JohanV
29-07-2015, 20:20
Ik heb een eigenaardig (koelings?)probleempje met mijn Golf (NZ uit 1991). Het is de vraag of het echt een probleem is, maar misschien herkent iemand het onderstaande.
Als ik met een warme motor opnieuw start binnen ongeveer een half uur, dan knippert mijn koelvloeistoflampje een hele tijd door (km of 5 en vaak langer), maar gaat uiteindelijk toch wel een keer uit. De meter staat dan nog niet eens of net in het midden. Volgens mij hoort dit niet zo.
- De koelventilator slaat voor mijn gevoel heel vaak aan, op beide standen. Ook na een kort ritje (> 10 km) kan hij al los gaan. De koelventilator is nieuw en de stekker is goed.
- De radiateurtemperatuursensor is minder dan 2 jaar oud en is de 87-102 graden versie.
- De motor komt volgens de meter normaal op temperatuur, dus tot in het midden.
- De kachel werkt normaal.
- Het koelvloeistofniveau in het vaatje is normaal.
- De zwarte temperatuursensor is minder dan 3 jaar oud. Bij kortsluiten van de sensorstekker slaat de meter volledig uit en knippert het controlelampje (de bedrading lijkt dus goed).
- Er zit geen koelvloeistofniveausensor in het expansievaatje.
- De slangen van de radiateur worden na een langere rit beide warm en zijn niet te hard. Er is dus circulatie door de thermostaat en de radiateur.
Zou de radiateur gedeeltelijk verstopt kunnen zitten of niet genoeg meer koelen door de ribben? Dat hij daarom vaak aanslaat en ook de uitstromende koelvloeistof te heet is? Of zou het knipperen aan bijv. de folie van de cockpit kunnen liggen? Of iets anders dat ik even over het hoofd heb gezien?
Alvast bedankt,
JohanV
Als ik met een warme motor opnieuw start binnen ongeveer een half uur, dan knippert mijn koelvloeistoflampje een hele tijd door (km of 5 en vaak langer), maar gaat uiteindelijk toch wel een keer uit. De meter staat dan nog niet eens of net in het midden. Volgens mij hoort dit niet zo.
- De koelventilator slaat voor mijn gevoel heel vaak aan, op beide standen. Ook na een kort ritje (> 10 km) kan hij al los gaan. De koelventilator is nieuw en de stekker is goed.
- De radiateurtemperatuursensor is minder dan 2 jaar oud en is de 87-102 graden versie.
- De motor komt volgens de meter normaal op temperatuur, dus tot in het midden.
- De kachel werkt normaal.
- Het koelvloeistofniveau in het vaatje is normaal.
- De zwarte temperatuursensor is minder dan 3 jaar oud. Bij kortsluiten van de sensorstekker slaat de meter volledig uit en knippert het controlelampje (de bedrading lijkt dus goed).
- Er zit geen koelvloeistofniveausensor in het expansievaatje.
- De slangen van de radiateur worden na een langere rit beide warm en zijn niet te hard. Er is dus circulatie door de thermostaat en de radiateur.
Zou de radiateur gedeeltelijk verstopt kunnen zitten of niet genoeg meer koelen door de ribben? Dat hij daarom vaak aanslaat en ook de uitstromende koelvloeistof te heet is? Of zou het knipperen aan bijv. de folie van de cockpit kunnen liggen? Of iets anders dat ik even over het hoofd heb gezien?
Alvast bedankt,
JohanV