Geurt
08-04-2015, 21:07
Blijf wat problemen houden met de Golf. Misschien herkent iemand de symptonen? Tips altijd welkom. Het gaat om een Golf uit '86 met een 1300MH blok met 2E3 Pierburg carb en electronische (Hall gever) ontsteking.
De motor loopt stationair een beetje als een trekker. Wat hardere ploffen en druk uit de uitlaat. Een sissend geluid onder de kap alsof er ergens luchtdruk wegstroomd of lucht ingezogen wordt. Dat geluid is me sinds enkele dagen opgevallen. Misschien was het er voorheen al, maar wellicht dan minder opvallend. Je hoort altijd wel een soortgelijk geluid uit de carb met het luchtfilter eraf. Daarnaast voel ik het in de auto ook wat meer schudden wanneer de motor stationair loopt.
Wat er ondertussen gedaan is:
- Koppakking vervangen
- Voetpakking carb vervangen
- Alle vacuumslangen en benzineslangen vervangen
- Nieuwe bougiekabels, rotor, verdelerkap, vaccuumvervroegingspot op ontsteking,
- Zo ongeveer alle koelvloeistofslangen, koelvloeistof reservoir en dop en radiateur
Voor de zekerheid heb ik vanavond nog even de compressie gechecked, die was strak rond de 12 bar op alle vier de cilinders. De ontsteking is ook nog correct qua tijdstip en ik heb vonk op alle vier de bougies. Accu en laadspanning lijken ook normaal (13.8V). Ik vermoed dat de onstekingsklos en dan met name de Hall gever de boosdoener is, maar zeker weten doe ik dat niet. Ik zag dat Bolku compleet nieuwe klossen (http://www.bolku.nl/Webwinkel-Product-22662651/Ontsteking-Golf-2-Polo-Jetta-2-1300cc-met-centrifugaal--en-vaccuumvervroeging.html) verkoopt, ik overweeg sterk die maar te kopen, maar dat is wel weer een dure gok. Misschien is het iets simpels dat ik over het hoofd zie?
De motor loopt stationair een beetje als een trekker. Wat hardere ploffen en druk uit de uitlaat. Een sissend geluid onder de kap alsof er ergens luchtdruk wegstroomd of lucht ingezogen wordt. Dat geluid is me sinds enkele dagen opgevallen. Misschien was het er voorheen al, maar wellicht dan minder opvallend. Je hoort altijd wel een soortgelijk geluid uit de carb met het luchtfilter eraf. Daarnaast voel ik het in de auto ook wat meer schudden wanneer de motor stationair loopt.
Wat er ondertussen gedaan is:
- Koppakking vervangen
- Voetpakking carb vervangen
- Alle vacuumslangen en benzineslangen vervangen
- Nieuwe bougiekabels, rotor, verdelerkap, vaccuumvervroegingspot op ontsteking,
- Zo ongeveer alle koelvloeistofslangen, koelvloeistof reservoir en dop en radiateur
Voor de zekerheid heb ik vanavond nog even de compressie gechecked, die was strak rond de 12 bar op alle vier de cilinders. De ontsteking is ook nog correct qua tijdstip en ik heb vonk op alle vier de bougies. Accu en laadspanning lijken ook normaal (13.8V). Ik vermoed dat de onstekingsklos en dan met name de Hall gever de boosdoener is, maar zeker weten doe ik dat niet. Ik zag dat Bolku compleet nieuwe klossen (http://www.bolku.nl/Webwinkel-Product-22662651/Ontsteking-Golf-2-Polo-Jetta-2-1300cc-met-centrifugaal--en-vaccuumvervroeging.html) verkoopt, ik overweeg sterk die maar te kopen, maar dat is wel weer een dure gok. Misschien is het iets simpels dat ik over het hoofd zie?