View Full Version : aanschaf bestelbus
HotWheels
16-02-2015, 15:56
Omdat ik voor mezelf ga beginnen ben ik op zoek naar een bus.
Met mijn budget (5000,-) kijk ik naar Vivaro, Trafic, Transit, Transporter enz allemaal 1.9 diesel van rond 2003 met max 150.000km.
Kan er iemand mij vertellen welke bus ik beter kan laten staan ('bekende kwalen')?
Kortom wat is de beste keus of waar moet ik op letten? Alle opties liggen nog open qua merk en motor.
Vivaro, traffic hebben veel versnellingsbakproblemen. Weet niet welke type het precies zijn, maar zou er wel rekening mee houden.
HotWheels
16-02-2015, 17:48
Ja daar had ik ook al van gehoord, jammer want dat vind ik de mooiste qua uiterlijk binnen mijn budget.
wessel97
16-02-2015, 18:50
eerlijk is eerlijk, mijn persoonlijke keuze zou uitgaan naar een transporter, maar als ik kijk naar de degelijkheid en welke over het algemeen het beste is blijft er maar eentje over... ik zou voor een Transit gaan. hebben weinig tot geen problemen.
racecees
16-02-2015, 19:26
Wat voor werk ga je doen?
Zelf heb ik als loodgieter een transit met aan beide kanten een schuifdeur, dat werkt echt perfect.
Zeer te spreken over de transit. Laadruimte is lekker vierkant waardoor er weinig verloren ruimte is. Heb m nu 4 jaar en alleen de banden en remmen slijten, voor de rest geen onkosten voor APK gehad.
Als je bus s'nachts buiten blijft staan is electrische voorruitverwarming zeer aan te raden.
Mijn advies: informeer bij een garagebedrijf die alle merken repareert wat hun voorkeur/ervaring is.
Succes met je eigen bedrijf!
Gr. Cees
HotWheels
16-02-2015, 19:40
Ik ga interieurbouw,keukenmontage en keukenrenovatie doen. Er komen dus voornamelijk gereedschap, frontjes en aanrechtbladen in te liggen.
Transporter is idd een goeie bus maar daardoor gewild en duurder dan bijv een Transit of Trafic.
Transit lijkt mij ook een goeie keus.
Een Peugot Boxer of Citroen Jumper zijn ook wel weer goedkoper. Die staan al voor 3500,- met max 150.000km.
Wat ik eerder aangaf alle opties staan nog open....
edwing60
16-02-2015, 19:52
Een Transporter rijd 10x beter dan een Transit. Maar aan een Transit gaat niks kapot als je de roest wegdenkt. Qua ruimte is in jouw geval de Transit veel practischer. De Transit is wat vierkanter en hoger dan kun je de ruimte dus beter benutten. Traffic en/of Vivaro heb ik geen ervaring mee.
Transit is een en al ellende. Weet niet of het met alle modellen is maar wij hadden er 5 op de zaak voor 4 monteurs. Een reserve.
alles kapot continu. Stuurbekrachtiging. Vliegwielen bakken differentielen.
Nacht flinke vorst, meerdere bussen stuurbekrachtigingsleidingen aan gort.
Stuurhuizen enz enz.
115000 km mee gereden, niks dan ellende.
Op een gegeven moment stonden er zovaak meerdere bussen tegelijk stil dat mn werkgever alles weg gedaan heeft.
Nu een sprinter, 119000 gereden. Een keer kapot. Boutje inlaatspruitstuk afgebroken.
wessel97
16-02-2015, 20:08
Transit is een en al ellende. Weet niet of het met alle modellen is maar wij hadden er 5 op de zaak voor 4 monteurs. Een reserve.
alles kapot continu. Stuurbekrachtiging. Vliegwielen bakken differentielen.
Nacht flinke vorst, meerdere bussen stuurbekrachtigingsleidingen aan gort.
Stuurhuizen enz enz.
115000 km mee gereden, niks dan ellende.
Op een gegeven moment stonden er zovaak meerdere bussen tegelijk stil dat mn werkgever alles weg gedaan heeft.
Nu een sprinter, 119000 gereden. Een keer kapot. Boutje inlaatspruitstuk afgebroken.
dan ben je toch de eerste denk ik.. heb weinig tot geen klachten gehoord van mensen over de transit, zowel oud als nieuw model. zelfs bij bijv. de volkswagen dealer word gezegd dat de transit technisch beter is dan een transporter ondanks dat die niet zo fijn rijd
We hebben 17 vestigingen met allemaal 4 of 5 bussen. Meerdere generaties transits gehad.
Uitgefikte bussen afgebroken motorsteunen. Heel veel bak vliegwiel stuurhuis dramas.
Liep overal zo uit de hand. Continu monteurs stil overal. Alles er uit.
Allemaal over op sprinter
edwing60
16-02-2015, 20:42
Die ervaring heb ik met de Transporter... versnellingsbakken, turbo's, vliegwielen, spanrollen. Zeker voor het geld waar je zo'n ding nieuw voor koopt verwacht je betere kwaliteit. Maar qua rij eigenschappen kan er niks tippen aan een Transporter. Ook de afwerking en degelijkheid aant interieur is vele klasses beter dan iedere andere bus in die klasse.
Ieder merk heeft wel wat, toch denk ik dat de T4 het meest betrouwbaar is! Als je die goed bijhoud kun je er zo 6 ton mee sturen.
Transit heb ik al 2x een onderblok van vervangen na lekke brandplaatjes.
Vivaro/Trafic vaak bakken, vliegwielen, verstuivers en elektronische storingen
T5 verstuivers, nokkenassen, aandrijfassen, vliegwielen en turbo's
T4 alleen oliepomp pakkingen, kogels en distributie riemen :D
Wij rijden hier met transit's, staat er hier 1 (oud model) die onder je kont vandaan roest maar waar verder nooit iets mis mee is. We hebben 1 nieuwer model gehad die op maandagochtend gebouwd is denk ik, daar ging echt alles aan kapot. Had op een gegeven moment een olielek wat schijnbaar niet op te lossen was. Die is dus maar vervangen (niet echt handig dat een bus van een bodemonderzoeksbureau olie lekt). De vervanger, weer een transit dus, doet het al een aantal jaar prima zonder buitensporig onderhoud nodig te hebben. Beetje geluk hebben lijkt het dus op.
HotWheels
17-02-2015, 18:25
Ok thanks voor de feedback!
Zijn er nog ervaringen met Citroen Jumper 2.8 diesel?
MrMiljon
21-02-2015, 15:10
Ik zeg ook t4 of Lt met de 2.5tdi motor. T4 is in mijn ogen de meeste degelijke bus. Motor is oersterk en de carrosserie degelijk.
T5 vind ik ronduit slecht. 1.9 is weliswaar beter dan de 2.5. Maar nog steeds dure reparaties.
Vito... Goedkoper dan een transporter.....
Vito wil je nog niet dood in gevonden worden😁, smerige roestbakken, fijne gare verstuiver ellende(duur).
T5's hier ook niet echt over te spreken, matige kwaliteit, en de 2,5's zijn niet echt onderhoudsvriendelijk.
Transits hier een paar van lopen, vrij degelijke bussen wmbt.
De jumper 2.0/2.8hdi 3 van in onderhoud gehad, als campers, en een bus, die waren ook
probleemloos.
Ducato 2.5tdi/2.8jtd waren ook fijne busjes, weinig gezeur,,beetje roestig soms en afgezien van een gare 5e versnelling best ok. (En die te vervangen is zonder demontage vd bak..)
edwing60
22-02-2015, 00:07
Vito... Goedkoper dan een transporter.....
Een Vito van het bouwjaar waar de topicstarter naar zoekt roest al in de folder. Dus die zal er nu helemaal niet meer zijn.
Ik rij zelf als servicemonteur nu een 4jaar probleem loos met een Transporter T5.
Meer als elk jaar nieuwe schijven blokken en apk is het nog niet gekomen.
Op een intercoolerslang die los geschoten was na.
Heb er 2schuifdeuren in met complete lade blokken zowel in de schuifdeur als bij beide achter deuren...
Deze rij ik helemaal op. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Yep.... Net eens terug gelezen.... Voor 5000 euro heb je niet het nieuwe type. My bad
HotWheels
22-02-2015, 08:04
Gister bij 2 handelaren langs geweest. Wat een ellende allemaal. Ik hoop dat dat aan de handelaren lag want anders zal ik t budget moeten opschroeven.
Ik heb nu nog een Transporter 2.5 met 145.000 uit 2002 en 1.9 met 140.000, Transit 2.0 uit 2006 met 125.000km op mn lijstje staan.
Verder heb ik nog diverse Peugeot Boxers binnen mijn budget gezien, maar eerst naar die andere kijken.
Rallyegolf20vt
22-02-2015, 09:37
In de prijsklasse waar jij wat zoekt is bijna allemaal drama.Zoek je in of ex. BTW?
Want dan is de keuze nog beperkter.
Het zijn allemaal uitgeleefde hokken met rondom schade , compleet uitgekouwde interieurs , afgekloven sturen , roest tot op het dak , helemaal verschoten van kleur etc. Er wordt vaak niet op deze wagens gepast door personeel omdat het maar een "bedrijfsbus" is.
Merk maakt niet uit hierbij. Je vindt gewoon niet snel een nette bedrijfsauto voor dat geld. Heb zelf ook lopen zoeken en uiteindelijk het buget maar flink opgeschroefd. Je wilt toch ook een beetje representatief bij je klanten komen.
Niet met zo`n barrrel. Het enigste voordeel met zo`n goedkopere bus is dat je gewoon bijna geen afschrijving hebt.
Ook ik zeg T4 met 2.5 TDI.... het is een wat oudere bus. Maar ze blijven maar heerlijk rijden, echt zeer low-running costs. Over de T5 hoor ik niet echt positieve verhalen zowel van de 1.9 als de 2.5 zeer hoge garage rekeningen (2k+). Ik heb een paar vrienden die hovenieren ook die rijden een T4, echte beul bussen. nooit problemen. Maar ik erken het koop probleem, het vinden van een goede bedrijfsbus. (lange zoektochten voor iets fatsoenlijks) Maar voor 5K zou ik het wel weten een nette T4 2.5.
Het is een oude bus, maaaaar rijden als een tierelier.....
Ook ik zeg T4 met 2.5 TDI.... het is een wat oudere bus. Maar ze blijven maar heerlijk rijden, echt zeer low-running costs. Over de T5 hoor ik niet echt positieve verhalen zowel van de 1.9 als de 2.5 zeer hoge garage rekeningen (2k+). Ik heb een paar vrienden die hovenieren ook die rijden een T4, echte beul bussen. nooit problemen. Maar ik erken het koop probleem, het vinden van een goede bedrijfsbus. (lange zoektochten voor iets fatsoenlijks) Maar voor 5K zou ik het wel weten een nette T4 2.5.
Het is een oude bus, maaaaar rijden als een tierelier.....
Hier kan ik me ook wel in vinden. :thumbup:
HotWheels
22-02-2015, 15:53
Vandaag bij een t4 2.5tdi wezen kijken met 150.000km, onderhoudsboekjes tot 80.000km ingevuld verder geen bonnen oid aanwezig. Hij z
ag er een stuk beter uit dan de troep die ik gister gezien heb.
Morgen kan ik proefritje maken. Iemand nog advies waar ik extra op moet letten?
MrMiljon
23-02-2015, 14:31
Zeeeer goed de kilometerstand controleren ! Dus Nap uitdraai en bij voorkeur aan vagcom hangen en de kilometerstand van de ecu checken. Een knappe t4 met 1.5 ton kost normaal gesproken zomaar 7000,-.
Geef aandacht aan het vliegwiel. Die reparatie kost je 1300,-. Voor 1997 extra op roest letten .
Verder zijn het gewoon top blokjes. Terugdraaien is in 5 tellen gebeurd en je zal het niet direct aan de auto merken.
Is het een 88 of een 102 pk? De 88 heeft een wat zwakkere bak (vw bak) de 102 heeft een onverwoestbare (iveco) bak
Johan1982MK1
23-02-2015, 15:24
Idd goed kijken of de koppeling etc. ok is.
Als je de bak van een t4 erachterweg moet hebben is mooi klote putje.
Voor de rest zijn ze zoals eerder gemeld wel echt heel betrouwbaar.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.