Log in

View Full Version : 1300MH blok loopt als een trekker


Geurt
08-04-2015, 21:07
Blijf wat problemen houden met de Golf. Misschien herkent iemand de symptonen? Tips altijd welkom. Het gaat om een Golf uit '86 met een 1300MH blok met 2E3 Pierburg carb en electronische (Hall gever) ontsteking.

De motor loopt stationair een beetje als een trekker. Wat hardere ploffen en druk uit de uitlaat. Een sissend geluid onder de kap alsof er ergens luchtdruk wegstroomd of lucht ingezogen wordt. Dat geluid is me sinds enkele dagen opgevallen. Misschien was het er voorheen al, maar wellicht dan minder opvallend. Je hoort altijd wel een soortgelijk geluid uit de carb met het luchtfilter eraf. Daarnaast voel ik het in de auto ook wat meer schudden wanneer de motor stationair loopt.

Wat er ondertussen gedaan is:
- Koppakking vervangen
- Voetpakking carb vervangen
- Alle vacuumslangen en benzineslangen vervangen
- Nieuwe bougiekabels, rotor, verdelerkap, vaccuumvervroegingspot op ontsteking,
- Zo ongeveer alle koelvloeistofslangen, koelvloeistof reservoir en dop en radiateur

Voor de zekerheid heb ik vanavond nog even de compressie gechecked, die was strak rond de 12 bar op alle vier de cilinders. De ontsteking is ook nog correct qua tijdstip en ik heb vonk op alle vier de bougies. Accu en laadspanning lijken ook normaal (13.8V). Ik vermoed dat de onstekingsklos en dan met name de Hall gever de boosdoener is, maar zeker weten doe ik dat niet. Ik zag dat Bolku compleet nieuwe klossen (http://www.bolku.nl/Webwinkel-Product-22662651/Ontsteking-Golf-2-Polo-Jetta-2-1300cc-met-centrifugaal--en-vaccuumvervroeging.html) verkoopt, ik overweeg sterk die maar te kopen, maar dat is wel weer een dure gok. Misschien is het iets simpels dat ik over het hoofd zie?

Polo1w
08-04-2015, 21:20
Weet je zeker dat de vacuumslang naar de rembekrachtiger lekvrij is? Is vaak een boosdoener😏

Geurt
08-04-2015, 21:25
Weet je zeker dat de vacuumslang naar de rembekrachtiger lekvrij is? Is vaak een boosdoener😏
toevallig het deel tussen de terugslagklep en het spruitstuk ook vervangen, maar zal die morgen ook nog eens controleren.

frank6892
09-04-2015, 09:38
Klinkt hetzelfde als waar ik last van had na verv koppakking. De pakking tussen uitlaat en kop was helemaal weg gerot. Verder had ik er een nieuwe pakking tussen geplaatst, maar ook het uitlaatspruitstuk was verrot. Deze compleet strak gemaakt en opnieuw gemonteerd en het probleem was weg.

Joris_MK1
09-04-2015, 09:56
Voor ik zou 'gokken' om maar klakkeloos onderdelen te gaan vervangen, zou ik toch echt ZEKER willen weten dat er nergens valse lucht wordt aangezogen. Daarnaast zeg je dat je vonk hebt op alle cilinders, dan is het dus al niet de verdeler, niet de rotor, niet de bobine en niet de hallgever... Als je echt vonken mist, zit het hem inderdaad in de ontsteking, maar aangezien je een sissend geluid hebt vermoed ik wat anders.

Spuit eens met remreiniger tussen bijvoorbeeld de kop en het inlaatspruitstuk. Als de pakking niet vervangen is, die staat niet in het lijstje namelijk, dan is de kans groot dat hij daar niet goed meer afsluit. Dan zuigt hij dus te veel lucht naar binnen, met als gevolg een te arm mengsel. Sissend geluid onder de kap vandaan is altijd slecht ;) Tenzij je je choke open hebt staan ofzo, maar die heb je niet...

Geurt
09-04-2015, 23:14
Voor ik zou 'gokken' om maar klakkeloos onderdelen te gaan vervangen, zou ik toch echt ZEKER willen weten dat er nergens valse lucht wordt aangezogen.
BINGO!!

Was dus toch echt valse lucht. Bleek de 1,5 maand geleden vervangen voetpakking van de carb te zijn geweest. Op de een of andere manier was dat ding al helemaal gescheurd en trok dus valse lucht als een malle. Gelukkig had ik de oude nog en die maar terug gestoken. Het euvel is voor het grootste gedeelte dus weer verholpen. Motor loopt weer redelijk goed. Heel blij mee, maar nu eens kijken wat ik met die voetpakking doe.