Log in

View Full Version : Plus ophanging onder Mk2 opbouwen zonder stuurbekrachtiging

DÁ-BRT
12-08-2015, 08:12
Ben druk bezig met het bij elkaar zoeken van de resterende onderdelen om mijn Jetta om te bouwen naar Plus ophanging.

Ik wil dit alleen doen zonder stuurbekrachtiging (zo licht mogelijk opbouwen)

Nadeel is dat er voor de plus ophanging nooit een onbekrachtigde uitvoering is geweest (volgens mij)

De aansluitingen in het stuurhuis bij een bekrachtigde stuurhuis is niet gelijk aan die van de onbekachtigde versie. Je kan dus niet zo even de stuurarmen vervangen.

Twee mogelijke oplossingen: Stuurarmen verlengen of door stuurkogels te nemen met langere armen (zoals volgens mij die van een Seat Ibiza 6L of misschien ook een Golf mk4)

Wie heeft er nog andere ideeen?

Dopue
12-08-2015, 09:21
Ben precies het zelfde aan bouwen onder mijn mk2.
Ga zelf de armen verlengen.

Idd plus is alleen maar met stuurbekrachtiging.
En idd bekrachtigd heeft uitwendig draad op de armen en de onbekrachtigd inwendig.

Mn daily job is elektrische stuurbekrachtiging maken dus assen lassen is voor mij een makkelijke keuze.

Ik heb gewoon originele armen nieuw gekocht. Heb er ook over nagedacht om een verleng tap te maken voor stuurkogel die je dan op stang schroef.

Heb hem helemaal compleet al miss alleen een rechter aandrijf as en na 27aug (word de auto gekeurd) gaat het eronder.

DÁ-BRT
12-08-2015, 09:27
Ik wil alleen vandaag nog even bij de brezan kijken hoe lang een stuurkogel is van een golf 4 en of ik daarmee voldoende lengte krijg. Houdt je op de hoogte.

Ik heb ook nieuwe stuurarmen onbekrachtigd gekocht.

Dopue
12-08-2015, 11:46
Top zou anders een mooiere oplossing zijn

Dopue
13-08-2015, 19:58
mag ik miss vragen welke aandrijfassen jij heb gebruikt en welke lengte :D

DÁ-BRT
13-08-2015, 20:02
Ik heb de lange stuurkogel binnen, maar nog geen tijd gehad om het verschil in lengte tussen normaal en plus op te meten.

Ik ga vr6 assen gebruiken.

DÁ-BRT
14-08-2015, 13:32
Hart stuurkogel Golf Mk4 (A3, Ibiza, Toledo,...) tot einde draad is 95mm

Ik ga vanavond die van de Golf 2 opmeten en kijken wat er verder nodig is.

MelG60
14-08-2015, 19:46
Ben benieuwd, ben met hetzelfde bezig.

Dopue
14-08-2015, 22:56
Ja vr6 heb ik ook maar je heb verschil die van de passat is bv 550 en die van de mk3 560mm (links) rechts 784 of 783mm :screwy:

Mijn mk2 stuurkogel is 7.5cm ongeveer. Dus zou je net halve cm tekort komen...denk ik omdat je volgens mij met plus weerskanten 2.5cm breeder word.

Correct me iv wrong.

CarloPJB
15-08-2015, 10:08
Ja vr6 heb ik ook maar je heb verschil die van de passat is bv 550 en die van de mk3 560mm (links) rechts 784 of 783mm :screwy:

Mijn mk2 stuurkogel is 7.5cm ongeveer. Dus zou je net halve cm tekort komen...denk ik omdat je volgens mij met plus weerskanten 2.5cm breeder word.

Correct me iv wrong.

Volgens mij is het per kant 15 mm .

DÁ-BRT
27-08-2015, 08:25
Dan zou je uit kunnen komen door twee instelbare stuurarmen op een onbekrachtigd stuurhuis te zetten met stuurkogels van een golf mk4 of die van een seat Ibiza 2000 Die zijn namelijk 20mm langer dan die van een golf mk2.

Deze week kan ik een tweede onbekrachtigd stuushuis ophalen om te testen. (meten terwijl hij gemonteerd is gaat vrijwel niet)

SciroccomTDI
27-08-2015, 09:19
Misschien een overbodige vraag, maar zijn de kegels van al die genoemde stuurkogels hetzelfde? Niet dat strax een kegel dikker is dan de ander, en het niet past..

DÁ-BRT
27-08-2015, 09:41
Nee, die zijn gelijk. Wel een goede vraag.

CarloPJB
27-08-2015, 15:54
Ik wacht in spanning af naar de uitkomst. Rij nu ook MK2 TDI met onbekrachtigd stuurhuis en heb bijna alles klaar voor de ombouw naar plus onderstel maar dit met de stuurstangen was nog een van de puzzelstukjes .

DutchWilco
27-08-2015, 20:33
Voor het maken van een plus-onderstel op de originele spoorbreedte van de mk2 zou je de VR6 Draagarmen 8mm per kant in kunnen korten. Op deze manier passen de Aandrijfassen (wel andere vr6 Homokyneten gebruiken), Stuurstangen enz.
Zelfs de VR6 stabi past er dan nog onder zodat de auto daadwerkelijk rijd als het plus-onderstel, maar met de spoorbreedte van de mk2 :)

Het grote verschil zit hem voornamelijk in het draaipunt van de onderste fuseekogel die verder naar voren zit en eigenlijk zorgt voor meer caster wat veel meer stabiliteit opleverd bij hogere snelheden.

Ook zitten de draaipunten zo dat je bij het sturen naar links of rechts, de auto lichtjes optilt net als bij een kart. Dit heeft het nadeel dat de auto veel zwaarder stuurt als bij het normale mk2 onderstel en is dan ook 1 van de redenen waarom een plus-onderstel nooit zonder stuurbekrachtiging is geleverd. Er zit nog veel meer achter, maar dit zijn een beetje de globale basispunten waardoor ik jullie wat op weg probeer te helpen :)

Je kan zelfs nog een stap verder gaan door de wielnaven (4x100) van een G60 in de VR6 (plus onderstel) Fusee te persen zodat de mk2 homokyneet ook weer past plus de wielen enz. Enigste nadeel is dat de bracket van de remklauw dan een paar mm moet worden aangepast.

De spoorbreedte scheelt precies 8mm per kant van het normale onderstel tov het plus-onderstel.

Hier onder een voorbeeld van een plus-onderstel met de mk2 spoorbreedte en 4x100 naven zodat er niks aan de auto is veranderd, behalve het rijgedrag :)
http://dutchbuild.com/images/igallery/resized/5001-5100/104-5034-800-600-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.JPG

http://dutchbuild.com/images/igallery/resized/5001-5100/106-5035-800-600-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.JPG

http://dutchbuild.com/images/igallery/resized/5001-5100/108-5036-800-600-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.JPG

http://dutchbuild.com/images/igallery/resized/5001-5100/110-5037-800-600-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.JPG

http://dutchbuild.com/images/igallery/resized/5001-5100/124-5042-800-600-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.JPG

http://dutchbuild.com/images/igallery/resized/5001-5100/126-5043-800-600-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.JPG

http://dutchbuild.com/images/igallery/resized/5601-5700/256-5617-800-600-80-wm-right_bottom-100-watermerk3png.JPG

DÁ-BRT
28-08-2015, 06:26
Bedankt voor de write-up!

Ik ben alleen een beetje huiverig als mensen dingen gaan wijzigen aan de originele opzet ( Ackermann principe ) dat stuurhoeken gaan veranderen en dat het stuurgedrag ongewenste bij effecten heeft.

Heb je gemerkt met deze modificatie dat hij meer wringt of glijdt in de bochten, of is de 8mm daarvoor te miniem?

DutchWilco
28-08-2015, 08:20
Bedankt voor de write-up!

Ik ben alleen een beetje huiverig als mensen dingen gaan wijzigen aan de originele opzet ( Ackermann principe ) dat stuurhoeken gaan veranderen en dat het stuurgedrag ongewenste bij effecten heeft.

Heb je gemerkt met deze modificatie dat hij meer wringt of glijdt in de bochten, of is de 8mm daarvoor te miniem?

Mensen hoeven alleen huiverig te zijn als ze niet weten wat ze aan het doen zijn :D

Ik doe mijn werk al heel wat jaren, en ik zal ook zeker niet zo maar wat gaan doen aangezien de veiligheid hier een grote rol in speelt. Mensen kunnen met dure kreten komen of spectaculair uitziende delen maken enz, maar aan het einde van het liedje is het eigenlijk heel erg simpel.

Het belangrijkste is dat alle draaipunten op de juiste plek komen te zitten omdat deze alles bepalend zijn voor het stuurgedrag. Alles wat daar tussen zit heeft alleen invloed op de stevigheid en onafgeveerd gewicht enz.
De volgende stap is om alles goed uit te laten lijnen zodat het camber, Caster en toe/uit spoor in orde is. Dit alles kan alleen bij heel veel testen in verschillende omstandigheden zodat je weet welke afstelling het beste is voor wat je met de auto wil gaan doen.

Er zijn veel mensen die er oversized remmen op een auto zetten met een veel te hoog gewicht wat alleen maar nadelig werkt (Zware remschijven en wielen werken als een vliegwiel en een veel te hoog onafgeveerd gewicht, maar is eigenlijk voor de stap na dat de geometrie in orde is. Dit geld natuurlijk ook voor de demping die erg erg belangrijk is.

Ik heb al vele assen gebouwd en na heel veel testen heb ik een juiste balans gevonden tussen het stabiel rijden, lange bochten, korte bochten, demping enz enz.

Ik probeer hier op een eenvoudige manier uit te leggen dat deze setup zoals omschreven heel goed werkt zonder dat er hoge kosten aan verbonden zijn en ook goed te onderhouden is. In werkelijkheid blijven alle punten op de juiste plek tov het plus-onderstel alleen word de vooras 16mm smaller in zijn geheel. Je kan natuurlijk ook alles over zetten en een wiel monteren met een ET van 43 zoals ze dit bij de mk3 VR6 hebben gedaan om de zelfde spoorbreedte te behouden van het normale onderstel, maar dan heb je al snel problemen met te weinig ruimte voor de remmen enz.

De stap hier na is een heel ander verhaal en loopt gelijk in de papieren en maak ik zelf alleen klaar bij auto's die bedoeld zijn voor op het circuit enz. Deze info kan ik niet allemaal op tafel neer leggen en zal ik binnen ons bedrijf moeten houden om zo onderscheid te kunnen maken van andere bedrijven.

Voor wat de vr6 draagarmen betreft, zou ik nog kunnen adviseren om hier de 8N Audi TT rubbers in te persen. Zijn niet duur en werken perfect. Deze zijn massief, maar toch volledig van rubber met een originele kwaliteit. Oftewel beter dan al het silicone spul :)

DÁ-BRT
28-08-2015, 08:36
Bedankt Wilco.

Ik ben meer een theoreticus... Maar ik weet dat jij een berg ervaring hebt en veel mooie dingen maakt.

Dat van die rubbers wil ik wel gaan proberen, maar voor de rest ga ik de standaard VR6 assen en draagarmen gebruiken. Wil alleen graag zo licht mogelijk blijven.

SciroccomTDI
28-08-2015, 09:21
Bert, vergeet niet, dat Ackerman alleen theoretisch is... Praktisch is Ackerman niet haalbaar, je kunt wel streven naar "zo goed als mogelijk" :)

DutchWilco
28-08-2015, 13:46
Bert, vergeet niet, dat Ackerman alleen theoretisch is... Praktisch is Ackerman niet haalbaar, je kunt wel streven naar "zo goed als mogelijk" :)

Dat klopt als een bus :thumbup:

De juiste/beste theoretische punten zijn in de praktijk niet haalbaar. Zo goed mogelijk en verder door heel veel testen zo goed mogelijk maken/afstellen is zoals het overal zal gaan. Als een auto theoretisch in 1x goed te maken zou zijn, zouden er geen testauto's meer nodig zijn, en juist daar word alles mee bepaald zoals ze uiteindelijk van de band komen :)

DÁ-BRT
28-08-2015, 13:50
1 van de redenen waarom ik Autotechniek gestudeerd heb :)

rondekker1983
28-08-2015, 15:59
Voor het maken van een plus-onderstel op de originele spoorbreedte van de mk2 zou je de VR6 Draagarmen 8mm per kant in kunnen korten. Op deze manier passen de Aandrijfassen (wel andere vr6 Homokyneten gebruiken), Stuurstangen enz.
Zelfs de VR6 stabi past er dan nog onder zodat de auto daadwerkelijk rijd als het plus-onderstel, maar met de spoorbreedte van de mk2 :)

Het grote verschil zit hem voornamelijk in het draaipunt van de onderste fuseekogel die verder naar voren zit en eigenlijk zorgt voor meer caster wat veel meer stabiliteit opleverd bij hogere snelheden.

Ook zitten de draaipunten zo dat je bij het sturen naar links of rechts, de auto lichtjes optilt net als bij een kart. Dit heeft het nadeel dat de auto veel zwaarder stuurt als bij het normale mk2 onderstel en is dan ook 1 van de redenen waarom een plus-onderstel nooit zonder stuurbekrachtiging is geleverd. Er zit nog veel meer achter, maar dit zijn een beetje de globale basispunten waardoor ik jullie wat op weg probeer te helpen :)

Je kan zelfs nog een stap verder gaan door de wielnaven (4x100) van een G60 in de VR6 (plus onderstel) Fusee te persen zodat de mk2 homokyneet ook weer past plus de wielen enz. Enigste nadeel is dat de bracket van de remklauw dan een paar mm moet worden aangepast.

De spoorbreedte scheelt precies 8mm per kant van het normale onderstel tov het plus-onderstel.

Is dit niet het verschil tussen het normale en plus onderstel van een golf 3?
Dacht dat golf 2 en 3 veel meer scheelde in spoorbreedte.

JerryGT
28-08-2015, 22:31
Wij gebruiken in de autocross de plus draagarmen icm met "normale" fuseehuizen. Stuurhuis kan je dan ook onbekrachtigd gebruiken. Enige wat je dan moet aanpassen is de 3 boutjes van de fuseekogel bevestiging, gaten komen op een paar mm na overeen.

Dit doen wij om wat meer caster te creëren.

Dopue
29-08-2015, 14:59
Ik hou het wel bij vliegtuigen :screwy:

Want als ik ackerman hoor denk ik gelijk aan de bloemist om de hoek hiero :D moet me er nog goed in verdiepen want vind dit reuzen intressant :thumbup:

Ik zelf ga niks doen met rubbers van een TT want ik heb uniballs.
Mijn auto krijg wel stuurbekrachtiging maar niet hydraulisch maar elektrisch. Dat is ook de reden dat ik met een onbekrachtigt stuurhuis ga rijden. (De stuurkolom word idd dan verbouwd...en nee niet die overkill Opel stuurkolomen)

rondekker1983
29-08-2015, 15:54
Wij gebruiken in de autocross de plus draagarmen icm met "normale" fuseehuizen. Stuurhuis kan je dan ook onbekrachtigd gebruiken. Enige wat je dan moet aanpassen is de 3 boutjes van de fuseekogel bevestiging, gaten komen op een paar mm na overeen.

Dit doen wij om wat meer caster te creëren.

Hierdoor komt je wiel wat meer naar voren te staan, Is voor de cross misschien wel goed maar voor een straat auto ziet dat er een beetje raar uit.

En je wielbasis klopt dan niet meer en dat mag niet :D :D

JerryGT
29-08-2015, 17:30
met "plus" fusee huizen heb je ook meer caster...

DÁ-BRT
31-08-2015, 13:21
Heeft er al iemand gekeken naar welke remslangen je het beste kan pakken bij het bouwen van een Plus ophanging onder een Mk2?

Ik wil graag RVS omvlochten leidingen (Goodridge) maar weet niet of ik beter die van een VR6 kan pakken of misschien wel een andere type?

JerryGT
31-08-2015, 18:17
Van een Golf 3 zijn behoorlijk langer, de remleiding komt op totaal andere plek door de wielkast. Denk van late GTI/g60 met de 256mm remmen het beste past.

rondekker1983
31-08-2015, 18:27
Anders even bij biesheuvel kijken die leveren kant en klare setjes, ook voor ombouwen. En anders even bellen en uitleggen wat je wil dan hebben hun wel een oplossing :)

rondekker1983
31-08-2015, 18:28
met "plus" fusee huizen heb je ook meer caster...

Wat wil je hiermee aangeven?

Dopue
31-08-2015, 21:11
Heeft er al iemand gekeken naar welke remslangen je het beste kan pakken bij het bouwen van een Plus ophanging onder een Mk2?

Ik wil graag RVS omvlochten leidingen (Goodridge) maar weet niet of ik beter die van een VR6 kan pakken of misschien wel een andere type?

ik zou inderdaad gewoon die van de mk2 gti/(g60 280mm) pakken zou niet weten waarom die niet zouden passen.

ik ga al me remleidingen van achteren ook binnendoor leggen

http://i58.tinypic.com/15wz575.jpg
http://i60.tinypic.com/2dqpnr8.jpg
http://i60.tinypic.com/33onvdc.jpg
zo had een maat van me het in de auto

JerryGT
31-08-2015, 23:10
Wat wil je hiermee aangeven?

ik had je suggestie verkeerd gelezen, excuus

rondekker1983
01-09-2015, 13:23
ik had je suggestie verkeerd gelezen, excuus
:thumbup: :D

DÁ-BRT
03-09-2015, 09:55
Ik kwam er gisteren achter dat onder mijn andere Jetta een sub-frame van een Golf 3 zit met korte draagarmen en zonder stabi (waarschijnlijk paste het niet met de andere draagarmen)

Hier zit de remslang opgebonden waardoor hij niet aanloopt. ook deze slang is lang.

DÁ-BRT
08-09-2015, 07:39
Een update van mijn zijde:

Seat Ibiza 6K 2001 TDI:
- Lengte stuurhuis van hart stuurkogel tot hart stuurkogel: 1330mm
- Lengte stuurkogel van hart stuurkogel tot einde: 95mm

http://zwalve.eu/d/10135-2/Seat-Ibiza-6K_001.JPG
http://zwalve.eu/d/10139-2/Seat-Ibiza-6K_002.JPG

VW Golf mk3 VR6 1995:
- Lengte stuurhuis van hart stuurkogel tot hart stuurkogel: 1365mm
- Lengte stuurkogel van hart stuurkogel tot einde: 75mm

http://zwalve.eu/d/10142-2/VW-Golf-3_001.JPG
http://zwalve.eu/d/10145-2/VW-Golf-3_002.JPG

VW Golf mk2 1988:
- Lengte stuurhuis van hart stuurkogel tot hart stuurkogel: 1310mm
- Lengte stuurkogel van hart stuurkogel tot einde: 75mm

http://zwalve.eu/d/10148-2/VW-Golf-2_001.JPG
http://zwalve.eu/d/10151-2/VW-Golf-2_002.JPG

Stuurkogel Golf 4 / Seat Ibiza 6K

http://zwalve.eu/d/10154-2/VW-Golf-4_001.JPG

Conclusie een Seat Ibiza /Cordoba / Inca of VW Polo sedan / variant / Caddy hebben dezelfde stuurhuizen als die van een Golf Mk2, maar dan met langere stuurkogels (20mm per kant)

Het verschil tussen een stuurhuis van een VR6 Plus ophanging van 1365mm en Golf mk2 van 1310mm = 55mm in totaal.

Als je lange stuurkogels van een Golf 4 / Seat Ibiza 6K monteerd is dit verschil nog 15mm.

Ik wil gaan kijken hoeveel draad van de stuurarm er nog in de stuurkogel zit bij het mk2 stuurhuis waarbij de lengte 1310mm is van hart stuurkogel tot hart stuurkogel.

DÁ-BRT
08-09-2015, 07:41
Wie weet de hart afstand tussen de veerpoot huizen in de koets van een Golf mk3?

(hoeveel breder is hij ten opzichte van een mk2 op de veerpoot lagers?)

DÁ-BRT
09-09-2015, 18:10
Ik heb de oplossing gevonden. De volgende combinatie van onderdelen maakt het veilig mogelijk:

Stuurhuis mk2
Stuurstangen mk3 onbekrachtigd (zijn 20mm per kant langer)
Stuurkogels van een Seat Ibiza 6K 2001 (zijn 20mm per kant langer)

Had de verkeerde stuurkogels bij Boelm besteld. Als de goede binnen zijn zal ik de foto's posten.

rondekker1983
09-09-2015, 19:57
http://i17.photobucket.com/albums/b64/Mathdiesel/VW/P1000016.jpg

Dat rechter buisje op de foto kan je ook op je bekrachtigd Stuurhuis doen. Dan wordt hij onbekrachtigd :thumbup:

DÁ-BRT
09-09-2015, 20:57
Ik had die setjes gezien Ron, maar dan moet je nog bedenken hoe je de vloeistof erin krijgt. Plus dan heb je een nog zwaarder sturende auto ( bekrachtigd stuurhuis nog minder omwentelingen van lock to lock)

giuliettaevo
09-09-2015, 22:24
In het verleden heb ik dit regelmatig gedaan,bekrachtigd ombouwen naar onbekrachtigd. Gewoon de olie aftappen en de tegenoverliggende aansluitingen met elkaar doorverbinden. Dus zowel boven als onder op het stuurhuis. Dit om alles dicht te hebben zitten zodat er geen vuil in komt. Afdoppen werkt niet, dan kan de lucht nergens heen.

Olie aftappen en verder niets meer aan doen.je hebt juist geen olie meer nodig,anders draait hij zwaar.de restdruppels in het systeem smeren eea nog voldoende.

DÁ-BRT
10-09-2015, 07:00
Ik heb in het verleden wel eens problemen gehad bij de RDW als ik een bekrachtigd stuurhuis niet aangesloten had. Onder het motto als het erop zit moet het werken. Denk je dat ze er ook zo naar kijken als je de leidingen door verbind?

giuliettaevo
10-09-2015, 10:22
Moeilijk te zeggen... Het is geen punt van keuring in elk geval.maar met de rdw is het helaas altijd maar afwachten wie er die dag keurt,die bepaalt de regels.de keer erop kan het helemaal anders gaan. :screwy:

DÁ-BRT
10-09-2015, 10:38
Juist ja, dat heb je goed.

Ik wil voor ik naar Vietnam nog 1 Jetta omkeuren naar TDI, omdat ik niet weet hoe de regels zijn als ik over een paar jaar weer terug kom.

Zet er wel een onbekrachtigd huis op.

René
10-09-2015, 14:09
Misschien heb ik er overheen gelezen...maar waarom niet gewoon een onbekrachtigd stuurhuis monteren?

DÁ-BRT
10-09-2015, 14:14
Dan heb je er inderdaad overheen gelezen Rene ;)

Daar ben ik mee bezig.

René
10-09-2015, 14:40
:D Okee,

heb je hier trouwens iets aan?

http://www.clubgti.com/showthread.php?220814-THE-Mk2-Golf-Definitive-Wide-Tracking-Thread&highlight=wide+track

DÁ-BRT
10-09-2015, 15:02
Dat is een mooie link Rene!

Ik ga gewoon eerst volledig ombouwen naar VR6 met een aangepaste mk2 onbekrachtigd stuurhuis.

René
10-09-2015, 15:04
:thumbup:

Dopue
11-09-2015, 16:38
Krijg vandaag me schijven en blokken binnen dan ken ik beginnen met bouwen. Heb ook mk4 stuurkogels gehaald dus hou je op de hoogte :thumbup:

DÁ-BRT
11-09-2015, 20:35
Misschien nog stuurarmen van een mk3 golf zonder bekrachtiging scoren. Die zijn 20mm langer dan die van een mk2. Plus standaard heeft een mk2 maar aan1 kant een geschroefde stuurkogel.

Dopue
03-10-2015, 16:20
is niet nodig denk ik bert! heb ze eens opgemeten en je word met mk4 stuurkogels al 3cm de kant langer. dat is volgens mij al veels te lang.
je hou draad op de stang over dus is eventueel nog in te korten.

standaard mk2 stang 42cm
mk2 stang met mk4 kogel 45cm

geloof nooit dat je 3cm de kant nodig heb.

DÁ-BRT
03-10-2015, 17:29
Kijk maar eens in mijn topic hoe ik het heb gedaan.

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=134126

DÁ-BRT
05-10-2015, 06:44
Ik heb nu alles binnen voor mijn ophanging. Ik ben benieuwd wat er bij komt kijken om hem goed uit te lijnen.