View Full Version : Laadindex Vraag
kan iemand mij vertellen hoe het werkt met de laadindex op een band? kan ik banden met een laadindex 65 gebruiken op een auto van +/- 800 kilo?? wie kan me hier zo snel mogelijk mee helpen?! ik wacht het af. alvast bedankt! met vriendelijke groet. :rolleyes:
VeeDubber
08-09-2005, 19:13
linkje met tabel (http://www.caravans.net/techniek/banden.php) en alhoewel deze over caravans gaat is de vraag beantwoord.
Succes!
EDIT: Ik was iets te snel, 60 staat niet in deze tabel, maar het is 250 kg. Dus je kunt 1000kg dragen (denk ook aan de belading)
hee dankje! ik had een dergelijke tabel zelf ook wel gevonden maar wist niet precies hoe dat nou werkte. stel dat je hard remt/door een bocht gaat dan krijgen je voorbanden/buitenste banden nogal wat meer kilo's te dragen. is hier een algemene stelregel voor zodat ik veilig kan rijden?
VeeDubber
09-09-2005, 20:01
De beste methode is om uit te zoeken wat je auto maximaal aan lading mee mag nemen. Dan krijg je het sommetje: gewicht auto + gewicht lading = totaal gewicht.
Het totaalgewicht/4 is het gewicht wat je band moet kunnen dragen. Dan zoek je in het tabelletje de juiste laadindex en klaar is Freak. :)
Gewichtstoename door remmen en bochten zit al verwerkt in de laadindex. Je kijkt enkel naar het statisch gewicht.
Oké fantastisch joh! zal er ff mee aan de slag, grote dank voor de moeite!
De beste methode is om uit te zoeken wat je auto maximaal aan lading mee mag nemen. Dan krijg je het sommetje: gewicht auto + gewicht lading = totaal gewicht.
Het totaalgewicht/4 is het gewicht wat je band moet kunnen dragen. Dan zoek je in het tabelletje de juiste laadindex en klaar is Freak. :)
Gewichtstoename door remmen en bochten zit al verwerkt in de laadindex. Je kijkt enkel naar het statisch gewicht.
het laadvermogen moet worden gezien per as, en niet het totaalgewicht gedeeld door het aantal banden/wielen.
VeeDubber
11-09-2005, 15:22
het laadvermogen moet worden gezien per as, en niet het totaalgewicht gedeeld door het aantal banden/wielen.
Quote vanaf de eerder door mij genoemde website:
Op elke band staat de zogenaamde loadindex van de band vermeld. Deze belastingsindex bestaat uit een getal dat staat voor het draagvermogen in kilo's. Zo staat een loadindex van 90 voor een draagvermogen van 600 kg. De asdruk (totale gewicht van de caravan minus de kogeldruk) mag in dit geval dus 2 x 600 = 1200 kg bedragen. In de tabel in het kader rechts zie je de omrekening van belastingindex naar draagvermogen. Wettelijk mag het draagvermogen van een band worden verhoogd met 10% indien niet harder wordt gereden dan 100 km per uur (10%-regeling).
ja klopt dus, gaat over 1 as..
en wat betekent dit dus voor mijn auto? Laadindex 65 is niet te gebruiken op een auto van +/- 800 kilo?
wie o wie kan het mij vertellen?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.