PDA

View Full Version : Audi A4 B8 2.0 CR TDI vs 1.8 TFSI


Van Limburg
24-03-2015, 10:12
Binnenkort ga ik een nieuwe auto kopen. Mijn oog is gevallen op de Audi A4 B8 120pk of 136pk.
Maar dan ga je toch eerst 3x goed nadenken welke motor voor mij het best van toepassing is.

Huidige situatie:
- 14km naar mijn werk (gemiddeld 20min)
- 14km naar mijn huis
- 1km naar een vrienden/vriendin
- 1km naar huis

Al is die 1km een mooie afstand om te fietsen, dit zal niet altijd mogelijk zijn.

Deze afstanden komen het vaakst voor op dit moment.
In het weekend valt werk weg, kan er af en toe nog eens een langere rit bij komen. Ik schat dat ik om de 2 weken zeker een enkele rit doe van 40km en 40km terug.

Zal vast nog meer prive km bij komen.


Over het algemeen korte afstanden met een tussentijd zo groot dat de motor al is afgekoeld. (dat beetje dat die warm is)
Gezien de korte afstanden lijkt het logies om voor de benzine te gaan.

Echter, Belgie is een dieselland met een overvloed aan keuze in diesel, en zeer weinig in benzine. Zeker bij de grotere auto's. Dat kan zelfs bij de aanschafprijs ten goede komen.

Nu heeft deze Audi wel DPF, maar haalt dit in mijn geval wel zoveel uit?
Aangezien dat de diesel pas laat echt op temperatuur komt, heb ik een vermoeden dat het verbruik in mijn geval niet zo gunstig zal zijn.

Ik zie ook dat er DPF vervangers bestaan. Kan het zijn dat als ik de DPF weg laat halen mijn verbruik gunstiger uit zal komen? Mag je die zomaar weg laten? Wat zegt de keuring?

Extra oliewissel en EGR klep laten schoonmaken houdt me niet direct tegen, tenzij hieronder iemand me op een andere mening brengt. Zal waarschijnlijk toch niet alleen bij die 2 factoren liggen..

Toekomstige situatie?
Een andere reden voor diesel te kiezen is dat ik niet weet wat de toekomst zal brengen. Aangezien ik erg jong ben, kan het zomaar zijn dat ik binnen enkele jaren op men eigen ga wonen, met mogelijk gevolg dat dit verder weg is.
Komt nog bij dat wanneer ik echt een auto voor mezelf heb, die vaker ga gebruiken dan op dit moment de auto thuis. Al mag ik die auto op dit moment ook nemen wanneer ik zelf wil.


Welke ervaringen hebben jullie hiermee.

Clean_golf_3
25-03-2015, 19:03
korte afstanden en dpf is om problemen vragen,geloof me beste is hem dan gewoon verwijderen en uitschrijven

Van Limburg
26-03-2015, 14:05
Hoeveel tijd heeft dpf nodig dan?

Audi1981
26-03-2015, 17:49
Ook al rijd je afstanden, meeste dpf systemen kosten een keer geld...

Bluepower
26-03-2015, 18:08
Dpf eruit slopen, gelijk laten chippen(en uitschrijven dpf) dan heb je een hele leuke wagen..

Van Limburg
26-03-2015, 18:33
Maar mag die er zomaar uitgehaald worden? Is dat niet vanaf een bepaald jaar veranderd? Het gaat nogmaals om straks een Belgische wagen samen met Belgische wetgeving.

Waar ik niemand iets over hoor zeggen zijn de te korte afstanden?

Audi1981
27-03-2015, 10:53
Als je hem leeg haalt ziet het er oem uit en je laat hem uit de software schrijven....geen haan die er naar kraait lijkt me>?

Van Limburg
27-03-2015, 12:06
Als je hem leeg haalt ziet het er oem uit en je laat hem uit de software schrijven....geen haan die er naar kraait lijkt me>?

Oh, leeg halen, nee dat klopt. Er bestaan ook vervangers, daar dacht ik aan.

Audi1981
27-03-2015, 12:09
Ja maar dat zien ze bij jullie keuring wel denk ik :rolleyes:

Bluepower
27-03-2015, 12:13
Vervanger wel, leeghalen niet(als het goed is...)