PDA

View Full Version : Spoedje! Polo 6n koelt niet

Sven-GTI
04-07-2015, 09:29
Even een probleempje met de dagelijks-gebruik-polo.
Deze is vanmorgen op een temp. van 110 graden gekomen en toen zetten ik hem maar eens heel snel aan de kant.

Motorkap open --> radiator gewoon koud.

Conclusie, de thermostaat zal wel dichtzitten. Of kan het nog een andere oorzaak hebben? Het thermostaathuis is superheet, en die slag ernaartoe is koud.

Nu ben ik vandaag en morgen niet in de positie om een nieuwe thermostaat te halen, dat kan maandag pas.

Mijn spoedvraag: kan het kwaad om zonder thermostaat te rijden? In dit weer moet dat wel kunnen denk ik?

VWJYI
04-07-2015, 09:34
Gewoon er uit halen. Is verder geen probleem. Heb met mijn 6n een half jaar zonder thermostaat gereden. Mocht je een nieuwe zetten, vervang het huis dan meteen mee. Deze zijn niet zo stevig.

Zollie
04-07-2015, 09:59
Kan met dit weer geen kwaad, tegen de winter wel even een nieuwe erin zetten :)

Sven-GTI
04-07-2015, 10:28
Jullie bevestigen mijn gedachte, ik ging er al van uit dat geen probleem zou zijn :D

Nu maar wachten tot de motor een beetje is afgekoeld en dan de boel openschroeven :thumbup:

R-oy
04-07-2015, 10:30
Zonder thermostaat moet volgens mij prima kunnen, zolang het rond de 90 graden blijft. Lager komt je motor niet lekker op temperatuur.

Sven-GTI
04-07-2015, 10:36
Denk dat dat met dit weer geen probleem moet zijn, ik rijd voornamelijk in de stad dus kom niet boven de 60km/u. Temperatuur loopt dan aardig snel op :D

Ga komende dinsdag ofzo de thermostaat en het huis vervangen als ik tijd heb :P

R-oy
05-07-2015, 19:02
Verstandig! Afgelopen week tijdens de distru wissel heb ik de thermostaat van de Lupo ook mee laten vervangen. Toch gevoelige onderdeeltjes en belangrijk voor het koelen.

Sven-GTI
05-07-2015, 22:18
Polo houdt het goed vol met dit weer :P

Blijft nu gewoon netjes rond de 90 graden. Zal komende week de koeling eens nakijken.

Thermostaathuis was bij mij al intern lek, want hij bleef heel vaak op 80 graden hangen. Kreeg 'm bijna nooit op de 90, alleen in de stad.

R-oy
06-07-2015, 20:52
Hoe was het vebruik de laatste tijd?

Sven-GTI
06-07-2015, 23:20
Prima, nog steeds hetzelfde als anders :thumbup:

Verder nooit geen problemen met de auto gehad, op die koeling na dan.
Rijdt nu al bijna 100.000 km zonder problemen (sinds ik de auto heb)

Sven-GTI
23-01-2016, 14:55
Probleem is weer terug. Laatst het complete thermostaathuis vervangen + sensors + thermostaat. Heeft het een maandje goed gedaan en nu weer hetzelfde. Komt gewoon niet op temperatuur.

Vanmorgen nog een nieuwe thermostaat gestoken maar het probleem blijft. Na een uur stationair draaien is ie eindelijk op 90 graden, ga ik een stuk rijden en na 1,5 km staat de temperatuurmeter weer helemaal onder de 70 graden :(

Waarschijnlijk is dat nieuwe thermostaathuis ook weer stuk...

Sven-GTI
29-01-2016, 20:38
Het vreemde is dat m'n radiator warm wordt en m'n kachel werkt ook perfect, dus je zou zeggen dat de waterpomp in orde is..

Maar uit de kleine slangetje bovenop het expansievat komt helemaal niks, die kan ik gewoon lostrekken en is kurkdroog, komt geen druppel uit. Ik was altijd in de veronderstelling dat je op deze manier de watercirculatie kon testen (en dus of je pomp nog werkt).

Thermostaathuis nogmaals gecontroleerd, deze is nog helemaal perfect... (ook de flens waar de thermostaat in valt). Thermostaat heb ik er ook al 3 van getest en deze werken allemaal perfect.

Waarom komt mijn polo niet op temperatuur? :confused:

The_Maxx
29-01-2016, 22:32
zou het hele systeem eens doorspoelen. Eventuele blokkades kun je dan uitsluiten.

Kan trouwens idd een waterpomp probleem zijn. Bij korte ritten wordt de auto niet warm en bij langere ritten kan het zijn dat de natuurlijke circulatie afdoende zijn werk doet. Zeker als het wat kouder is, word een auto minder makkelijk warm. (niet dat het nu zo koud is)
Waterpomp (en riem) zijn in principe zo vervangen indien nodig. Weet niet hoe lang die er al op ligt? Pomp met kunststof schoepenrad wil nog wel eens loskomen van de as, waardoor die het ook niet of nouwelijks meer doet.
Heb zelf een met metalen schoepenwiel gemonteerd om die reden.

Vraag me trouwens ook af of je temperatuurmeter niet gewoon stuk is, of slaat de fan ook niet aan?
Mogelijkheid dat er een lekkage in het spel is, is ook aanwezig (verkeerde montage thermostaathuis bijvoorbeeld)

Sven-GTI
30-01-2016, 11:15
Ik heb nu 2 thermostaathuizen geprobeerd en 3 (originele) thermostaten.
Lekkage heb ik niet (kvs blijft altijd mooi op pijl).

Distributie en waterpomp zitten er +/- 50.000 km op nu...

Radiator en allebei de slangen worden ook goed warm, maar als je gaat rijden koelt alles direct weer af... Radiator wordt gewoon weer koud na een stukje rijden. Het blok wordt ook niet erg heet, ik kan gewoon overal m'n hand op de motor houden na een stukje rijden. Dus denk dat de temp sensor wel werkt..

Waterpomp is het enige wat nu nog niet vervangen is... Maar omdat m'n radiator en kachel wel flink warm worden zou ik zeggen dat deze werkt...

Wellicht ga ik de waterpomp maar eens demonteren om te kijken of deze stuk is. Zo niet, dan zal ik het toch ergens anders moeten zoeken..

Sven-GTI
09-02-2016, 11:23
Het probleem is verholpen!!

Het nieuwe thermostaathuis was niet goed. De thermostaat sloot niet goed af dus bleef altijd een millimeter of 3 open staan :S

Polo1w
10-02-2016, 00:54
Beter man👍👍
Duurde wel ff hè😂

Sven-GTI
10-02-2016, 09:04
Beter man👍👍
Duurde wel ff hè😂

De aanhouder wint zie je wel :D