Log in

View Full Version : Golf 2 CitySTROMer


Pages : [1] 2

SciroccomTDI
09-05-2015, 14:43
Beste mensen,

Met dank aan de tip van feffe, stel ik aan jullie voor:

Golf CitySTROMer.

Hij is van bouwjaar '85. Met alle voor en nadelen van dien.

Geleverd zonder accus, motor, voorkant, achterbumper.. en met een opengewaaide deur rechts.

De 020 versnellingsbak zit er wel nog in. Geen idee welke precies, nog niet naar gekeken.

http://s14.postimg.cc/5u9d59noh/IMG_20150506_142128_1.jpg

http://s23.postimg.cc/6e67bc423/IMG_20150506_143137_1.jpg

http://s23.postimg.cc/nu4yqrsej/IMG_20150507_165354_1.jpg

http://s18.postimg.cc/nzuwsxtvt/IMG_20150507_170827_1.jpg


Plannen:

Helaas is het project niet van mij zelf, maar voor mijn werk. Dus het bouwen van de Golf zal in exact de omgekeerde volgorde gebeuren dan hoe ik het zou doen :D :D

Als eerste moet het uiterlijk compleet. Hij moet toonbaar worden.

Daarna moet het interrieur goed worden. De voorstoel zat los, even kijken of het gewoon los of kapot is. Komende week beslissen of er lagere stoelen in gaan, mijn collega is nogal groot..

(nu komt het interessante)

Er komt een zelfontwikkelde motor in, gebouwd aan een 02A ASD versnellingsbak.

De motor zal rond 400 Nm leveren en tot 5000 RPM kunnen gaan :)

Er komt OF een 2-delige batterijenpakket in, OF 1 batterijpakket en 1 RangeExtender. Ik ga proberen een beetje mijn zin door te drukken om de auto zo licht als mogelijk te kunnen monteren voor 402 m te kunnen rijden, wanneer dat nodig is. ;) ;) ;)

Ik ga in dit topic de ontwikkelingen bijhouden en zal nog een topic in "onderdelen gezocht" openen.

Het is een "buiten werktijden project", welke toch heel hard moet gaan. Ik moet opletten dat mijn studie niet in gevaar komt, maar goed.

Alle tips zijn wederom welkom :)

Groetjes!

Evgeniy

tim_j
09-05-2015, 16:03
gaaf jij heb 'm!
Maar wat is het werk er mee van plan?

KennyH
09-05-2015, 16:17
Ruig man zoon elektro ding!

Dus er komt gewoon een elektro motor terug zoals ik het lees?

Top! :thumbup:

Heb je de tellerbak er ook bij?

golf fahrer
09-05-2015, 16:26
Tof project, zeker uniek :thumbup:

Zijn dat ronal r8 velgen in 6x14? Als die weggaan mag je mij zeker iets laten weten ;)


Edit: eigenlijk zou er een sub forum moeten komen "elektrische projecten" :D

SciroccomTDI
09-05-2015, 16:39
Het plan is om de auto zo te bouwen, dat onze "kunsten" getoond kunnen worden. Mijn werk houdt zich bezig met het ontwerpen en bouwen van behoorlijke extreme elektromotoren en generatoren, alsmede RangeExtenders. De Golf wordt dus redelijk "rijk" uitgerust, zodat zo veel als mogelijk te zien is.

Tellerbak zit er bij, echter is het nog een "simpele".. het was een van de eerste CitySTROMers, dus de tellerbak was gebeund. Het is dus af fabriek zo, dat de toerenteller tot 7k gewoon overgeplakt was met een sticker met Amperes.

Wat voor velgen het zijn zal ik kijken en jou informeren, ze mogen gerust verkocht of geruild worden hoor :)

Erik Baas
09-05-2015, 16:48
Tellerbak zit er bij, echter is het nog een "simpele".. het was een van de eerste CitySTROMers, dus de tellerbak was gebeund. Het is dus af fabriek zo, dat de toerenteller tot 7k gewoon overgeplakt was met een sticker met Amperes.Fotootje, please?

NielsDub
09-05-2015, 19:06
Leuk project, ga ik zeker volgen!
Heb je trouwens de eigenaar van die andere CitySTROMer benaderd? Die is ook te koop staat er bij. Wellicht zitten daar bruikbare delen aan / bij?
Zie MP topic: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=133261&page=2
Dat is dus toch een andere als degene die jij hebt gekocht, had er nog nooit van gehoord en zo komen er twee voorbij...

Scirocco_1600
09-05-2015, 19:40
Knap ik ben benieuwd naar het resultaat :)

tim_j
09-05-2015, 19:43
Het lijken me Ronal R8 velgen.

DutchWilco
09-05-2015, 20:09
Beetje vreemd misschien uit mijn mond, maar ik ben er van overtuigt dat de auto's zoals de VW XL1 al lang in massa productie gemaakt hadden kunnen worden, maar dat ze nog veel te blij zijn met de inkomsten uit de fossiele brandstoffen. Ik vind het jammer dat een auto als de XL1 alleen voor de rijken zijn weggelegd, want ik zou graag een auto als deze gaan rijden.

Ik heb ook diverse onderdelen gezien van de Audi A4 waar in de grill plek zit voor het opladen, maar heeft de productie ook niet gehaald.

Ze waren de tijd al ver voor uit en dan toch nog als 1 van de laatste op de markt komen met een hybrid :rolleyes:

Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken en zal dit zeker gaan volgen :)

Helemaal elektrisch zou ik niet zien zitten, maar een auto die toch nog zelfvoorzienend is dmv een kleine 2-cilinder waterstof motor zie ik wel als een realistische toekomst.

Natuurlijk er nog een oud brulapparaat bij voor in de weekeinden, want een auto is emotieloos zonder geluid, geur en mechanisch geweld in mijn ogen :D

NielsDub
09-05-2015, 20:44
:goodpost:
"Het geld regeert", gaat hier i.m.o. zeker op!
De ontwikkelingen zijn en zullen nog een hele tijd door de politiek gestuurd worden denk ik. Zonder subsidies of fiscale regelingen is er nauwelijks iemand die in een hybride of plug in auto gaat rijden. Me included om eerlijk te zijn....
Ben het met Wilco eens dat het knap emotieloos rijden is. Heb eens in een Tesla Roadster mogen rijden, gaat knap vooruit maar t deed me niks...

On topic, wat komt dat ding ver uit z'n veren zeg, zo zonder accupakket en alles!

SciroccomTDI
09-05-2015, 23:36
@ Eric Baas :

http://s18.postimg.cc/z232kcugp/IMG_20150509_190702_1.jpg

@ golf fahrer

http://s7.postimg.cc/ybugy1me3/IMG_20150509_191028_1.jpg

@ NielsDub

Ik heb in principe alleen "generic" Golf onderdelen nodig. Alles wat met elektrische aandrijving te maken heeft gaan wij zelf maken. Daarom heb ik in principe niet echt een extra CitySTROMer nodig, maar inderdaad, bedankt voor de tip :) :thumbup:

De auto moet volledig elektrisch kunnen rijden, met de mogelijkheid om een RangeExtender te plaatsen. Moet dus modulair worden.

Wij bouwen RangeExtenders van 20 kW met een Wankelmotor en een generator.

Ding staat super hoog op de veren inderdaad, de stagiair dacht dat wij een Country gekocht hebben :D


PS. iedereen bedankt voor de leuke reacties :)

R.icky
10-05-2015, 00:10
Nog nooit gezien dit, leuk ding, ben benieuwd wat je ervan gaat maken.

golf fahrer
10-05-2015, 08:08
Ding staat super hoog op de veren inderdaad, de stagiair dacht dat wij een Country gekocht hebben :D


:tongue: :tongue:

Bedankt voor de foto van de velgen :thumbup:
Zijn dus helaas 5.5x13 :(
Ben opzoek naar 6x14.

MrMiljon
10-05-2015, 09:20
Dat moet wel de snelstzakkende 'brandstof'meter zijn die ooit gemaakt is ;)

vwjohnny
10-05-2015, 09:59
Erg benieuwd hoe het gaat worden

Audi1981
10-05-2015, 10:00
met een Wankelmotor en een generator.



en dat wil ik wel eens zien!
(Aixro?)

bobbob
10-05-2015, 10:08
Nice man! Had er ook nog nooit van gehoord totdat deze te koop langs kwam.
Benieuwd wat je ervan gaat maken :thumbup:

tim_j
10-05-2015, 11:48
komt de auto ook op kenteken?
ben benieuwd wat er dan op komt te staan.

SciroccomTDI
10-05-2015, 11:49
De RE is inderdaad gebaseerd op de Wankelmotor van Aixro.. en onze eigen generator.

www.engiro.de

dubster.be
11-05-2015, 07:18
super aankoop :rolleyes:

wij hebben hier in het bedrijf al een elektrische caddy mk1 en kever omgebouwd, zal deze dus zeker met de nodige aandacht volgen :cool: :thumbup:

yuli
11-05-2015, 08:25
Leuk project, ga ik volgen.

SciroccomTDI
11-05-2015, 08:36
Dank jullie wel :)

Ik heb gisteren een klein rondje NRW gemaakt en heb de voor- en achterbumper gekocht, alsmede een nieuwe "bril". Die van ons heeft een klein tikje gehad, en het koste maar een tientje :)

Het spijt mij voor de puristen, maar het zijn de niuwere bumpers :)

mr.sopkip
11-05-2015, 09:19
interesant project, ga ik zeker volgen! succes ermee!

Sjon
11-05-2015, 11:38
.

Mtdi
11-05-2015, 11:45
Bij 't lezen van de topictitel was ik enigszins ietwat verbaasd, heel apart 'watergekoeld' project :D
Misschien in de toekomst een elektrisch project topic? :thumbup:
Het is weer wat anders als een roetmobiel of een brullende benzine verbruiker. :D

Oudelut
11-05-2015, 21:43
Die elektromotoren hebben ook (vloeistof)koeling nodig, hoor?! :p

SciroccomTDI
11-05-2015, 22:04
Mijn roetmobiel is er ook nog.. maar die wacht vredig op zijn beurt :)

Onze motoren zijn inderdaad vloeistofgekoeld. De inverters voor de motoren zijn ook vloeistofgekoeld.

De oude originele motor schijnt luchtgekoeld te zijn geweest.. en de elektronica daarvan was wel watergekoeld. Met een kleine radiateur van 20 bij 15 of zo ...

http://s21.postimg.cc/481f7xrjb/IMG_20150511_132027_1.jpg

links beneden op de foto is de radiateur.. en het ondefineerbaar ding tegen het schutboord aan is de kachel, welke op benzine uit de zwarte tank links loopt.. :redface:

Nyts2005
11-05-2015, 22:41
Zo te zien een (Eberspacher B5W?) standkachel. Gezien het kleine circuit hoef je het niet koud te hebben in deze auto...

SciroccomTDI
12-05-2015, 09:42
gaaf :)

de motor die er in komt heeft een hele hoge vermogensdichtheid en heeft als eigenschap dat hij redelijk constante eigenverlies heeft. De motor wordt dus ook met weinig belasting warm... maar moet zo goed als mogelijk worden gekoeld. Ik denk dat de kachel dan niet weg kan vanwege TÜV.. maar misschien wel vervangen worden door een elektrische. En de Gardena slangen ook gewoon vervangen door automotive slangen.

Vladi
12-05-2015, 10:39
Komen toch wel weer smalle bumpers op en geen dikken?
Super project, in onze groepsapp hadden we het over deze auto en hoe deze weer tot leven moest komen.

Maarteno
12-05-2015, 10:55
Echt gaaf dat deze auto's nog bewaard zijn gebleven!
Enig idee waar de oorspronkelijk gemonteerde aandrijflijn gebleven is?

SciroccomTDI
12-05-2015, 11:19
http://s8.postimg.cc/5yclmob79/IMG_20150510_WA0000.jpg

http://s17.postimg.cc/5z85srnxb/IMG_20150510_WA0002.jpg


Op dit moment nog geen kieskeurigheid wat betreft dikke of dunne bumpers. Ding moet er gewoon toonbaar uitzien "zodat de chef niet nog meer grijs haar krijgt"

Ik werk in Duitsland he.. alles ouder dan 5 jaar is hier oud.. en op elk klein mankementje wordt zo een Golfje zwaar afgerekend.

Oorspronkelijk gemonteerde aandrijflijn is een goede vraag. De man, van wie wij de Golf kochen, heeft er nog een.. maar die is ook weer omgebouwd met een andere motor en een 1-bak .. verder niets speciaals eigenlijk. Wel een van de latere Golfs.. met mooiere tellerbak en zo.

Barn171
12-05-2015, 16:43
Gaaf project, je zou zo'n digifant aan de gang moeten krijgen, helemaal in stijl haha!

SciroccomTDI
12-05-2015, 17:14
ik snap hem niet helemaal :) Waar moet de Digifant op dan? Op de RangeExtender? Daar hebben we TriJekt Bee voor..

Etino
12-05-2015, 17:47
Wss bedoelt ie Digifiz :P

KennyH
12-05-2015, 18:48
Hij bedoeld inderdaad digifiz denk ik!

Barn171
13-05-2015, 09:04
Haha, oeps, ik als mk2 noob bedoelde idd digifiz :redface:

yuli
13-05-2015, 09:35
Mocht je dat (later) van plan zijn heb ik nog wel een digifiz liggen tot 8000 toeren met haasje. Helaas geen kabelboom bij maar kom je nog wel is tegen los in Duitsland.

Als straks wat meer bekend is welk type electro motor gebruikt gaat worden ben ik benieuwd naar de datasheet.

SciroccomTDI
13-05-2015, 11:50
Digifiz hebben wij ook al overlegd! Ik moet eerlijk bekennen, ik ben meer van analoge dingetjes :)

Datasheet van een vergelijkbare motor:

http://www.engiro.de/fileadmin/pdfs/140526_25780_Motor_M97-250-90-43.pdf

De motor, die er in komt, zal aangepast zijn voor de toepassing, maar niet "kwalitatief" zeg maar.

SciroccomTDI
13-05-2015, 11:55
lichtelijk offtopic:

Er bestaat TriGifant :) dat is TriJekt in Digifant behuizing, plug&play met Digifant autos.

DÁ-BRT
13-05-2015, 20:43
Ik ben erg benieuwd wat je er van gaat maken Evgeniy. Ik heb een hoge pet van jou en jouw kennis en kunsten op, dus het zal wel goed komen. Dit is lekker iets waar ik je niet mee kan helpen :)

Mtdi
14-05-2015, 03:03
Van wat ik al gezien heb komt dat wel goed Bert.

SciroccomTDI
14-05-2015, 09:19
Bert, dat kun je wel, heb je al gedaan zelfs :D jouw bijdrage aan GrabCAD heeft mij behoorlijk geholpen ;)

Ik doe in ieder geval mijn best. Ik ben al lang blij dat ik zo iets mag bouwen, op mijzelf zou ik dat niet kunnen. Veel te duur allemaal :)

Nieuws:

Wij hebben de elektromotor gisteren onder hele hoge belasting getest. Aldus berekeningen rond de 350 Nm bij 2000 RPM. De afstelling van de controllers moet nog iets beter.

De 350 Nm gingen via een Mercedes 716.216 versnellingsbak in de 2e versnelling naar onze treinmotor toe. De bak heeft nog nooit zo veel gezien haha.

Alberto
17-05-2015, 15:32
volgens mij komt nummer 50 ook naar Nederland :D

Olap
19-05-2015, 15:37
Leuk project! Ik ben sinds kort ook in het bezit van een Citystromer, van 1984. Er missen nog wat onderdelen, en ik heb wel belang bij de onderdelen die jullie niet nodig hebben!

SciroccomTDI
19-05-2015, 15:39
Ik zal er aan denken, Olap :) Maar die van ons was ook niet compleet, dus ga er van uit dat er niet iets te veel bij zit. Naja, kachel misschien, of een tankje of zo ;)

SciroccomTDI
15-06-2015, 11:01
Lang geen updates en ook niet super veel voortgang, maar:

- 15 kWh aan accus zijn besteld
- Een super chique motorcontroller is besteld
( en daar ben ik super blij om, want het is heel duur, en ik was al bang dat men een stapje terug ging nemen)

- de motor is verder getest en geeft goede resultaten. Er moet nog het een en ander uitgebeterd worden.

- 02A ASD wordt voorbereid (Jan, nogmaals bedankt :thumbup: )

- ik heb inmiddels alle nodige baksteunen bij elkaar verzameld.

Wij hebben het helaas extreem druk op het werk (afgelopen maand was ik zo een beetje nooit voor 19u thuis), maar het gaat de betere kant op! Ik heb nog 3 weken studie, daarna is het ook klaar.

dubster.be
15-06-2015, 11:09
Ben benieuwd naar welke batterijen je gebruikt hebt en welke bms

SciroccomTDI
15-06-2015, 11:19
Ben benieuwd naar welke batterijen je gebruikt hebt en welke bms

Weet ik op dit moment zelf niet, heeft de chef besteld.. maar ze komen eind juni/begin juli.. dan zal ik het met jullie delen :)

Schijnen iig zeer veilig te zijn. Kortsluitzeker.. dus in geval van heel laagohmige kortsluiting ontloffen ze niet.

Mtdi
15-06-2015, 11:26
Heb inmiddels de benodigde spullen voor jullie bak binnen.

SciroccomTDI
15-06-2015, 18:48
Super! Wij gaan binnenkort de aangepaste flens laten maken, zodat de motor (al dan niet een dummy) op de bak kan :)

SciroccomTDI
09-07-2015, 23:26
http://s28.postimg.cc/r6gg7dist/IMG_20150709_135239.jpg

http://s29.postimg.cc/a9lnj5gt3/IMG_20150709_135247.jpg


112 van deze zijn binnen :)

Waarom 112? Omdat het 7x 16 is. Je wil een door 16 deelbaar getal, makkelijker voor de BMS.

Ze worden in serie geschakeld.

Een kratje van 30 is 55kg zwaar. Ze schijnen van uitmuntende kwaliteit te zijn :)

DÁ-BRT
10-07-2015, 04:46
Zijn dit ook lithium accu's?

SciroccomTDI
10-07-2015, 08:00
ja, Lithium-ion

sixpack
10-07-2015, 08:16
Bms is het batterij management systeem?
En waarom 7x16?

Even voor een noob als mij :)
Vind het een erg leuk project om te volgen!

Keep it up en more pics please! 😎😎😎

SciroccomTDI
10-07-2015, 08:41
BMS = Battery Mamagement System, inderdaad. :thumbup:

Bestaat uit een centrale eenheid en meet- (en laad-) en ontlaadlogica van cellen. In ons geval alleen ontlaadlogica.

Over elke batterij (dus alle 112) komt er een printplaatje met daarop een microcontrollertje. Elk microcontrollertje heeft zijn eigen adres.

Het gaat er om dat 2^4 = 16 . Dus je kunt een adres in 4 bits coderen ( 0 tot en met 15)

De kleine printplaatjes worden dan per 16 achter elkaar op een besturingskabel aangesloten, en dan gaan er dus 7 banken met volledig bezette adressen op de centrale eenheid aangesloten worden.

Dan is het dus, simpel gezegd, bijvoorbeeld zo: Cel 4.11 is dus cel uit de 5e bank, en dan 12e van links (omdat je met 0 begint te tellen).

Maar dat verschilt per BMS, laatst had ik een systeem in de handen met besturing voor 3 banken van 64. Daarbij waren 128 cellen aangesloten, 2 volle banken.

Wat is het doel?

Door elke cel loopt per definitie dezelfde stroom, zij zijn in serie geschakeld. Door toleranties in productie en allerlei bijzaken kan het gebeuren, dat cellen niet helemaal gelijk zijn. Dit resulteert in het uit elkaar lopen van spanning. Maar dat is niet goed.

Stel, je hebt 2 cellen, met nominale spanning van 3.2V. Stel, ze hebben beide 3.2V . Dan is het in serie 6.4 V. Stel nu, de ene is ietsje beter dan de andere, eentje heeft dan 3.5V en de andere 2.9V. Samen nog steeds 6.4, maar de ene gaat misschien wel ploffen, en de andere wordt te diep ontladen en sterft...

Stel, je hebt 112 cellen... 112x 3.2 = 358.4V zeg grof 360.

Je ziet het niet op het oog, dat er een cel 1 volt te veel heeft.. maar dat is voor die cel al dodelijk.

Elke cel wordt gemeten door het bijbehorend controleplaatje, en de gegevens gaan naar de centrale eenheid, die dus het adres van de cel weet EN wat de status ervan is. Er wordt dan een berekening gemaakt, soort van gemiddelde celspanning berekend en worden de cellen daar naar toe gewerkt door ze sterker te ontladen of minder sterk te laden, in ons geval. Dit was een goedkope en betrouwbare oplossing van de leverancier. En dit proces vindt dus continu plaats. Inprincipe kun je stellen: hoe meer BMS-bezigheid je nodig hebt, hoe slechter de cellen zijn in de zin van afwijkend van elkaar. BMS bezigheid wordt uitgedrukt in stroom van het ontladen van een cel.

Edit:

Oh ja, even voor de volledigheid. Zo als ik al zei, de stroom door elke cel is per definitie gelijk. Dus, hoe kun je die nou sterker ontladen en minder sterk laden?
Door over elke cel een weerstandje te schakelen, dat een beetje vermogen kan dissiperen. De BMS stuurt dan de microcontroller van de desbetreffende cel aan, zodat het met PWM (pulse width modulation) dat weerstandje aan/uit zet. Op die manier kun je weinig en veel vermogen kwijt (relatief, je praat nog steeds over nog niet eens 10 Watt).

sixpack
10-07-2015, 08:54
Super! :thumbup:

thanks voor de uitleg! :cool:

(mooiste is dat ik het nog snap ook :D )

SciroccomTDI
10-07-2015, 09:07
En misschien nog een kleine uitleg: waarom dusdanig hoge spanning?

Stel je hebt 100 kW nodig (en dat heb je, om meerdere redenen :D :D )

stel, je hebt 1 meter lang stuk van een koperen kabel, 10 mm^2.

Weerstand van die kabel is:

(soortelijke weerstand) * (lengte) / (opp. doorsnee) = (1.75 * 10^-8 [Ohm * m]) * (1 [m]) / (10 * 10^-6 [m^2]) = 0.00175 Ohm.

P = I^2 * R
P = U * I

Je wil je 100 kW. Stel, je doet het met 360V.

I = P / U = 278A.

In de kabel wordt dan 135 Watt gedissipeerd. Dat is al veel... Daarom pakken we ook veel dikkere kabels :P

Maar als je nu 48V zou pakken of zo..

I = 2083 A

In de kabel wordt dan 7.6 kW gedissipeerd. Dit staat ongeveer gelijk aan acuute verdamping :D

Dus voor 360V ben je strax met 25 mm^2 kabels wel goed op weg.. terwijl voor 48V je echt met koperen staven moet werken. Zwaar, onhandig, duur..

yuli
10-07-2015, 09:10
(mooiste is dat ik het nog snap ook :D )

Ik ben de draad kwijt geraakt maar dat ligt aan mij :D

SciroccomTDI
10-07-2015, 09:19
Men mag gerust doorvragen :) Kies het punt van "disconnect", dan beschrijf ik het uitgebreider :thumbup:

DÁ-BRT
10-07-2015, 09:55
Maak Evgeniy niet wakker met vragen, want dan is hij niet meer te stoppen!

Ik ben zo benieuwd hoe hij straks rijdt. Nu nog een Prius bodykit en je bent de man... haha. (Grapje...)

SciroccomTDI
10-07-2015, 09:59
De bestelde motorcontroller is soort van het beste van het beste. Wij gaan hem goed kunnen afstellen, zodat hij fijn rijdt.

De aangepaste motor heeft volgens de datasheet toch een hoger koppel: maar liefst 405 Nm.

Bert, je weet hoe een mTDI met 400+ Nm trekt op een ASD bak en een lichte auto? :P Nou, zo dus.. maar dan vanuit stilstand.. :D

http://www.theautochannel.com/news/2004/12/21/308572.1-lg.jpg

sixpack
10-07-2015, 10:09
Maar als je nu 48V zou pakken of zo..

I = 2083 A

In de kabel wordt dan 7.6 kW gedissipeerd. Dit staat ongeveer gelijk aan acuute verdamping :D



Ik heb het Id dat je dan rond de staven/kabel zoveel magnetisch veld hebt dat de telefoon van een toevallig voorbijrijdende automobilist spontaan gaat opladen..

:D

DÁ-BRT
10-07-2015, 10:17
Hoe zwaar denk je dat hij gaat worden als hij rijklaar is?

Alleen aan accu's heb je een 205kg en is het gewicht van een motor is dat vergelijkbaar met een 4 cilinder motor?

SciroccomTDI
10-07-2015, 10:30
De motor is in je eentje te dragen :) rond de 40 kg zitten we dan.

Maar er komt geen uitlaat onder :D

Ik ben ook benieuwd.. want er komt het een en ander bij, gaat het een en ander weg. Ik zal hem zeker laten wegen wanneer hij klaar is!

SciroccomTDI
10-07-2015, 10:32
Ik heb het Id dat je dan rond de staven/kabel zoveel magnetisch veld hebt dat de telefoon van een toevallig voorbijrijdende automobilist spontaan gaat opladen..

:D

HAHA, ja :P boodschappen worden meteen al voorgegaard en zo :D

Doet me denken aan een dom idee ooit van iemand.. Die wilde inductielussen in de snelwegen bouwen, en dan auto's met een magneet er onder laten rijden...

Mooi niet :screwy: :screwy:

sixpack
10-07-2015, 10:47
er komt ook geen brandstof in, dus 205 kg - 50 kg brandstof(beetje gemiddeld= 155 kg

SciroccomTDI
16-07-2015, 16:23
kleine sneak preview ;)

http://s13.postimg.cc/d7yjjz1mf/prototyp_02_A_Lagerdeckel.png

Jullie zien vast wat het is? ;)

Johan1982MK1
16-07-2015, 16:32
Lijken wel deksels waar het anker van een elektromotor in komt.
Boutpatroon lijkt op de aansluiting waar een vw versnellingsbak tegenaan kan.

DÁ-BRT
16-07-2015, 17:07
Ik ben Johan eens... Daar lijkt het op.

Probeer zoveel mogelijk scherpe hoeken eruit te halen. Probeer een R5 op de hoeken te leggen om geen breuklijnen te creëeren.

SciroccomTDI
16-07-2015, 17:21
Dit is één onderdeel, maar dan van twee kanten getoond. Het is een bestaande deksel, maar dan met een aangepast gatenpatroon, inderdaad om op een bak te kunnen bevestigen :) Dit ontwerp is nog niet definitief.

Bedankt voor de tips, Bert! Hij wordt nog fine tuned :thumbup:

Mtdi
16-07-2015, 17:29
Het ziet er goed uit Evgeniy.

DÁ-BRT
16-07-2015, 17:43
Komt ook zeker goed, daar heb ik alle vertrouwen in!

Scirocco_1600
16-07-2015, 20:36
Ik ben de draad kwijt geraakt maar dat ligt aan mij :D

euhm :p ik ben ook de draad kwijt :p dus ik weet hoe je jou voelt

verder leuk project :)

Hight
17-07-2015, 19:32
buiten het feit dat ik niks met prius rijders en consorten heb, is dit wel interessant!

SciroccomTDI
31-07-2015, 22:49
http://s4.postimg.cc/efkw5nm59/IMG_20150727_WA0026.jpg

http://s24.postimg.cc/h75pma0hh/IMG_20150728_WA0003.jpg

http://s10.postimg.cc/6ygjotla1/IMG_20150729_WA0011.jpg

Ik heb iets meer geoefend met SolidWorks..
Motorruimte iets opgeruimd, overbodige kabels weggeknipt.. Bak verwijderd.

Van de eerdere plannen had ik nog een Raspberry Pi over met een Carberry extra.
Carberry maakt het mogelijk om Raspberry Pi op een vriendelijke manier met een auto te integreren, zo als 12V voeding, "Klem 15" sturing en zo voort..

Met name interessant voor CAN-BUS...

Alleen heb ik mijzelf daar in de vingers gesneden: het lijkt er op dat Carberry "abandoned" is.. er is bar weinig info over te vinden :(

De motorcontroller werkt hoe dan ook met CAN.. dan is het kwestie van berichtjes programmeren en de nodige info zo als spanning, stroom, vermogen, temperatuur koelwater en dergelijke op het schermpje te zetten.

Verder gaat er gewoon een GTD tellerbak gebruikt worden :)

Ik ben maar een beginnende Linuxer en Piër.. als er iemand wat meer gevorderd is, zou ik graag een beetje hulp willen :)


EDIT:

Uiteraard heb ik de homokineten van de aandrijfassen afgehaald en terug in de naven gestopt en aangedraaid ;) wij gaan niet onszelf in de voet schieten :D

DÁ-BRT
01-08-2015, 07:22
Gisteravond gezien hoeveel tijd en energie je in dit project en de materie steekt: Respect!!!

SciroccomTDI
02-08-2015, 22:37
Vandaag gooide ik de tank van de Scirocco vol en vertrok naar het Noord-Westen.. waar ik enkele uren later Jan (Mtdi) heb ontmoet. Daar heb ik iets heel moois opgehaald :)

Op de terugweg een pitstop bij Bert (DÁ-BRT).

Wat heb ik opgehaald:

Op het oog een hele normale, mooie 02A (ASD)

http://s24.postimg.cc/yi47mshdh/IMG_20150802_201412.jpg

Maar : nu komt le truc - specialle.

http://s7.postimg.cc/3scutg3cr/IMG_20150802_201400.jpg

Waarom? Omdat de gekozen bestaande motor een 290mm in diameter metende cilinder is. De (100mm + rand) grote flens, zo als aan de andere kant, kan niet passen. En ik wil er geen kleinere motor op zetten ;)

De juiste motor is nog niet klaar, dus even de iets andere uitvoering, maar in de kern zelfde motor er voor gelegd.

http://s22.postimg.cc/oja5dpt69/IMG_20150802_201826.jpg

http://s24.postimg.cc/m555l3vud/IMG_20150802_201713.jpg

En op de volgende foto is goed te zien, waarom de truc-specialle nodig was.

http://s11.postimg.cc/loszrqnwj/IMG_20150802_201837.jpg

Jan heeft de bak gereviseerd en versterkt. Jan, nogmaals bedankt!

De juiste motor wordt iets langer, omdat er nog een dikke plaat op komt voor de bevestiging tegen de bak (zie enkele posts eerder), en de achterste bedradingsbehuizing wordt langer, zodat de bedrading radiaal wordt uitgevoerd. Axiaal is overbodig lastig en voor de automotor niet nodig. Maar wij hebben nog een beetje lengte van de as over, tot aan het hanglager, dus dat zal wel snor komen te zitten :P

715 km verder bleek mijn Scirocco 1 op 22.6 gereden te hebben. Redelijk okay dus.

sixpack
03-08-2015, 05:18
:cool: :thumbup:

DÁ-BRT
03-08-2015, 06:38
Super gaaf joh dat het goed lijkt te gaan komen!

Mtdi
03-08-2015, 07:28
1:22,6 dat doe ik je niet na Evgeniy.
Mooie motor trouwens, denk dat het wel goed komt.

SciroccomTDI
03-08-2015, 21:33
Vandaag een spontane ingeving, en voila:

http://s30.postimg.cc/7w827i6up/centra.jpg

Past een beetje bij onze producten :P

Oh ja, meteen spacers met extra camber er bij

http://s7.postimg.cc/wq8g20tij/spacer.jpg

( :D )

Johan1982MK1
03-08-2015, 22:27
Haha :D

SciroccomTDI
06-08-2015, 10:41
Een beetje geknutseld. Versie 0.1:

http://s3.postimg.cc/fa34axmxf/IMG_20150805_000523.jpg

Ik ga de KVStemperatuur- en tankniveaumeters zo aansturen, dat zij ook iets nuttigs weergeven :)

DÁ-BRT
06-08-2015, 10:42
Ik ga de KVStemperatuur- en tankniveaumeters zo aansturen, dat zij ook iets nuttigs weergeven :)

De mood van de bestuurder :)

SciroccomTDI
06-08-2015, 18:32
Vandaag kregen wij bezoek van de acculeverancier. Begonnen aan de accupack. Ik heb de oude bekabeling in de accubakken verwijderd .. en wat kwam ik tegen? Ra-Ra, wat is dit? ;)

http://s3.postimg.cc/j1lsq1jrn/IMG_20150806_163247.jpg

Zo deed men dat vroegâh :D

Batterijpakket ziet er zo uit:

http://s8.postimg.cc/qdk2d84d1/IMG_20150806_174532.jpg

Niet alleen zijn 16 op een rij handig voor de BMS, maar er passen ook precies 16 op een rij in de bakken.

3 rijen onder de achterbank en 4 rijen in de kofferbak, waarbij men in de kofferbak nog plek overhoudt voor iets.

En nu komt de echte p0rn0, waar ik al heel lang op te wachten zat:

http://s13.postimg.cc/xp1mjgqg7/IMG_20150806_182307.jpg

Mtdi
06-08-2015, 19:10
Voor een diesel sleutelaar heb je wel erg schone handen.
Sevcon controller.

SciroccomTDI
08-08-2015, 18:35
Om mijn werk ben ik geen dieselsleutelaar he :D

Vandaag ging Geex me helpen, en het begon zo:

http://s17.postimg.cc/89vpcuoin/IMG_20150808_111808.jpg

Ik moest helaas nog van alles en nog wat doen voor ander werk..

Wij hebben de deuren uitgebouwd, die worden overgespoten.

Vervolgens hebben we de bak gepast, en voila.. een verwachte tegenvaller.

http://s13.postimg.cc/jnwzjpqfb/IMG_20150808_WA0027.jpg

De tussenas komt tegen de steun. Even de steun uitgebouwd..

http://s12.postimg.cc/qmsdwu2d9/IMG_20150808_WA0029.jpg

http://s11.postimg.cc/gbacjcjub/IMG_20150808_WA0031.jpg

Het idee is nu om het storende stukje weg te halen.. en dan iets op een andere plek op het subframe maken, zodat het EN niet voor de as niet in de weg zit (duhhh :D), EN niet zo iets als uitbouw van stuurhuis moeilijk maakt, EN bereikbaar is voor een realistische stevige motorsteun. De steunen moeten ruim 4000 Nm kunnen opvangen, maar het gaat wel lukken :)

Nu de volgende vraag:

Sharan aandrijfas, die normaal op de verbouwde as hoort, ziet er zo uit:

http://ecx.images-amazon.com/images/I/71OmNi-VzaL._SX522_.jpg

De homokineet aan de aszijde is best lomp en lang. Weet iemand wat de steek van de gaten is? Valt er misschien een Golf 4 grote homokineet op te bouwen?

http://advancedautomotion.com/shop/images/893521100.jpg

Dopue
09-08-2015, 14:52
super vet! heb wel eens over dit soort auto's gehoord maar nooit iemand gezien die ze aanpak :thumbup:


ps: val dit onder de categorie watergekoeld :D

SciroccomTDI
09-08-2015, 17:34
ps: val dit onder de categorie watergekoeld :D

Ja zeker :) de motor en de controller zullen watergekoeld zijn :cool:

Daarbij is een vuistregel bij electromotoren en electronica: kouder = beter
Er gaat dus een degelijke TD radiateur komen over de hele breedte van de neus, met 2 fans.

Voor de volledigheid: voor de batterijen geldt de bovenstaande stelling niet. Batterijen hebben hun comforttemperatuur, en daar wil je ze graag houden.

Lees meer hier:
http://batteryuniversity.com/learn/article/discharging_at_high_and_low_temperatures

DÁ-BRT
09-08-2015, 17:41
Misschien een optie om de steun te verwijderen, je moet de motor toch anders ophangen.

Sharan as inkorten?

SciroccomTDI
09-08-2015, 17:50
Voordeel van de Sharan as is dat dit doort homokineten veel axiale verplaatsing toelaten. En dat is handig voor bijvoorbeeld verlagen :)

Ik ga gewoon zo een as kopen en zo veel weghalen tot de as past, en dan weer stevig lassen en een steun verzinnen. Voorkeur gaat naar een nieuwer type steun vanwege verticale montage.

SciroccomTDI
09-08-2015, 18:05
Vandaag weer een beetje opgeschoten:

http://s12.postimg.cc/6ipvuz7zx/IMG_20150808_WA0016.jpg

http://s13.postimg.cc/li91xaegn/IMG_20150808_WA0012.jpg

Even het signaal van de W-terminal van mijn dynamo zichtbaar gemaakt. Soort van blokspanning, maar dan dronken :tongue:

En dan even namaken :)

http://s7.postimg.cc/i01sdkhcb/pijl_laag.jpg

http://s29.postimg.cc/6vkjg7y07/pijl_hoog.jpg

Kon niet hoger dan 1300 RPM: de pijl komt tegen de losgelaten sticker :redface:

vdWal.
09-08-2015, 18:57
heel erg mooi om te zien dit soort technieken
ik lees deze op de voet mee. de bak met alles er bij ziet er mooi uit
benieuwd hoe het gaat aflopen met de aandrijfas enzo :thumbup:

Golf_1GTI_Freak
11-08-2015, 15:28
*maakt een diepe buiging*

WAUW echt knap! :eek: :wow:

SciroccomTDI
11-08-2015, 15:47
Dank jullie :)

DÁ-BRT
11-08-2015, 16:12
Ik ben ook trots op je Evgeniy, maar dat wist je al!

SciroccomTDI
15-08-2015, 20:42
Dank je wel :)

Vandaag heb ik geleerd, dat homokinetenaftrekgereedschap gewoon noodzakelijk is, en zonder dat ding ga ik nooit meer een wielzijdehomokineet demonteren.

Na het succesvol de homokineet er af gesloopt te hebben, met verwondingen door rondvliegende delen en al, bleek de Sharan as eigenlijk best wel goed te passen qua lengte. Maar dat gaat hem helaas niet worden, vanwege een andere manier van de borging van de homokineet op de as.

Nu de as zat, kon ik de bak met een touwtje waterpas trekken. Hij wordt immers door de zware as schuin getrokken.

Een van de bevestigingspunten voor het oude type steun zit in de weg:

http://s15.postimg.org/6yo9jcwcr/IMG_20150815_WA0008.jpg

Tevens heb ik het gevoel, dat de bak om de Z-as gedraaid er in zit.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/RPY_angles_of_cars.png

De steun van de bak achter is gewoon wat er op hoort.. en de voorste steun heb ik bij Boelm gekocht:

https://boelm.nl/motorsteun-frame-voorzijde-191199273c.html

https://boelm.nl/motorsteun-rubbermetaalsteun-357199279b.html

Ik had toch moeite met de bak op zijn plek te krijgen. Heeft er iemand een idee, wat er aan de hand is?

DÁ-BRT
16-08-2015, 08:10
Hou je er wel rekening mee dat er normaal op de voorste steun nog een stukkie motorblok zit. Dus de motorsteun ligt niet tegen de bak. De motor is daar 24mm dik.

Zal je de foto appen

SciroccomTDI
16-08-2015, 10:47
Daar was ik mij van bewust en had 2 M12 moeren als spacers. Daarna 2 M12 moeren en 2 M12 schijven. Opzich is de afwijking niet groot, maar het is juist naar de ongunstige kant toe.

SciroccomTDI
18-08-2015, 10:47
http://s17.postimg.org/5wja2mffz/IMG_20150818_WA0002.jpg

Het zijn er een paar kg :)

3 blokken komen onder de achterbank, en 4 in de kofferbak.

yuli
18-08-2015, 10:52
dik

vdWal.
18-08-2015, 18:07
worden hier speciaal bakken voor in gelast en geslepen oid?
behoorlijke rij accu's gaat zoiets nog voor een bepaalde radius zorgen? :thumbup:

SciroccomTDI
18-08-2015, 18:45
De auto is al voorzien van bakken, origineel. Een bak onder de achterbank en een bak soort van in plaats van het reservewiel en onderste 10cm van de kofferbak, maar niet helemaal tot de achterkant.

Een accu heeft 40 Ah. Uit de losse pols gerekend, heeft de auto strax rond 15 kWh accucapaciteit. Er van uit gaande dat een grote pickup die wij kennen ongeveer 16 kWh/ 100 km pakt, wederom nat vingerwerk: actieradius zal rond 120-150 km zijn.

Dit is prima voor korte werkgerelateerde ritten, en ruim voldoende om de auto mee naar huis te nemen.

Jammer genoeg zal ik er net niet mee tot op school halen, maar dat zullen wij nog zien.

Het is namelijk zo dat men tegenwoordig met hele hoge stromen accu's mag laden. Het bijtanken duurt dan even lang als "even een kopje koffie en naar de WC", en je kunt weer een paar km vooruit.

robertoal
19-08-2015, 11:01
Is het niet zo bij snel laden dat de accu's minder lang meegaan? Misschien heb je het al verteld.. maar hoe wordt er dan gekoelt als je aan het bijladen bent? de accu's worden dan erg heet niet waar?
SUPER project.. kan niet anders zeggen!!

DÁ-BRT
19-08-2015, 11:46
Er zit op de A73 tussen Boxmeer en Nijmegen bij het knooppunt naar de A77 nu ook een laad station.

SciroccomTDI
19-08-2015, 19:23
http://s28.postimg.org/rdx3q2sdp/accu.jpg

Beschouw dit als een vervangingsschema voor een accu/batterij.

Ideale situatie: Rs nadert 0, Rp nadert oneindig.

Wanneer Rs een grootte heeft, wordt over die grootte stroom omgezet in warmte, volgens de bekende formule

P = I^2 * R

Dit zorgt voor opwarming van een accu tijdens belasten. Opwarming van kabels werkt ook zo ;) ;)

Dit is ook waarom auto's in de winter (onder andere) lastig starten: door de lage temperaturen stijgt de Rs, en de accu "stort in elkaar", wanneer er veel stroom gevraagd wordt voor de startmotor.

Rp moet groot zijn. Dat is een mate voor zelfontlading... hoe kleiner, hoe sneller de accu zelfontslaadt.

Moderne accus hebben al behoorlijk lage Rs en behoorlijk hoge Rp. Dit maakt hele hoge ontlaadstromen mogelijk. Laadstromen dus ook. De hoogst haalbare stroom uit een "tankstation" is iets over 60 A, en dat stelt dus relatief niets voor.

Er komt nog een grappig effect bij:

Tijdens het laden vinden er endotherme reacties plaats in de accu, waardoor deze afkoelt. Dit effect is alleen vrij zwak, de verliezen door de Rs nemen hard toe en zijn vrij snel hoger dan dat effect :)

Bert, dat is wel gaaf :D alleen, ik moet dan ook tot thuis kunnen komen he :)

robertoal
20-08-2015, 08:56
Oftwel het effect is er wel degelijk.. alleen heb jij 112 accu's zodat de laadstroom per accu maar ongeveer 2 ampere is. Is dat niet de voornaamste reden?
Dank voor je uitleg! erg verhelderend :-)

sixpack
20-08-2015, 10:08
Er zit op de A73 tussen Boxmeer en Nijmegen bij het knooppunt naar de A77 nu ook een laad station.

correct ;)
ondertussen schenk ik de koffie wel in :thumbup:

The Skinnmeister
20-08-2015, 13:14
Ziet er wel goed uit.

SciroccomTDI
20-08-2015, 13:49
Oftwel het effect is er wel degelijk.. alleen heb jij 112 accu's zodat de laadstroom per accu maar ongeveer 2 ampere is. Is dat niet de voornaamste reden?
Dank voor je uitleg! erg verhelderend :-)

De 112 accu's zijn in serie geschakeld, dus de stroom per accu is hetzelfde en gelijk aan de totale stroom. Dus met 60A laden is ook echt elk accutje met 60A laden ;)

VeeDubber
20-08-2015, 14:15
ik zit dagelijks in de elektrische stadsbussen, leuk om te zien dat hier op Volksforum ook aan elektrische projecten wordt gewerkt (had hem nog niet eerder gezien). Ik ben benieuwd naar je verbruik en driveability als hij klaar is. Ik ga hem in ieder geval volgen.

SciroccomTDI
20-08-2015, 14:53
Ik ben ook erg benieuwd naar het verbruik. Wij gaan weliswaar recuperatief remmen, maar de "normale" versnellingsbak is er niet voor gemaakt. Er is kans, dat de tandwielen maar een kant op sterk zijn. Je zal dus niet hard op de motor kunnen remmen, waardoor er niet veel teruggewonnen wordt.

Driveability is ook interessant. Wij hebben besloten om toch een vliegwiel met koppeling te gaan gebruiken, waardoor het eigenlijk "gewoon" moet rijden. Maar dan hard..

VeeDubber
20-08-2015, 15:22
Wat is eigenlijk de reden dat je nog met een versnellingsbak werkt? Onze elektrobussen rijden direct drive vanaf de E-Motor.

SciroccomTDI
20-08-2015, 15:56
De electromotor werd oorspronkelijk ontwikkeld voor een andere toepassing, waarbij hoog koppel en laag toerental nodig waren. Oorspronkelijk moesten bijna 400 Nm gehaald worden, tot 2400 RPM.

De snellere versie voor de Golf zal niet harder dan 4000 RPM gaan.

Om theoretische 120 km/h te kunnen rijden met een theoretisch hard 195/50 - 15 wiel, zul je 1100 RPM aan de wielen moeten hebben.

als je 1:4 reductie toepast, kun je dan met het hoge toerental 120 rijden, en heb je in de gunstige momenten 1600 Nm koppel aan de as.

Als je hogere snelheden wil halen bij lagere toerentallen ( wat moet kunnen), dan zal de reductie kleiner moeten zijn.. maar dan zakt ook het koppel, en dan wordt het een trage sjink...

Hij moet wel leuk vooruit komen :)

Dus, samenvattend: met name de laagtoerigheid van de motor maakt een versnellingsbak nodig :)

PS. origineel had de auto ook een versnellingsbak :)

SciroccomTDI
31-08-2015, 22:30
Geen grote update, maar een beetje ;)

http://s8.postimg.org/o9a6edwyd/IMG_20150828_161811.jpg

http://s2.postimg.org/yo6ffr5vd/IMG_20150828_161829.jpg

In de auto komen 2 opladers: een snellader en een thuislader. Dit is het stopcontact voor de snellader.

Van Limburg
01-09-2015, 07:02
Nice! Lijkt net origineel!

Oudelut
01-09-2015, 15:52
Chademo. Ben benieuwd of jullie protocol overal compatible is straks...

SciroccomTDI
02-09-2015, 10:50
Chademo. Ben benieuwd of jullie protocol overal compatible is straks...

Wat bedoel je precies? :rolleyes:

SciroccomTDI
13-09-2015, 18:50
http://s3.postimg.org/ndkk32ho3/IMG_20150912_WA0000_1.jpg

Gisteren de deuren terug ingebouwd. De spuiter heeft het goed gedaan :)

SciroccomTDI
09-10-2015, 16:58
Het een en ander is er gebeurd sinds de laatste update :)

http://s4.postimg.org/l0bedba3h/IMG_20150929_151757.jpg

De grootste radiateur van een Golf 2 (675)

http://s15.postimg.org/4mvm5h897/IMG_20150917_WA0000.jpg

Dit ligt inmiddels bij de anodiseer meneer, samen met nog andere groene onderdelen...

http://s21.postimg.org/w3sa3ii53/DSCN2808.jpg

http://s23.postimg.org/40plou1ff/DSCN2810.jpg

De snellader is ook binnen, binnenkort inbouwen.

DÁ-BRT
09-10-2015, 19:01
Mooi man, stapje voor stapje in de goede richting.

Mtdi
09-10-2015, 21:39
Gelukkig heb ik voor mijn fiets minder en kleinere cellen nodig :D

SciroccomTDI
10-10-2015, 17:12
haha, ja :)

Het zijn 16 x 7 = 112 cellen. 40 Ah. bij gemiddelde spanning tijdens ontladen van 3.3V per cel kunnen wij op ongeveer 15 kWh energie rekenen. Zo een Golf verbruikt ongeveer 10 kWh/100 km.

Daarbij is er een hele moeilijke bijkomstigheid.. "heel toevallig" schrijf ik nu een minor project daarover op school...

40Ah is "rated capacity" .. mensen deden tests, volgens ISO richtlijnen.. en een cel werd (met beleid) ontladen, en dan kon men met een simpele rekensom zeggen: de cel is 40 Ah. Echter gaat het bij zo een test om kleine stromen.

Stel, je gaat die cel met 1A ontladen, dan zal hij "leeg" zijn na 40 uur. Maar het is helemaal geen feit dat hij het met 80A een half uur volhoudt. Bij zwaardere belastingen is de bruikbare capaciteit kleiner.

Vandaag moest de originele motorsteunbevestiging er aan geloven.

http://s13.postimg.org/dor3y64yf/IMG_20151010_143246.jpg

In principe zit nu alleen het subframe zelf relatief dichtbij, maar je kan er toch zeker je hand tussen krijgen. Stevige motorsteunen, en er zullen geen problemen komen. De homokineet aan de andere kant zit niet veel ruimer, zag ik...

Ik heb besloten om een baksteun te pakken in plaats van de hele grote motorsteun. Die is gewoon te groot, komt te hoog uit etc.

http://s17.postimg.org/6lv1dv7bj/IMG_20151010_152553.jpg

Zo gaat hij ongeveer komen. Met 5mm dik plaatstaal zal het wel op zijn plek blijven.

http://s22.postimg.org/4ydkp2xld/IMG_20151010_152631.jpg

En nu komt wederom een truc speciaal. De behuizing van de motor werd nooit bedoeld om heel veel Nm aan te kunnen, maar eigenlijk hooguit 400... Dus de koelmantel van de motor gebruiken als aanbindingspunt voor een steun is een matig idee. Beter idee is dit:

http://s2.postimg.org/yowiyzozt/IMG_20151010_153806.jpg

http://s24.postimg.org/4cb3emcc5/IMG_20151010_153505.jpg

Een "sikkel" van 10mm dikke plaat, met wat rechte stukken aan de buitenkant, wordt samen met de motor tegen de bak bevestigd, met die 5 bouten waar het normaal ook mee gebeurt. Daaraan komt veel verstijving en versteviging, en een arm schuin naar achter, waar het mee op de steun gaat steunen.

Tevens zal ik proberen de voorste steun in die constructie te integreren. 2mm dikke plaat lijkt mij niet veelbelovend.

Gino89
10-10-2015, 18:16
Behoorlijk project, ziet er goed uit :thumbup:

vdWal.
10-10-2015, 18:27
gaaf, benieuwd naar de uitwerking/ ontwikkeling van de steunen van de motor etc

SciroccomTDI
10-10-2015, 19:03
Ik ben ook benieuwd :) Ik ga in ieder geval proberen om het een en ander in CAD te zetten en gelaserd krijgen. Hoewel ik tegenwoordig geleerd heb hoe je met een plasmasnijder kunt werken. Maar bijvoorbeeld de "sikkel" voor de bak, ziet er ongeveer zo uit (maar dan passend ;) )

http://www.muddyzook.co.uk/store/images/source/engine_adapter_kit_800x600.jpg

Dat kan ik in CAD tekenen, aangezien de boutenpatroon gewoon bekend is, net als de diameter van de elektromotor.

Als eerste maak ik de steunhouder op het subframe, die wordt gewoon op druk belast en dat is makkelijk te dimensioneren... en dan weet ik waar het aanligvlak voor de arm zit en kan ik de arm in CAD doorrekenen.

SciroccomTDI
12-10-2015, 18:37
Vandaag de gegroeneerde onderdelen opgehaald. Test fit!

http://s23.postimg.org/6smk3d0ej/DSCN2813.jpg

http://s3.postimg.org/jujtrqmmb/DSCN2814.jpg

http://s1.postimg.org/plk9rljz3/DSCN2815.jpg

http://s18.postimg.org/yswg7aqnt/DSCN2816.jpg

Een kleine planwijziging: ik ga proberen, het lager van de tussenas op de reactiearm te kunnen bevestigen. Ik dacht eerst aan de achterkant van de motor, maar dat is niet echt te doen.. bovendien is het fijn om de motor dicht te laten, dan komt er geen vuil in.

EDIT:

Ter info voor geïnteresseerden: het kleurverschil komt niet door een foutje of wat dan ook, maar door verschillende legeringen aluminium. Verschillende legeringen laten zich makkelijker of moeilijker anodiseren, waardoor er vaak kleurverschillen ontstaan.

vdWal.
12-10-2015, 19:05
gaaf! begint steeds meer beeld te geven :cool:

Mtdi
12-10-2015, 19:59
Het ziet er goed uit Evgeny.

jellehier
13-10-2015, 06:11
Wat een klein motortje eigenlijk


Kan dat niet groter 😉

sixpack
13-10-2015, 06:34
Gaaf!

DÁ-BRT
13-10-2015, 06:52
Je moet dan wel met de steun aardig wat massa geven om de aandrijfas er aan vast te kunnen zetten.

Kan je niet een ronde ring om de uiteinde van de motor maken en die ook gewoon netjes anodizeren?

Met die kleuren verwacht ik op z'n minst ergens een sticker van een klein kaboutertje op de buitenkant van de auto...

yuli
13-10-2015, 11:07
Mooi zeg, die motor van jullie is echt compact. Zeker vergeleken met die Amerikaanse EV warp motoren.

martinus83
13-10-2015, 11:17
Tof hoor, weer eens wat anders dan de zoveelste 20vt inbouw ;)

Bastiaan86
13-10-2015, 11:44
erg leuk en interessant om te zien hoe je dit aanpakt! succes ermee. Mooi dat een Citystromer in gemoderniseerde vorm op de weg gehouden wordt :thumbup:

Tjeerd
13-10-2015, 14:00
Wat een gaaf project! Deze ga ik zeker volgen, heel creatief allemaal.

Sven-GTI
13-10-2015, 14:25
Waar ik ook wel benieuwd naar ben is de gewichtsverdeling? (of heb ik hier overheen gelezen?)

Is deze nu niet te licht op de neus? OF te zwaar achterin door de accu's? :D


Verder supergaaf project!!! :thumbup:

SciroccomTDI
13-10-2015, 18:34
Heren, dank voor jullie leuke reacties :thumbup:

De motor is inderdaad niet al te groot. Groter is moeilijk: radiaal groter strookt niet met de aandrijfas, want zelfs de huidige oplossing met een tussenas lukt maar net.. axiaal zou hij iets groter kunnen.

Hij zou een kleinere diameter kunnen hebben, zodat de aandrijfas op een normale manier past.. en dan een stuk langere motor.

De gebruikte motor is afgeleid van een reeds ontworpen motor, die enigzins okay zou kunnen passen en een beetje prestaties had.. vandaar de keuze, eigenlijk.

Het probleem is dat wij geen hoogtoerige motoren maken, dus zonder versnellingsbak is het zinloos.. en versnellingsbakken en/of koppelingen hebben ook hun limieten. Wij zitten strax al aan 400 Nm met die motor, dat is voor de versnellingsbak meer dan zat :), hij is dan wel versterkt...

Sticker met kaboutertje? :P ik dacht meer aan "0v" (nul klepper :P )

Compacte motoren is waar het bedrijf zich mee bezig houdt. Oorspronkelijk doel van deze motor was het aandrijven van een vliegtuig zonder nog eens tandwielen tussen propeller en motor. Tandwielen = massa = ongewenst. Daarom is de motor ook oorspronkelijk zeer laagtoerig, maar met behoorlijk koppel.

Het is een PMAC, permanentmagneet synchroon wisselstroommachine. Borstelloos.
De Warp motor is een DC machine met borstels. Alles heeft zijn voor en nadelen. Die Warp motoren schijnen extreem koppel te kunnen maken. Dat zou waarschijnlijk betekenen dat zij ten eerste hele hoge stromen kunnen toelaten en wellicht niet met permanente magneten werken.. Ik ken de opbouw niet, en hele diepgaande info is vanzelfsprekend niet (makkelijk) te vinden :)

Gewichtsverdeling is natuurlijk een andere vraag :P

100 kg hangen achter de achteras op ongeveer 30cm vanaf de achteras. Ongeveer 70cm daarvoor, onder de achterbank, zijn nog eens 75 kg.

De motor is strax volbepakt en wel relatief moeizaam draagbaar door 1 persoon ( 50 kg max). Dan komt er precies boven de motor nog zijn controller, ongeveer 15 kg met kabels. Koeling en zo, zo als gebruikelijk. Kleinspul zo als vacuumpomp voor de remmen..

Kortom, de auto wordt zeker te licht op de neus.. hij heeft dan ook geen stabilisatorstang voor, om enigzins iets tegen onderstuur te doen...

Mtdi
13-10-2015, 19:52
Een Simca Rally was ook licht in de neus, oplossing: een zak zand van 50 kg en gaan met die banaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Simca_1000

SciroccomTDI
13-10-2015, 20:14
Vervang zand voor extra accus, en het is een goede oplossing!

Zwaartepunt van de auto bepaalt zijn rijgedrag heel erg.. maar dat doen slipstijfheden van de assen óók. Het kan best zijn dat het ondanks lichte neus toch lukt om hem fatsoenlijk te laten rijden. Een groffe voorbeeld: voor geen stabilisatorstangen, achter wel een hele stijve, en voila: rijgedrag gaat meer richting overstuur. Achter langzame inbound, voor snelle outbound.. en je hebt meer grip tijdens een snelle start (denk ik )

SciroccomTDI
10-11-2015, 20:46
Gisteren en vandaag aan de Golf gewerkt. Ik ben begonnen met het uitkleden van de kabelboom, aangezien ik overbodige kabels onoverzichtelijk vind:

http://s17.postimg.org/gdvd16ran/IMG_20151109_120648.jpg

Ongelofelijk.. gewoon kabels er in, die niet worden gebruikt. Op die massaaansluiting links van de zekeringkast zaten zeker 7 overbodige bruine kabels..

Aangezien de accu's beter zijn dan vroegâh, hoeven wij geen waterkoeling.. dus die moest er uit.

http://s21.postimg.org/mptliqnav/IMG_20151110_120138.jpg

Het is een warmtewisselaar :P

Tevens zijn alle cellen verkabeld, en werd voor het eerst de oplader opgestart.

http://s29.postimg.org/cuy580fzb/IMG_20151110_172809.jpg

http://s28.postimg.org/xowjgx099/IMG_20151110_171236.jpg

De oplader werkt op "krachtstroom", en duwde vandaag 20A bij 382V-DC de accu's in.

Daarbij stijgt de energiemeter in de meterkast bijna op :D

Het werkt nu nog via de "normale" rode stekker, en die moet dus binnenkort vervangen worden door de een paar posts terug getoonde inbouwdoos.

Ik ben tevens begonnen met de steun:

http://s18.postimg.org/lpn9sf9vt/IMG_20151031_145229.jpg

De plaat waar de steun op ligt is niet mooi, maar wel al in goede positie. Op die manier kan ik de motor er in hangen en alles opmeten voor een steun te bouwen.

Hij komt er ongeveer zo uit te zien (de afmetingen kloppen nog niet):

http://s21.postimg.org/w7bw2kdbr/citystromer.jpg

Er is nog genoeg te doen :)

DÁ-BRT
10-11-2015, 22:09
Wat een gave update!

SciroccomTDI
10-11-2015, 22:26
http://images.21diamonds.nl/Juwelier/Fotos/jewelry/RI3303/size/180Wx180H/sparkle/false/perspective/front/metals/Witte%20Goud/stones/Robijn/Jade.jpg

Ik ga zo een ring kopen en overal er mee tegenaan tikken. Ik heb op Internet gezien dat je dan afmetingen van alle moeilijk meetbare punten op de PC kunt zien. ( :D )

DÁ-BRT
10-11-2015, 22:37
Haha, jij hebt je lolbroek aan.

Ben benieuwd naar het meetrapport...

Geef die ring maar aan je meisje, is die ook weer blij.

SciroccomTDI
13-11-2015, 18:00
Vandaag heb ik de accubakken (bijna) klaar gekregen en nog eens geladen.

Geladen wordt met CCCV (Constant Current Constant Voltage). Eerst met 20A, en dan met minder, wanneer de eerste cellen vol beginnen te raken. Tussendoor wordt er gebalanceerd.

http://www.mpoweruk.com/images/lithium_charger.gif

20A is in ons geval 0.5 C.

http://s16.postimg.org/ow71pi5px/IMG_20151113_WA0014.jpg

Theoretisch is de maximale spanning 409V. Dit wordt echter pas na een tijdje bereikt, wanneer de cellen verder gebalanceerd zijn.

DÁ-BRT
13-11-2015, 19:02
Je kan straks op locatie las werkzaamheden uitvoeren.

SciroccomTDI
25-11-2015, 13:49
Een beetje CNC-p0rn voor de liefhebbers :)

http://s18.postimg.org/g9v7icbw9/IMG_20151124_090433.jpg

http://s7.postimg.org/tgaev00az/IMG_20151124_085619.jpg

http://s7.postimg.org/rr1bmxkln/IMG_20151124_085537.jpg

SciroccomTDI
05-12-2015, 20:25
Met dank aan GeeX en nog een beunhaas :

http://s28.postimg.org/xb0nxpprx/IMG_20151205_173738.jpg

http://s22.postimg.org/4mfzuaau9/IMG_20151205_173812.jpg

http://s7.postimg.org/4y52w5zgr/IMG_20151205_174743.jpg


Voor de oplettende kijker: ja, het lijkt er op dat de sticker op de deksel verkeerd is, er wordt heus wel gebruik gemaakt van 3 fases :)

DÁ-BRT
06-12-2015, 05:39
Mooi hoor!

Het vliegwiel ziet er schitteren uit. Hoe vast zit die zwartsel?

SciroccomTDI
06-12-2015, 10:46
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chemisch_zwarten

Gooede vraag. Het lijkt in ieder geval minder sterk dan het laagje van geanodiseerd alu.

Verder is het dus vettig, daarom werd het vlak voor de plaat afgedraaid. Daarvoor werd de ruwheid van een nieuw vliegwiel nagebootst, hoewel ik betwijfel dat het nuttig is. Voor deze toepassing misschien wel, omdat je in principe nooit de noodzaak hebt, de koppeling te laten slippen.

SciroccomTDI
12-12-2015, 22:06
http://s13.postimg.org/4a2isaldj/IMG_20151212_184230.jpg

Stap 1 is voltooid...

http://s17.postimg.org/ddx4j4ekf/IMG_20151212_191017.jpg

De vorige eigenaar van de wielen was een wat stevigere meneer.. en 110 Nm leken hem denk ik te weinig..

Maar ook positief nieuws:

http://s18.postimg.org/685sijtq1/IMG_20151212_192355.jpg

280ers...

René
12-12-2015, 22:25
Netjes geworden die motorsteun-support!

Audi1981
12-12-2015, 22:55
Dat zijn luchtsleutel-wielbouten! mij wel bekend :D

Erik Baas
12-12-2015, 23:02
http://s17.postimg.org/ddx4j4ekf/IMG_20151212_191017.jpg

De vorige eigenaar van de wielen was een wat stevigere meneer.. en 110 Nm leken hem denk ik te weinig..
Oei, dat is er eentje voor Show je mishandelde onderdelen en technische rariteiten... (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=72371) ! ;-)

SciroccomTDI
12-12-2015, 23:18
Dank jullie!

De steun is inderdaad netjes gelukt. Uitbouwen van het subframe was daarbij cruciaal. Niet alleen kon men goed lassen, maar bleek het (net als bij vele Golfjes) al aan het roesten te zijn. Het is nu met op roest hechtend verf gespoten.

Nu dit klaar is, kan de bovengenoemde moeilijke steun gelast worden. De gelaserde delen zijn binnen.

Ongeluk bij geluk: de motor is ook al klaar. De motor blijkt 41kg zwaar te zijn, zonder de fasekabels. Met een 40kg bak er aan wordt het dus niet meer prettig tilbaar, maar daar hebben wij een kraan voor.

Het vliegwiel moet gebalanceerd worden, een paar bouten, koppelingsbediening... de gedeelde aandrijfas op orde krijgen.. en hij is al bijna rijklaar! (rijklaar is dus niet klaar :P )

luchtsleutelwielbouten met variabele spoed en onbekende resterende levensduur :D :D

SciroccomTDI
21-12-2015, 19:48
http://s24.postimg.org/8mdjjgpwl/IMG_20151221_121012.jpg

Ik wilde de hoogspanningskabels gaan verlegen, en toen kwam ik dit tegen. Hoort dit wel in een Golf 2?

René
21-12-2015, 20:12
Ja, dat hoort wel zo. Lopen je handremkabels door. Alleen lopen ze origineel naar achteren...daar waar bij jouw Golf 2 rubberen dopjes in zitten.

René
21-12-2015, 20:19
Original:

http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/schakelkabeldoorvoer.jpg

SciroccomTDI
21-12-2015, 20:22
Precies! Dat is wat ik dus ook in het catalogus vond. Daar waar de twee rubbertjes zitten heeft natuurlijk niet gekund vanwege de accubak..

Het lijkt verdacht op Golf 3.. alleen praten we nu over 10 jaar te vroeg?

René
21-12-2015, 20:39
Ja, MK3 lijkt er inderdaad wel een beetje op

http://i744.photobucket.com/albums/xx83/wob-addict/PROJECT%20GTI/bodem%20afbraak/DSCN6302.jpg

SciroccomTDI
16-01-2016, 23:18
Omdat het weer zo schitterend is, zijn wij iets verder gegaan aan de Golf

http://s28.postimg.org/hzv32mpwd/IMG_20160116_WA0005.jpg

http://s29.postimg.org/9v9bln9fr/IMG_20160116_WA0007.jpg

Hij zit :D

Johan1982MK1
16-01-2016, 23:46
Lijkt goed. Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen.

SciroccomTDI
17-01-2016, 00:18
Het was allemaal uitgemeten met waterpas en linealen, en alle 3 de punten komen goed uit ;) De aandrijfas past ook langs alles, maar die moet nog passend gemaakt worden :)

DÁ-BRT
17-01-2016, 03:28
Ziet er goed uit maatje! Nog eventjes en je kunt af gaan werken!

René
17-01-2016, 08:15
Wel lekker sleutelen zo! Je kunt straks overal makkelijk bij! ;)

SciroccomTDI
17-01-2016, 09:43
Dank jullie!

Er is inderdaad veel ruimte. Er komt ook niet meer bijzonder veel bij:

- Motorcontroller
- Koelpomp + leidingen
- Kleine dingen zo als onderdrukpomp voor de remmen
- 12V accu, voor alle 12V spullen

Voor de rest komen er vooral dingen binnen in de auto, zo als gaspedaal, schermpjes voor belangrijke data (spanning, stroom) etc.

catch me
17-01-2016, 10:51
Super vet project !!!!😊

SciroccomTDI
15-02-2016, 19:20
Dank je wel :)

Wij hebben niet stil gezeten, het een en ander is gebeurd. Eindelijk fatsoenlijke hoogte:

http://s29.postimg.org/ltr8wiqyf/IMG_20160207_111930.jpg

Passen - meten - lassen:

http://s10.postimg.org/4tilb0ii1/IMG_20160214_122816.jpg

Uiteraard wordt het framepje op rubbers in de auto gebouwd, en de motorcontroller op rubbers op het framepje:

http://s23.postimg.org/6zodlgl3v/IMG_20160214_160844.jpg

http://s15.postimg.org/qy71jt6rv/IMG_20160214_160851.jpg


De motorcontroller werd al geleverd met 5 kabels er aan. Voor het gemak hebben wij al (dikkere) kabels vanaf de accus naar de motorruimte gelegd, in een beschermende slang. Zij zijn iets te lang, maar toen zat de motorcontroller er nog niet in.. Beter iets te lang dan iets te kort.

vdWal.
15-02-2016, 19:44
gaaf! mooie vorderingen weer, vind het echt super cool
die nieuwe technieke de citystromer :cool:

SciroccomTDI
15-02-2016, 19:57
Dank je!

Wat er binnenkort zal gebeuren, net als bij de verbrandingsmotoren: Hij gaat afgesteld worden op de testbank.

Alleen dan iets anders. Ik kan niet te diep in detail gaan, maar het komt er op neer dat de motor op onze testbank gezet wordt, en dan worden de parameters in de motorcontroller afgesteld.

Afstellen komt neer op er voor zorgen, dat de motor zo veel als mogelijk stil en efficient bedreven wordt. Wij hebben de mogelijkheid om koppel en toerental te meten, stroom en spanning natuurlijk ook, daaruit kan men het rendement van de combinatie berekenen.

kroeps
16-02-2016, 09:08
Super gaaf! zou deze wel eens in het echt willen zien!

NielsDub
16-02-2016, 09:16
Ik ook, vind t echt een heel cool project: tuning meets science!
Gaaf om te zien hoe netjes jullie de techniek inbouwen en niet er zomaar ingeprakt met nog een hele draden spaghetti in het zicht. :thumbup:

Sven-GTI
16-02-2016, 09:21
Ik vind dit nog steeds een super project!

Ben erg benieuwd hoe dit rijdt! :D Kun je die parameters zo afstellen dat hij minder fel reageert? Door de kracht van zo'n elektromotor wil je niet per ongeluk tijdens het overschakelen de volle power tegen die versnellingsbak aanbeuken neem ik aan :D (als je bijvoorbeeld teveel 'gas' geeft of de koppeling te snel laat opkomen etc.

Ik vergelijk dit allemaal even met de Radio Controlled techniek. Hierbij kun je ook veel spelen met timing, throttle response, remvertraging van de motor (van 50% tot zelf bijna vrijloop van de motor) etc. etc.
Ben erg benieuwd naar hoe de afstellingen worden en of je daar achteraf 'makkelijk' veel aan kunt wijzigen.
Wellicht iets in de vorm van een controller met 'cruise' en 'sport' mode :thumbup:

SciroccomTDI
16-02-2016, 15:12
Heren, dank jullie voor de bewondering :)

@ NielsDub : De dradenspaghetti komt nog, maar blijft redelijk overzichtelijk en beperkt. De Controller heeft 12V, gaspedaal, rempedaal, misschien koppelingspedaal en CAN-BUS nodig, alsmede een vrijgave-signaal ( wordt geprogrammeerd als 3seconden sleutel op stand III vasthouden).
In de motorruimte komen nog de pompen, en veel meer niet, eigenlijk.

@ Sven-GTI:

Er bestaan echt mega veel instellingen, waaronder bijvoorbeeld: %(Tmax)/s .. Dus koppeltoename per seconde. Zo een parameter bepaalt eigenlijk direct de felheid. En het gaat ver, het staat standaard op 2000%/s ingesteld.

Remmen op de motor is afstelbaar, optoeren, aftoeren, alles is afstelbaar.

En inderdaad, "drive profiles" zijn mogelijk. Je kunt hem zelfs "tunen" tot een "TDI"

http://www.qualitygermanautoparts.com/pics/uploads/content_big/TDI_TorqueCurveChart.jpg

Maar dan met meer koppel. Of juist niet.

Johan1982MK1
16-02-2016, 15:23
Supercool!!!

Sven-GTI
16-02-2016, 15:33
Eigenlijk wel heel cool dat je je eigen motorkarakteristiek kan bepalen! :thumbup:


Wellicht heb ik eroverheen gelezen, maar wat zal je (geschatte) actieradius ongeveer zijn?


Komt er ook nog iets van een schermpje in waarbij je gegevens zoals het koppel etc. kan aflezen? :D

SciroccomTDI
16-02-2016, 15:40
Actieradius zal ongeveer 150 km worden. Je kunt voor zo een kleine auto met ongeveer 10kWh/100km rekenen, en de batterij heeft ongeveer 15 kWh.

http://www.thunderstruck-ev.com/images/thumbnails/0/800/800/ClearViewTSM.gif

Met de mogelijkheid om in principe alles wat je wil te laten zien. Ook koppel, al is dat niet helemaal nauwkeurig: een motor heeft een " Nm/A constante", maar dat is een leugen, die is namelijk niet constant. Hangt onder andere van de temperatuur af. Het verschil is meetbaar op een proefstand, maar niet aanzienlijk. Het is zo dat een motorcontroller het koppel niet kan meten, maar wel de stroom, die in de motor geduwd wordt..

jasonnl
16-02-2016, 20:12
Super gaaf dingetje. Nooit eerder van gehoord. Dus dacht eerst dat het echt een ombouw was

SciroccomTDI
16-02-2016, 23:10
Naja, hij was al origineel electrisch, maar het is alsnog een ombouw, aangezien electro van toen echt niet fijn en bovendien niet eens er bij was :P

wildeknak
17-02-2016, 08:07
Super gaaf project!

Blijf hem zeker volgen!! Ga zo door :thumbup:

NielsDub
17-02-2016, 10:22
Dat t van origine al een elektrische Golf was vind ik er juist zo gaaf aan!

pietergrunn
17-02-2016, 11:34
leuk project om te volgen. geen halve maatregelen zo te zien, en het is fijn dat er mensen zoals jullie zijn die anderen mee willen laten kijken en zelfs duidelijk uitleggen hoe deze techniek werkt. succes.

jasonnl
17-02-2016, 13:47
Naja, hij was al origineel electrisch, maar het is alsnog een ombouw, aangezien electro van toen echt niet fijn en bovendien niet eens er bij was :P

ja oke. eletrisch is iets anders. accupakket van 20+ jaar oud niet handig.

ik zie het een beetje als 16v project waar ze een 2.0 ABF in hangen. Toch beetje origineel maar dan beter

SciroccomTDI
17-02-2016, 16:15
Precies, het is een "verbeterende" ombouw.

Ik studeer nog, en vind het altijd fijn om van alles uit te leggen, vandaar dat ik het redelijk uitgebreid aan de man wil brengen.

Daarom zijn vragen altijd welkom :) :thumbup:

Extremy
17-02-2016, 17:27
Heb je Mighty Carmods toevallig gezien op Youtube. Die hebben onlangs ook een wat oudere naar elektrisch omgebouwde wagen voorzien van nieuwe technologie. Was erg leuk om te zien.

yuli
18-02-2016, 09:39
Ja is wel leuk, maar dit project is wel een stuk serieuzer als die van mighty carmods.

Hier wordt een waanzinnige toegespitste motor gebruikt, de juiste controller, de juiste accupacks enz..

SciroccomTDI
18-02-2016, 11:05
Wordt dat klein blauw autotje bedoeld? Ik ga er vanavond eens naar kijken. Tot nu toe is eigenlijk wat ik niet echt fijn vind aan vele wagens is dat er vaak een niet al te krachtige motor wordt gebruikt zonder een versnellingsbak, maar met een vaste overbrenging.

Als je met een aanhangertje en 4 personen bezetting een helling op wil rijden, vanuit stilstand, dan hang je ... En als je 120 rijdt, dan wil je gewoon normale, beschaafde toerentallen...

Johan1982MK1
18-02-2016, 11:22
ik vind het juist gaaf dat er een versnellingsbak wordt gebruikt.
nu dan een kabel bak ipv een 020 (4?) bak die erachter zat, maar veel mooier omdat je ook gewoon de koppeling moet gebruiken en dan ook nog met een originele vw versnellingsbak schakelen zoals dat ook in een normale auto (golf2) gaat.

Het zal imo op deze manier denk ik veel meer voelen als 'echt' autorijden.

SciroccomTDI
18-02-2016, 12:49
Wat de oude bak is, ben ik nog niet over uit. Een 020 heeft zo een groen dekseltje, maar die bak niet? Ik zal hem eens poetsen en nakijken. Hij mag tevens overgenomen worden, wanneer ik weet wat het is. Net als de oude deuren (waarvan eentje geknikt van buiten).

Nu iig een 02A ASD... lekker lang, voor de laagtoerige, koppelige motor.

SciroccomTDI
05-05-2016, 16:56
Zo... lange tijde, niet zie (letterlijk vertaald long time, no see :D )

Helemaal stilgezeten heb ik niet, maar het is gewoon te druk geweest met werk en studie.

Mijn studie is nu in het stadium pre-eind-baas, laatste maanden met de moeilijkste vakken. Trouwens, onder andere over electroaandrijvingen /gaap/ :P

Maar, mannen... (en eventueel dames) Het is eindelijk zo ver!!!

http://s32.postimg.org/nrq81im4l/IMG_20160428_174520_1.jpg

http://s32.postimg.org/mzkw55dad/IMG_20160428_174528_1.jpg

De motor is op de proefstand geweest, en de Size 10 deed het prima!

Om het veilig te houden, heb ik het koppel op 400 Nm begrensd.

Het is gelukt om de motor tot 4000RPM draaibaar te maken.

Het koppel is ongeveer zo:

http://s32.postimg.org/n7qogw3d1/rpmtq.png

Nu is het even wachten op het gebalanceerd vliegwiel, en dannn... kan het inbouwen beginnen!

Voordeel is nu: alles in de auto gooien, kabels aansluiten, koeling, gaspedaal..

En dan is het al rijbaar! Rijbaar betekent niet klaar, maar dan hoef ik iig niet meer te duwen :D


* Voor de mensen die het interessant vinden:

De accuspanning bedraagt pak weg 370V. De motor heeft een vrij hoge motorkonstante, waardoor de back-EMF al bij tamelijk laag toerental over die 370V gaat. Tevens is dat de reden waarom de motor zo veel koppel maakt. 400 is ingesteld voor de veiligheid, 430 is ook maakbaar.

Nadat de back-EMF de accu spanning bereikt, moet er fluxverzwakking worden ingezet (let op, het bekende begrip is veldverzwakking, maar dat is bij een permanentmagneetsynchroonmotor niet correct om te zeggen).

Door de fluxverzwakking daalt het koppel, maar kan er aanzienlijk hoger toerental worden bereikt.

Let wel: stel, de controller valt uit bij 4000 RPM. Dan is er niemand meer, die de flux aan het zwakken is. De motor wekt dan ongeveer 700V spanning op. Dit wordt direct de batterij in gestuwd, waar de batterij opzich wel tegen kan, kortstondig.. Veel belangrijker is om de controller flink overgedimensioneerd te hebben, zodat hij niet stuk gaat. Dat is gelukkig het geval.

EnVeeZee
05-05-2016, 18:14
Uniek project, heel erg gaaf :D

sixpack
05-05-2016, 20:02
Give me more! :cool: :cool: :cool: :cool: :cool:

Berrychello
05-05-2016, 20:21
Gaaf zeg! Die details zijn me iets te technisch, maar waanzinnig om te lezen hoe je dat allemaal voor elkaar krijgt. 400nm is niet mis trouwens!

Op Techno Classica stond nog zo'n CityStromer, op de stand van Doppel Wobber. Ken jij dat exemplaar? Vraag me af of die nog origineel is, zou zo kunnen.

Oudelut
05-05-2016, 20:51
Heel tof! May the flux be with you!

The_Maxx
05-05-2016, 21:11
400 Nm

Pk zal een stuk lager zijn. maarrre

ik zeg gas op die Kruk... eeeh Aandrijfas! :cool: :thumbup: :thumbup:

Mark_MK1
05-05-2016, 21:52
Echt gaaf! Ook mooi om te zien hoeveel denkwerk hier in zit. Zit zelf in de elektro sector.. Maar dit gaat mijn kennis te boven. Succes met het opbouwen :thumbup:

SciroccomTDI
05-05-2016, 22:16
Heren, dank voor de leuke reacties :)

Wat betreft het vermogen: maximaal vermogen is dus bij 2200 RPM en 400 Nm

P = T * w = 400 * 2200 * (2* pi / 60) = 92 kW

Als de accu iets voller is, dan haalt ie meer, omdat hij pas later in flux-verzwakking treedt.

Vergeet niet dat die 400 Nm dus door een 02A ASD gaan. Het voelt dus als een goed opgevoerde TDI, strax.

Die Citystromer van Doppel Wobber ken ik zo niet. Het is ook altijd heel moeilijk te zien of iets origineel is, aangezien er ook weinig fotos van originele zijn :D

SciroccomTDI
21-05-2016, 20:49
Vandaag was weer een Golfdag.

Het vliegwiel is teruggekomen van de balanceermensen. Ondanks dat het een uit een geheel gedraaid vliegwiel is, zat er toch een beetje onbalans in.

Het vliegwiel er op gezet en voor de zekerheid geklokt:

http://s32.postimg.org/ff2g0dd51/IMG_20160521_103141.jpg

http://s32.postimg.org/kszfpyjlx/IMG_20160521_103318.jpg

Slechts 0.03mm uitslag, wat al zelfs de "onrondheid" zou kunnen zijn.

http://s32.postimg.org/ibgbwpgp1/IMG_20160521_110019.jpg

Daar gaan we dan...

http://s32.postimg.org/ew2wv4lhh/IMG_20160521_130917.jpg

Dan moest men een beetje beunen met het super koppelingskabelheveltje van Epytec... Ik vraag mij echt af hoe die mensen het zich voorstellen, want het gaat gewoon niet. Iemand op het forum hier heeft hem ook, ik weet niet meer wie, ook voor een 02A bak.. ik vraag het mij echt af. Maar goed, dit werd hem:

http://s32.postimg.org/pwlp4l0w5/IMG_20160521_152959.jpg

De koppeling werkt goed. De koppeloingsbedienhevel is trouwens ook ingekort, omdat hij eerst te lang was... geen probleem in een Golf 1, wel dus in de Golf 2 ...

Schakelen werkt ook goed! Aangesloten en klaar, geen problemen. Lang leve de schakelkabels.

http://s32.postimg.org/3ok0gbjyd/IMG_20160521_191052.jpg

Kabels in de motorruimte zijn klaar. Naar de accus lopen nu 2x 50mm2, en de korte kabels van de motorcontroller naar de motor zijn 35mm2

Verder zijn de motor en de controller met elkaar verbonden met een 25mm2 massakabel, Alles kabels zijn geschermd. Massa van het hoogspanningscircuit is niet verbonden met het chassis.

Klaar voor vandaag...

http://s32.postimg.org/6j61jn939/IMG_20160521_195917.jpg

René
21-05-2016, 20:58
Hoewel ik totaal niets heb met elektrische auto`s, blijf ik dit toch een übergaaf project vinden...knappe ombouw!

Die Epytecsteun heb je verkeerd gemonteerd. Je kan de huidige steun laten vervallen en de steun van Epytec monteren aan de bak zoals de oude steun. Je moet nu een boutgat naar achteren zeg maar :thumbup:

Pewi Vwteam
21-05-2016, 21:31
Ik zou een zelf stellende kabel pakken en die 1.3 kabel snel in de bak gooien ook kun je dan het steuntje monteren zoals het hoort

vdWal.
21-05-2016, 21:37
Super! begint op te schieten nu :thumbup:

SciroccomTDI
21-05-2016, 21:43
Hoewel ik totaal niets heb met elektrische auto`s, blijf ik dit toch een übergaaf project vinden...knappe ombouw!

Die Epytecsteun heb je verkeerd gemonteerd. Je kan de huidige steun laten vervallen en de steun van Epytec monteren aan de bak zoals de oude steun. Je moet nu een boutgat naar achteren zeg maar :thumbup:

Bedankt voor de waardering!

Ik realiseer mij dat de steun nu verkeerd er op zit, maar "goed" gaat ook niet, omdat hij dan tegen de schakeltoren komt... Dat was het hele probleem :(

SciroccomTDI
21-05-2016, 21:51
Over de zelfstellende lange kabel, zoals in mijn Scirocco, heb ik ook al gedacht.. Maar deze was gekomen, dus gewoon geprobeerd. Ik moet zeggen, het werkt helemaal niet verkeerd.

DÁ-BRT
21-05-2016, 23:52
Wat ontzettend gaaf dat je de motor erin hebt kunnen hangen. Dit was echt wel een grote mijpaal!

Ziet er mooi uit zo, grappig dat je eigenlijk niets meer ziet van de motor en de bak.

Mtdi
22-05-2016, 06:49
@ Evgeniy: Zou als ik jullie was toch voor een hydraulische koppeling bediening gaan.
Of anders de Passat koppelingskabel en de baksteun veranderen.
Het word nu toch wel echt een auto, en ook 1 waar je overal mag komen waar je met je Scirocco niet mag komen.

SciroccomTDI
22-05-2016, 10:50
Ik zal zeker de lange kabel in overweging nemen. Echter werkt de huidige oplossing verrassend goed, dus voorlopig wil ik het zo houden, en de rest afbouwen. Hydraulisch kan natuurlijk ook, maar dat is een iets grotere ingreep.

Motor er in hangen is zeker een mijlpaal, zeker nu de motor en de bak definitief verbonden zijn.

Eigenlijk is er niet meer veel werk gebleven om de auto rijdend te krijgen. De kabelboom voor de Sevcon is al geprepareerd. Gaspedaal potentiometer is ook al geprepareerd, moet alleen nog bevestigd worden. Hoogspanningsrelais moet er nog komen.. en dan met 1000V rubberen handschoenen de allergevaarlijkste aansluitingen gaan doen, en dan is het al rijbaar!

Mtdi
22-05-2016, 10:56
Je zult er vast niet mee naar Harlingen komen, maar een filmpje zou super zijn.

SciroccomTDI
22-05-2016, 11:18
Filmpje komt zeker! Harlingen is zo ver, dat men onderweg minstens 3x zou moeten opladen, waarbij het meer wordt als de tankstations niet regelmatig verspreid zijn..

Wordt tijd voor een RangeExtender aanhangwagen...

SciroccomTDI
28-05-2016, 20:29
Wij weten allemaal dat rijdende dingen niet per se af zijn...

Maar de eerste stap is gezet!

B9hm6zZsQIs


Relatief mild getuned, maar rijbaar.

Rijden is heel wazig, aftoeren van de motor moet sneller en schakelen is apart, want de koppeling moet anders worden gebruikt...

Maar ik hoef hem niet meer te duwen, dat scheelt :thumbup:

Nog te doen:

- agressievere tune programmeren
- afwerking, zo als toerenteller en zo voort....

Rallyegolf20vt
29-05-2016, 09:14
Geweldig :thumbup: :thumbup:

bobbob
29-05-2016, 13:31
Sow, das ffkes wa anders dan een ABF VR6 of TDI :eek: nice work! :)

Johan1982MK1
29-05-2016, 13:52
Super!!

SciroccomTDI
29-05-2016, 16:27
Dank jullie :thumbup:

In principe komen nu geen al te spannende updates meer. Ik ga hem voren iets hoger moeten schroeven, hij loopt nu aan tegen het scherm..

Verder is het nu met name programmeren, optimeren, ditjes en datjes... tellerbak werkend krijgen...

Maar in juli hoop ik er mee te kunnen gaan racen op 400m sprint, hier vlakbij in Aldenhoven.. en dan zullen wij zien, wat hij doet!

Polo1w
29-05-2016, 20:37
Hoe gaaf is dit zeg!
Ik heb in principe de schurft aan electroauto's, maar voor deze maak ik
een uitzondering👍🏻👍🏻
Puik werk man!

Berrychello
29-05-2016, 20:48
Gaaf dat je 'm rijdend hebt!
Ik heb deze week met een e-Golf gereden. Dat rijdt toch wel lekker hoor! Niks mis mee om elektrisch te rijden, echt fijn!


Die Citystromer van Doppel Wobber ken ik zo niet. Het is ook altijd heel moeilijk te zien of iets origineel is, aangezien er ook weinig fotos van originele zijn :D
Fotootje van dit exemplaar:
http://i4.photobucket.com/albums/y109/berrystapper/IMG_20160410_125801.jpg (http://s4.photobucket.com/user/berrystapper/media/IMG_20160410_125801.jpg.html)

Oudelut
29-05-2016, 22:03
:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

SciroccomTDI
30-05-2016, 08:12
Die Golf ziet er zeer proper uit! Mooi "gepflegt".

Ik hou zelf ook niet van elektrische auto's, maar dat ligt er eerder aan dat ik echt zwaar afknap op het uiterlijk:

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQRjWBLBiiEd6dy4TZm3V0QYiVX3TPjlyAcJuoqGrOfEl4qWoY7

http://i.auto-bild.de/mdb/large/52/czero-a12.jpg

http://www.autotrader.co.uk/image-library/gencutout/16396

http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02305/Twizy_2305212c.jpg


Wat ik als kind zag als "toekomst" en er van walgde, rijdt nu op straten... en smaken verschillen etc... maar ik ga mij er met handen en voeten tegen verzetten. ..Maar ik ben wel een voorstaander van enigzins millieubewust zijn, daarom vind ik elektrisch rijden opzich helemaal niet erg. Maar dan graag in een normaal jasje, en geen wagen dat er uitziet als een slecht gelukt afstudeerproject van een marginale student industrial design of zo...

Mtdi
30-05-2016, 09:22
Vind het wel wat hebben een elektrische auto, maar jullie zelfbouw is super.
Een Tesla met dual motor is top maar onbereikbaar, dus hou het bij een elektrische zelfbouw MTB voor woon werk verkeer.

SciroccomTDI
30-05-2016, 09:38
Jan, naar die MTB ben ik ook nog wel benieuwd :)

Maar zelfbouw betekent gewoon dat je iets naar wens maakt, in plaats van een kant-en-klare oplossing met zijn voor- en nadelen te accepteren.

Daarom ben ik blij dat ik de mogelijkheid heb, mij met een Golf 2 te mogen uitleven.

Mtdi
30-05-2016, 10:27
Heb een Giant staan, en inmiddels een chrystalyte voorwiel motor kunnen scoren met een lader, controler en bekabeling.
Ben nog aan het oriënteren voor welke accu cq (pakket) ik bestel.
Heb ook nog een nieuw oud model GoldenMotor die 1000w kan leveren op 48 volt,de controler moet uit Canada komen.
Maar de Golf heeft wel potentie, ik hoor banden naar grip zoeken in het filmpje.

vw_maniacs
31-05-2016, 15:30
Heb een Giant staan, en inmiddels een chrystalyte voorwiel motor kunnen scoren met een lader, controler en bekabeling.
Ben nog aan het oriënteren voor welke accu cq (pakket) ik bestel.
Heb ook nog een nieuw oud model GoldenMotor die 1000w kan leveren op 48 volt,de controler moet uit Canada komen.
Maar de Golf heeft wel potentie, ik hoor banden naar grip zoeken in het filmpje.
Ik moest op de een of andere manier direct hier aan denken. :tongue:
https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/e15/10666163_478149595667890_1617716620_n.jpg

TS, super project dit!

Hight
01-06-2016, 22:08
sow, nice work! komt goed van zn plek idd!

SciroccomTDI
05-06-2016, 16:36
Beetje bij beetje, stapje bij stapje..

Vandaag kreeg ik de toerenteller aan het werken.

ZDzqhy_WJz8

Oudelut
05-06-2016, 21:16
En die telt ook echt de toeren? Of geeft-ie de belasting cq de remopbrengst aan, zoals je in veel electro-auto's ziet?

SciroccomTDI
06-06-2016, 08:56
En die telt ook echt de toeren? Of geeft-ie de belasting cq de remopbrengst aan, zoals je in veel electro-auto's ziet?

De auto had vroeger inderdaad wat jij zegt, een Amperemeter in plaats van een toerenteller, ergens aan het begin van de thread is er een foto.

Dit is een echte toerentalmeter.

De motorcontroller weet het toerental, aangezien hij de motor bestuurt ( ;) ) , en er kan geprogrammeerd worden om verschillende dingen via CAN-BUS uit te zenden. Onder andere worden het toerental, statortemperatuur en stroom uitgezonden over CAN-BUS.

Een programmeerbare microcontroller ontvangt de CAN-berichten, en dan heb ik er een kleine, empirisch bepaalde omrekening in geprogrammeerd die het toerental omvormt naar een PWM signaal met variabele frequentie en 50% duty-cycle. Ik heb natuurlijk van tevoren aan mijn Scirocco zitten meten, en kwam toen achter dat het signaal er zo uitziet.

Ontvangen toerental wordt over 100ms gemiddeld en dan als PWM uitgezonden, en die PWM laat de wijzer lopen.

Hij is zeer nauwkeurig. Ik kan het toerental op de laptop en op de meter afkijken, en het werkt gewoon goed :cool:

Oudelut
06-06-2016, 10:51
:kenny: Cool!

SciroccomTDI
28-06-2016, 20:53
https://s20.postimg.org/cx303cuql/IMG_20160625_191436_1.jpg

Ik heb hem zover dat hij over straat kan.

https://s20.postimg.org/u6jh1ykkd/IMG_20160626_132213_1.jpg

Eerste proefrit van 40km gemaakt.

https://s20.postimg.org/va3ldx57h/IMG_20160628_154305_1.jpg

Ik ben blijkbaar een geboren op-gevoel-uitlijner: slechts 1* fout in de sporing, camber stond perfect.

https://s20.postimg.org/t6t6695el/IMG_20160628_180332_1.jpg

De metertjes werken ook. Temperatuur en accuspanning worden uitgelezen door de microcontroller, die vervolgens met PWM de metertjes laat lopen. Om doorbranden tegen te gaan heb ik spanningsregelaars op de PWM uitgangen geplaatst.

Hij rijdt prima, valt alleen nog af en toe uit. Dat moet er nog uitgehaald worden, en dan is het een leuke machine!

Hight
28-06-2016, 21:36
Hoopte alweer op een update! Super gaaf!

DÁ-BRT
29-06-2016, 04:57
Wat een leuk nieuws! Hoe rijdt hij?

kroeps
29-06-2016, 07:27
Ben ook zeer benieuwd hoe rijdt het?

SciroccomTDI
29-06-2016, 09:31
Hoe het rijdt?

De 1e versnelling is om te parkeren, de auto reageert tamelijk fel, en door de 1e versnelling ben je erg snel doorheen.

Vertrekken in de 2e versnelling werkt het beste, en als men op een beschaafde manier vol intrapt, spint hij met de wielen... omdat er te weinig aslast voren is.

Na de 3e versnelling zijn er geen problemen, en ik heb al 100 km/h met de auto gereden.

Ik heb hem pas na de lange proefrit laten uitlijnen, maar voor het uitlijnen voelde hij extreem onderstuurd, wat ook te verwachten was.

Wat heel raar is: de remmen waren origineel vrij klein, dus de rembekrachtiger en -cilinder ook .. maar desondanks remt het met de G60 klauwen perfect?

De planning is om het komend weekend naar Aldenhoven met de auto te gaan.

http://www.efr-germany.de/

Daar ga ik er achter komen wat hij op de 400m doet.

Verder rijdt hij prima. Men moet wel opletten met toerentallen: na ongeveer 2000 RPM wordt het critisch vanwege fluxverzwakking, dat is namelijk geen makkelijke zaak voor de controller... en als men te vroeg te hoog schakelt, moet de motor veel koppel leveren, wat dus hoge stromen betekent. De stator van de motor is watergekoeld, maar de rotor... is nauwelijks gekoeld. Overhitting van de rotor, en dus de magneten, lijdt tot verlies van maximumkoppel.

Men moet dus het hoeft er bij houden tijdens het rijden. En dat vind ik goed. Ik vind comfort niet noodzakelijk.

Ps. De dragrace in Aldenhoven is niet heel duur. Als mensen er interesse in hebben - iedereen is daar welkom ;) ;) ;)

SciroccomTDI
03-07-2016, 19:41
De Golf deed 17.1 seconden voor de 1/4 mijl. Het is niet super snel, maar het is okay. Tractieproblemen, moest in de 3 beginnen met optrekken...

BasApeldoorn2
03-07-2016, 22:34
Interessant!
Het is inderdaad zeker niet slecht, maar het zou beter moeten kunnen. Wat is je je velgen/banden combi op die dag? Je zou natuurlijk een setje serieuze slick kunnen zoeken.

DÁ-BRT
04-07-2016, 05:19
Toch netjes hoor. Je realiserend dat je hem nog maar net rijdend hebt.

SciroccomTDI
04-07-2016, 15:02
Interessant!
Het is inderdaad zeker niet slecht, maar het zou beter moeten kunnen. Wat is je je velgen/banden combi op die dag? Je zou natuurlijk een setje serieuze slick kunnen zoeken.

Het zijn Goodyear Eagle Ventura, 195/50 - 15 .. inderdaad, slicks zouden mij zeker helpen..

Toch netjes hoor. Je realiserend dat je hem nog maar net rijdend hebt.

Ja, ik ben ook redelijk tevreden. Op straat is dat snel zat. En dan te bedenken dat het ook nooit als een race auto bedoeld was...

SciroccomTDI
04-07-2016, 19:14
ss_BE4BSGEc

Het bewijs :P

Hight
04-07-2016, 21:26
Het zijn Goodyear Eagle Ventura, 195/50 - 15 .. inderdaad, slicks zouden mij zeker helpen..


Ik heb nog een setje nieuwe federal 595rsr in die maat in de aanbieding ;)

SciroccomTDI
04-07-2016, 21:32
Aha! Dat lijkt mij wel een aardige semi-slick. Ik zal overleggen, maar ik denk niet dat mijn chefs nog zin hebben om geld uit te geven. Maar toch bedankt!

BasApeldoorn2
05-07-2016, 09:49
Ik denk wanneer je hier idd semi's of full slicks onder legt, dat je een zeer indrukwekkende tijd kan neerzetten en een hoop stof doen opwaaien.
En dat is toch waar dit een beetje mee gestart is ;)

Dit soort dingen moet je volledig afronden en in blijven investeren om naamsbekendheid te krijgen.

Berrychello
15-07-2016, 21:53
En zelfs al op kenteken. Is dat een speciaal kenteken voor Elektrische auto's?

Dark Cooper
15-07-2016, 23:25
Net het volledige project nagelezen/
Zeer dikke build

ook al heb ik het niet zo op elektrische wagens ;)
Toch wel zeer knap om te zien

Greetz DC

Razma
25-08-2016, 12:48
Hopelijk zondag tijd voor een bezoekje @ MK2 Elite? :-)
Er komt ook een (rijdende) Duitse heen !

Hight
25-08-2016, 19:16
Aha! Dat lijkt mij wel een aardige semi-slick. Ik zal overleggen, maar ik denk niet dat mijn chefs nog zin hebben om geld uit te geven. Maar toch bedankt!


Die paar honderd (2) maakt ook geen bal meer uit nu! :thumbup:

Shon
25-08-2016, 21:31
Dat ik dit nu pas lees.
Heeft me wel een uurtje geboeid :) Zeker eens wat anders als andere projecten.
Er zit toch echt toekomst in voor woon/werk verkeer.

SciroccomTDI
05-01-2017, 21:45
Zo. Hij was rijdend, maar nog niet af, dus wij gaan door :)

https://s20.postimg.org/d66p4uwil/20170104_095538.jpg

Golf mkII 16v stuurde mij een verwarmingsbak op, zodat ik het kon aanpassen :)

Omdat de motor nooit voldoende warmte voor verwarming afstaat, en een standkachel 500 euro kost, ging ik een andere weg...

https://s20.postimg.org/tigqulau5/20170104_144432.jpg

https://s20.postimg.org/yie72jggt/20170104_154917.jpg

https://s20.postimg.org/ilff5to2l/20170105_084925.jpg

https://s20.postimg.org/dbagej3tp/20170104_171749.jpg

Per elementje kan het rond de 200W verwarmen.. dus 800 in totaal. De DC/DC converter kan de 12V accu met 80A bijladen, dus dat moet werken.

Ik ga het via een SSR schakelen, en dan met PWM het vermogen regelen. De on-board microcontroller, die de tellers bedient, heeft nog wel een PWM-uitgangetje vrij :)

PS. De luchtkleppen heb ik ook gerepareerd, na de fotos :D

Oudelut
05-01-2017, 22:39
Handige Harry! :thumbup:

DÁ-BRT
06-01-2017, 06:30
Beter, kan je straks rijden in een warme auto.

bobbob
06-01-2017, 08:42
Goed bedacht!
En inderdaad, over die verwarmingskleppen wilde ik net wat gaan zeggen, maar is dus niet meer nodig :D :tongue: