Log in

View Full Version : tikkend geluid RA

Belmonte
26-05-2015, 15:35
Goededag heren,

Ik zit met een probleempje.

Sinds ik afgelopen weekend het een en ander heb vervangen aan de golf (1.3 nz) hoor ik een tikken geluid rechts achter bij naar rechts sturen. Bij naar links sturen en recht uit hoor ik helemaal niks.

Wat ik reeds vervangen heb aan de achterkant is de schroefset en compleet binnenwerk van de trommels incl remcilinder.
Alles remt prima incl handrem.
Het gaat om een schroefset die oorspronkelijk van een golf 3 is.
Ook zitten er nu andere banden/wielen onder omdat mijn lichtmetaal word opgemaakt.
Er zit nu gewoon 14 inch met normale banden op.

De ruimte tussen de band en schroefset is ruim 3 cm.

Ik kan zo op het oog niks zien wat er eventueel aanloopt of nietgoed gemonteerd zit.

Hebben jullie misschien zo iets een keer gehoord of gehad? Of iig een indicatie waar het van zou kunnen komen?.

Gr. Thierry

Johan1982MK1
26-05-2015, 15:47
Hoe lang zijn je wielbouten?

Belmonte
26-05-2015, 15:50
Zijn de orginele waar die op stond toen ik de auto kocht, ook met deze velgen dus denk niet dat het daar ik kan zitten.
Bovendien heb ik al vaker gereden op deze velg/bout combi zonder problemen.

Maar dan zouden ze te lang en dus daardoor te los moeten zitten?

Johan1982MK1
26-05-2015, 15:54
Zijn de orginele waar die op stond toen ik de auto kocht, ook met deze velgen dus denk niet dat het daar ik kan zitten.
Bovendien heb ik al vaker gereden op deze velg/bout combi zonder problemen.

Maar dan zouden ze te lang en dus daardoor te los moeten zitten?

met te lange bouten heb je achter het probleem dat ze tegen de remdelen aan kunnen komen en je dus een tikkend geluid krijgt met rijden, of je hele trommels leeg zijn bij thuiskomst :D

Erik Baas
26-05-2015, 16:03
Klopt, weet ik uit ervaring... :-( Maar dat hoor je zodra je gaat rijden, dus niet alleen bij naar rechts sturen (zoals OP schreef).

Belmonte
26-05-2015, 16:58
Dat dacht ik ook, dan zou het links ook moeten zijn, en zo klinkt het iig niet hehe, denk zelf aan het wiellager, als ik deze ga vervangen, zal ik dan ook gelijk het lager wat in de trommel zit vervangen? En.is dat een beetje te doen, wamt deze zitten geperst neem ik aan?

Erik Baas
26-05-2015, 18:09
Nee hoor, die lagers worden alleen op hun plaats gehouden door een grote moer met een splitpen. Monteren met heel veel vet, moer aandraaien tot de speling er net uit is (dus de sluitring net niet meer met de vingers rondgedraaid kan worden), nieuwe splitpen gebruiken, en een nieuwe afdekdop is vaak ook prettig. En misschien is het slim om de lagers links én rechts te vervangen?
De mijne is er een keer op afgekeurd, als dat een jaar later met de andere kant gebeurt word je ook niet blijer. ;-)

Edit: De lagers zitten wel klem in de trommel, maar hier (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=117252&highlight=lager*) vind je genoeg tips om dat eenvoudig op te lossen.

Belmonte
31-05-2015, 18:22
Probleem is verholpen, was zoals gedacht het wiellager :)

Iedereen bedankt voor de snelle reacties en tips 👍