View Full Version : Jetta mk2 mTDI (3rd attempt...)
Dus...
Inmiddels voor de derde keer gestart met een Jetta mk2 project elke keer door omstandigheden of een goed bod verkoop ik het. Maar het blijft kriebelen en naast de kever wil ik straks ook wel een leuk straat speeltje.
Poging 1:
1.6 TD, 1985. Stond al een paar jaar stil. Het mooiste was wel dat ik bij de gemeente werf kwam en daar heel het interieur in de container heb gegooid op de bestuurders stoel na. Die jongen snapte er helemaal niets van.
Omgebouwd naar mTDI en er was maar plaats voor 1 persoon... Uiteindelijk verkocht voor de autocross
http://zwalve.eu/d/5706-1/Jetta-Mk2_1-8-1985_009.jpg
http://zwalve.eu/d/6674-2/CIMG2860.JPG
Poging 2:
1.3 NZ carb, nette auto, Omgebouwd naar mTDI met redelijke wat vermogen en recaro stoeltjes ingebouwd. Verkocht toen een van mijn maatjes redelijk wat geld bood. Uiteindelijk is hij weer het circuit in gegaan en volgens mij is hij omgebouwd naar electronische TDI (cruise control en dergelijke)
http://zwalve.eu/d/7476-2/IMAG0245.jpg
Tijdens het ophalen koppaking eruit...
http://zwalve.eu/d/8178-2/DSC_0821.JPG
http://zwalve.eu/d/8214-2/DSC_0818.JPG
Poging 3:
16. PN carburateur motor, Bouwjaar 1991 redelijk roest vrij, slecht in de lak. Ik heb hem van de eerste eigenaar gekocht die er klaar mee was (koelvloeistof verbruik)
Natuurlijk zoals al 2 eerdere Jetta's heeft deze het ook niet gehaald naar huis zonder de koppakking eruit te gooien...
[img]http://zwalve.eu/d/10012-2/IMG_6615.JPG
http://zwalve.eu/d/10016-2/IMG_6617.JPG
http://zwalve.eu/d/10019-2/IMG_6616.JPG
http://zwalve.eu/d/10022-2/IMG_6598.JPG
http://zwalve.eu/d/10025-2/IMG_6613.JPG
Plan: Borbet C eronder, Plus ophanging eronder, Cordoba bj:2000 aandrijflijn 90pk TDI erin, fatsoenlijke schroefset, mechanische pomp erop, hydraulische koppeling, kijken of ik de 944 Turbo remmen erop krijg. Lekkere stoeltjes erin en dergelijke. Zal het hier bijhouden :)
Je houdt wel van de borbet C's he? :)
Klopt, heb nog 2 setjes op voorraad.
Gisteravond bezig geweest met hem APK klaar te maken.
Morgen een Seat Cordoba ophalen voor de aandrijflijn en misschien nog wat andere onderdeeltjes.
Druk baasje.
Altijd bezig.
SciroccomTDI
26-06-2015, 07:53
Zou iemand al iets bijzonders opgevallen zijn aan de witte Jetta? :)
Dat ik lui ben geweest en niet een deel van de ombouw helemaal heb doorgevoerd?
knarfmk1
26-06-2015, 08:33
Zou iemand al iets bijzonders opgevallen zijn aan de witte Jetta? :)
De dikere achterbanden? :confused:
Klopt en de hoeveelheid gaatjes in de velgen... :)
Van Limburg
26-06-2015, 09:01
Nog steeds niet zo opvallend als de missende sierlijst? :confused: :D
Roy16VG60
26-06-2015, 09:21
Hey, leuk Bert! Blijft toch kriebelen he? Ik heb begin dit jaar ook weer een Golf G60 gekocht.
Succes met je project! :thumbup:
@Roy: Tsja, krijg het niet weggedrukt. Ik zag je nog op de parking in het dorp vorige week zaterdag :) Heb jij ruimte om te sleutelen in de buurt?
Update van het project:
Blok heb ik vervangen door een andeer PN motor (1.6 Carb) de vorige was niet meer te redden. Gisteren naar de APK gegaan:
Remleidingen achter moeten vervangen worden. (uiteindelijk alles maar vervangen: Remschoenen, remcilinders, leidingen, flexibele leidingen)
Remdruk te laag (achter de boel al vervangen, voor nieuwe schijven en blokken en vloeistof verversen. Als ik nog niet voldoende remdruk heb zet ik er een zwaardere hoofdremcilinder op.)
Motorkap slot niet goed (veertje weg)
Kofferklep ging niet open. (stom had ik moeten controleren toen ik de boel los had gehad om de nummerplaat verlichting te repareren)
De Seat Cordoba Vario (motor en aandrijflijn donor) is binnen en hij rijdt erg goed. Gelukkig maar, want de motor van de Polo is kapot gelopen en nu heb ik even tijdelijk een auto om naar het werk te rijden.
Roy16VG60
01-07-2015, 18:02
Hey Bert,
Helaas geen sleutelruimte. Mocht jij iets vinden dan houd ik me ook aanbevolen.
Je bent alweer goed bezig met de Jetta. Ik zal uiterlijk dit weekend ook eens een project pagina aanmaken.
Oja, jou niet gezien :)
Bert hoe krijg jij al die motoren gesloopt? Heb jij maar 1 stand in je voet? Vol gas koud of warm. :D
Niet lullig bedoeld he ;)
@Roy16VG60: Ik hou het in de gaten.
@KennyH: Nee eigenlijk weet ik het niet. Ik controleer altijd de vloeistoffen en rij motoren warm voor ik door rijd. Ze zullen wel van een oud dametje geweest zijn...
Update:
Bij de 038 serie TDI motoren zit er op de cilinderkop een vacuumpomp. Hierdoor kan je lastig een oliedruk sensor kwijt. Even een adapter gemaakt.
http://zwalve.eu/d/10158-2/IMG_7961.JPG
http://zwalve.eu/d/10173-2/IMG_7964.JPG
Er ligt een 90pk ALH TDI motor met VNT turbo in met een eigenbouw 11mm mechanische pomp. Nu nog even met 020 bak en zonder intercooler.
Vanmorgen de Jetta als TDI op kenteken gezet bij de RDW in Nieuwegein.
Een super geschikte keurmeester (Jos) Hij was te spreken over de Jetta.
Ik vond het leuk dat hij verbaasd was over de uitstoot meter die niet omhoog kwam. Hij liep naar achteren om te kijken of de voeler wel in de uitlaat zat... Was goed en schoon.
Ook kreeg ik enkel de opmerking dat hij wel erg leeg was... Joh... Twee stoelen een achterbank en de noodzakelijke dingen om te kunnen rijden.
http://zwalve.eu/d/10161-2/IMG_7970.JPG
http://zwalve.eu/d/10164-2/IMG_7971.JPG
http://zwalve.eu/d/10167-2/IMG_7972.JPG
Resultaat 870kg leeg gewicht en 970kg rijklaar
http://zwalve.eu/d/10170-2/IMG_7973.JPG
Andere Jetta's:
Jetta mk2 mTDI 895kg - 995kg (ex)
Jetta mk2 1900TD 1012kg - 1112kg
Mis ik iets? De enige die ik niet omgekeurd heb was de TD. Beetje zonde om hem zo zwaar op kenteken te zetten. Misschien toch nog maar omkeuren en lichter op kenteken laten zetten.
Volgende stap:
VR6 plus ophanging monteren zonder stuurbekrachtiging met 25.4 hoofdremcilinder en degelijke vacuumbekrachtiger
020 bak wisselen voor een 02A TDI bak met hydraulische koppeling en kabel schakeling
SachsRacing koppeling op een lichte 1-massa vliegwiel
Verstuivers wisselen door H-Flox 0,280
Turbo wisselen voor een van een Crafter met aangepaste bediening
Intercooler Megane monteren
Openschroeven en genieten...
Dat doe je goed Bert, lekker rijdenhttp://i237.photobucket.com/albums/ff278/JanNieuwenburg/burnrubber.gif (http://s237.photobucket.com/user/JanNieuwenburg/media/burnrubber.gif.html)
Naja, lekker rijden... De jetta gaat de komende 3 tot 5 jaar de stalling in, wou hem nog omgekeurd hebben en de ophanging klaar maken voor ik weg ga.
Huh? Waarom de stalling in?
Omdat ik hem niet mee neem naar Vietnam. ;)
O ja. Dat had ik ergens gelezen.
Deze ook maar volgen. Wel mooi gewicht voor een jetta.
Welke 02a bak zeker de ASD van de 90pk mk3 tdi ? Die 5 is langer scheelt maar 200toeren tov CYP van afn maar goed. Mocht je een nog langere 5 willen pak dan die 5 uit de 02r GGU uit een skoda die is ook langere en scheelt ook weer 200 toeren tov de ASD.
Wat moet je in vietnam schauwe?
hoeveel pk wil je draaien?
En betreft plus onderstel met die mk4 stuurkogels is de stock mk2 42cm en met de mk4 97mm erop 45cm en dat is max op draad geschroefd en je hou zelfs draad over.
Ik zal de bak van de 038 TDI pakken, die heeft een andere aansluiting.
De T4 bak heeft nog een langere 5
@Bert; niet alleen een andere 5 maar ook een 4 daar bij.
Je kunt wel tot 0.592 verder is er een 0.622 en een 0.659 voorde 5.
En voor de 4e 0.828 en 0.844.
Kan wel aan de setjes komen.
Dan wil ik het er graag een keer met je over hebben.
Lange 4 en 5 met een Quaife of Peloquin diff. We hebben wel even contact via mail / tel.
Mijn idee is een 330 tot 350 pk en niet veel meer dan 590Nm
Zo.
Bijna alles is binnen voor de ombouw naar VR6 ophanging.
Alle boutjes, moertjes, clipjes nieuw. Nieuwe koppelings cylinders
Sterke koppeling op een licht 1-massa vliegwiel
Nieuwe draagarm bussen en rubbers.
Nieuwe fuseekogels
Nieuwe Golf mk2 TD radiator
Gereviceerd onbekrachtigd stuurhuis met nieuwe stofhoezen, Golf mk3 stuurarmen en fusee kogels van een Golf mk4. Vast gezet met Powerflex PU steunen.
Voorste motorbalk van een Passat VR6 met een Passat 35i TDI steun.
Er zijn 0,280 DDS-r nozzles onderweg en ik heb nog een nieuwe Crafter turbo liggen.
Er komt een Renault Megane intercooler voor
Ik heb een setje 16" Borbet C velgen met vrijwel nieuwe Dunlop banden.
Foto's volgen als ik de onderdelen allemaal binnen heb.
Roy16VG60
21-09-2015, 11:51
Netjes Bert, goed bezig!
Had je nog een setje Borbet C liggen ja? :D
Ik kom eerdaags weer even bij je kijken :thumbup:
Plaag me niet... Er liggen nog 3 setjes. (2x 5x100 en 1x 4x100)
Wees welkom!
Afgelopen vrijdag had ik een momentje dat ik mezelf wel voor het hoofd kon slaan...
Sta ik bij de bandenboer om banden om de borbet velgen te laten draaien. Gaat de band er wel heel gemakkelijk om... Bleek ik 16" banden op 15" velgen te willen draaien... OOPS.
Van het weekend een andere set velgen meegenomen en vandaag hier de banden eens om laten draaien.
Alle spullen van de dealer zijn binnen. Woensdag avond verwacht ik de intercooler en in de loop van de week de camber bouten van H&R. Dan kan de ombouw beginnen naar VR6 Plus ophanging.
CarloPJB
28-09-2015, 11:47
Benieuwd naar de foto's.
Welke koppeling wil je trouwens gaan gebruiken met het vermogen dat je wil draaien ?
Ik ook. Eerst even alles bij elkaar en dan monteren en gaanderweg foto's maken.
Ik heb geen idee welke koppeling een maatje van mij geregeld heeft zou het vermogen aan moeten kunnen dus dan heb ik het vertrouwen erin.
Vliegwiel is trouwens ook nog weg om afgedraaid te worden.
CarloPJB
28-09-2015, 12:30
Ik ben van afgedraaid G60 (-24%)vliegwiel weer terug naar standaard G60 gegaan . Ik mistte toch wat comfort onderin.
Ik heb dezelfde ervaring, dat is het voordeel van een mechanische motor. Afstellen van de motor kan je zelf ook doen.
SciroccomTDI
28-09-2015, 12:44
037105273C vliegwiel?
Correct
Ik heb nog 2 of 3 extra vliegwielen met koppelingen liggen waar er zeker 1 van verkocht mag worden.
SciroccomTDI
28-09-2015, 13:07
028105269B en 037105273C zou hetzelfde moeten zijn? En zodoende is het G60 / ABF/ 1Z allemaal een zelfde vliegwiel. Ik snap het niet meer :eek:
Die van de TDI is toch echt iets dikker op de buitenste rand, maar maakt het uit?
SciroccomTDI
28-09-2015, 13:16
mij niet.. maar ik bestelde laatst 028105269B en kreeg 037105273C.. toen ben ik eens gaan zoeken, en kwam ik tot ontdekkingen :)
Het stuurhuis ligt zover klaar.
http://zwalve.eu/d/10175-2/Steering-rack_001.JPG
http://zwalve.eu/d/10178-2/Steering-rack_002.JPG
De volgende combinatie is het geworden:
- Mk2 on-bekrachtigd stuurhuis
- Mk3 stuurarmen van on-bekrachtigd stuurhuis
- Mk4 stuurkogels (20mm langer dan die van een mk2 of mk3)
Ik kan hier een veilige breedte mee halen van 143cm
Origineel mk2 = 131cm
http://zwalve.eu/d/10148-2/VW-Golf-2_001.JPG
http://zwalve.eu/d/10151-2/VW-Golf-2_002.JPG
Origineel mk3 VR6 =
http://zwalve.eu/d/10142-2/VW-Golf-3_001.JPG
Seat Cordoba vario =
http://zwalve.eu/d/10135-2/Seat-Ibiza-6K_001.JPG
http://zwalve.eu/d/10139-2/Seat-Ibiza-6K_002.JPG
02A 1-massa Vliegwiel aangepast (38% lichter) moet hem nog even wegen, maar verwacht een 6,5kg over te houden.
http://zwalve.eu/d/10182-2/Flywheel_001.JPG
http://zwalve.eu/d/10185-2/Flywheel_002.JPG
http://zwalve.eu/d/10188-2/Flywheel_003.JPG
De olie sensor adapter is klaar:
http://zwalve.eu/d/10191-2/Oilpressure-sensor_001.JPG
http://zwalve.eu/d/10194-2/Oilpressure-sensor_002.JPG
http://zwalve.eu/d/10197-2/Oilpressure-sensor_003.JPG
Ook de Goodridge remleidingen voor voor zijn binnen.
De aansluitingen van een VR6, maar dan 100mm korter (lengte mk2)
http://zwalve.eu/d/10200-2/Goodridfge-brakehoses.JPG
En de H&R camber bouten (TC212) om de gewenste Camber te kunnen halen.
http://zwalve.eu/d/10203-2/H_amp_R-Camberbolts.JPG
De Weitec schroefset is zover klaar. Gereinigd, nieuwe veerpootlagers en alle moeren nieuw.
http://zwalve.eu/d/10206-2/Front-suspension_001.JPG
http://zwalve.eu/d/10209-2/Front-suspension_002.JPG
De Renault Megane intercooler
http://zwalve.eu/d/10212-2/IC-Megane_001.JPG
http://zwalve.eu/d/10215-2/IC-Megane_002.JPG
Banden (175/55-R16) om de Borbet C velgen laten draaien
http://zwalve.eu/d/10218-2/Wheel_001.JPG
http://zwalve.eu/d/10221-2/Wheel_002.JPG
http://zwalve.eu/d/10224-2/Wheel_003.JPG
Een andere stuur met 90mm offset en een lange adapter gemonteerd
http://zwalve.eu/d/10230-2/Steeringwheel_001.JPG
http://zwalve.eu/d/10233-2/Steeringwheel_002.JPG
http://zwalve.eu/d/10227-2/Steeringwheel_003.JPG
Verder nog de leidingen op de motor (voor turbodruk) vervangen door Festo koppelingen en PU slang. Foto van de motor zelf moet ik nog maken.
http://zwalve.eu/d/10234-1/Festo-tubing.PNG
Audi TT bussen (solid) gemonteerd in de draagarmen.
http://zwalve.eu/d/10238-2/TT-Solid_bushing.JPG
En een sneak preview voor de kleur (Kleur van het Smoketail Supplies Logo)
http://zwalve.eu/d/10241-2/VR6-Triangle.JPG
Afgelopen weekend het sub-frame aan het monteren geweest. Voor de rest geen tijd gehad.
Oh ja de kleuren zijn de kleuren van Smoketail Supplies. Ik wil naast de zwarte basis kleur deze kleuren terug laten komen. lekker druk....
http://zwalve.eu/d/10244-2/IMG_8331.JPG
Ik gok er nu op volgende week de auto te kunnen gaan ombouwen.
Roy16VG60
05-10-2015, 14:23
Netjes gedaan Bert! :thumbup:
chrisjuh
05-10-2015, 16:47
Ga je toch niet verhuizen? Of moet deze mee? :D
Ik maak hem klaar en zet hem in de schuur. Als ik dan terug kom een paar nieuwe bandjes, remschijven, blokken en olie. Apk erop en weer rijden.
SciroccomTDI
05-10-2015, 19:58
En een nieuwe distributieriem, nieuwe remvloeistof, nieuwe membraan in LDA, nieuwe van alles en nog wat (ik ben maar aant plagen :rolleyes: )
En nieuw oud ijzer waar alles aan vast moet komen te zitten.
(maak die gele banaan in de tuin maar eens klaar meneer Gontcharov!)
ow gek tijd even niet in dit topic gekeken.
lekker bezig!
ik heb zelfde vliegwiel in de auto ook -38% merk je wel lekker vel :D
helaas sta die na nog geen duizend kilometer alweer stil omdat me diff uit me bak kwam zetten :(
Afgelopen week dacht ik dat ik alles had gekocht wat ik nodig was, maar blijkbaar nog niet.
De Powerflex rubbers voor stabi en voorste motorbalk verwacht ik eerstdaags binnen
Nieuwe koppelingcilinders zijn binnen.
Nu staan de nieuwe seals, andere rubbertjes en clipjes voor de remklauwen in de bestelling. Verder heb ik Zimmermann Sport remschijven (600.3202.52) 288x25 gekocht. Ik zie wel hoe lang ze heel blijven
EBC redstuff remblokken zijn ook besteld. Ik had nog gezocht naar Ferodo DS2500 blokken voor de 288mm VR6 remmen, maar die zijn zeldzaam...
De Sachs sport koppelingset is ook binnen.
Het meeste werk zit hem straks in het ombouwen van de koppeling naar hydrauliek. Ik moet de beugel op het schutbord nog maken uit twee andere beugels.
SciroccomTDI
12-10-2015, 13:01
Mogen wij de koppeling zien? :)
Ja, kom maar kijken in Beuningen. (maak vanavond wel even foto's) had geen ESD polsbandje in Beuningen en hij zit verpakt in een anti statische zak. :)
Koppeling:
http://zwalve.eu/d/10264-2/IMG_8419.JPG
http://zwalve.eu/d/10267-2/IMG_8420.JPG
Grappig dat er LUK op het hart van de koppeling staat.
http://zwalve.eu/d/10270-2/IMG_8421.JPG
http://zwalve.eu/d/10273-2/IMG_8422.JPG
http://zwalve.eu/d/10276-2/IMG_8423.JPG
De universele afstandbediening set is binnen. Het ziet er netjes uit.
http://zwalve.eu/d/10279-2/IMG_8430.JPG
Ook de laatste powerflex bussen zijn binnen:
http://zwalve.eu/d/10282-2/IMG_8431.JPG
SciroccomTDI
14-10-2015, 11:38
Zo een drukgroep heb ik ook, maar die plaat ziet er wel serieus uit :O Hoeveel Nm zou het moeten kunnen verdragen?
Ik kan mij de dag nog herinneren dat ik mijn versleten LUK ging vervangen voor Sachs.. LUK leek wel speelgoed, vergeleken met Sachs.. de drukgroep was bijvoorbeeld uit 2x dunnere plaat uitgevoerd..
Serieuze groep, doet het bij mij al een jaar of 5/ 6.
Als het Warp gebeuren ook zo snel onder weg is als de naam, zijn mijn verstuivers te laat bij jouw.
@Jan: Ik heb nog geen bevestiging gehad van verzending dus zo Warp is het niet :)
Ik ben even tussendoor de Jetta TD aan het ombouwen naar TDI. De TD liep warm en ik twijfel of hij de vele files dagelijks van Beuningen naar Amersfoort gaat overleven.
Als ik dit klaar heb (midden volgende week) dan gaat de VR6 ophanging onder de zwarte Jetta mTDI
De remschoenen voor de voorzijde zijn ook binnen. Het zijn EBC Redstuff blokken geworden. Ik heb nog lang getwijfeld tussen EBS en Ferodo.
http://zwalve.eu/d/10286-2/IMG_8460.JPG
http://zwalve.eu/d/10289-2/IMG_8461.JPG
http://zwalve.eu/d/10292-2/IMG_8462.JPG
Topic van de snelle ombouw van de andere Jetta heb ik in een andere topic gezet.
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?p=1604204
Had ook nog wel remmen voor je liggen(als je die wil)
http://i237.photobucket.com/albums/ff278/JanNieuwenburg/Anker20N1-21_1.jpg (http://s237.photobucket.com/user/JanNieuwenburg/media/Anker20N1-21_1.jpg.html)
Haha... Kan wel zien dat je uit Harlingen komt en vlak bij de haven woont...
haha mooi dit :giggle:
waarom de keuze voor rood en niet geel of groen? :D
Groen moet je warm rijden. Zoveel rem ik niet dagelijks. De rode schijnen het beste in de combi dagelijks / track te zijn.
En een nieuwe distributieriem, nieuwe remvloeistof, nieuwe membraan in LDA, nieuwe van alles en nog wat (ik ben maar aant plagen :rolleyes: )
Daarom laat ik jou er nu mee rijden, dat als ik weer terug kom maar NL hij zo weer de weg op kan... haha
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.