View Full Version : MK2 TDI motorswap slaat niet aan
nacmlamerikx
21-02-2015, 18:01
Jongens, ik zie het niet meer zitten, ik weet het allemaal niet meer. Ik ben bezig aan een motorswap van een 1900 tdi AFN uit een seat cordoba 6K. Alles netjes overgebouwd, GT-1749VA turbo, grotere verstuivers, sachs koppeling en kleine revisie van het blok gedaan. Kabelboom hebben we niks hoeven aan te passsen want mijn golf was al CE2.
Motor start en draait goed rond, maar slaat niet aan. We kunnen ook geen vagcom eraan hangen voor hem uit te lezen want deze kan geen verbinding maken. Mijn maat heeft op de K-lijn gesoldeerd, misschien dat het daardoor komt?
Immobilizer (startblokkering) is aangesloten en de seat sleutel steekt in de ring.
We dachten ook misschien dat de pomp 180 graden verkeerd stond, om dat hij af en toe een slag wel ontbrandde, deze dus een toer omgedraaid maar dat maakt geen verschil.
Tijdens het starten komt er wel witte rook uit.
Ik weet het niet meer jongens, mss dat iemand die het kan oplossen wil langskomen tegen betaling?
Het probleem is dat ik deze week nog heb, en 1 maart moet ie naar de spuiter voor nog wat stukjes bij te werken en blanke lak erover te zetten (ben ik hem 3 weken kwijt) en dan heb ik nog een maand en moet ik ermee naar worthersee..
Wie helpt mij aub uit de nood? :confused:
SciroccomTDI
21-02-2015, 18:26
witte rook is of heel erg weinig lucht .. of veel te laat inspuiten..
Dokter D
21-02-2015, 18:35
K-line solderen maakt niet uit, moet gewoon werken.
Eerst alles op tijd zetten, daarna kijken of er diesel bij de verstuivers komt.
nacmlamerikx
21-02-2015, 18:43
Als ik te weinig lucht heb rookt hij normaal toch donker?
Alles staat normaal op punt, nokkenas geblokkeerd, in de brandstofpomp een pen gestoken, en het vliegwiel met het pijltje gelijk gezet. Echter is het vliegwiel wel van een G60 en het merkteken wat erop staat is een streepje met een 0 erboven. Klopt dit dan nog of niet?
Diesel komt zowiezo bij de verstuivers, als ik de leidingen losdraai spuit het eruit tijdens het starten.
SciroccomTDI
21-02-2015, 19:02
Bij zo weinig lucht, dat diesel niet eens kan ontbranden, stoot de motor witte dieseldamp uit. Dat zie je bij autos, waar de turbo kapot is... kapot kapot, asje gebroken of zo
Te late inspuiting levert ook witte damp op. Zet hem eens een tikje eerder.
nacmlamerikx
21-02-2015, 19:06
Bij zo weinig lucht, dat diesel niet eens kan ontbranden, stoot de motor witte dieseldamp uit. Dat zie je bij autos, waar de turbo kapot is... kapot kapot, asje gebroken of zo
Te late inspuiting levert ook witte damp op. Zet hem eens een tikje eerder.
Alles staat op punt, dus ik kan me slechts voorstellen dat de inspuiting veel te laat staat. We hebben de pomp ook 180 graden verdraait maar dan doet ie precies hetzelfde.
ewcaddymk1
21-02-2015, 21:03
De pomp op tijd zetten heeft tot op zekere hoogte niks met de blokkeer pen te maken ,pomp los maken op 4 punten en de kop van de pomp iets naar de voorkant van de auto draaien ,en anders met twee man één starten en de andere de pomp verdraaien
nacmlamerikx
21-02-2015, 21:34
De pomp op tijd zetten heeft tot op zekere hoogte niks met de blokkeer pen te maken ,pomp los maken op 4 punten en de kop van de pomp iets naar de voorkant van de auto draaien ,en anders met twee man één starten en de andere de pomp verdraaien
Hier snap ik niet veel van, pomp zit op de distributie, hoe kan ik deze nu zomaar verdraaien? Dan moet heel de riem eraf
Hier snap ik niet veel van, pomp zit op de distributie, hoe kan ik deze nu zomaar verdraaien? Dan moet heel de riem eraf
Als je je distributie verdraait kan je op een geven moment door het grootste gat van de poulie van de dieselpomp een potsleutel 13 steken gewoon lossen, niet uitdraaien. Alsook de anere bouten waarmee de pomp vasthangt en dan kan je deze verdraaien. Ik los altijd laatst de bout waar ik het best bij kan zodat ik deze pas los wanneer de motor loopt en dan verdraai tot hij netjes draait dan terug vast. Natuurlijk moet je erna wel nog met het klokje hem precies zetten.
Dokter D
21-02-2015, 21:50
Zoek maar eens op pomptiming tdi afstellen.
Maar komt er nu wèl diesel tot aan de verstuivers, of niet?
Ik zou eerst ff een leiding losdraaien, en starten..
Dingen kunnen ook slecht tegen lucht in het systeem, zit er ook een nieuw filter aan, en zit deze wel goed vol?
Anders kan je er rustig je startmotor op verbranden, voor ie uiteindelijk start😁
nacmlamerikx
21-02-2015, 23:03
Brandstof komt aan de verstuivers, leidingen zijn allemaal ontlucht. Filter zit vol. Ik wist niet dat je die pomp nog "fijn" kon afstellen. Morgen idd eens even nakijken. Maar die fijn afstelling is toch zo miniem dat ie toch gewoon moet lopen als de distributie goed staat?
ewcaddymk1
21-02-2015, 23:11
Brandstof komt aan de verstuivers, leidingen zijn allemaal ontlucht. Filter zit vol. Ik wist niet dat je die pomp nog "fijn" kon afstellen. Morgen idd eens even nakijken. Maar die fijn afstelling is toch zo miniem dat ie toch gewoon moet lopen als de distributie goed staat?
Hoeft niet, gewoon proberen kop naar voren is eerder ,naar achter is later
idd wat evert zegt. d.m.v vagcom kan je de pomptiming precies goed zetten. Ik heb hetzelfde gehad wat jij nu hebt. Die van mij stond veel te laat en daardoor startte hij niet.
Lees hier maar eens: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html
Succes :thumbup:
Lijkt me sowieso geen slecht plan om er eens ff een testkast of vagcom aan te hangen,
Een vergeten aan te sluiten krukassensor ofzo kan in sommige gevallen ook voor ellendig lang zoekwerk zorgen(ervaring)..
Dokter D
22-02-2015, 11:32
http://www.volksforum.com/albums/files/4/6/3/4/image_312865.jpg
nacmlamerikx
22-02-2015, 14:19
Doktor D, die L-line wordt niet gebruikt, is bij sommige auto's voor airco en abs en die dingen uit te lezen, K-lijn is degene die voor de motor wordt gebruikt. de + staat erop en de massa ook, en toch gaat het niet.
Ivm. de fijnafstelling van de pomp. Heb de 2 moeren en bout aan de voorkant los, en dat achterste boutje ook, maar ik kan die pomp niet echt verdraaien..
nacmlamerikx
22-02-2015, 17:47
OBD is gemaakt, mijn maat had perongeluk de + en - gewisseld. Alle codes zijn gewist, echter blijft er ene staan.
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/20511_783836901686937_1699570665760348259_n.jpg?oh=f3b3ffdccdcf035f92027acda2489c28&oe=55843E6E&__gda__=1435314821_88ba1ff9afef58997f772c44fcfd598f
Als ik echter bij 25 - immobilizer de measuring blocks raadpleeg (channel 01), dan staat bij de 3 blocks allemaal een 1 dus dat betekend dat alles in orde is.
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0-9/11021196_783836928353601_8404890602034769100_n.jpg?oh=0971a85d9867bf587973ef97c595921a&oe=554A4F68&__gda__=1435675138_ccdcc069b42a0caee6bbcf422826ad02
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.