PDA

View Full Version : Golf 2 (1986) vraagjes

Erza1988
22-04-2015, 09:48
Geen idee of dit de juiste plaats is om dit te posten dus moest het fout zijn, sorry! :redface:

Zoals ik bij de 'kennismaking' al zei ben ik van plan om zoveel mogelijk te leren over m'n autootje. Ik ken er amper iets van maar ben wel een type dat wilt weten hoe dingen werken en wat hun functie is. Kan soms vermoeiend zijn voor de mensen rond mij :tongue:

Als het mag wil ik hier graag een aantal dingen posten die ik niet snap, weet of begrijp. Voor de pro's onder jullie kunnen er natuurlijk belachelijke vragen bij zijn maar ja, ik ben een leek :)

Dus...

Een tijdje geleden merkte ik dat m'n Golf 'smorgens amper startte. Als ik hem dan toch aan de gang kreeg was er geen probleem meer. Als ik hem in het verloop van de dag nog eens startte was er ook geen enkel probleem. Heb dan een beetje rondgevraagd en iemand zei mij dat het ' de klep van de carburateur' (chokeklep) kan zijn die 's morgens open staat ipv dicht. Dat het ook te maken heeft met de temperatuur. Als het koud is moet de klep dicht staan (wat niet het geval is, waardoor hij 's morgens amper start) en open mag staan als het warmer is (dus in de loop van de dag of als hij al gereden heeft). Het blijkt te kloppen want als ik 'smorgens de klep toeduw start hij perfect.

Nu... mijn vraag...

Ik snap de functie van een carburateur (lucht mengen met de naft?) maar ik snap het principe van die klep niet. Ok ja, via de klep komt de lucht binnen maar waarom moet die toestaan als de motor koud is en mag hij open staan als het warmer is (op vlak van het starten dan)? Kan een heel stomme vraag zijn maar als iemand mij dit simpel kan uitleggen ben je wel mijn held(in) van de dag :thumbup:

Alvast bedankt!

Bluepower
22-04-2015, 11:01
Google is your best friend....

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Choke

Erza1988
22-04-2015, 12:36
Dank u! ;)

fcapri
22-04-2015, 17:33
al eens geprobeerd om voor het starten eens het gaspedaal kort tot halverwege te duwen? dit moet ik bij al mijn fords doen om de chokeklep te laten sluiten.

op diezelfde manier kan ik ze ook weer open zetten (ff kort halfgas geven en de choke staat af). motor trilt dan wel enorm.

Erza1988
22-04-2015, 19:56
Zal ik morgen eens testen. :) Iemand zei mij wel dat ik gewoon de auto moet starten en niet aan de gas komen. Met mijn eerste auto (Polo Fox van 1988) was het omgekeerd. Als ik niet aan de gas kwam startte hij gewoon niet.

Maarteno
22-04-2015, 21:11
Wat gebeurt er als je start? Start hij maar slaat hij niet aan?
Als hij dan vervolgens wel aanslaat loopt hij dan meteen goed?

Heb je misschien wat gegevens van de auto zodat we weten over wat voor een golfje we het precies hebben?

Erza1988
23-04-2015, 16:39
Ik kan contact maken en dan start hij even (je hoort de motor even starten) maar valt direct terug stil. Dus vertrekken gaat niet. Als ik dan blijf proberen lukt het wel en in de loop van de dag is er ook geen probleem.

Het is een Golf II van 1986, een 1300 naft. Gegevens genoeg of wil je nog dingen (specifiek) weten? :)

In ieder geval wel bedankt voor je reactie.

jopie95
23-04-2015, 17:17
Bedoel je dat de startmotor even draait en dan stil blijft?
Zou aan de startmotor kunnen liggen of misschien een massaprobleem

Erza1988
23-04-2015, 18:36
@Jopie95: Yup, hij start even en dan amper nog (of niet).

Maar morgenvroeg eens testen of hij ook start als ik niet aan mijn gas kom (Met mijn eerste auto moest ik dat wel doen of hij startte niet). Net getest (heb er vandaag nog niet mee gereden) en hij startte perfect, maar het is dan ook vrij warm buiten. Dus morgen nieuwe test en gewoon sleutel omdraaien zonder aan de gas te komen. :thumbup:

Peter-gti16v
23-04-2015, 19:06
Wat ik van vroeger herinner zit er een automatische choke op de golf 1300 van 1986.

Met een koude motor start je als volgt:

1. sleutel op kontakt draaien.
2. gaspedaal 1 keer diep intrappen en weer loslaten. Hiermee zet je de chokeklep dicht.
3. sleutel doordraaien op starten.

Als het goed is zal de motor nu aanslaan en op een wat hoger toerental
(ca. 1500 toeren draaien).
Dit zal langzaam afzakken naar het normale toerental als de motor warmer wordt.

Erza1988
23-04-2015, 19:14
Ok bedankt! Ik test dit morgenvroeg ;)

Archiebald
24-04-2015, 11:09
Ik geef altijd een beetje gas bij bij het starten van onze 2. Heb ik bij elke auto (Golf, Golf, Jetta) gedaan en merk toch echt dat ze dat wel fijn vinden :)

jopie95
24-04-2015, 13:51
Over gas geven zou ik zo niet weten, rij diesel :D
Maar dat zou heel goed kunnen

Erza1988
24-04-2015, 16:59
Wat ik van vroeger herinner zit er een automatische choke op de golf 1300 van 1986.

2. gaspedaal 1 keer diep intrappen en weer loslaten. Hiermee zet je de chokeklep dicht.

Held! :) Het werkt! Heb deze morgen gedaan wat je zei en hij startte perfect. Morgenvroeg nog eens testen maar in ieder geval DANK U! :)

Peter-gti16v
24-04-2015, 17:55
Held! :) Het werkt! Heb deze morgen gedaan wat je zei en hij startte perfect. Morgenvroeg nog eens testen maar in ieder geval DANK U! :)

Geen dank ... :cool: Je moet het even weten, tegenwoordig bij de moderne injectiemotoren hoeft het niet meer, dan wordt door de motorcomputer geregeld.

Vraagje: zit er nog een boordmap bij de auto met daarin de gebruiksaanwijzing &
de servicemap?

Normaal gesproken zit deze in een vakje met een klepj ervoor precies onder de stuurkolom.

Erza1988
24-04-2015, 18:51
Geen dank ... :cool: Je moet het even weten, tegenwoordig bij de moderne injectiemotoren hoeft het niet meer, dan wordt door de motorcomputer geregeld.

Vraagje: zit er nog een boordmap bij de auto met daarin de gebruiksaanwijzing &
de servicemap?

Normaal gesproken zit deze in een vakje met een klepj ervoor precies onder de stuurkolom.

Nee spijtig genoeg niet. Van mijn Audi 80 B3 had ik dat wel en dat was best handig. Maar van deze niet :shake: Zou wel fijn zijn als ik dat nog ergens kon vastkrijgen.

Peter-gti16v
25-04-2015, 11:30
Nee spijtig genoeg niet. Van mijn Audi 80 B3 had ik dat wel en dat was best handig. Maar van deze niet :shake: Zou wel fijn zijn als ik dat nog ergens kon vastkrijgen.

Op marktplaats en/of speurders komen deze handleidingen nog wel eens voorbij.
Wel op het jaartal letten voor de goede uitgave.

Deze bijvoorbeeld:Handleiding golf 1986 (http://link.marktplaats.nl/m897470421)

Erza1988
25-04-2015, 15:27
Bedankt voor de tip! Ik denk dat ik deze handleiding eens ga aanschaffen :)

Erza1988
28-04-2015, 09:49
Hoppa. Nieuw probleem met het Golfke. :(

Ik had heel de dag geen enkel probleem met m'n auto tot ik terug kwam van de bank en mijn sleutel niet omgedraaid kreeg. Ik dacht eerst dat het stuurslot vast zat maar dat was niet het geval. Ik kon de sleutel draaien tot net voor het punt dat hij normaal gezien contact maakt. Maar verder ging echt niet. Heb dan even iemand gebeld en ook hij kon er niets mee hoewel de mens veel dingen heeft geprobeerd. Heb nu een nieuw contactslot besteld (kosten vielen goed mee) maar ik vraag mij natuurlijk wel af wat de oorzaak kan zijn en of mensen hier ook ervaring mee hebben?

tim_j
28-04-2015, 10:11
Lijkt wel op contactslot inderdaad. Voor een paar tientjes weet je het inderdaad zeker.

Erza1988
28-04-2015, 10:16
Ja, heb het nog nooit eerder voor gehad. Wel ooit eens met de polo fox (1988) van m'n moeder maar na een beetje heen en weer gedoe met m'n stuur was alles weer ok. Nu gaf ie totaal niks. Het stuurslot stond niet eens aan... Durfde natuurlijk niet doordraaien omdat ik schrik had om m'n sleutel te breken.

Erik Baas
28-04-2015, 12:28
Eerst eens WD40 erin spuiten, misschien komt het mechaniek dan wel los.

Erza1988
28-04-2015, 18:44
Heb het geprobeerd en het bleef vastzitten. :( Maar toch bedankt voor de tip! :)

Erza1988
29-04-2015, 18:29
Heb weer een paar vragen. :)

Vraag 1: hoe krijg ik mijn 'blazers' eruit? Moet ik iets losdraaien of klikken? Durf het niet te forceren want wil het niet breken.

http://www.volksforum.com/albums/files/4/0/7/8/6/interieur.jpg

Vraag 2: mijn "topkes" om mijn deur op slot te doen wil ik graag vervangen door andere. Moet ik ze dan gewoon losdraaien of hoe moet ik ze vervangen?

Sorry voor alle (stomme) vragen maar ja, ben nog altijd een groentjes :)

Erik Baas
29-04-2015, 19:35
1: Met beide handen vastpakken (aan de horizontale strips!) en stevig maar voorzichtig naar je toe trekken.
2: Ze zitten er op geschroefd, dus je kunt ze gewoon losdraaien.

Erza1988
01-05-2015, 09:51
Bedankt Erik! :) Het is gelukt.

Minomatic
22-05-2015, 09:55

Yo ook van mijn kant hartelijk dank voor deze tip!
Heb ook een 1986 1.3 automaat. Na 6 weken stilstaan moest de accu een boost hebben, en gaf hij alleen een dot gas als ik contact maakte, sleutel los laten was meteen stoppen. Chokeklep bleef dus open staan, als ik het goed begrijp.

Erza1988
22-05-2015, 12:15
Yo ook van mijn kant hartelijk dank voor deze tip!
Heb ook een 1986 1.3 automaat. Na 6 weken stilstaan moest de accu een boost hebben, en gaf hij alleen een dot gas als ik contact maakte, sleutel los laten was meteen stoppen. Chokeklep bleef dus open staan, als ik het goed begrijp.

Bij mij heeft het een tijdje geholpen maar de carburateur (of beter gezegd de klep) laat het toch afweten. Ik denk dat ik er binnenkort een nieuwe ga insteken :)