View Full Version : tips voor het vervangen van voorruit golf 1!
wessel97
10-02-2015, 21:24
ff een vraag,
ik wil komende week de voorruit rubber gaan vervangen van mijn mk1. het is er een met chromen sierlijst en die moet er dus ook nieuw inkomen. nu heb ik alleen nog maar negatieve verhalen gehoord over het vervangen van zo´n rubber met sierlijst.
heeft iemand tips voor me? is namelijk voor mij de eerste keer dat ik zo'n rubber met sierlijst vervang.. ik heb al zo'n pees trekker aangeschaft en ik zorg dat ik met minimaal 2 man ben. maar verder ben ik nog niet echt gekomen.. moet ik bijv. nog wat extra ruitenkit tussen de rubber en de raam doen of juist helemaal niets..
ik hoor het graag (wil het namelijk graag in een keer goed doen)
gr wessel
Heb je wel vaker een raam vervangen of wil je daar ook tips voor?
Wat betreft de pees. Leg hem van te voren in warm water, dan word deze zacht en beter buigbaar.
Stop de pees in het rubber, voor je deze om het raam doet. SNIJ DE PEES NOG NIET OP MAAT!!
Zodra de pees er helemaal in zit (op het stuk na, waar je deze straks op maat moet zagen), leg het rubber om het raam heen.
Je zal merken dat er dan opeens minder pees 'over' is. Al had je de pees eerder afgezaagd, zat er nu een gat van 10cm tussen de uiteinde.
Nu kan je de pees op maat zagen en het laatste stukje in het rubber duwen.
Vervolgens kun je het daar met een draadje in het rubber, zo weer in de auto bevestigen. (draadje om het rubber over de rand van je auto te krijgen)
Oude rubber kapot snijden dan blijft het voorraam zeker heel.
Daarna de sierlijst in het nieuwe rubber doen die dan om het raam leggen.
koordje in de binnenzijde van het rubber wat over de sponning komt.
Raam er op leggen 1 man van uit buiten duwen en de andere van binnen uit het koordje er rustig uit trekken.
Wat zeepsop in de binnenkant van het rubber kan ook nog ,peestrekker heb ik niet nodig gehad om dat ik de sierlijst al in het rubber had gedaan voor dat hij op de ruit ging.
Kwartiertje en dan zit hij ;) er uit halen was lastiger als je het rubber niet kapot snijd ;)
http://s5.postimg.org/ph3g8loav/DSC_0364.jpg (http://postimg.org/image/d2go89wsj/full/)
http://s5.postimg.org/4thm2uksn/DSC_0381.jpg (http://postimg.org/image/aufazx7er/full/)
Rubber kapot snijden? Ik pak altijd een pot met schroeven met grote kop. Deze steek ik om de 10cm tussen het rubber en de metalen rand van de auto. (dus alleen de kop van de schroeven)
Dit langs de hele bovenkant en zijkanten.
Dan druk je het raam er zo uit. (even een veiligheidsbril op, voor de schroeven)
wessel97
10-02-2015, 21:52
@spike, thanks voor de tip! wat betreft een ruit vervangen dat heb ik wel eens gedaan maar dat waren allemaal plak ruiten dus zonder rubber. met rubber heb ik er alleen wel eens uit gehaald maar dat was goed lomp op de bestuurders stoel gaan zitten, voeten tegen de voorruit zetten. flink wat kracht zetten en hopen dat hij niet kapot sprong :D maar dat was ik bij deze niet van plan.
@style, dat koortje moet dat dan helemaal rond de voorruit in het midden van de rubber gelegd worden? en dan een klein stukje eruit laten hangen zodat je hem eruit kunt trekken? of heb ik het dan niet goed begrepen.
gewoon zorgen dat je met 2 man er rustig de tijd er voor neemt
Van Limburg
11-02-2015, 15:38
je moet dat "koortje" (of 1,5mm flexibele stroomdraad met isolatie) eerst in je rubber leggen/duwen.
Zorg er wel voor dat je bij beide uiteinden 15cm over houdt, om goed te kunnen trekken.
Dus je hebt je rubber wat over je raam zit met je sierlijst wat er ook al in zit.
Vervolgens duw je de stroomdraad helemaal rond je raam(in de groef van het rubber)
Ik had beide uit eindes onderaan het raam zitten. (elk met een handige overmaat)
Je legt voorzichtig je ruit op je auto, 1 persoon duwt langs buiten met een subtiele druk het raam naar binnen. Terwijl de andere persoon langs binnen rustig de stroomdraad er uit trekt.
Je zal zien dat het lipje van het rubber geleidelijk aan over de rand van de carrosserie getrokken wordt.
Neem rustig je tijd voor dit werk. Zeker met sierlijst is de uitdaging groter.
wessel97
11-02-2015, 22:16
je moet dat "koortje" (of 1,5mm flexibele stroomdraad met isolatie) eerst in je rubber leggen/duwen.
Zorg er wel voor dat je bij beide uiteinden 15cm over houdt, om goed te kunnen trekken.
Dus je hebt je rubber wat over je raam zit met je sierlijst wat er ook al in zit.
Vervolgens duw je de stroomdraad helemaal rond je raam(in de groef van het rubber)
Ik had beide uit eindes onderaan het raam zitten. (elk met een handige overmaat)
Je legt voorzichtig je ruit op je auto, 1 persoon duwt langs buiten met een subtiele druk het raam naar binnen. Terwijl de andere persoon langs binnen rustig de stroomdraad er uit trekt.
Je zal zien dat het lipje van het rubber geleidelijk aan over de rand van de carrosserie getrokken wordt.
Neem rustig je tijd voor dit werk. Zeker met sierlijst is de uitdaging groter.
@ van limburg thanks voor de tips! wat betreft de tijd nemen... haasten doe ik sowieso maar weinig :D
wel nog ff twee vragen
als ik eerst de sierlijst er tussen frot, een stuk over hou en wanneer de raam erin zit en hem dan dus op maat maak, krijg ik er dan het chrome afdekkapje nog wel tussen?
en als ik de rubber kapot snij waar moet ik hem dan precies stuk snijden om hem er uit te kunnen halen, want als ik de oude sierlijst eruit haal en dan stuk snij in die groef haal ik dat denk ik niet met het stanley mes.. of lukt dat wel?
Het rubber wat aan de binnen kant zit wat over de sponning valt.
Het klemmetje zou je alvast aan 1 zijde er op kunnen doen.
Als je de andere zijde dan langer houd kan je die op maat knippen en dan tussen die en dan kan je zo het klemmetje door duwen.
Maar waarom houd je de sierlijst niet even lang als de oude ?
wessel97
16-02-2015, 21:26
@style, de oude was in twee delen, dus net zo als die van jou met een klemmetje onder en een boven, ik wil hem graag uit een deel laten bestaan zodat er maar een klemmetje zit, onder midden tussen de ruitenwissers, dan valt het niet zo op.
de ruit is er in ieder geval uit heb het rubber stukgesneden, was makkelijker dan verwacht :thumbup: thanks voor de tip
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/2/7/5/20150216_171223.jpg
Wat als je alleen de chrome pees wil vervangen.
Kan je dan het beste de ruit er gewoon in laten zitten?
Groeten Jeroen
wessel97
28-02-2015, 20:01
Wat als je alleen de chrome pees wil vervangen.
Kan je dan het beste de ruit er gewoon in laten zitten?
Groeten Jeroen
zou ik niet doen, kun je net zo goed de rubber meteen vervange, kan die daarna ook niet gaan lekken..
wessel97
28-02-2015, 20:03
weet iemand trouwens of er spul is voor beginnende roest te behandelen? ik heb er een paar plekjes zitten die ik toch maar even kaal geschuurd heb, en kreeg van iemand te horen dat ik dat dan kon behandelen met ehh.. Novarex? of novorex ik weet het niet :screwy: , kan in ieder geval niets vinden... dat zou een transparant laagje over het ijzer leggen, en dan zou het stoppen met verder roesten...
mr.sopkip
28-02-2015, 20:06
Ik hoor goede verhalen over Owatrol ofzo.
Is niet transparant maar werkt goed als eerste laag en schijnt goed overspuitbaar te zijn.
Duinkonijn
28-02-2015, 20:11
Denk er wel om, heel veel TLC, want die oude ramen gaan snel kapot
die roestomvormers zou ik zelf niet gebruiken. Beste is echt gewoon wegschuren tot het weer mooi blinkend en glad metaal is en als het te diep is uitslijpen.
Even bijwerken ga je spijt van krijgen denk ik.
wessel97
01-03-2015, 12:35
die roestomvormers zou ik zelf niet gebruiken. Beste is echt gewoon wegschuren tot het weer mooi blinkend en glad metaal is en als het te diep is uitslijpen.
Even bijwerken ga je spijt van krijgen denk ik.
hoezo eigenlijk , als ik vragen mag? blijft dat niet goed zitten? of helpt het gewoon niet
Gaat erom heen of onder vaak verder en dan krijg je bobbels of blazen in je lak. Fertan, owatrol, etc.. allemaal roestomvormers/stoppers zonder stralen. Leuk om puntje of recent beschadigingtje aan te tippen/beschermen of nog goede bouten en moeren in te gooien.
Zodra je praat over plekjes kun je het beter niet gebruiken.
mr.sopkip
03-03-2015, 12:01
Gaat erom heen of onder vaak verder en dan krijg je bobbels of blazen in je lak. Fertan, owatrol, etc.. allemaal roestomvormers/stoppers zonder stralen. Leuk om puntje of recent beschadigingtje aan te tippen/beschermen of nog goede bouten en moeren in te gooien.
Zodra je praat over plekjes kun je het beter niet gebruiken.
Owatrol over schoon gemaakt metaal werkt wel om roest vorming nog verder te voorkomen toch?
Ik ben ook geen fan van inkapselen van roest. Is een beetje dweilen met de kraan open.
klopt, zinkspray ook en dat gebruik ik dan liever.
http://i62.tinypic.com/15fg4zn.jpg
Hier ook een raamsponning volgens mij. Al die zwarte/bruine plekjes moeten gewoon weg geschuurd worden.
Met een schuurband machinetje of haaks lucht tolletje werkt het fijnst vind ik.
probleem is vaak dat autoplaatwerk maar 1-1.2mm dik is. Dus licht er aan hoe diep het in het materiaal zit. vaak dus te diep en moet er een nieuw stuk in.
http://i59.tinypic.com/slmzy8.jpg
Met roestomvormers worden al die plekken dus zwart daarna afwassen met water en verf erover. Ze vertellen het allemaal heel mooi en heb het dus ook keertje geprobeert. Roest was weg inderdaad voor 1jaar ongeveer. toen begon de lak weer te bubbelen. Je zou het dan het beste al controle middel kunnen gebruiken :tongue: of je goed geschuurd heb.
Beste is dus ook om na het schuren of grondig stralen binnen 24uur een epoxy laag erop te hebben zitten. zodat er niet opnieuw roest ontstaat. aangezien de luchtvochtigheid hier vaak te hoog is. komt er eigenlijk gelijk weer vocht op het materiaal.
wessel97
03-03-2015, 21:50
ik heb nu, omdat wat jullie zeiden over zinkspray en dat als je er overna denkt best logisch is, toch maar niet gekozen voor novorex (jaja had het spul eindelijk gevonden!) en gewoon zinkspray gebruikt.
heb zo goed als alles zwarte putjes e.d. weggeschuurd, goed ontvet en daarna drie maal een laag zinkspray erover 'gekwast' zodat ik geen lak zou raken.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/2/7/5/20150216_171230.jpg
en nu dik in de zinkspray:
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/2/7/5/20150303_193256.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/2/7/5/20150303_193247.jpg
om nou te zeggen dat de plekjes zeer ernstig waren is natuurlijk BS maar kan maar beter voorkomen dat het verder gaat roesten. hoop in ieder geval dat dit helpt :thumbup:
zo te zien waren deze roestplekjes goed weg te schuren ja. Mazzel mee :thumbup:
zou toch balen zijn ff voorruit erin zetten om er dan achter te komen dat er nog iets meer werk verscholen zit..
wessel97
07-03-2015, 22:40
@jason, daar had ik inderdaad verdomt mazzel mee :tongue:
maar ik zit wel met een probleem, zinkspray had ik laten drogen, vandaag weer verder gegaan ik ben alleen ik denk ong. 1,5 uur bezig geweest om uit te vogelen hoe zo'n peestrekker nu precies werkt, en ik weet het nogsteeds niet :mad:
als iemand me even uit kan leggen hoe je zo'n ding gebruikt, zou ik die persoon zeer dankbaar zijn :D
heb het nog met de hand geprobeerd en wat vet dat ik nog overhad, maar dit werkt ook niet, ik kwam tot zover (zie foto) en daarna schoot alles eruit.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/2/7/5/20150307_193326.jpg
(schrik niet, de ruit zit er nog niet in, heb hem er alleen even tegenaan gezet)
wessel97
08-03-2015, 17:09
niemand?
Ik heb heb gewoon met de hand gedaan toen het rubber nog niet over het raam zat.
Ging snel en ging vrij makkelijk.....
wessel97
10-03-2015, 19:26
Ik heb heb gewoon met de hand gedaan toen het rubber nog niet over het raam zat.
Ging snel en ging vrij makkelijk.....
met de hand krijg ik echt niet voor elkaar, ik denk dat ik iets verkeerd doe, hoe heb jij dat dan gedaan met de hand? de lijst er doorheen duwen?
CAR-POOL
12-03-2015, 02:47
Bij mij ging het vreselijk stug heb met dreft geprobeerd vooral bochten maken is lastig. Heb bij de mijne de pees in het losse ruitrubber gelegd daarna voorzichtig het ruit erom heen dan vormt de pees zich wel. En opt einde voorzichtig aantrekken en afknippen.
splituser
12-03-2015, 20:56
Een goedkoop alternatief is natuurlijk Dreft of Groenezeep , maar gebruik bij
Ruit rubbers , pezen en andere rubbers altijd DIT ... Super spul :thumbup:
met de hand krijg ik echt niet voor elkaar, ik denk dat ik iets verkeerd doe, hoe heb jij dat dan gedaan met de hand? de lijst er doorheen duwen?
Als hij er een stuk in zat duwde ik het rubber dan weer links dan weer rechts zo om de sierlijst heen.
Zo ging het rubber dus eerst links een beetje open toen rechts en zo door.
Dus niet de sierlijst in het rubber proberen te duwen ,maar het rubber om de sierlijst te krijgen klinkt raar maar als je de slag te pakken heb is het zo gebeurd.
En ik had hem in 2 delen zo dat hij makkelijk net als origineel vormt ;)
wessel97
15-03-2015, 17:22
thanks peter!,
heb het vandaag geprobeerd en gaat idd een stuk makkelijker!
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/2/7/5/20150315_152625.jpg
Mooi man ;) en nu er in dat raam :thumbup:
wessel97
22-03-2015, 17:37
de raam zit er eindelijk in! :woowoo:
wel echt klote werk, wat naar mijn mening niet voor herhaling vatbaar is.. :D
samen met ons pap de raam erin gezet, ik denk dat we ongeveer 6x de ruit er weer uit hebben moeten halen omdat die eruit schoot.
maar hij zit in ieder geval en dat is het belangrijkste
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/2/7/5/20150322_160644.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/2/7/5/20150322_160655.jpg
grtz wessel
Van Limburg
22-03-2015, 18:32
Ha mooi. En daarom is het belangrijk dat je je roest van de eerste keer goed wegwerkt!
sipkemk1rs2
22-03-2015, 20:25
http://i62.tinypic.com/15fg4zn.jpg
Hier ook een raamsponning volgens mij. Al die zwarte/bruine plekjes moeten gewoon weg geschuurd worden.
Met een schuurband machinetje of haaks lucht tolletje werkt het fijnst vind ik.
probleem is vaak dat autoplaatwerk maar 1-1.2mm dik is. Dus licht er aan hoe diep het in het materiaal zit. vaak dus te diep en moet er een nieuw stuk in.
http://i59.tinypic.com/slmzy8.jpg
Met roestomvormers worden al die plekken dus zwart daarna afwassen met water en verf erover. Ze vertellen het allemaal heel mooi en heb het dus ook keertje geprobeert. Roest was weg inderdaad voor 1jaar ongeveer. toen begon de lak weer te bubbelen. Je zou het dan het beste al controle middel kunnen gebruiken :tongue: of je goed geschuurd heb.
Beste is dus ook om na het schuren of grondig stralen binnen 24uur een epoxy laag erop te hebben zitten. zodat er niet opnieuw roest ontstaat. aangezien de luchtvochtigheid hier vaak te hoog is. komt er eigenlijk gelijk weer vocht op het materiaal.
Gewoon stralen met goede waterafscheider en aluminiumoxide en dan vertinnen En Epoxy er over heen En in een verwarmd hok.Das beste andere werkt voor een tijdje en heb je weer roest :thumbup:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.