PDA

View Full Version : Verplicht of niet

martin
02-09-2005, 10:55
Aankomende dinsdag gaat mijn T2b (1976) voor de keuring.
Nu vroeg ik mij af of het verplicht is om een blower in de bus te hebben. (ontwazeming voorruit)
Deze zit niet in mijn T2b, maar ik heb hem wel liggen.

Natuurlijk wil ik deze er in hebben, maar als het voor de APK niet hoeft dan doe ik dit later.
Bovendien hoeveel ampere is deze afgezekerd. (relais meegerekend)

grtzz MArtiin

vwcrewcab
02-09-2005, 10:58
Ik heb laatst mijn bus laten keuren en daar was het niet nodig, maar die staat dan wel op grijs kenteken, dus dan zijn de regeltjes soms anders!
Maar in mijn eerste bus (1978) zat/werkte dat ook niet en dat was geen probleem voor de keuring.

Anders vraag je het toch voor de zekerheid voordat je hem laat keuren!

Johan-dtc
02-09-2005, 11:08
bij mijn weten is dit altijd verplicht

SplitBien
02-09-2005, 11:11
Mijn kever was er ook niet op afgekeurd... Bij heel veel aircoolers werkt het niet eens....... Gewoon niks zeggen en erneer zetten. De notch heeft het wel maar het werkt sowieso alleen als je rijdt.. Wat verwachten ze van zo'n oude auto?

martin
02-09-2005, 11:22
Mijn bus is ook nog steeds op grijs kenteken.
Zal het een dinsdag wel zien.
Verder verwacht ik geen bijzondere zaken aan bussie.

grtzz MArtin

vwspijlbus
02-09-2005, 11:27
Succes.

Just A Funk
02-09-2005, 12:05
Ik meen dat vanaf 1971 een vooruit ontwazeming installatie verplicht is. Bij een luchtgekoelde Volkswagen wordt dit gedaan door de warmte lucht uit de kachelpotten. Deze lucht kan je namelijk (als alle kabeltjes nog werken) op je vooruit zetten waardoor hij ontwazemd wordt. Maar het is altijd keurmeester afhanjkelijk of hij de bus goed of afkeurd, dus gewoon mond dicht en afwachten.. succes

martin
14-09-2005, 15:33
Vandaag is mijn bus gekeurd.
Niets gehoord over de blower.
Bussie is weer voor een jaar goedgekeurd.
Toch wel weer fijn om te weten dat bussie geen rare dingen mankeerd.

grtzz Martin

Rico
14-09-2005, 15:49
Het is heel simpel, bij een oldtimer geldt: zit het er origineel niet in, dan kan het geen afkeur zijn. Uitzondering zijn gordels! daar zijn weer andere regels voor.

molenari
14-09-2005, 17:12
Aankomende dinsdag gaat mijn T2b (1976) voor de keuring.
Nu vroeg ik mij af of het verplicht is om een blower in de bus te hebben. (ontwazeming voorruit)
Deze zit niet in mijn T2b, maar ik heb hem wel liggen.

Een blower is niet verplicht. Voor voertuigen die na 30 september 1971 in gebruik zijn genomen is het verplicht een goed werkende installatie te hebben om de voorruit te ontdooien en te ontwasemen. De blower zit bij de meeste T2's op de dynamo dus is de hoeveelheid warme lucht afhankelijk van het toerental van de motor. Check even of je kachel werkt en laat de keurmeester zien hoe het systeem werkt. Voor de exacte tekst in de wetgeving zie deze site:

Verkeerswetgeving (http://www.tdekkers.nl/)

-> voertuig regelement
-> hoofdstuk 5
-> afdeling 2
-> artikel 5.2.44

Heeft je voertuig geen voorruit dan heb je de ontwasemingsinstallatie ook niet nodig ;)

Natuurlijk wil ik deze er in hebben, maar als het voor de APK niet hoeft dan doe ik dit later.
Bovendien hoeveel ampere is deze afgezekerd. (relais meegerekend)

Heb je het over een originele blower? Dan heb je vast een Type 4 motor. Doet de blower het niet meer?

molenari
14-09-2005, 17:14
Het is heel simpel, bij een oldtimer geldt: zit het er origineel niet in, dan kan het geen afkeur zijn. Uitzondering zijn gordels! daar zijn weer andere regels voor.

Zo simpel is het niet hoor! De regel gaat vaak op omdat de Nederlandse wetgeving er doorgaans rekening mee houdt (dankzij het werk van de FEHAC). Maar vaar er niet blind op. Zeker niet bij import auto's die in nieuwstaat aan andere wetgeving moesten voldoen.

Informeer jezelf goed over de regels en je weet wanneer je in je recht staat.