Nou, dan zou ik ervan maken; 'eindelijk wat inhoud dat betrekking heeft op de topictitel'. Ik werd er nota bene op geattendeerd dat mijn posts niet over het onderwerp gingen. Inmiddels 't gaat al 1.5 pagina over (semi) slicks wat naar mijn idee zo'n beetje lijnrecht tegenover stretched Nankangs staat. Maar goed, zal wel aan mij liggen :)
Topictitel even aanpassen naar 'De grote Volksforum bandendiscussie' is wellicht een goede suggestie.
EnVeeZee
30-01-2015, 23:05
Nankang staat er ook niet in :confused:
Een beetje stretch kan geen kwaad en is mooi, maar in plaats van je auto handicappen kan je ook in de buurt van de middenweg blijven.
Onze buren hebben toch vast een reden om minder soepel om te gaan met omboren, onlogische adapters en velg/band combi's?
Je kan een gti of vlotter op 165 elcheapo en matching stuiterset zetten en volhouden dat het best gaat (zolang het droog blijft) maar dan ben je toch geen gti rijder?
Ik vond 195/45/15 om 9..j onder de g60 te veel om er nog stevig mee te durven spelen. Onder de 3.2 bevalt een 225/40/18 om 8j me duidelijk beter als een 225/35 om 9j.
Ik noem maar een zijstraat ;)
Krijg toch het idee dat het eigenlijk nooit goed is. Als je op basis van praktijkervaring zegt dat je prima kunt rijden met een goede verlaging en getrokken bandjes dan wordt je onverantwoordelijk genoemd en als er nergens op gebaseerde kreten komen dat die bandjes één bak ellende zijn dan wordt als argument gebruikt dat je niet kan gooien en smijten met een GTI, opeens doet het verantwoordelijke er niet meer toe. Als je rubber van 20mm breder hebt dan kan er immers niks meer gebeuren.
Je moet je rijstijl (en daarbij je verantwoordelijkheid) afstemmen op het materiaal waar je mee rijdt vind ik. Als je de 'stretched-look' belangrijk vindt en dus op getrokken/smallere banden rijdt dan pas je het gebruik daarop aan, bij 'race-banden' geldt dat net zo. Prioriteiten stellen dus, wat vind je belangrijk en dat is nog altijd voor iedereen persoonlijk. Met mijn hobby-auto op getrokken rubber rij ik net zo min in de regen als iemand met een trackday auto op semi-slicks.
Je hebt verzamelaars die een bult auto's hebben alleen voor de heb, zoals die chef van Porsche Centrum Gelderland. Die kelder staat vol GTI's, R32, Limited en weet ik het wat nog meer. Rijden doet hij er niet echt mee, die dingen hebben gemiddeld 50k op de teller. Wil dat dan zeggen dat hij geen liefhebber is? Niet iedereen heeft de prioriteit om zo snel mogelijk een bochtje te kunnen pakken.
SciroccomTDI
31-01-2015, 14:16
http://www.carbibles.com/tyre_bible.html
op pagina 4, http://www.carbibles.com/tyre_bible_pg4.html, staat:
For 50-series tyres and above, the rim width is 70% of the tyre's section width, rounded off to the nearest 0.5.
For 45-series tyres and below, the rim width is 85% of the tyre's section width, rounded off to the nearest 0.5.
TOO WIDE OR TOO NARROW - DOES IT MAKE A DIFFERENCE?
Given all the information above, you ought to know one last thing.
A rim that is too narrow in relation to the tyre width will allow the tyre to distort excessively sideways under fast cornering. On the other hand, unduly wide rims on an ordinary car tend to give rather a harsh ride because the sidewalls have not got enough curvature to make them flex over bumps and potholes. That's why there is a range of rim sizes for each tyre size in my Rimwidthulator above. Put a 185/65R14 tyre on a rim narrower than 5inches or wider than 6.5inches and suffer the consequences.
ik heb het allemaal wel een keer gelezen en gezien wat dat betreft..
een beetje stretched hoeft niet perse mooi lelijk of slecht te zijn..
het is gewoon weer zo'n trend die ergens vandaan komt overwaaien..net als dat super negatief camber op achterwielen in Japan...
je doet maar..
mijn credo is altijd geweest ..auto's zijn er om mee gereden te worden..kan me niet schelen wat het is..
anders zet je maar een lifesize kartonnnen foto weg van je auto..en kijk daar na..
persoonlijk heb ik pas 1 keer ervaring gehad met 'goedkopere' banden
ik kocht voor mijn BMW e30 met M50 2,5 een stel originele BBSen met Federal banden..
even een stukje rijden ermee was leuk ..echter ..de remweg was langer en ze waren zo verschrikkelijk gevoelig voor spoorvorming..
ze liggen nu in de schuur,..rijden op Yokohama's in 215/40/16 was stukken beter..
en dan reed ik met 40% sper op den achteras..,zo niet willen weten met een open diff..
het hangt allemaal af van
1 wat wil je met je auto
2 wat kun je besteden
3 wat is er waar ik mee opval
denk nooit dat bandenfabrikanten het extreme stretch graag zien..zal wel weer zo'n modegebeuren zijn ,net als al de duitsers die in de jaren '90 op 13 inch reden met '50 bandjes erop ..
Een banden discussie is altijd leuk, ik probeer zelf altijd met een zo goed mogelijke band te rijden en lees daarom altijd div banden tests.
Dus een band die super is met nat weer en het ook op het circuit goed doet.
Ik rij zelf met Hankook S1 evo op mijn golf 6 in de maat 225-35-19 op een 8,5J velg dit zit dus ligt getrokken en dit doe ik alleen om laag genoeg te kunnen gaan zonder dat het aanloopt.
Liever had ik 235 want dit staat toch echt mooier op de velg alleen moet ik dan omhoog en dat is absolute no go voor mij!
Om terug te komen op het topic titel denk ik dat een onnatuurlijk stretch absolute nadelig is voor snel bochtenwerk.
Het word er ook minder veilig van, met of zonder kinderen,en bovendien is het geen gezicht!
Natuurlijk KAN het wel en moet iedereen het zelf weten maar is het beter nee dus!
DutchWilco
01-02-2015, 23:43
Streched zal ten alle tijden een minder goede wegligging hebben dat is wel duidelijk, maar als je het mooi vind of als je zit met de ruimte in de wielkasten, kan dit prima zolang het maar niet "te"is.
Veel rages ontstaan vanuit de VW scene maar deze gekkigheid die is overgewaaid uit het Japanse scene gebeuren, hoop ik dat hij weer snel zal overwaaien :)
Heb eens in een colone mee gereden naar een meeting. Was ook iemand bij met exteeem getrokken banden. Na een paar keer sportief de rotondes nemen was de voorband leeg. Vervelende was dat de eigenaar het niet door had. Lekke band of te klein bandje, verschil voelde je niet. Sindsdien hoeft het voor mij niet.
Heb eens in een colone mee gereden naar een meeting. Was ook iemand bij met exteeem getrokken banden. Na een paar keer sportief de rotondes nemen was de voorband leeg. Vervelende was dat de eigenaar het niet door had. Lekke band of te klein bandje, verschil voelde je niet. Sindsdien hoeft het voor mij niet.Nou.. als je een lekke band hebt dan merk je dat wel hoor, ongeacht de bandenmaat.
Ik had laatst ook bij mijn winterwielen, bocht linksaf gewoon normale snelheid en in ene was mijn (niet getrokken) bandje rechtsvoor kats leeg (alsof hij lek was gereden). Was precies voor een tankstation dus ik meteen af en bandje opgepompt en de auto een nachtje laten staan (was er van overtuigd dat hij lek was en durfde het stuk naar huis niet aan). Volgende ochtend was hij gewoon nog op druk en rij nu alweer een maand rond zonder problemen. Waarschijnlijk was de druk in het bandje zo laag dat de band dusdanig veel kon bewegen (door de wrijving in een bocht) en er via een kiertje lucht uit ontsnapte.
De kans dat die knaap ook zo'n soortgelijk geval heeft lijkt me groter, tenzij hij 'm echt lek heeft gereden, maar dan heeft het zoieso niks met stretch te maken. Zeker bij extreme stretch wil er zoieso nog wel eens wat lucht ontsnappen dus je moet zorgen dat je de druk een beetje in de smiezen houdt.
Rallyegolf20vt
22-02-2015, 09:44
Ik denk dat Tim bedoeld dat deze auto al zo slecht reed door de verlaginging en super getrokken banden en wat voor ellende wel niet meer aan het onderstel , dat de chauffeur het verschil niet meer merkte tussen een volle en lekke band :D
Ja dat snap ik, maar hoe stug je auto ook is, hoe plat je bandje ook is.. het verschil tussen een volle of lekke band merk je echt wel. Heel je auto begint te zwabberen en trekken.
Getrokken banden kunnen best, tot op zekere hoogte..
Kwam dit toevallig net zelf tegen:
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/10388068_601768553292634_1657587405734360055_n.jpg?oh=30ba5c2d2b0bf260296a1680a6ee4146&oe=5593D1D3&__gda__=1435921754_f59f9a4cfd6b291df3592bb17a4bf5ef
Dat gare onderstel zal er best onder gezeten hebben, geen idee.
Na de rotondes was het even tanken en toen zag ik de velgrand zowat op de grond staan. Dus even gemeld en toen was het van 'verrek, die is lek'. zat ook maar 0.8 bar in. Na het bandje weer op 2.8 gezet te hebben kwam het velgrandje nauwelijks hoger.
bandenformaat leek wel een elastiekje om een rol.:D
jellehier
24-02-2015, 08:21
Nou.. als je een lekke band hebt dan merk je dat wel hoor, ongeacht de bandenmaat.
De kans dat die knaap ook zo'n soortgelijk geval heeft lijkt me groter, tenzij hij 'm echt lek heeft gereden, maar dan heeft het zoieso niks met stretch te maken. Zeker bij extreme stretch wil er zoieso nog wel eens wat lucht ontsnappen dus je moet zorgen dat je de druk een beetje in de smiezen houdt.
Punt1
Vorig jaar had ik den set wielen waarvan 1 steeds leeg liep, 165/45r15 om 7 j
Door de stretch merkte ik het amper, pas als de ban onder de halve bar druk kwam (praktisch leeg dus) begon ik het pas te merken omdat de kont van de auto dan iets makkelijker de bocht om wou.
Punt2
Eigenlijk zeg je met je laatste alinea precies wat er gevraagd word in de topic titel, stretch en vlot bochtenwerk betekend dus toch oppassen dat je geen lucht kwijtraakt. In mijn ogen is dat duidelijk genoeg dat j stretch dan te veel is.
In mijn reactie daartussen (apart dat je die dan weghaalt in je quote) geef ik aan dat je met niet stretched bandjes net zo goed lucht kwijt kan raken (gebaseerd op praktijkervaring). Uit een normale band kan (om wat voor reden dan ook, slechte montage/productiefout/kromme velg/etc.) net zo goed lucht ontsnappen, net als dat je vice versa met extreme stretch prima alle lucht vast kunt houden. Ontsnappende lucht staat niet gelijk aan stretched banden fyi. Moraal van het verhaal is dat je ten alle tijden gewoon met regelmaat even je bandenspanning moet checken.
Black Devil
24-02-2015, 08:35
Zeker op de spanning letten, is ook goed om je verbruik laag te houden hahaha :)
skywalker38
25-02-2015, 20:59
Getrokken banden kunnen best, tot op zekere hoogte..
Kwam dit toevallig net zelf tegen:
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/v/t1.0-9/10388068_601768553292634_1657587405734360055_n.jpg?oh=30ba5c2d2b0bf260296a1680a6ee4146&oe=5593D1D3&__gda__=1435921754_f59f9a4cfd6b291df3592bb17a4bf5ef
Als je refereert op getrokken valt dit wel mee,en afgezien daarvan heb je gezien hoe hoog de wang is?
Dit geeft juist de flex die je nodig hebt om rap de bocht door te gaan zonder dat de band van de velg "afrold"
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.