PDA

View Full Version : Golf 1.8 '91 timing kwijt

jasonnl
03-08-2015, 20:58
Was lekker bezig met onderhoudsbeurtje, bij de distributieriem aangekomen.

Wilde het niet echt lukken met de poelie die zat goed vast geroest. Na wat geprul kwam het hele zootje eraf incl. distributie.. was nog niet de bedoeling.

merktekens op het vliegwiel kloppen niet. En van de nokkenas ook niet volgens mij. Nu Ben weer een heel eind volgens mij. Met schroevendraaier dode punt van cilinder 1 opgezocht en er stond toch een merkteken. iemand er later met een stift opgezet. Ontseking richting bougie 1 gezet.

maar wil nog niet aan de gang.

Iemand uitleg of iets van een vraagbak?

VeeDubber
04-08-2015, 11:10
Dat je merktekens verkeerd staan is vrijwel onmogelijk, maar het zou kunnen.

Controleer eerst het volgende:

Vliegwiel
Onder de groene dop in de versnellingsbak, het driehoekje moet de eerste van twee inkepingen direct naast elkaar aanwijzen.

Nokkenas
Het merkteken moet gelijk staan met de rand van de cilinderkop (aanlegvlak kleppendeksel)

Ontsteking
De rotor, moet het merkteken in de rand van het ontstekingshuis aanwijzen.

Nu zou alles goed moeten staan. Wil je dit met 100% zekerheid controleren dan zou:
- Cilinder 1 net voor BDP moeten staan ("schroevendraaier-test")
- De kleppen van cilinder 1 op tuimelen moeten staan (Visuele controle door het kleppendeksel te lichten)
Als dat beide het geval is, dan zit het probleem niet in de timing van je motor.

Johan1982MK1
04-08-2015, 11:20
nokkenas tandwiel markering op de binnenzijde aanhouden.
ik snap alleen niet hoe nu je hele distributie in 1x los is gekomen.
heb je de centrale krukas bout losgehaald dan? want je moet de 4 imbus boutjes losdraaien, dan komt de poelie er zo af en blijft het krukas rondsel gewoon zitten en de distributieriem ook.
als je de centrale bout van het krukas rondsel heb losgedraaid moet je daar ook een nieuwe voor halen want dat is een rekbout en ik heb vaker gezien bij 'hergebruik' van deze bout dat t hele spul loskomt en van tijd afloopt met bijbehorende gevolgen....

jasonnl
04-08-2015, 20:30
Bij de riem zat een nieuwe bout. Die wilde ik dus ook mee vervangen zat alleen beetje vast gerot en kwam alles er mee afzetten.

Maargoed hij loopt weer :D

Johan1982MK1
04-08-2015, 20:38
Ok. Nou gelukkig maar.
De volgende keer alleen de 4 imbusjes van de krukaspoelie losdraaien, dat scheelt je een hoop werk. :D

jasonnl
04-08-2015, 21:14
ja stond me nog wel bij toen ik paar jaar geleden bij mijn dieseltje gedaan heb.
En die inbusjes heb ik me ook wel mee vermaakt :D hartstikke dol

Johan1982MK1
04-08-2015, 21:39
Veelkant erin meppen :D en daarna nieuwe boutjes halen.
Zo doe ik t altyd.

Roy16VG60
05-08-2015, 08:26
Je krukas bdp merkteken staat ook op het onderste kapje van je distributieriem. Dan heb je het vliegwiel merkteken niet nodig. Altijd voor demonteren de boel op BDP zetten scheelt ook.

jasonnl
08-08-2015, 15:25
en hoe moet de ontsteking afgestelt staan?

Gaan we dat eens voor het eerst proberen. met stroboscoop lamp

jasonnl
10-08-2015, 17:24
En een elektrisch schema? is iet niet goed met de oliedruk bedrading of teller