View Full Version : Jbm
Na de reeks vragen die ik al gesteld heb op dit forum is het misschien wel zo netjes als ik mij even voorstel :D
Naam: Joris
Geboren: 22/2/93
Woonplaats: Beek
Door mijn oma ben ik eigenlijk aan de VW's geslagen. Zij had ooit een Polo 2f gekocht die uiteindelijk naar mijn ouders ging. Toen ik mijn rijbewijs had gehaald kon ik de Polo overnemen :thumbup: De Polo afkomstig van mijn oma had ik helemaal opgeknapt optisch en motorisch. Op begeven moment toen de wagen voor mijn gevoel 'klaar' was ben ik op een regenachtige ochtend voor mijn schoolexamen van de weg af gereden op een voorrangsweg. Ik reed 60 en er kwam iemand rechts op mij in gereden zonder te kijken.. Nog steeds vind ik het erg jammer aangezien de auto natuurlijk ook wat emotionele waarde had behouden omdat deze zolang in de familie was.
Wat plaatjes bij het verhaal:
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-JY4OEGLC.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto540-AOWTZ3LJ.jpg
Na het ongeluk krijg je zoiets: :screwy:
http://www.mijnalbum.nl/Foto540-RUHKCYTF.jpg
Het blijft jammer, maar gelukkig zijn beide partijen ongedeerd gebleven op wat lichte kneuzingen na.
Omdat ik zo weg was van een polo 2f 2 dagen na het ongeluk gelijk een andere gekocht :tongue: Dit was heel toevallig omdat je normaal gesproken niet zoveel nette 2fjes meer ziet. De wagen die ik had gekocht had hier en daar een paar deukjes zonder lakschade maar was oerhard. Geen enkel plekje te bekennen en de onderkant leek nog bijna nieuw.
http://www.mijnalbum.nl/Foto540-4C6OQOMG.jpg
Na een paar weken in de Polo gereden te hebben had ik toch trek naar iets anders. Ik was heel erg blij met de Polo en blijf het geniale auto's vinden. Gezien mijn lengte (1,96) was het misschien verstandig om eens te kijken naar een iets ruimere wagen. Ik was een tijdje aan het kijken voor een Golf 3 Gti 8v. Het was even zoeken en uiteindelijk dacht ik een hele leuke gevonden te hebben, deze stond te koop in Zeeland.
Met de Polo erheen gereden samen met een vriend en de wagen eens goed bekeken. Eerste gezicht leek het een net Golfje maar ik zag al snel dat er hier en daar iets mis was. Vooral tijdens de testrit haakte ik vrijwel direct af aangezien de wagen voor geen meter liep. Veel motorische onderdelen waren aan vervanging toe. Uiteindelijk na 3 testritjes en heel lang keuzes afwegen zijn we toch terug gereden met 2 wagens: Ik had de Golf gekocht.
http://www.mijnalbum.nl/Foto540-3QCL6N6O.jpg
Als eerste ben ik begonnen met het motorische gedeelte van de wagen. Ik dacht dat het wel mee zou vallen maar uiteindelijk was er toch wel wat mis mee. De waterpomp was kapot, thermostaat, lambda sonde, bobine en ga nog maar even door. Ondanks dat ik wist dat er wel iets mee was liep het blok erg soepel en de bak ook. Dat was voor mij ook de rede om de wagen toch mee te nemen. De basis was goed en van binnen + buiten was de auto ook erg netjes. (Weinig roest en het interieur was nog erg netjes).
Na veel gekloot en bedenkingen bij mezelf heb ik de Golf gehouden en de Polo verkocht. Het deed wel een beetje pijn toen ik de 2f in halve showroom staat zag gaan en er op de oprit nog een half gare golf stond. Dit mocht de pret niet drukken. De motor loopt weer zoals het zou moeten en uiteindelijk kon ik beginnen met het optische gedeelte.
Na wat spuit en polijstwerkzaamheden kom je al een heel eind:
http://www.mijnalbum.nl/Foto540-ZVANZWZ3.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto540-OSLRKC7S.jpg
Tijdje geleden heb ik de 2E motor ook gechipt met een chip van Bolku. Ik was even aan het twijfelen maar ben toch wel heel blij met de Golf. De wagen ga ik momenteel nog even niet verlagen. De originele ophanging is nog helemaal in orde op de achterasrubbers na. Misschien dat dit ooit nog eens gaat gebeuren, maar eerst even genieten na al die reparaties :thumbup:
Groetjes!
Joris
Welkom! Zo te zien hou je van poetsen! :D
Zonde van de eerste polo, dat blijft toch wel altijd balen zoiets. Maar je heb weer een nette gti. Van een oud vrouwtje geweest toevallig??
Deze bedoel ik dan natuurlijk: http://www.volkswagen.nl/over-volkswagen/actueel/nieuws/2010/nieuwe-commercial-golf-grote-hit-op-internet#
Eerlijk gezegd ben ik niet zo´n poetsveteraan, maar als je telkens zo stom bent om een rode wagen te kopen moet je wel :tongue:
De Gti is helaas niet van een oud vrouwtje geweest. Hij is van een jongere kerel geweest die hem gelukkig redelijk heeft laten onderhouden.
Hallo Joris,
Ook welkom hier van mij je hebt een super mooie Mk3 nu ik heb precies dezelfde alleen geen gti :thumbup:
Dankjewel Nico45!
Zo.. We gaan de Golf eens verwennen met nieuwe kwaliteitsolie. Hoor heel veel verschillende verhalen maar ga toch de 0w40 van mobil one eens proberen voor de winter. Heb het blok geflushed met action olie en een additief. De nieuwe olie was ook weer pik zwart.. Rij nu weer met action olie (5w40) om de boel nog even na te spoelen en dan kan binnenkort de 0w40 erin. Hoorde laatst een heel klein beetje geluid van de klepstoters zo nu en dan, dat is nu al voorbij.
Voor de definitieve oliewissel gaat de carterpan er nog even vanaf en vervang ik preventief het rubber bij de warmtewisselaar. Hoor veel verhalen dat deze nog wel eens willen lekken op de meest vervelende momenten.
Leuke Golf heb je daar! Mooie kleur ook :thumbup:
Inderdaad lekker de ophanging origineel laten of als je gaat verlagen zo doen dat je hem wel nog altijd als GTI kan rijden. Die van mij ligt ook niet plat op de grond, maar ik kan hem wel met hoge snelheid door de bocht gooien zonder de wielkasten te schrapen :D
Die eerste foto op dat station, heb je die in hier in de buurt gemaakt? Zelf kom ik van Sittard en dat lijkt me best een aardige plek om wat plaatjes te schieten.
Nice!! Ik ken alle auto's live :P Jij woont op de doorgaande weg in beek :D
Pedaalemmer
07-09-2015, 13:44
Mooie upgrade van polo naar golf, ben zelf geen fan van rood maar op een GTI is dat één van de betere kleuren.
@Thijs: Merci kerel! De foto van de Polo is genomen op Montzen gare vlak over de grens in Wallonië. Dit is inderdaad een erg mooie locatie en hier zijn ook wel eens Toyota meetings geweest vroeger. Wel de moeite waard om eens te zien, maar met een wat extremer verlaagde auto kom je moeilijk op het perron, je moet over een schuin gedeelte omhoog rijden onder een best scherpe hoek zonder afrondingen zeg maar. Met mijn oude Polo ging het net.
De ophanging vind ik eigenlijk perfect zo ja. De originele Gti ophanging is echt een mooie combinatie van comfort en toch een goede wegligging. Mocht ik hem ooit ietsjes verlagen komen er denk ik Weitec of Eibach veren onder. Dat extreem laag is niets voor mij en een daily wagen :D
@VWJYI: Ouwe gluurder :tongue: Je hebt gelijk, daar woon ik inderdaad. Nu ben ik wel nieuwschierig in welke VW jij langs komt gereden dan.. Toevallig een paarse Polo G40?
@Pedaalemmer: Dankje! Optisch vind ik het een downgrade, maar praktisch gezien is de wagen veel beter geschikt voor mij. Persoonlijk vind ik de 2F modellen van VW erg mooi met dat hoekige, net zoals een golf 2 en 1.
De Golf vind ik ook wel mooi maar heeft niet zo'n speciaal old skool uiterlijk.
Die is alweer lang de deur uit. Nu rij ik een rode bora. Hiervoor een audi a4 v6
Hoe kun je een 2F G40 nou verkopen.. :screwy: :D Blijven toch wel mijn favoriete wagens ooit gemaakt door Volkswagen. Vooral de uitvoering in genesis paars, lichtjes verlagen en iets mooiere wielen eronder. Hoop er ooit nog eens eigenaar van te worden :tongue:
Net een leuke ontdekking gedaan aan de golf. Had een tijd geleden de rotor + verdelerkap vervangen en nu zag ik vandaag dat deze weer helemaal waren ingevreten.. Voelen aan de as van de rotor: Flinke speling. De auto start en loopt ook niet lekker meer sinds een paar weken.
Heb dus de complete unit besteld uit duitsland inclusief hallgever etc. Heeft iemand misschien nog handige tips met betrekking tot het vervangen? Hoop dat dit een beetje wil lukken zonder dat ik de ontsteking helemaal opnieuw moet instellen. Nieuwe brandstofpomp + hoofremcilinder zijn ook onderweg :cool:
Btw:Mechanische cruise control ingebouwd. Gewoon zo'n kastje van conrad (30,- ofzo). Had er niet al teveel van verwacht maar ben er toch wel heel erg blij mee :thumbup: Doet zijn werk perfect, zal binnenkort eens wat foto's maken.
Voor je ontsteking moet je de gti ff aan de laptop hangen om af te stellen. Je ontsteking op 0 zetten anders kun je blijven afstellen. Ik heb me laten vertellen dat et wel lukt zonder laptop als je de temp sensor loshaalt
Hmm oke. Maar zou ik de ontstekingsunit niet gewoon terug kunnen plaatsen op zga precies dezelfde manier als de oude? Misschien door middel van aftekenen. Dan heb ik het dus over deze complete unit:
https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/delmau/full13421560.jpg
Heb zelf namelijk geen vagcom oid. Wordt wel eens tijd :D
Gisteren weer een leuk Duits pretpakketje mogen ontvangen met verse onderdeeltjes :thumbup: Altijd goed.
Nope... Zelfde positie helpt niks. Even aan de vagcom
:D Ai, dan wordt het nog leuk.
Is wel te doen zonder alleen perfect word het niet. Ben nog aan het wachten op mijn kabeltje anders kon ik je verder helpen...
Goed. Dan ga ik ook even een kabeltje bestellen. Vagcom kan ik wel aan komen via een vriend van mij. Merci voor de tips.
Ik had nog een vraagje: Achter heb ik dus schijven> Heb ik zo'n remzuiger terugdraaitool nodig bij mijn Golf? (wil binnenkort de blokken en schijven vervangen aan de achterzijde)
Yep voor de achterkant heb je die tool nodig. Check dan meteen ook even je handremkabels ;)
Jeroen64
16-11-2015, 09:08
Mooi rood is niet lelijk :D
Leuke auto's die 2F'jes, erg zonde van die eerste.
1.96m in een 2F is trouwens goed te doen, zolang je Corrado stoelen hebt. Verder moet je niemand op de achterbank willen vervoeren :rolleyes:
Even een vraagje over die 2de Polo, welke maten banden/wielen zaten er op die foto onder?
@VWJYI: Merci, gaan we die bestellen.
@Jeroen:Dankje! bandenmaat was 185/50/14 (Toyo Proxes) Ik geloof met 6j staal, et35. Stond erg netjes bij een originele 2F, niet te smal maar ook niet te breed. Het reed ook een stuk fijner dan die wielrenbandjes.
Het ging inderdaad net. Helaas heb ik de Corrado stoelen nooit kunnen bemachtigen.
Nou... De Golf is nog steeds in mijn bezit, maar we zijn de laatste tijd niet zo'n goede vrienden :tongue:
Tijdje terug weer van alles vervangen (Benzinedrukregelaar, gaskleppositiesenor, brandstofpomp, hoofdremcilinder en rotor + ontsteking :thumbup:
Wagen remt weer zoals het zou moeten en hij reed echt een stuk beter dan voorheen, echt veel beter zelfs. Ik was superblij totdat ik op begeven moment op het idee kwam om de complete ontsteking te vervangen (Was toch lekker bezig, en had het nieuw liggen). Wagen liep na het vervangen best redelijk maar niet oke: Wagen viel erg laag terug stationair (bijna uit zelfs) en had het idee dat het ontstekingstijdstip niet optimaal was. Aangezien ik zelf nog steeds geen vagcom heb besloten om de wagen weg te brengen naar een zogenaamd gespecialiseerd bedrijf, waar ik verder geen naam bij zal noemen.
Kreeg de wagen terug en herkende hem niet meer terug, in de negatieve zin :( Wagen liep voor geen meter stationair, bleef hangen in toeren, inhouden.. etc, kan nog wel even doorgaan. Uiteindelijk dacht ik, misschien nog wat tijd nodig om zich zelf in te leren; maar dat bleef zo. In verband met de slechte service en klantonvriendelijkheid bij dat bedrijf besloten om maar niet terug te gaan.
Na lang gekloot te hebben de switch gemaakt en de oude ontsteking er terug in gepropt. Ik had alles netjes afgetekend en daarna de ecu gereset en gestart met de tempsensor los. Na een paar dotten gasgeven deze weer aangsloten en tadaa.. Het beestje liep weer redelijk als vanouds :tongue: (maar nog niet helemaal).
Morgen ga ik bij een ander garagebedrijf langs waar ze hopelijk wel weten wat ze doen... Heb namelijk het idee dat de ontsteking nog steeds niet helemaal perfect staat.
Na wat gezoek op Duitste sites kwam ik iemand tegen met precies hetzelfde probleem met zijn 2E motor: Wagen liep heerlijk, en na het monteren van een nieuwe ontsteking door de dealer liep deze slecht. Na allerlei wikken en wegen bleek ook gewoon dat de ontsteking niet goed op tijd stond..
Link naar dat topic:
http://www.motor-talk.de/forum/zuendung-einstellen-gti-2e-t416579.html
Waarvan ik het volgende hier citeer:
Dir kann geholfen werden!
Grundsätzlich:zum einstellen des Zündzeitpunktes MUSS das Steuergerät in den Grundeinstellungs(Notlauf)modus gebracht werden.Soweit hat man bei deinem freundlichen alles korrekt gemacht.Aber...
6 grad vor OT ist viieeel zu spät!Laß den Zündzeitpunkt auf 12 oder 14 Grad vor OT einstellen.
Dann wirst du feststellen das dein Motor wieder besser zieht.Du kannst noch einen Schritt weitergehen:die Zündung wird dann so weit früher gestellt bis der Motor beim beschleunigen anfängt zu "klingeln".Dann ca. 2-3 Grad später stellen.So hast du das optimal machbare rausgeholt.Wenn dein freundlicher das so nicht machen will müsstest du dir ne freie werkstatt suchen die das macht.Wichtig ist das die da auch ein Testgerät haben das an die Diagnosebuchse neben dem Ascher angeschlossen wird.
Mijn Duits is redelijk, maar hier de vertaling ongeveer:
Wij kunnen u helpen!
In principe: werden.Soweit aan te passen het ontstekingstijdstip moet de controle-eenheid worden gebracht in de basis instelling (nood) modus beschikt u vriendelijk alles correct gemacht.Aber ...
6 graden BDP is viieeel te laat is! Laat het ontstekingstijdstip aan te passen tot 12 of 14 graden voor BDP.
Dan zul je merken dat je de motor weer beter kunnen zieht.Du gaan zelfs nog een stap verder: het contact wordt dan zo veel eerder aan de motor tijdens het accelereren geplaatst begint te "ring" .Vervolgens 2-3 graden later stellen.So u het optimaal haalbare rausgeholt.Wenn uw vriendelijke, zodat zal je niet hoeft te zoeken voor u ne gratis workshop die de macht.Wichtig het sinds een tester die is aangesloten op de diagnose-aansluiting naast de asbak.
Als ik het dus goed heb:
- Wagen aan de obd hangen met behulp van vagcom.
- complete ecu in de basisstand zetten (met vagcom)
- ontstekingstijdstip aanpassen a 12 tot 14 graden voor ontsteking.
- Hierna proefrijden en de ontsteking nog iets later zetten a 2-3 graden.
-(Dan heb je dus nog meer voorontsteking in vergelijking met de voorgeschreven 6 graden door VW zelf)
Dat experimenteren met het tijdstip is mij duidelijk en ga ik voor de veiligheid niet al teveel vervroegen. Maar hoe gaat het nu precies in z'n werk in de praktijk.
Je kan niet lukraak gaan draaien aan de ontsteking aangezien de ecu hem automatisch bij regelt, correct me als ik fout ben.
oftewel: Met vagcom in basisstand programma en dan tijdens dat proces de ontsteking naar de gewenste stand verdraaien?
Weet zeker dat hier wel mensen zijn die het moeten weten, krijg er langzamerhand een beetje de ***** van :D
Bij voorbaat dank voor het meedenken!
Nou.. Zelfs de dealer wist het niet meer zeker.
Ga hem binnenkort met de stroboscoop afstellen (Tempsensor los). Heb mij laten vertellen dat dit zou moeten werken bij de 2E. Heb het idee dat de ontsteking toch al redelijk goed in de buurt staat op het moment, maar wil het even zeker weten.
Ik verdenk dat mijn spruitstuk niet meer helemaal gasdicht is, dus mijn Duitse kerstman staat binnenkort voor de deur met een spaghetti spruitstuk :tongue:
katalysator is voor mijn Golf uit 92' niet verplicht mits ik door de viergastest heen kom, dus die kan er ook gelijk tussenuit.
Rij tegenwoordig met 5w40 van Mobil. Laatst de oude olie afgetapt en voor de veiligheid ook even de carterpan eronderuit gehad. Hier zat nog een klein beetje vuil onderin. Oliezeef even nagekeken van de pomp en het zag er allemaal prima uit :thumbup: Gelijk ook even het rubber tussen de warmtewisselaar en het blok vervangen. Zag dat deze aan het zweten was en heb al veel leuke ervaringen van mensen gelezen die hierdoor bijna hun blok naar de klote hebben gereden.. Rij nu ook met een Magnetische olieaftapplug, deze kon ik goedkoop krijgen via een vriend. Eigenlijk niet nodig, maar vond het een leuk hebbedingetje :tongue:
Vond het wel weer tijd worden voor wat pics, dus heb wat foto's geschoten hoe mijn Golfje er tegenwoordig bij staat:
http://myalbum.com/photo/DgASBpbBkTWQ/720.jpg
http://myalbum.com/photo/lPcpfQ4WwsBg/720.jpg
http://myalbum.com/photo/4GlF3CR33PWj/720.jpg
http://myalbum.com/photo/qTon4sFRx4vk/720.jpg
http://myalbum.com/photo/MVEaSdPDR48J/720.jpg
http://myalbum.com/photo/yaBNVUIYECIr/720.jpg
Schoon carterpannetje + Verse pakking :cool:
http://myalbum.com/photo/9fsy60NyOKcp/720.jpg
Best een gepiel trouwens.. Goed gereedschap is het halve werk, sommige boutjes kwam ik moeilijk bij.
Nou... Eindelijk een vakman gevonden die veel ervaring heeft met het afstellen van ontstekingen op meerdere types Golf 3 en dergelijke. Het is natuurlijk ook geen Rocket science, maar als zelfs 2 chef werkplaatsen van de VW dealer je op het verkeerde been zetten begin je toch wel te twijfelen :screwy:
Zaterdag een afspraak gemaakt en ben benieuwd of het Golfje weer loopt zoals vanouds. Zal binnenkort eens een HOW-TO schrijven in het Nederlands over het afstellen aangezien er bar weinig over te vinden is en iedereen zegt wat anders :thumbup: Wel handig voor mensen die dezelfde problemen hebben
Nieuw setje velgen gekocht: Brock B1's in 16 inch in nette staat. Zitten nog niet onder de wagen aangezien er nog lagere bandjes op moeten. Vooraan passen de velgen net niet tegen de naaf aangezien er een beugeltje in de weg zit van het remanker.. Denk dat ik er een heel klein randje af slijp of eventueel eens probeer met smalle spacers.
Heeft even op zich laten wachten, maar hij is eindelijk binnen :cool:
http://myalbum.com/photo/FnHSohD91xw3/720.jpg
Moet alleen nog even kijken of ik de katalysator leegklop (Die is al halfleeg, aangezien er losse stukjes in zaten) Of dat ik er een stuk buis tussen zet.
Kat mag vervallen aangezien mijn wagen nog buiten de nieuwere regeling valt ivm APK keuring.
Ben er alleen achter dat de vorige eigenaar een tapeind heeft afgebroken van het originele uitlaatspruitstuk... Dat wordt nog leuk, als ik hem zo niet los krijg zal de kop ervanaf moeten.
Bluepower
19-01-2016, 16:39
En hoe is het gegaan met afstellen??
Gewoon een katvervanger bestellen. Die dingen kosten 3x niks en die zit er zo onder
Hij staat nu redelijk, maar helaas door het lekkende spruitstuk bleef de auto niet fatsoenlijk lopen in de basisstand. De stationairregelklep verdenk ik ook, heb al een reserve op de plank. Zodra de boel weer perfect is ga ik terug.
Gewoon een katvervanger bestellen. Die dingen kosten 3x niks en die zit er zo onder
Klopt. Hier gaat ook mijn voorkeur naar uit, ook vanwege het geluid.
Zo'n open kat maakt soms meer kabaal dan je denkt :cool:
http://myalbum.com/photo/1UsgqR8pCqIv/720.jpg
wordt vervolgd :tongue:
Toch maar koppakking vervangen? Dat was de laatste optie toch. Vervang meteen even je kleprubbers mee ;) Die zullen ook wel ver heen zijn. Ook zo'n standaard euveltje
Tja... Ik had op een schroef na die inlaat los.. Was die schroef ook al 'aangetast' door de vorige eigenaar. Was er zo direct klaar mee dat ik het koppelstuk aan het uitlaatspruitstuk heb los gemaakt (Kutklus) en de complete kopunit eraf genomen :thumbup: Onder het motto, gelijk alles in een keer goed.
Koppakking wordt uiteraard meegenomen, deze was niet lek trouwens. Afgebroken uitlaattapeind eruit gekregen dus de kop viel ook nog te redden. Zal verklappen waar ik mee bezig ben:
- Inlaat bewerkt
- Injectoren ultrasoon gereinigd (+nieuwe rubbers)
- Kopbewerking + revisie
- Verse versnellingsbakolie
- Uitlaatspruitstukbewerking
Ben trouwens nog aan het twijfelen of ik niet het originele spruitstuk ga behouden van de uitlaat (gegoten). in verband met de hitte overdracht van het materiaal. Bij een 2E zit het uitlaatspruitstuk 2 cm van de inlaat.. RVS wordt megawarm, dus weet niet of dat zo handig is op die plek. Misschien beter het originele spruitstuk iets flowen met een katvervanger erachter.
Aangezien het allemaal wat kost ben ik heel erg aan het twijfelen of ik nog iets doe aan het onderblok.. Dit zou nog een 200,- meer gaan kosten. Heb nooit gekke geluiden gehad in het onderblok en de zuigerveren zijn ook nog goed. (Ga straks nog even een benzine test uitvoeren. Als de benzine netjes blijft staan op de top van de zuiger is dat positief). De cilinderwanden zien er nog bizar goed uit. Nergens een kaal plekje of schrammetje te bekennen, en de stootrandjes zijn niet voelbaar. je ziet de hoonsporen nog overduidelijk in de wanden staan. Het hele lichte olie verbruik kwam sowiso door de kleprubbers (Helemaal hard geworden inderdaad). Aangezien het mij heel wat geld zou besparen en de boel er nog zo goed uitziet twijfel ik dus heel erg of ik het niet gewoon laat zitten. Suggestief of ervaringen zijn welkom!
Zal snel maar eens wat foto's posten van het project :D
Bluepower
07-02-2016, 18:12
Als je een carbon plaat tussen uitlaat- en inlaatspruitstuk plaatst, zal er amper nog warmte overdracht zijn!
Helaas heb je met die cilinderkop zowiezo al veel warmte overdracht tussen uitlaat en inlaat gedeelte, puur omdat ook de poorten zelf al versprongen naast elkaar zitten en er dus via het gietijzer al veel overdracht zal zijn..
Je uitlaat spruitstuk inpakken. Dat helpt ook al en inderdaad iets van een hitteschild plaatsen.
Jeroen64
08-02-2016, 13:31
Goed bezig hier!
Inderdaad die in- en uitlaatpoorten naast/boven elkaar is echt waardeloos met de hitte die je je inlaat in stampt. Wat hier ook al aangegeven wordt, uitlaat intapen en hitteschildje ertussen, als je je auto hoort met dat spruitstuk wil je denk ik niet meer anders ;)
Vraagje; hoe rijdt dat nou zo'n 8V GTI? Ik ben zelf een soort van op zoek naar een mk3 GTI maar vraag me af of zo'n 8V nou de moeite waard is :rolleyes:
Niet zo fijn als een 2f!!! :tongue:
Zonder gekheid. Ondanks dat ik zoveel gezeik had met deze wagen ben ik er wel degelijk heel blij mee, anders was die wel verkocht. Ik heb hiervoor 2 Polotjes gehad en dan is deze overstap opzich wel fijn als je wat langer bent en regelmatig spullen moet vervoeren. Hoe het rijdt? Het zijn geen racemonsters die 8-kleppers maar ik vind het echt heerlijk rijden: Die 8 kleppers hebben in ieder toerental een lekker koppel en zuipen ook niet erg veel bij normaal gebruik. De mijne tikt nu bijna de 200*** aan en nog steeds ligt ze met de standaard ophanging als een blok op de weg. Enige minpuntje aan de ophanging zijn de achterasrubbers. Die zijn bij zo'n beetje iedere 3 gaar die ik heb gezien althans... De rede dat ik de boel aan het bewerken ben is niet zo zeer het vermogen dat ik eruit wil halen omdat het te langzaam gaat of iets dergelijks. Ik rij sowiso 98% van de tijd erg rustig met de wagen. Ben gewoon erg benieuwd hoe het gaat uitpakken. Let in ieder geval goed op als je er ooit eentje wil gaan kopen. Vaak genoeg zitten er wel wat meer minpuntjes dan je zou denken, ik zou sowiso met 2 man gaan kijken.
Bedankt voor de reacties over het spruitstuk.. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van dat inwrappen. Ik zal eens kijken of ik het originele hitteschildje nog netjes passend krijg. Zo niet, ga ik misschien toch overwegen om te wrappen. Het kan soms hele rare wendingen innemen met zo'n gewrapte uitlaat weet ik uit ervaring :eek: (Scheurende lasnaden, uitlaat oververhit etc.). En het grappige is met zo'n wrap dat je ook niet ziet wat eronder allemaal gebeurt.
Mocht ik het toch overwegen om te doen. Welke 'wrap' soort raden jullie dan het beste aan? Je hebt meerdere materialen wraps. Dan ga ik er eens over nadenken.
Genoeg gelult.. Ik ga verder aan de cilinderkop :tongue:
Bij deze alvast een sneak preview naar de inlaat :)
http://myalbum.com/photo/jnraoZg5RHJ5_RfnvkI/720.jpg
Thanks voor het meedenken nogmaals!
Kopje is klaar en ligt alweer bij de revisieboer. Hij wordt nog even goed schoongemaakt en daarna gereviseerd + gevlakt. Opzich was een nieuwe koppakking geen slecht idee, aangezien dat rubber bij het grote oliekanaal het nog geen 2 weken had kunnen volhouden :tongue:
Ik heb de inlaat + uitlaatpoorten iets vergroot en bewerkt van de kop. Ook de inlaat is er op aangepast.
Ik denk dat ik toch gewoon de gok ga wagen en het spaghetti spruitstuk monteer. Wat denken jullie ervan? Foto:
http://myalbum.com/photo/Z0rng6nBkMOr/1k0.jpg
Aangezien je er voor geen klote meer bij komt straks laat ik het wrappen sowiso achterwege. Misschien inderdaad van carbon iets proberen te regelen.
In principe durf ik het zo ook wel aan.
De poortjes van het spruitstuk pas ik ook nog ietsjes aan op de kop, zodat deze egaal op elkaar aansluiten.
Kopje is erg mooi geworden al zeg ik het zelf :thumbup:
http://myalbum.com/photo/RJawLXfeDozE/720.jpg
Ik vervang gelijk ook de hydraulische klepstoters mee en natuurlijk de kleprubbers. Ben erg benieuwd naar wat het gaat uitmaken tegenover eerst.
Motorische verschillen zijn dan als volgt:
- Bolku chipje
- Bewerkte kop
- Bewerkte inlaat
- Rvs spaghetti
- Katvervanger
Denk dat dit al aardig lekker loopt, alleen met een andere nokkenas zou het echt nog een stuk meer schelen. Dit doe ik extra niet aangezien de 2E dan wat ruwer gaat lopen, met name stationair.
Hopelijk lukt het om hem zondag te starten :thumbup:
Bluepower
11-02-2016, 14:08
Leuk dit te zien!
en lekker bezig met die kop!!
Heb je ook de uitlaatpoorten uitgefreest? Denk je ook aan de pakkingen tussen de spruitstukken en de kop zelf, dat die ook dezelfde afmetingen hebben qua poorten??
Bedankt! Er zit toch een uurtje of 6 werk in die kop qua bewerking schat ik.
De uitlaatkanalen zijn ook iets vergroot en gepolijst. Pakkingen ga ik uiteraard ook passend maken zodat er niets meer uitsteekt :thumbup:
Zo.. Wat tegenslagen gehad met het spaghettispruitstuk. De pasvorm was totaal niet lekker en toen ik hem met kop en al op de wagen zelf had gepast kwam ik erachter dat het spruitstuk ook totaal niet lekker uitkwam van onder(Drukte al lichtjes tegen het schutbord). Dus toch maar besloten om voor nu even het originele spruitstuk te flowen in combinatie met de katvervanger. Alles zit weer in mekaar en de distributie ligt er ook omheen. Ben nog aan het wachten op 4 injector seals en dan kan ik de injectorrail plaatsen en hopelijk maandagavond de wagen starten :thumbup:
Tijd voor een update... Zag de auto weer in de garage staan de afgelopen dagen 😜
Misschien heb je wel gelijk :tongue:
Ik zal jullie eerst maar vrolijk maken met wat interessante foto's die ik had gemaakt tijdens het hele proces.
Bewerkt Spag spruitstuk + katvervanger
http://myalbum.com/photo/vT64R8eiWFcq/720.jpg
http://myalbum.com/photo/9FcJpFzGAtil/720.jpg
Ultrasoon gereinigd gasklephuis (Injectoren ook getest en ultrasoon gereinigd)
http://myalbum.com/photo/83zdG9FWZro3/720.jpg
Onderblok gereinigd:
http://myalbum.com/photo/Babra4e0AjBf/720.jpg
Kop, verbrandingskamers netjes gemaakt
http://myalbum.com/photo/flUe88j6sYQ7/720.jpg
Spaghetti spruitstuk op maat gemaakt aan de cilinderkop poorten.
http://myalbum.com/photo/IOWe1fb15Zan/720.jpg
Gevlakte complete kop, klaar voor montage
http://myalbum.com/photo/tDNVShvhf0bJ/720.jpg
Na wat geknutsel krijg je zoiets, gelijk distributiesetje mee vervangen :thumbup:
http://myalbum.com/photo/v67rRbDTMrvX/720.jpg
http://myalbum.com/photo/74IjLKbpYR7J/1k0.jpg
Na wat geknutsel en het afvullen van vloeistoffen de sleutel omgedraaid. Meteen de hydrostoters ook vernieuwd en de bak is eraf geweest voor een nieuwe koppeling. (De vorige eigenaar had de verkeerde drukgroep erin gezet) Daardoor slingerde het vliegwiel en was het gewoon niet zoals het moest zijn. Ook de aandrijfaskeering was lek aan de bijrijderskant.
Na wat geklungel aan de ontsteking en lichtjes inrijden de wagen eens goed getest.. Het enige dat nog moest gebeuren was een netter flexibel deeltje naar de katvervanger. (De originele compensator aansluiting van het spruitstuk kwam niet helemaal lekker uit) Daardoor veel resonantie/trillingen in de cabine stationair. Helaas ben ik hier niet meer aan toe gekomen: De wagen is verkocht :( :eek:
Er was iemand met zeer veel interesse en het bod was hoog genoeg.. Natuurlijk wel erg jammer van alle liefde die ik erin heb gestopt. Hij is verkocht aan iemand in Posterholt, ook een liefhebber. Ik weet zeker dat hij in goede handen is nu :thumbup: Het begon allemaal wat duur te worden en ik merkte ook dat ik toe was aan wat rust in mijn hoofd. De Golf reed wel echt heerlijk na de doorgevoerde veranderingen: Door de bewerkingen merkte ik dat de wagen nog veel soepeler reed + ook veel heftiger doortrok tussen de 4000-5500 rpm. Normaal valt de 2liter 8v dan een beetje terug qua vermogen origineel. Het geluid was ook heerlijk zonder kat + spaghetti.
Tot mijn verbazing was de wagen ook zuiniger geworden: Ik reed eerst 1 op 11. Na de bewerkingen ongeveer 1 op 12,5.
@VWJYI: Ik was de Golf klaar aan het maken voor de nieuwe eigenaar. Ik had hem helemaal opgepoetst en nagekeken. De volgende dag werd hij opgehaald en stond het Golfje er zo bij:
http://myalbum.com/photo/gSXx5xeoRM6h/720.jpg
Het doet een beetje pijn, maar hij is in goede handen :D
Binnenkort kom ik met een minder 'trieste' update. haha
Hij stond er wel super netjes bij voor de nieuwe eigenaar wel jammer aan de ene kant maar ja......... :thumbup:
Jeroen64
29-04-2016, 13:14
Jammer dat ie weg is, maar je hebt hem iig wel super netjes opgeleverd :thumbup:
Benieuwd naar de vervanger :D
Bedankt! Ik moest zeker even slikken toen ik hem zag wegrijden :screwy:
Het was een super fijne wagen, maar ik was gewoon toe aan iets anders.
Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen dan:
Trotse eigenaar van een Golf Mk2 1.3 Madison (1990)
http://myalbum.com/photo/SVSrrqT0oCtG/720.jpg
Ik kan er gewoon niet omheen dat ik toch wel een grotere fan ben van de vierkantige modellen.. Mijn uitgangspunt was om te kijken voor een wagen met de looks en rij ervaring van een polo 2f, maar dan net een maatje ruimer :D
Toen ik de kans kreeg om deze wagen te kopen heb ik het gelijk maar gedaan. De wagen heeft als ik de oude eigenaar mag geloven 16 jaar binnen gestaan en heeft pas 86*** op de klok. Ook het originele onderhoudsboekje zit erbij en heeft altijd netjes zijn beurten gehad. De wagen is zeer netjes; zowel van binnen als buiten en ook de onderkant :thumbup:
Had verwacht dat het motorisch een stuk trager zou zijn (1.3 NZ). Vooral als je een aangepaste 2.0 8v bent gewend. Ik moet eerlijk toegeven dat ik aangenaam verrast ben door deze 1.3. Een stuk pittiger dan dat ik had verwacht. Ook is het 'vermogen' netjes verdeeld over de handmatige 4bak. De 4bak is wel even wennen.
Vandaag heb ik de oude olie geflushed en vervangen door olie van de AC tion :D Over een kilometer of 2000 ga ik deze olie aftappen en vervangen door merkolie. Puur om er zeker van te zijn. Motorisch even alles nalopen en ook zonodig even een nieuw distri riempje monteren.
De wagen wil ik helemaal origineel laten. Zal hem binnenkort eens een goede poetsbeurt geven en wat meer foto's maken.
Leuke waardige vervanger van de MK3 vind ik :thumbup:
Je hebt een mooie MK2 gekocht ik ben zelf ook fan van oudere auto s veel plezier er mee en leuk dat je hem origineel houd :thumbup:
Bedankt heren :D
Ondertussen al wat kilomteres gemaakt en tot de conclusie gekomen dat dit precies is waar ik naar op zoek was.
Enige 'min'puntje is dat de wagen warm (vooral na autobaan Kilometers) wat hakerig wil schakelen. Koud super zacht. Ik denk zelf dat het schakelmechanisme misschien net iets te strak staat afgesteld. Heb het ook ooit met mijn eerste Polo 2fje gehad. Dacht ik wissel de bakolie: Dat maakte het er zeker niet beter op. Ga hem sowiso binnenkort even peilen om zeker te weten dat er voldoende olie in de bak zit. Verder nog wat regulier en preventief onderhoud doen :thumbup:
Ik wil mijn belofte niet afkappen dus bij deze :)
Gisterochtend de wagen goed gepoetst en vervolgens in de befaamde Collinite 845 insulator wax gezet:
http://myalbum.com/photo/9VF5ZH9vDlNL/720.jpg
http://myalbum.com/photo/VFN0qsI2gtm8/720.jpg
http://myalbum.com/photo/ecvaXrQl6OhX/720.jpg
http://myalbum.com/photo/o2e4mBSSuG5u/720.jpg
http://myalbum.com/photo/6wK6QWfMKCHt/720.jpg
http://myalbum.com/photo/SiCatXe5IEKb/720.jpg
http://myalbum.com/photo/UFe5jcTFXyar/720.jpg
http://myalbum.com/photo/cizhEDex7KPo/720.jpg
http://myalbum.com/photo/d8XgXSHB9iZI/720.jpg
Het is bijna zonde om er in te rijden :tongue:
Schitterend! Die kan zo het museum in idd :D
T is dat ie niet in m'n eigen kamer past :tongue:
Nou hij glimt je tegemoet het is wel een super mooi de vorige eigenaar(en) is er wel zuinig op geweest :thumbup:
Geweldig die mk2. Heb je er plannen mee of laat je die mooi orgineel zo?
Bedankt :)
De Golf heeft voor mij 2 eigenaren gehad. 1 ouder koppel waarbij die 16 jaar in bezit is geweest. En daarvoor een ouder vouwtje als ik het mag geloven.
De wagen blijft helemaal origineel. ga bij de 90000 een grote beurt uitvoeren en de distributie riem vervangen. Het blokje loopt erg mooi. Wel moet ik zeggen dat de 4bak wel wat geluid maakt.. Vooral op bedrijfstemperatuur. Ik zie het wel. In de toekomst misschien een golf 3 1.4 bak op lepelen misschien met een verse koppelingset :thumbup:
Het zit zo: Zodra ik koppeling in trap en gas geef klinkt alles soepel. Zodra ik de koppeling inkoppel en rij hoor ik een soort licht walsend geluid. Kan bijna niet missen dat het ergens in de bak zit.
Agja, groot beurtje. Gaan rijden, en de rest zien we daarna wel weer :tongue:
Berrychello
06-05-2016, 20:09
Wauw, wat een nette mk2!! Origineel laten ben ik ook een fan van, maar een 5-bak zou ik wel fijn vinden. Heb zelf een paar 1.3's met 4-bak gehad, en op de snelweg mis je die 5 wel.
Thanks! Hij is nog te netjes om te versleutelen. Aangezien de bak wat geluid maakt is het inderdaad geen slecht plan om de bak ooit eens te verwisselen voor een 5bak.
Moet zeggen dat het mij nog tamelijk meevalt. Maargoed, ben ooit met een vriend samen in een Opel kadet oldtimer 4 bak naar London gereden.. Dan weet je pas wat hoogtoerig rijden is op de autobaan.
Had verwacht dat het geluid en toerental nog heftiger zou zijn op de autobaan. Mocht de bak er ooit af gaan wil ik zeker eens kijken voor een nette 5bak.
Stiekem jeukt het wel om aan het blok te gaan kloemelen.. Maar het blok is nog kurkdroog overal en klinkt ook erg soepel. Het is gewoon zo heerlijk sleutelen aan zo'n 1.3. Je komt overal bij. Ik probeer het nog uit m'n hoofd te laten :P
Hmm. Wat minder nieuws.. Ofja, leuke smoes om een 5 bak te monteren :tongue:
Had de bakolie ververst gisteren. Er kwam 0.8L uit ipv 2.2L. Heb hem volledig afgevuld maar kan geen lekje ontdekken. (Gister naar Antwerpen gereden en terug= droge bak). Misschien dat deze ooit verkeerd is afgevuld :screwy: De olie die er nog in zat zag er nog goed uit en heb nog met een magneet in de bak gevoeld. Niks schrikbarends.
Zodra ik wat heen en weer beweeg met het wiel hoor ik een raar geluidje weg komen bij het differentieel in de bak. Hetzelfde soort geluid dat tijdens het rijden ook hoorbaar is. Heb het vermoeden dat door het lage oliepeil het differentieel zijn beste tijd heeft gehad.
Moet zeggen dat het schakelen wel 3x beter geworden is nu met de juiste hoeveelheid bakolie erin. De 3 en de 4 waren eerst amper bereikbaar stilstaand. Nu schakelt de bak zowel koud als warm super zacht. Het geluid uit de bak lijkt ook iets minder te zijn geworden.
Ben dus langzamerhand op zoek naar een Golf 3 1.4 CEC bak of iets dergelijks. Zou zonde zijn als de boel straks kapot loopt door een slechte bak :thumbup:
Alle grote beurt dingen zijn ook al vervangen. Bougies waren helemaal op net als de rotor en verdeler. Alles achter het luchtfilter was nog brandschoon. De wagen is een stuk zuiniger geworden ook: Met de tankmeter op de helft zit ik nu al op 510 km. Dat gaat de goede kant op :thumbup:
Gister op terugweg van Antwerpen schoot de wagen 2x uit de 4. Verdenk de motorsteunen (De bak zelf ook wel hoor). kan het blok aardig heen en weer klapperen. De motorsteunen zijn natuurlijk wat poreus geworden na 26 jaar. Deze heb ik al besteld uit Duitsland samen met de distributieriem set en nog wat klein spul.
Mocht iemand nog een nette bak hebben liggen hoor ik het graag :D
Eerder je bak dan je steunen als die uit de versnelling schiet. Dus snel opzoek naar een 5 bak
Wat een exemplaar zeg, wauw! Een waardige opvolger ja.
Mooi ding! Gaaf dat je hem origineel houd! Heb recentelijk een 4 bak in de oudijzerbak gemikt.
In dit topic op het polo86c register worden 2 stuks vijfbakken aangeboden met bakcode 8p voor eur. 50,- /stuk. Geen geld, al zeg ik het zelf!
http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=19027.0
Deze Golf heeft een 020 bak toch? Gaat een 085 van een Polo passen?
Mooi ding! Gaaf dat je hem origineel houd! Heb recentelijk een 4 bak in de oudijzerbak gemikt.
In dit topic op het polo86c register worden 2 stuks vijfbakken aangeboden met bakcode 8p voor eur. 50,- /stuk. Geen geld, al zeg ik het zelf!
http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=19027.0
Thanks voor het meedenken! Een 8P bak zou volgens mij ook moeten passen zonder al teveel aanpassen.
@Roy: Bedankt voor je compliment. De 020 bakken zitten alleen op de 'bigblocks'. (Geloof vanaf golf 1 1.5 en hoger). Mijn 1
3 NZ heeft geloof ik een 084 AKW bak. Durf het niet zeker te zeggen. Een 8P is volgens mij een 085 bak die op mijn 1.3 zou kunnen passen. Dan moet ik geloof ik wel de asflenzen overzetten en dergelijke.
Golf bigblock heeft 020 bak. De 1.3nz is hetzelfde blok als in de polo. De 085 bak dus ook. Past dus plug&play. Het enige wat je moet passen/checken zijn de bakflenzen. Of andere flenzen zetten of ook aandrijfassen overzetten (ivm lengte). Ik had een tijdje terug een CWM bak van een golf 3 op mijn polo 2 (ook 085 bak) en deze pastte 1 op 1
Ik ben mij nog even aan het bedenken hoe en wat. Een 8P bak is leuk maar heb liever een 5bak uit een MK3 model. De 8P bakken zijn nog steeds vrij hoogtoerig qua tandwielverhouding. Mocht ik een leuke prijs kunnen betalen voor een net bakje zou ik graag een 085 CNU of 085 CWR bak eronder willen hangen. Deze zijn hetzelfde als een normale Golf 3 1.4 bak, alleen hebben deze bakken en langere vehouding bij het tandwiel voor de 5 :thumbup: Lekker laagtoerig kachelen zou ik zeggen. Ik ga eerst hier eens achteraan, mocht het niet lukken kan er altijd nog een andere 085 bak op.
Zeer goed nieuws :thumbup: Heb net een nette CNU bak op de kop weten te tikken.
Ben wel benieuwd naar het verbruik. Rij nu sinds de grote beurt 1 op 14.5. Met de vijfbak zal dat nog wel wat leuker worden op de autobaan.
Distributieriem + motorsteunen zijn ook onderweg. Even alles verzamelen en dan kunnen we weer sleutelen. Neem gelijk de aandrijfaskeeringen mee + wellicht een nieuwe koppelingset.
Ter afsluiting nog een 90ies pic :cool:
http://myalbum.com/photo/71Y5arBJAPF6/720.jpg
Wat kun jij raar kijken als er iemand met groot licht op je knippert 😜
:tongue: :tongue: :tongue:
Haha.. Jij was dat dus toch in die Bora. Nu gaat er een 'lampje' bij me branden.
Zag je pas last minute :D
👍 Kom minimaal 1x per dag voor je deur langs. Vandaag het betere beunwerk aan een passat 😜
Haha.. Je zit er inderdaad niet ver naast. Een vriend van me is laatst verstandig geworden en overgestapt van Mondeo naar Passat. Wiel linksachter draaide stroef rond. Remzuiger zat muur en muur vast. Heel wat capriolen uit moeten halen op deze benauwde dag. Toch minder als je uit gaat van een uurtje werk :D
The_Maxx
29-05-2016, 01:04
Wat kun jij raar kijken als er iemand met groot licht op je knippert 😜
Daar hoef je echt geen groot licht voor te gebruiken hoor :D
Tijd voor een update! :thumbup:
In de tussentijd weer wat dingetjes gedaan aan de MK2.
http://myalbum.com/photo/XnkUPs73eddC/720.jpg
- Distributieriem, waterpomp + dynamosnaar vervangen
(Originele riem lag er nog op)
- Bougiekabels vervangen
- KVS tempsensor Febi vernieuwd (Preventief)
- KVS vervangen (De oude stamde uit 2006 :D )
- Motorsteunen vervangen (Voorste en rechtsachter)
- Marvell Mystery oil toegevoegd aan motorolie (1/5e deel)
- Bobine vervangen
- Interieurfilter geplaatst (Wel zo fijn)
De 5bak gaat er ook zo snel mogelijk onder. Ik heb nu bijna alle onderdelen bij elkaar en dan kan de AKW bak eraf.. Het geluid uit de bak is niet veel erger geworden maar vooral heftig zodra je van de autobaan af komt. Heb nu vakantie dus ik hoop hem zo snel mogelijk te kunnen monteren.
De Marvel mystery oil is wel een leuk verhaal: Een vriend van mijn vader die in de vliegerij zit gebruikt het al jaren voor al z'n motoren (Van grasmaaier tot sportvliegtuigje) Ook is hij importeur van het goedje en had hij m'n pa 2 flesjes meegegeven om te proberen. Ik kon het natuurlijk niet laten om het spul te proberen in de Golf. De bedoeling is dat je dit spul vervangt voor 1/5e van de oliecapaciteit. Bij mij dus ongeveer 0,8 liter. De mystery oil zou de motor langzaam maar zeker reinigen van binnen en zorgen voor een nog betere smering inwendig. Wel is het zo dat het de olie ook lichtjes dunner maakt. Stel dat je met 10W40 gaat rijden zorgt dit spul ervoor dat de eindviscositeit eerder bij 10W30 ligt. Opzich niet echt een probleem aangezien ik het idee heb dat de hydrostoters het wel zeer op prijs stellen :thumbup: Nu 200 km gereden met de toevoeging en geloof het of niet; het blok klinkt gezonder en stiller dan ooit. Rij nu ongeveer al 3000km met 10W40 van de Action, en nu dus 200 km met die marvel erbij. De bedoeling is om nog 2000 km te rijden ongeveer met de action olie + toevoeging. Hierna vervang ik de olie + filter voor Eurol Turbosyn 10W40. Heb samen met een vriend de beste ervaringen met deze olie (in tegenstelling tot Castrol bijvoorbeeld).
De marvel kun je ook toevoegen in de tank om de leidingen te reinigen + smeren (Brandstofpomp en dergelijke). Hier moet je wel mee oppassen, als je teveel gebruikt kan er misschien iets fout gaan met de papieren filter in je brandstoffilter.
Er zijn ook veel mensen die altijd met deze toevoeging rijden en erbij zweren. Volgens mij is dat geen probleem voor je motor alleen moet je het oliewisselinterval vervroegen omdat deze toevoeging het blok schoonmaakt van binnen waardoor de olie iets eerder aan vervanging toe is :thumbup:
Wel een aanrader moet ik zeggen! (Terwijl ik eigenlijk anti additief ben)
Voor mij zijn er dus 2 additieven die dus wel echt werken:
- marvel mystery oil
- ATP Reseal 205 (Ook zeer goede ervaringen mee)
Dat was m wel weer :D
Misschien overheen gelezen maar waar dienst die atp reseal voor?
https://www.amazon.com/ATP-AT-205-Re-Seal-Stops-Bottle/dp/B000NVW1LM
Mijn ervaring met dit spul is dat het zeker werkt! Voordat de GTI motorisch uit elkaar ging had ik een tijd rond gereden met dit spul aangezien het olieverbruik wat hoger was geworden (zeker 0.8 liter op 1000 km) Aangezien ik zoveel goede dingen had gehoord over dit spul had ik besloten om het te proberen en te bestellen vanuit de USA. In combinatie met nieuwe olie dit spul toegevoegd en begonnen te rijden. De koudstart ging toen al erg goed maar na het toevoegen van dit spul was het zelfs nog beter (Sprong sneller aan). Na 800 km erachter kwam ik erachter dat het oliepeil minimaal was gezakt. Ik had hier nog een kleine 5000 km mee gereden en na 1500 km was mijn olieverbruik teruggebracht naar ongeveer 0 liter op 1000km :screwy: Wagen liep ook veel beter (Maar later dus toch kop erafgenomen om alsnog spruitstuktapeinde uit te boren waar deze lek was). Ook bij de reviews op amazon staan meer positieve verhalen dan negatief. Uit elkaar halen is meestal het beste maar ik zou dit spul echt wel nog eens durven te gebruiken. Vooral bij hard geworden klepseals werkt het erg goed.
Ik heb mij laten vertellen dat LecWec ongeveer hetzelfde spul is, dat is wat makkelijker te verkrijgen in Nederland.
Keej iets om gedachten te houden.
Zo.. We zijn begonnen aan de bakombouw van 4 naar 5 bak. Best nogal wat gepiel hier en daar maar het is te doen. Helaas was het te donker buiten om de centrale bouten van de bak los te halen. Morgen gaat de AKW 084 4bak er eindelijk af. Ik weet niet of ik het goed heb gezien. Maar volgens mij heeft het complete differentieel speling in de behuizing van de bak. Het werd hoog tijd dus. Ook kwam ik erachter dat de bak dus toch een heel klein beetje lekte bij de schakelaskeering. Vandaar dat de bak waarschijnlijk langzaam maar zeker naar de klote is gelopen door te weinig lagersmering.
Vraagje: Heb nu alles los behalve een 'baksteun'. Dan heb ik het dus over de steun achterop de bak richting de rubberen bak/motorsteun. Moet ik deze ook los halen om de bak er onderuit te pielen? Ik heb de aandrijfassen alleen los gemaakt bij de bak zelf en niet bij het fusee. Heb het idee dat het zo ook wel gaat lukken maar dat weet ik dus niet zeker. Anders haal ik die morgen ook nog even eraf.
Heeft er iemand toevallig nog een baksteun liggen? Die metalen steun die net even iets anders is van de 5 bak (Ten opzichte van de 4bak). De sloop hier heeft alleen maar golfjes 3 staan van na 1995. Die hebben die steun dus niet helaas.
Komt goed. Het heeft gelukkig geen extreme haast.
Tijd om weer eens wat te laten weten :D
Golfje loopt weer zoals vanouds maar dan inclusief 5-bak + heerlijke Corrado JET versie stoelen.
Uiteindelijk nog zo'n baksteun weten te bemachtigen en alles is soepel verlopen qua omzetten van 4 naar 5 bak. (Heb evt nog een baksteun extra liggen voor de liefhebber). Wat foto's:
https://myalbum.com/photo/Fdq5VdGCrbGp/720.jpg
De verrekte (lekkende) vierbak eronder weg:
https://myalbum.com/photo/wpifnrV8LsKC/720.jpg
Oude transmissie. Heb de complete koppelingsset vervangen inclusief rubber baksteun. Ook heb ik de keeringen vervangen van mijn Golf 3 1.6 CNU bak. (Schakelas, aandrijfflens). Rij nu een tijdje met de bak en hij is nog steeds kurkdroog.
https://myalbum.com/photo/R52Vgfz6OHNV/720.jpg
Na wat aankloten en een andere pookknop uit een Golf 2 Fusion krijg je ongeveer zo'n uitzicht vanuit de cockpit:
https://myalbum.com/photo/MulW9OxJC7fR/720.jpg
Het leuke was dat die Mk2 fusion ook nog deze deurbakken had:
Die kon ik voor wat kleingeld gelijk meenemen :thumbup:
https://myalbum.com/photo/mFWQfEHX9tRh/720.jpg
Aangezien er een scheurjte zat in mijn originele rechterachterlicht had ik nog een net setje originele achterlichten gekocht in zeer nette staat. G60 achterlichten vind ik erg mooi staan op een Golf 2, vooral bij een grijze wagen. Originele Hella G60 lampen vind ik net ietsjes te donker dus heb ik deze set achterlichten naar eigen smaak lichtjes gesmoked. Het is super netjes gelukt :thumbup:
https://myalbum.com/photo/x7RyXWaHdeoU/720.jpg
De Corrado stoelen waren afkomstig uit een JET versie zoals hieronder:
Stoelen waren dus zwart met rood. (Zag er naar mijn mening niet uit om het zo te laten in mijn grijsachtige interieur).
http://www.corrado-club.nl/forum/historyimages/21.jpg
De stoelen heb ik gespoten met grijze lak van VHT (Vinyl Dye). Was er skeptisch over maar dit spul is echt een aanrader! Het laat zich zeer goed spuiten en het hecht ook echt super goed mits je de voorbereiding goed hebt gedaan.
Zo zijn ze geworden:
https://myalbum.com/photo/HXus40liTM7m/720.jpg
https://myalbum.com/photo/slsLdxPWWuRH/720.jpg
Nu passen ze een stuk beter bij mijn huidige interieur met dat grijs :cool:
De stoelen ben ik echt zeer te spreken over. Aangezien ik tegen de 2 meter ben kon ik wel wat ruimte gebruiken. Buiten dat zijn de stoelen ook veel zachter en zitten ze een stuk comfortabeler. De bijrijdersstoel is nu ook in hoogte verstelbaar.
De hoogteverstelbeugels zaten er helaas niet bij en die van mijn oude stoelen waren niet passend. Toen maar besloten om zelf iets in mekaar te knutselen:
https://myalbum.com/photo/p7Ta8CL5TLHe/720.jpg
https://myalbum.com/photo/88n702WgPOB9/720.jpg
Niet slecht toch? :tongue:
Dat waren de updates wel zo'n beetje. De 5 bak is echt een verademing. De ombouw naar CNU bak wordt niet heel vaak gedaan omdat men vaak denkt dat de eindverhouding te zwaar is voor een 1.3. (Te weinig vermogen om zo'n 'lange' vertanding draaiende te houden). Toch was ik benieuwd naar deze bak. Niets is minder waar! Deze bak doet het echt heerlijk op de 1.3 NZ. Alle versnellingen zijn nu een stuk langer + de 5 is ultieme spaarstand (+-3000 rpm bij 120). Het vermogen in de 5 op de autobaan is eigenlijk ook nog best goed te doen. Moet wel zeggen dat ook deze 085 bak niet helemaal stil is. Misschien dat ik de 4bak eens uit elkaar haal om te kijken hoe moeilijk zo'n bak te reviseren is. Anders wil ik ooit nog wel eens de CNU bak eraf pakken om een complete revisie te geven.
Nog steeds super blij met m'n Golfje en ik zou hem voor geen goud meer weg doen :screwy: :D
Gister de 94*** aangetikt. Op naar de 100!
https://myalbum.com/photo/kC7dzicbWrVQ/720.jpg
Hmmm. Denk toch dat de wagen wat omlaag moet binnenkort :tongue:
Ga morgen de Eibach veren set bestellen (30-40 ongeveer). Wil graag nog wat comfort houden en hoef toch niet te laag. Zonodig nieuwe dempers + toplagers.
Enige waar ik bang voor ben is dat de wagen dan misschien nog steeds een beetje achterover geheld staat. Bij Eibach veren valt dit wel mee als ik verhalen mag geloven op het net tegenover andere merken.
Schroefsetje zou ook geen verkeerde keuze zijn, maar voor een wat degelijkere set betaal je dan ook gelijk wat meer.
Lager moet hij zeker. :D
Goeie updates vooral de stoelen zijn goed gelukt. :thumbup:
Thanks! :thumbup: Zit eens stuk fijner als je 1,95 meter bent :screwy:
Ben nu zwaar aan het twijfelen tussen een AP schroefsetje of de eibach verenset. Dat je de set kan verstellen is misschien toch wel leuk om mee te spelen in de toekomst.
dan zou ik toch voor een schroefset gaan, zoals je zelf al zei: leuk om mee te spelen. :thumbup:
Juist! Ben gewoon heel erg bang dat ik straks weer een set monteer die achteraf toch wat te stug is. Voor een proejctwagen maakt het mij niet zoveel uit, maar als daily vind ik het toch wat minder. Heb ooit een vaste verlagingskit van TA technics onder m'n Polo 2f gehad en dat was me net een tandje te stug.
Om de kosten een beetje schappelijk te houden wil ik de AP set opzich wel eens proberen. Mocht er van hier iemand zijn met AP onder een MK2 Golf hoor ik dat natuurlijk graag :thumbup:
Wel een leuke update :cool:
Paar jaar geleden voor een maat z'n NZ Motordelen bewerkt (Inlaat en cilinderkop) Aangezien het er nooit van gekomen is bij hem om de spullen in gebruik te nemen heb ik ze overgenomen :thumbup:
Ook heb ik een 3f nokkenas (Polo 1.3GT) overgenomen.
Paar leuke plaatjes:
NZ inlaat:
https://myalbum.com/photo/SPdTBPQQ87aG/1k0.jpg
https://myalbum.com/photo/6p7drJrW92YP/1k0.jpg
De bijbehorende NZ kop:
https://myalbum.com/photo/WOu9AscfhilJ/1k0.jpg
https://myalbum.com/photo/PzUSRn6ccQvA/1k0.jpg
https://myalbum.com/photo/nNcjax2TYYxD/1k0.jpg
Nu zullen jullie wel denken; die jongen gaat toch niet z'n (nog niet 100K gelopen hebbende) blokje hiermee aanpassen? :tongue: Althans.. Zoiets komt wel op bij mezelf. Ik ga de kop vlakken en compleet reviseren inclusief 3f nokkenas monteren. Dan kan ik altijd nog kijken of ik de 'kit' als backup op de plank leg of dat ik hem verkoop. Ondanks dat ik erg nieuwsgierig ben wil ik mijn eigen blok liever nog dicht laten.
Weet niet of het spul nog steeds te koop is. Jaren terug kon je voor de NZ bij Knobloch-sport (DE) een 'NZ opvoer' kit bestellen. Dan kreeg je voor 400 euro een ander luchtfilterelement + andere nokkenas. Deze kit zou goed zijn om van 55 paarden naar 80 paarden te gaan (Lijkt mij wel erg veel trouwens, denk eerder 70-75). Met de 'ombouwkit' van mij inclusief bewerkte delen denk ik dat je wel richting de 80-85 kunt gaan. Al helemaal als je de ECU erop zou kunnen aanpassen. Misschien dat ik samen met een maat een oude polo 2 koop met een NZ om het spul te testen. Het tunen van een simpel smallblock blijft mij toch wel fascineren :D
Waarom niet een complete motor opbouwen. Dan kun je die van jouw op de plank leggen ;)
Daar heb je eigenlijk wel een punt! Heb nog een AAV 1.3 onderblok liggen compleet. Sinds kort ook een motortakel, dus je hebt me aan het denken gezet :thumbup:
Zo, mijn Golfje is sinds vandaag niet meer waardevol.. :tongue:
https://myalbum.com/photo/kolpNvzhj1Uw/1k0.jpg
3F nokkenas ligt er nu in. Wagen loopt er heerlijk mee :thumbup:
https://myalbum.com/photo/1ZXAcGTeSYdI/1k0.jpg
Midden + einddemper ook vervangen. Einddemper nog iets grappigs van proberen te maken aangezien het er origineel zo somber oogt.
https://myalbum.com/photo/YpzPQ54dqMV1/1k0.jpg
Kon het niet laten Salih :thumbup:
https://myalbum.com/photo/g7y6lJp5QaIR/1k0.jpg
Wat is dit een heerlijk stuurtje! Het kan tussen de oren zitten maar heb echt het gevoel dat het sturen net ietsjes lichter gaat. Ook is de speling in het stuur nu weg aangezien de imbus klem bij het contactslot los zat.
Ziet er lekker uit allemaal Joris. :thumbup:
En ja... Ook het stuurtje. :D
The_Maxx
01-01-2017, 14:32
Heb nog een AAV 1.3 onderblok liggen compleet. Sinds kort ook een motortakel, dus je hebt me aan het denken gezet :thumbup:
Bedoeling was sowieso om die kop met dat onderblok te combineren ;)
vwlowlife
03-01-2017, 19:14
Blijven toch mooie wagens die mk2
Bedoeling was sowieso om die kop met dat onderblok te combineren ;)
Klopt inderdaad. Aangezien het origineel een NZ kop is zal die het ook goed doen op een NZ :tongue: De kop breng ik binnenkort langs bij een vertrouwd revisiebedrijf om alles te laten nameten en zonodig te reviseren/kopje vlakken.
Ook afpersen is een goed idee :thumbup: Denk dat ik het wel aan durf om dit blok te gebruiken (De NZ is zo heerlijk qua afstellen.. Je kunt de motorloop heel eenvoudig naar wens afstellen).
@ vwlowlife: Bedankt!!
Over lowlife gesproken: Vandaag is mijn AP schroefset binnen gekomen :thumbup: Ook nieuwe toplagers en wat klein grut meebesteld. Misschien dat ik deze vanavond nog monteer. Ben wel zeer benieuwd naar de rij eigenschappen na montage van de AP set.
De wagen is vorige week ook weer APK goedgekeurd. Een schokdemper staat op zweten rechtsvoor en ik moet de wagen eens helemaal perfect laten uitlijnen. (jaja, leuke smoesjes om hem gelijk maar te verlagen).
Wagen loopt nog steeds heerlijk met de 3F nokkenas trouwens :cool:
Ook laatst met een maat nog een Golfje 2 gekocht met niet lopende motor voor een belachelijk bedrag van 200 euro. Na het meten van de compressie blijkt dat het blok niet zo 123 te redden valt. Nu is er een idee geboren om de wagen rustig te laten staan om er ooit een 1.8T of iets dergelijks in te knutselen voor de hobby. Wagen staat momenteel toch geschorst. Vermoed dat de oliepomp kapot is gelopen waardoor het blok zichzelf wat groter heeft gehoond :tongue: Compressie was bij iedere cilinder ongeveer 5 bar..
Tijd voor wat foto's binnenkort :thumbup:
Nog wat foto's voor de liefhebber :tongue:
M'n MK2 op AP schroefsetje:
https://myalbum.com/photo/Pj3sO327oLcl/1k0.jpg
Ben echt superblij met de set tot nu toe. Moet wel nog even langs de uitlijnboer eerst. De AP set is niet extreem stug en voelt qua demping naar de carrosserie ook heel anders. Drempels zijn geen 'killers' zoals bij m'n ex TA technix setje.
Dacht dat het niet zou staan in combinatie met de originele wielen. Eigenlijk vind ik het toch wel best netjes zo. Achter mag die nog een cm lager.
Hier duidelijk het verschil tussen een 'stock' demper en een AP schroefpoot:
https://myalbum.com/photo/o7phEjhpfUpI/540.jpg
En ter afsluiting de MK2 1.8 automaat :cool:
https://myalbum.com/photo/Aq0EjZHFnzVt/1k0.jpg
Wat minder nieuws van mijn kant.. Het gene waar ik altijd zo bang voor ben is weer eens voorgekomen. Ben vorige week onderweg richting het werk uitgegleden met m'n MK2... Ik kwam terecht in heftige lokale sneeuwval en wilde met ongeveer 15 km/h insturen in een bocht. Van alles geprobeerd maar niks hielp tegen het glijden. Zijn jullie klaar voor wat zeer schokkende beelden? :mad:
Natuurlijk helemaal uitgeflipt na het incident.. Maargoed, gebeurt is gebeurt;
https://myalbum.com/photo/s57JXgejmhoG/720.jpg
Pijnlijke foto niet? :redface: Gelukkig schoot mijn baas snel te hulp en heeft hij mij zonder moeite eruit getrokken met zijn G-klasse. Ook had hij mijn collega vrij gegeven om mij te gaan helpen met de 'wederopbouw' zodat ik weer snel de weg op kon. (En dit alles 3 dagen na het uitlijnen, whaha)
Koffietje erbij en maar begonnen;
https://myalbum.com/photo/ysTbHuvxZPgG/720.jpg
En dan is het natuurlijk handig als je achterom nog een MK2 hebt staan.. Die maar even gebruikt als donor wagen. Dezelfde avond waren we klaar met de wagen en kon ik weer vrolijk rond tuffen;
https://myalbum.com/photo/JQ0IukF4V4XJ/540.jpg
https://myalbum.com/photo/BWPe5nBEcuEV/540.jpg
En daarna erachter komen dat dit frontje ook nog 12x beter oogt :screwy: :tongue: Nogmaals dank aan mijn collega. Alleen sleutelen was mij waarschijnlijk emotioneel flink tegen gevallen..
Shit happens for a reason zullen we t maar op houden.
Vervelende schuiver.. Ik weet hoe dat kan voelen :(
Wat heb je moeten vervangen?
The_Maxx
21-01-2017, 18:33
Jij hebt wat met auto's die je verlaagd en vervolgens een ongeval mee krijgt he? :tongue: :tongue:
Nee geintje, balen man! Maar zolang je zelf maar niks hebt ;)
Onderkant niet beschadigd trouwens?
Vind dat front niet mooi overigens. Maar das een kwestie van (wan)smaak
Vervelende schuiver.. Ik weet hoe dat kan voelen :(
Wat heb je moeten vervangen?
Eigenlijk zo'n beetje alles dat voor de chassisbalk zat waar je de radiateur op klemt. Bumpertje, onderlip, roostertje, frame voor de lampen, kleine chassisbalk.. Ook de 2 vierkante kokers iets moeten richten. We konden gelukkig alles uitmeten bij de 1.8 achterom. Gelijk maar even wat kit naadjes aangepakt en alles schoongemaakt.
@The_Maxx: Die Polo reed ik anders vrij lang verlaagd mee rond voordat er een Belg op torpedowijze op mij invloog :tongue:
Het zure was dat ik hem toen net 1 dag van tevoren had gepolijst en een kleine beurt had gedaan..
Zelf gelukkig niets. Dag later wat last van mijn nek (15km/u naar 0 met een remweg van 0 :tongue: )
Frontje zou je eens in het echt moeten zien. Nu valt het zwart heel erg weg op de foto's inderdaad. Je moet er van houden. Op deze foto is het wat realistischer misschien:
https://myalbum.com/photo/yr3wbaLR1EHz/720.jpg
Bumpertje zit nog wat scheef aangezien de 1.8 eigenaar 1 schroefdraad tap naar de klote heeft gedraaid. Binnenkort even nieuwe draad in tappen en een wat bredere bout erdoorheen jassen :cool: Persoonlijk vind ik het toch wel wat strakker zo.
Mooi naadje kerel, had slechter kunnen aflopen.
Geluk dat je nog een donor had.
Geluk bij een ongeluk! Had blijkbaar net genoeg vaart om met de onderkant de grond minimaal te kussen (Geen schade, wel even goed onkruid moeten wieden) ter hoogte van de middendemper/brandstofpomp.. Maar ging gelukkig niet zo hard dat het hele front niet meer te redden viel. Ongeluk zit soms toch echt in een klein hoekje.
Vraagje voor de NZ rijders: loopt jullie Golf superregelmatig stationair? (Incl lambda aangesloten etc) De garagist bij apk vertelde dat het normaal was dat deze motor dan rommeliger loopt aangezien een NZ geen 'toerentalstabilisator' heeft. (stappenmotor voor de gasklep etc). Rij nu weer eens voor de grap met lambda ingekostoken (Wil eens kijken hoeveel het gaat schelen op een volle tank). De wagen lijkt beter te lopen dan hoe het was. Nog steeds wel rommelig stationair warm maar ook vaker willen inhouden. Als het niet veel gaat schelen in de benzine laat ik hem gewoon los want heb het idee dat de wagen dan toch echt veel netter loopt! Wel ruik ik veel meer mengsel uit de uitlaat waardoor je zou denken dat ie aan de rijke kant loopt. Zodra ik dan de bougies controleer zijn deze helemaal niet vettig en zien ze er goed uit. Binnenkort toch nog eens gaan meten hoe of wat. Mocht het niet veel schelen in verbruik laat ik de lambda gewoon los natuurlijk.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.