Log in

View Full Version : raar verlichtingsprobleem 3b break

derby2
25-07-2015, 21:51
vandaag nieuwe eigenaar geworden van een passat break van 1998 joepie!!! ...not! :screwy:

zo vandaag gaan halen, rit naar huis geen klachten over, alles deed het prima..

nu de wagen daarjust gewassen, ik start de wagen en zie ineens dat achterlicht, nr plaatverlichting en voorste standlicht niet werken.. alles aan de rechterkant van de wagen.. ff in de zekeringkast kijken en idd kapotte zekering.. nieuwe zekering erin en nu brand mijn 3de stoplicht mee met de gewone lichten!! :confused: en dan nog het raarste van alles... als je remt gaat nu het standlicht voor rechts mee branden! iemand een idee waar ik moet beginnen zoeken naar de fout? wagen is ook voorzien van een trekhaak.. ik kan zo niet direkt ergens beunwerk vinden in de bekabeling van de wagen...
tips altijd welkom!!

ar1g3
25-07-2015, 22:27
Ok kan het moeilijk zo zeggen zonder de elektrische schemas te bestuderen en het probleem zelf te zien, maar het lijkt me dat je een massaprobleem hebt. Ergens een slechte massa.

In een kabelboom zitten vaak meerdere takken op eenzelfde massapunt. Nu als die op dat punt slechte massa heeft dan kan de stroom niet weg vloeien. Wat die dan doet is terug 'omhoog' vloeien, een andere tak in en langs die weg naar een ander massapunt gaan om zo weer bij de batterij te komen.

Zo kan het bijvoorbeeld dat je 3e remlicht en je achterlichten op dezelfde massa zitten. Die massa is slecht, dan vloeit de stroom als je je lichten aan zet weer omhoog door je 3e remlicht en vindt die zo via via ergens anders massa.

Ik zeg niet dat dit honderd procent zeker de oorzaak is, maar als zo lichten gaan meebranden met andere lichten is een slechte massa wel vaak de oorzaak.

derby2
25-07-2015, 22:32
massa's nakijken dus.. ok dan zullen we daar morgen mee beginnen... bij de vorige eigenaar heeft er een muziek instalatie ingestaan dus het kan wel kloppen dat ze ergens een massapunt hebben gebruikt en niet deftig terug geplaatst hebben..

derby2
26-07-2015, 03:02
net nog wat liggen zoeken.. resultaat: ik sta nog geen stap verder!
nieuw kofferlampje gestoken want was ook kapot.. binnenverlichting in de koffer net het zelfde... alle massa's die ik tot nu al tegen kwam zitten goed.

ik dacht laat ik er ff een aanhanger achter hangen om uit te sluiten dat de fout niet in de stekker van de trekhaak zit... ik sluit die aan en yup stoplichten van de aanhanger branden ook! toch voor 1 minuut want toen viel alles uit... alle 2 de zekeringen van links en rechts achter er door gebrand... :confused:

wat mij ook net opviel... alle verlichting af.. deur open en dan op de rem gaan staan.. resultaat: zoemer van de lichten begint dan ook te gaan...

leuk hé die ''nieuwere'' auto's :screwy:

derby2
26-07-2015, 05:42
deze mag dicht... hebt het gevonden! na wat zoeken op de www zag ik dat er al veel mensen dit hebben gehad.. veel werd er gezegd ook van kijk de lampjes na op corrosie... ik kijk naar de lampjes en ja hoor!! natuurlijk had er nen slimme een enkel polig lampje in gestoken waar er normaal de dubbele moet zitten voor avond en stop lichten.. en natuurlijk kortsluiting!! :shake: