View Full Version : Veel vrije slag G60 remmen op mk1
Ik vind dat ik geen lekkere remdruk meer heb sinds ik G60 remklauwen heb geplaatst op mijn golf 1 (zeker in vergelijking met de VWII remklauwen). Probleem is dat je na 3 kwart intrappen pas pendaaldruk hebt dus voelt voor het gevoel ver weg. Het remt wel!
Ik verwacht dus een keihard pendaal zeker als de motor niet loopt en een paar keer pompt en nu heb ik een soort van sponzig geval (lucht zou je denken). Ik moet wel zeggen dat ik voorheen altijd ABS had met G60 remmen dus weet niet of er iets van verhouding niet klopt.
Eerst even de opzet van het hele systeem:
- Fag HRC met rembekrachtiger (later model mk1 cabrio) orgineel VW
- nieuwe remdrukverdelers van epytec voor G60 remmen achter
- nieuwe cunifer (koper/nikkel 4,75 mm) remleidingen
- Flexibel is vervangen voor nieuwe goodridge slangen
- nieuwe G60 remklauwen voor
- nieuwe G60 38mm klauwen achter
- nieuwe blokken - nieuwe schijven
Ontluchten op 3 verschillende methodes gedaan, volgorde (RA-LA-RV-LV). Bij alle drie methodes achterklauwen los (opvul schijven er tussen) en nippel omhoog gehouden. Ook goed bijgevuld wanneer nodig. Tijdens trappen niet tot op bodem.
1. Via ontluchtingset (vacuumpomp) dus slang op de nippel naar opvang container en slang naar vacuumpomp. Druk opbouwen en nippel opendraaien. (herhalen)
2. Twee man methode. Slang van nippel (in een regenboog bocht) naar fles (gevuld). Paar keer pompen. Rempendaal naar beneden ingedrukt houden nippel even open laten stromen en terug dicht. (Herhalen).
3. Alleen methode. Slang van nippel naar fles (gevuld). Waarbij slang eerste 10 cm rechtomhoog en dan naar gevulde fles (laagste punt). Nippel los en rustig laten kruipen.
- Ik krijg niks geen luchtbellen meer dus constante stroom remolie.
- Geen visuele lekkages, remolie blijft op pijl.
- Remolie stroomt niet de rembekrachtiger in.
- De zuigers van de klauwen voel je en zie je werken.
Twee zaken waar ik zelf aan twijfel;
1. Er komt altijd een luchtbel naar boven in het remvloeistof resservoir als je het pendaal intrapt. Kan de HRC inwendig lek zijn?
2. Je kan die koppeling verdaaien bij je rempendaal hier heb ik vrij weinig aandacht aanbesteed omdat ik mijn rempendaal gewoon bevestigd kreeg.
Heeft er iemand wat tips voor mij? Alvast bedankt :thumbup:
golfcabriolet
10-04-2015, 10:40
hoofdremcilinder 25mm er op.
Had precies hetzelfde probleem bij mijn S2 klauwen, na veel onderdelen vervangen en nog vaker ontluchten uiteindelijk de HRC vervangen door een nieuwe (nu 25mm) en nu is het goed!
Bedankt mannen, dat is het proberen waard! Want ik vind dit eng.
@Gerben
Is 25mm er in orgineel VW of de juiste fabrikant naam die ik moet hebben? Ik had laatst een epytec variant die was al lek voordat ik hem monteerde!
obimaster
10-04-2015, 11:21
ben ik ook wel benieud naar, wil ook een andere hoofdrem cilinder
mvg
Ik heb er s2 klauwen opzitten (girling 60) met een (nieuwe até) 22mm hoofdremcilinder alsook staalomweven remleiding en dat rem echt perfect. Pedaal voelt ook stevig aan en de auto reageert van zo je eraan komt. Terwijl volgens mij een s2 af fabriek een 25mm HRC heeft. Verschil is dat ik bij maximale remkracht mijn pedaal dieper induw ( nog niet tot aan de helft). En ik vind dat juist prettig omdat ik mijn remkracht beter kan doseren, maar das persoonlijk natuurlijk. Ik bedoel maar juiste hoofdremcilinder of niet volgens mij moet hij direct vertragen van zodra je aan het pedaal komt.
Een vriend van mij zegt dat hij in zijn later model golf 1cabrio met G60 remmen voor en achter er letterlijk erop heeft gegooid en niet eens de moeite gedaan om de slangen te vervangen of de remverdelers en het remde als een tiet.
Wellicht zit het tussen mijn oren hoor ik heb namelijk nog niet echt mee gereden alleen stukje op de oprit heen en weer.
Quattro_38
10-04-2015, 13:01
Als je alles nieuw hebt en nog niet ingeremd, dan voelt het toch ook aan als een natte dweil waar je op trapt? Het zal wel erger zijn dan bij vervangen van schijven en blokken en dus meer oorzaak hebben.
De 25mm variant is van een T4. Heb geen speciaal merk, gewoon van zo'n mr.auto website. Die past zo op een mk2 bekrachtiger, weet niet hoe dat bij mk1 zit... Succes!
Ik heb ook de S2 klauwen met een 25mm HRC van de T4.
Remt goed net als jouw ook alles vervangen samen met een 9inch bekrachtiger van de MK2 16V.
Ik heb hem trouwens bij Boelm gekocht de niet abs versie id 4x m10x1. Past ook zo op de 9inch bekrachtiger van de Golf Cabrio
Exact zelfde situatie... En zelfde 'symptoom' van 22 naar 25 HRC zou het dus ik moeten lossen?
Iemand een oem nummer van een 25mm HRC?
Zoek net ff bij mister auto ... Maar de T4 heeft een 23,8mm?
7D0611019A
golfcabriolet
10-04-2015, 21:49
heb het ate nummer wel.
zoek hem morgen wel even op
H413760 is een 25,4mm van hitec voor t4 bijvoorbeeld.
Zonder abs.
Als je dit nr googled, kom je direct op een onderdelensite met deze cilinder.
Is maar een voorbeeld hè. Was de eerstedebeste die ik vond :thumbup:
Nog even gecheckt maar had hem bij autoonderdelen24 vandaan. Was iets van 7-8 tientjes.. Versie zonder ABS met M10x1 aansluitingen zoals hierboven ook staat, dat moet dan de juiste zijn. Weet nogsteeds niet of het verschil tussen 22 en 25 nu het verschil heeft gemaakt of dat de oude kapot was. Denk het laatste...
Johan1982MK1
11-04-2015, 06:40
Op epytec kan je ze ook krijgen. Mooie lichte van aluminium en ook 25mm of nog iets groter volgens mij.
VW NR:7D0611019A
Ik heb heb deze gekocht:
https://boelm.nl/hoofdremcilinder-25-40-mm-9039.html
VW NR:7D0611019A
Ik heb heb deze gekocht:
https://boelm.nl/hoofdremcilinder-25-40-mm-9039.html
Geen geld! Koop je m op de sloop nog niet voor.. :thumbup:
En tot nu toe doet hij nog prima zijn werk ;)
Hier had ik ook last van. Hoop dit te hebben opgelost dmv een Golf 4 bekrachtiger te hebben gebruikt.
Ik kreeg het niet voor elkaar met de Golf4 10inch bekrachtiger.
Ik had een abs type maar heb deze weer verwijderd paste trouwens ook geen t4 hrc op alleen de originele 23mm hrc van de golf4.
Even een update. Vrijdag nog een 25,4 mm hrc van een transporter bemachtigd. Afgelopen weekend gemonteerd.
Tijdens ontluchten nog redelijk hoopvol leek echt al veel beter. Klauwen achter los nippel omhoog. Zuigers opgevuld. Slang getywrapped op de nippel en anderen uiteinde onder gedompeld in de fles. Denk twee keer 300 ml er door getrokken en bijgevuld geen bubbels meer. Zuigers voel en zie je werken.
Zodra ik de motor start is het huilen. Pedaal is dan zo zacht als boter. Kon wel een rondje rijden maar lijkt echt pas als je richting bodem gaat op het laatste moment dat er wat gebeurd.
Was er ff klaar mee. Morgen wil ik nog is herhalen met ontluchten. Maar verwacht dat ik alleen maar vloeistof trek.
Remvloeistof blijft netjes op peil. Er zijn geen lekkages
Anders moet ik toch is kijken waar het probleem zit. Zit er aan te denken om achter af te doppen op de hrc dus kijken wat er gebeurd als ik alleen voor ontlucht.
Ow de g60 rijdt geweldig wat een apparaat.
Maarreh.. Je hebt de schijven en blokken rondom toch nieuw?
Heb op de zaak ook regelmatig auto's waarbij ik alles rondom vernieuw, en die remmen eerst als een natte krant..
En dat terwijl dan hydraulisch niks is losgeweest.
Ga er altijd eerst ff flink ommetje mee maken, anders krijgen we verongelukte klanten.
Na km of 10 voelt t meestal al iets beter, maar nog lang niet hard/hard..
robertoal
13-04-2015, 07:33
EXACT hetzelfde probleem gehad.. ook t4 HRC erop (mk2 16v bekrachtiger).. nauwelijks nut, uiteindelijk maar mee leren leven. Ben benieuwd naar de oplossing!!
Zoals jij het omschrijft yuli, lijkt het wel alsof er geen vaccuum naar de rembekrachtiger word getrokken, maar ik heb de build al een tijdje niet gevolgd dus ben niet helemaal op de hoogte van de stand van zaken.
Kan je wat met die draai koppeling bij het rempendaal doen? Dus die stang van de rembekrachtiger. Uiteindelijk is dit toch de pen die de HRC indrukt? Wat is dan wijsheid uitdaaien (langer) of indraaien (korter)?
@Polo1w
Ik begrijp wat je zegt met dat inremmen maar heb het gevoel dat die niet goed gaat komen na 10 kilometer. Dus wellicht wel beter remmen maar het dode gevoel blijft dan vermoed ik. Ik heb in het verleden bij mijn corrado's vaak nieuwe tangen, schijven en blokken gezet maar heb dit nog nooit meegemaakt.
@R.icky
Die vaccuum bekrachtiger doet het volgens mij juist super. Deze maakt van een hard (zonder lopende motor) een pendaal die zo slap en licht te bedienen is met lopende motor.
Als het pendaal gevoel zonder lopende motor was als met lopende motor zou ik super tevreden zijn.
@Robertoal
Kut, zeker al bijna 1000 Euro in deze ombouw gezonken. Was blijer geweest met m'n oude vwII klauwtjes en trommels :)
Het probleem is hetzelfde als in dit topic van 2007! Alleen bij mij is de oplossing niet de HRC;
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=32673
Edit, nog is hetzelfde probleem. Kreeg het handmatig niet goed ontlucht ondanks nippels omhoog. Verwacht dat het bij mij ook wel is zo iets zou kunnen zijn
http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=102718&page=1&pp=20
Die terugslagklep zou die bij mij verkeerd om kunnen zitten of wellicht is deze kapot. Zo zit dit nu bij mij;
http://downloads.inventive.nl/temp/topic/mk1g60_258.jpg
Terug slag klep kan je zelf testen welke kant hij door laat staat ook altijd een pijltje op.
Klopt ja, en die zit goed.
Ik heb het probleem voorgelegd bij mijn lokale garage. Daar ben a.s. vrijdag welkom en dan zullen we het meemaken.
to be continued
Ben benieuwd, ik wacht nog even met een 25mm HRC bestellen iig
Als je in de slang van de rembekrachtiger blaast aan de kant vd rembekrachtiger, mag er geen lucht doorheen komen, als je zuigt, moet je klep opengaan.
Probleem is opgelost. Alle 4 kwam machinaal nog wat lucht uit. Achter natuurlijk wat meer.
Monteur begreep het wel. Omdat je niet tot de bodem wil trappen.
Kosten 2 tientjes ga ik voortaan niet meer zelf voor klooien.
Hallo allemaal, ook ik ben aangekomen op het "g60 op de jetta 1" verhaal.
Dus even dit oude topicje uit het stof geblazen :)
Nu is mijn vraag
HRC https://boelm.nl/hoofdremcilinder-25-40-mm-9126.html
Ism met een orginele rembekrachtiger die op mijn jetta mk1 1.5aut zit gaat dit? (word 2.8 aqp) of raden jullie wel echt de golf2 16v aan?
en zit er een aansluiting voor de remlicht schakelaar op? dit kan ik jammer genoeg ni te goed zien op de site van boelm?
Bedankt :)
Nee Gijs remlicht schakelaar zit er niet op, schakelaar van een Golf2 bij je pedaal zetten.
Draden van de schakelaar naar binnen trekken kleur draden waren bij mij het zelfde.
Nee Gijs remlicht schakelaar zit er niet op, schakelaar van een Golf2 bij je pedaal zetten.
Draden van de schakelaar naar binnen trekken kleur draden waren bij mij het zelfde.
(even wat weken verder sorry)
bedankt,
de boelm t4 HRC. < deze past perfect op mijn rembekrachtiger.
Kan iemand mij de juiste kant op wijzen welk potje ik hier op moet zetten?
golf2 remlichtschakelaar < hoe ga ik deze monteren op mijn pedalenbox? is daar een houdertje oid voor?
remlichtschakelaar is vierkant en van plastic
thanks! :thumbup: :)
Ik heb toen bij mij een andere pedalenbox gemonteerd. Volgensmij van een cabrio mk1. Hier zit wel een montagepunt voor een schakelaar op
hm dat zou wel erg zuur zijn :( alles zit er net goed en mooi in ,
geen mogelijkheid om de golf 1 / jetta 1 pedalenbox te gebruiken?
>>
Opgelost. toch bedankt voor het meedenken.
Ik heb nu mijn remlicht schakelaar van de oude HRC afgehaald, deze werd hydraulisch bediend. aangezien ik geen zin heb om mijn hele pedalenbox weer los te halen en eventueel een andere aan te schaffen heb ik nu mijn oude remlichtschakelaar weer gebruikt op me nieuwe HRC. :thumbup:
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.