View Full Version : Golf 2 CitySTROMer
BasApeldoorn2
06-01-2017, 12:19
Dit wil ik ook wel in mijn Golf :D
Nog over sportbanden nagedacht? Of überhaubt meer gereden?
Echt een mooi project!
SciroccomTDI
06-01-2017, 16:52
Op dit moment is het te koud om er flink mee te rijden..
De accu heeft het er zwaar mee, en zonder verwarming ben je de pineut als je ruit plotseling beslaat...
Maar er wordt wel geknutseld! Nu de verwarming. Volgende keer komt er een klein verslagje over een 1-phasige oplader. Die is nodig, ik heb thuis geen krachtstroom :)
Vervolgens komen interessante toevoegingen in verband met mijn studie: ik ben een afstudeerproject aan het schrijven, waarbij ik met de auto mijn rijcyclus ga meten. Daarvoor heb ik een paar aanpassingen nodig, onder andere een electronische snelheidsopnemer voor in de versnellingsbak... ik denk dus gewoon de originele van de golf 3, en dan kijken, hoe ik hem nuttig uitgelezen krijg :)
Over sportbanden heb ik helaas nog niet nagedacht, maar die moeten gewoon voor de zomer komen, op zijn minst voor de vooras... voor lekker breed en plakkerig, achter smal en licht.. Meer dan een drag-machine kan het toch niet worden, zijn gewichtsverdeling is extreem fout..
Oh ja, achter dat laatste zal ik ook achterkomen, ik moet de auto namelijk voor mijn project wegen...
Trouwens, volgens mensen zijn 800W te weinig om het warm te krijgen in de auto... ik ben benieuwd, of het nu alles voor niets was :rolleyes:
mooi gemaakt zo die kachel! het gaat mijn pet kwa elektra etc waar te boven
maar mooi om te volgen, en benieuwd naar de nieuwe dingen die komen gaan :cool:
SciroccomTDI
08-04-2017, 16:12
Zo, tijdje geen update meer.
Update:
De kachel was gewoon een tevergeefse moeite. Ten eerste werkt het voor geen meter. Ten tweede.. het bestaat gewoon kant en klaar, zelfs van Audi ..
http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/TR4AAOSwo4pYNQIC/$_1.JPG?set_id=8800005007
Dus ik heb een fiets uitgevonden...
Verder levert het gewoon veel te weinig vermogen, en werkt niet. Gelukkig is het ook niet meer nodig, want het weer is weer lekker.
Ik ben nu bezig met mijn afstudeerproject en gebruik de Golf als testauto. Ik heb daarom een 1-phasige oplader geïnstalleerd. Met instelbaar vermogen, zodat de zekeringen in het huis niet doorslaan :)
https://s20.postimg.org/r0n3zyicd/20170408_163822_1.jpg
https://s20.postimg.org/ffcxs8wv1/20170408_163828_1.jpg
Met 3-phasige oplader gaat het natuurlijk een heel stuk sneller, maar goed. Beter dan niets.
Nooit eerder gezien dit topic, maar wat een gave build zo!! :)
Inmiddels een jaar verder na het laatste bericht, hoe staat het er mee?
En misschien een brutale vraag (niet beantwoorden mag ook ;) ) maar hoeveel geld zit er nou ongeveer in zoiets?
SciroccomTDI
21-02-2018, 23:34
Inderdaad, geen updates meer. Er is ook niet veel gebeurd: Er is tussendoor een cel overleden, die ik heb moeten vervangen...
De Golf wordt niet bijzonder veel gebruikt, al helemaal niet in de kou: in de kou doen de accus "hetgeen dat na niets komt"
Maar hij rijdt! Verder probleemloos, eigenlijk..
Kosten... Helaas is deze auto te duur.
Motor - pakweg 10k
Sevcon size 10 - pakweg 6k
accus - pakweg 5k
auto - 1400 euro ( LOL )
opladers - 1xxx euro
En dan zulke dingen als bak, assen, kabels, tellerbak, koppeling, dit en dat, je kent het wel.. trek daar ook wel 1xxx - 2xxx euro voor uit..
Hoe het zou kunnen:
Andere motor uit het huidige aanbod, ik moet niet liegen, maar ik denk voor minder dan de helft.
Sevcon size 8 - rond de 3k
Accus blijven duur... maar kunnen uit een gecrashte auto gepakt worden, bijvoorbeeld een E-Golf 7.
Dus met een beetje voorzichtigere en betere keuzes met de nieuwe stand van zaken zou een vergelijkbare auto voor 1/2 van de kosten gebouwd kunnen worden...
vwjohnny
22-02-2018, 00:37
Op het werk gaan we een gelijk iets doen met een dkw busje over een paar maand, lijkt me ook erg interessant,
Mooi topic :thumbup:
SciroccomTDI
22-02-2018, 08:02
Mochten er advies/raad/hulp/ondersteuning/onderdelen nodig zijn - PM maar :)
Mochten er advies/raad/hulp/ondersteuning/onderdelen nodig zijn - PM maar :)
Je bedoelt na je opleiding is afgerond toch :)
SciroccomTDI
22-02-2018, 12:38
Je bedoelt na je opleiding is afgerond toch :)
Ja, uiteraard. Maar ik nam al aan, dat het iets langer duurt...
(Zo zie je maar weer. Met de overdreven Russische behulpzaamheid eigen belangen vergeten. Ik moet nog veel leren :shake: :shake: :shake: )
Ah, dat zijn inderdaad pittige prijzen, maar spul wordt neem ik aan ook steeds toegankelijker/goedkoper. Het lijkt me wel heel gaaf om ooit nog eens zoiets in te bouwen in een Golf 1 (niet mijne, dat blijft een GTI :D )
NielsDub
23-02-2018, 21:34
In the States zijn wel wat bedrijven die kant en klare kits verkopen voor Porsche 911 / 912, T1, kevers etc. Erg gaaf om te zien vind ik. Eentje gebruikte idd veel onderdelen zoals accupacks van gecrashte auto's, Tesla's en zo. Maar om onderdelen van een e-Golf te gebruiken zou natuurlijk veel mooier zijn
SciroccomTDI
23-02-2018, 22:46
Wat ik altijd irritant vind aan elektroautobouwers:
- vaak flink ondergemotoriseerd bouwen.. "ja, maar is elektro, dus het werkt anders en zo". NEEN. Vermogen is vermogen, punt. Ik kan mij voorstellen wat voor een hel het was om vroeger met 27 PK in de Golf 2 te hebben gereden
- die onnozele drang om het zonder versnellingsbak te doen "omwille van comfort". Je levert gewoon dynamiek in... tenzij je een extreme motor hebt, zo als Tesla.. want bij een Tesla zit het met de dynamiek wel goed..
Maar schakelen is oldskool ..
NielsDub
05-03-2018, 10:09
Hoewel niet 100% EV is dat wel één van de hoofdredenen geweest dat ik de Outlander PHEV heb weggedaan. Werd knettergek van dat gejoel van de aandrijving. De andere reden was dat t geen VAG was.... Blij met mn Passat GTE die standaard n DSG bak heeft!
jammer dat ik dit project totaal gemist heb toen ik hier destijds kwam.
ik probeer ook al jaren een electrische oldtimer te bouwen (escort mk2) maar kom voortdurend in de miserie met de overheid. in belgie kan het gewoonweg niet met een belgische wagen (een buitenlandse kopen, ombouwen en daarna importeren lukt wel).
ga de 14paginas nog wel eens op het gemakje doorlezen
Wat ik altijd irritant vind aan elektroautobouwers:
- vaak flink ondergemotoriseerd bouwen.. "ja, maar is elektro, dus het werkt anders en zo". NEEN. Vermogen is vermogen, punt. Ik kan mij voorstellen wat voor een hel het was om vroeger met 27 PK in de Golf 2 te hebben gereden
- die onnozele drang om het zonder versnellingsbak te doen "omwille van comfort". Je levert gewoon dynamiek in... tenzij je een extreme motor hebt, zo als Tesla.. want bij een Tesla zit het met de dynamiek wel goed..
Maar schakelen is oldskool ..
vermogen is vermogen klopt toch voor geen meter. een verbrandingsmotor die 50pk haalt op 1 bepaald toerental kan je niet vergelijken met een electromotor die 50pk haalt.
die verbrandingsmotor (bv een 1.3 benzine) haalt 50pk van 4500-5500rpm.
op 1500rpm haalt die maar een miserabele 10-15pk (50Nm)
op 2000rpm haalt die 20pk (70Nm)
op 2500rpm haalt die 30pk (88Nm)
op 3000rpm haalt die 40pk
een electromotor van 40pk over de hele lijn is dus vlotter om te rijden, dan die verbrandingsmotor met 50pk.
nu zonder versnellingsbak heeft ook zijn redenen. ten eerste is het al een hoop gewicht, en ten tweede veroorzaakt die ook makkelijk 5-10% vermogenverlies.
door de beperking van de accu's, zal je bij een straatwagen ook minder electrisch vermogen steken.
het bespaart enorm op de motor/controller en bekabeling als je maar 20kW moet voeden ipv 100kW.
ikzelf rijd daily met een golf 2 platte diesel. origineel de volle 54pk, stel dat er toch al een 10-15 zijn weggelopen/gestorven op zijn 30jaar.
ik heb de gaskabel langer gezet en de roetstop dicht gedraait. bij zuinig rijden haal ik 1400km met 1 tank van 50liter diesel.
snel optrekken zit er zowieso niet in, dan maak ik er maar de zuinigste auto van. en zo wou ik ook mijn zelfbouw EV maken.
totale gewicht onder de 650kg houden (origineel weegt een escort mk2 met gietijzer motor/versnellingsbak maar 760kg), 20kW electromotor die met de controller tijdens acceleren iets meer vermogen te verwerken krijgt ( een electromotor kan kort overbelast worden) en een beperkt accu pack (minder gewicht alweer en is dan ook weer sneller opgeladen). ik ging initeel met een 6-10kWh beginnen
sander_beer
11-11-2018, 16:54
fcapri , ben jij diegene waar ik de link heb doorgestuurd in de oldtimer facbookgroep ?
Van Limburg
11-11-2018, 21:10
Dit is toch te gek ! Wie wil dit nou niet.
Heel blij dat je deze kennis gedeeld heb.
Zag van de week nog een leuk filmpje (https://www.dailymotion.com/video/x5htfsj) van WheelerDealers.
Benadrukken ze nogmaals de koppel theorie die bij ieder toerental aanwezig is.
Heb je verder ook geen succes met de eenmalige goedkeuring in Belgie?
Steeds meer bedrijven voorzien E-kits in Amerika die steeds meer betaalbaarder worden. Dat dit nog niet interessant is om in een MK1 te plaatsen geef ik toe.. Maar voor de Porsches stilaan wel.
Een Nederlands bedrijf om in de gaten te houden: Voitures extravert
fcapri , ben jij diegene waar ik de link heb doorgestuurd in de oldtimer facbookgroep ?
ik heb die link via facebook van iemand gekregen
Deze gezien? (https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-golf-golf-2-elektrofahrzeug-unikat-elektrisch-wit-fde643f7-aabe-4698-9715-78f0bf0bca6e?cldtidx=8)
;)
SciroccomTDI
10-02-2024, 16:08
Dag, iedereen :)
Hier even stof vanafblazen..
De Golf leeft nog, is inmiddels naar Nederland geïmporteerd.
Er zijn onlangs nieuwe accu's in gekomen, dat heeft twee bijwerkingen:
- Heel veel meer reikwijdte. Het zijn pakweg 45 kWh redelijk fatsoenlijke Li-ion...
- Lagere spanning. De auto was al niet snel omdat de motor oorspronkelijk bedoeld was voor 2200 RPM bij 380V.. en nu is de spanning nog lager.
Het is een motor waarvan de elektromagnetische eigenschappen het moeilijk tot onmogelijk maken, het toerental op te krikken.
Ik houd de auto rijdend, probeer het wat netter te maken.. en wie weet, wat de toekomst brengt.
VeeDubber
12-02-2024, 08:53
Leuk dat ie nog steeds leeft :thumbup:
The Skinnmeister
13-02-2024, 11:07
Leuk dat ie nog steeds leeft :thumbup:
Gaaf idd!!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.