GoAzBox
13-04-2015, 20:33
Hoi VF-ers,
Ik heb nu ongeveer een jaar een Lupo FSI uit 2001. Heerlijk snel en erg zuinig bakkie. Hij verbruikt sinds de aankoop echter al koelwater en het abgaswarnleucht blijft branden.
Vorige week het koelsysteem op druk laten zetten om te testen of de koppakking of cilinderkop lek was. Gelukkig waren beiden nog goed. Toen ik hem ophaalde werd het minder leuk. Mijn maat in m'n golf tdi en ik in de lupo. Stoplichtsprintje dus. Ik bleef hem makkelijk voor maar binnen 200 meter leek het alsof er een nieuwe paus was gekozen. Grote witte rookwolken onder de auto vandaan Dus. Het kwam niet uit de uitlaat.
Bleek dat er een verwarmingsklep(6X0 819 809) in zit, die door een magneetklep (1J0 906 283 C) wordt aangestuurd die weer door de koelwatertemperatuursensor wordt bediend. Die verwarmingsklep kwam het water uitzeiken wanneer de kickdown wordt gebruikt.
Dit klepje kan ik natuurlijk domweg vervangen samen met het magneetklepje. Kostenopgave 100 e. Nu ben ik echter bang dat dit probleem dan binnen afzienbare tijd gewoon weer opnieuw begint.
Iemand ervaring hiermee?
De storing schijnt een NOx sensor te zijn en het regelapparaat daarvan kan stuk zijn. maar dat is minder spannend dan het koelwaterverlies. Iemand die me kan helpen? Ik heb de verwarmingsklep er nu tussen uit gehaald en kan dus gewoon rijden zolang ik niet in de file kom of de kickdown gebruik.
Ik heb nu ongeveer een jaar een Lupo FSI uit 2001. Heerlijk snel en erg zuinig bakkie. Hij verbruikt sinds de aankoop echter al koelwater en het abgaswarnleucht blijft branden.
Vorige week het koelsysteem op druk laten zetten om te testen of de koppakking of cilinderkop lek was. Gelukkig waren beiden nog goed. Toen ik hem ophaalde werd het minder leuk. Mijn maat in m'n golf tdi en ik in de lupo. Stoplichtsprintje dus. Ik bleef hem makkelijk voor maar binnen 200 meter leek het alsof er een nieuwe paus was gekozen. Grote witte rookwolken onder de auto vandaan Dus. Het kwam niet uit de uitlaat.
Bleek dat er een verwarmingsklep(6X0 819 809) in zit, die door een magneetklep (1J0 906 283 C) wordt aangestuurd die weer door de koelwatertemperatuursensor wordt bediend. Die verwarmingsklep kwam het water uitzeiken wanneer de kickdown wordt gebruikt.
Dit klepje kan ik natuurlijk domweg vervangen samen met het magneetklepje. Kostenopgave 100 e. Nu ben ik echter bang dat dit probleem dan binnen afzienbare tijd gewoon weer opnieuw begint.
Iemand ervaring hiermee?
De storing schijnt een NOx sensor te zijn en het regelapparaat daarvan kan stuk zijn. maar dat is minder spannend dan het koelwaterverlies. Iemand die me kan helpen? Ik heb de verwarmingsklep er nu tussen uit gehaald en kan dus gewoon rijden zolang ik niet in de file kom of de kickdown gebruik.