View Full Version : Prijzen klassieke volkswagens
BlackbullTDI
30-08-2015, 12:07
Hallo even een opmerking/discussie punt met als doel het achterhalen van werkelijke prijzen
af en toe zie je weleens adv met een giga vraagprijs zijn er echt mensen die bijvoorbeeld 15k uitgeven voor een golf 1 gti? bijvoorbeeld ?
of 20k Plus voor een golf rallye ? of zijn dit gelukzoekers?
of ik kan me voorstellen.. wanneer je met een gevulde portemonnee naar zon auto toegaat. het ook bijna voor de helft kan kopen?
zijn hier ook mensen die dit hebben gered?
turbojo2
30-08-2015, 14:45
Ik heb net mijn Golf 1 Gti af, hij is nu compleet gerestaureerd en alles is NIEUW. Hij is van 1977. Volgende week komt mijn kenteken binnen want het is een ex Duitser. Ga hem binnenkort laten taxeren en reken op 20.000. Is erg leuk om te zeggen maar dit heeft de aanschaf en resto ook gekost. Al het werk wat ik zelf heb gedaan is dan niet betaald. Er zijn wel zat mensen die voor een vroege Gti ook de hoofdprijs vragen maar dan voor een half gerestaureerde auto. Kijk maar eens op Mobile.de daar staan er een paar die al heeeel erg lang te koop staan.
Maar de getaxeerde waarde als vraag prijs hanteren is ook niet erg realistisch denk ik.
Kan best dat dit veel gebeurd op deze manier ,maar goed vragen staat vrij je heb er maar 1 nodig die het er voor wilt geven.
En idd een volledig aan gepakte auto heeft een hogere waarde das logische. En de Rally's liggen ook niet voor het uit kiezen net zo als Turbojo zijn 1977 GTI dat maakt de prijs dan weer wat hoger t.o.v een later of niet volledig aangepakte auto.
blademk1
31-08-2015, 08:21
als je nu een restauratie project zoekt moet je al aan de prijs. iedereen heeft nu goud. Ik denk gewoon nog maar 1 er bij bouwen, goede investering op dit moment. :thumbup:
Is niet alleen bij Volkswagen een 'probleem' hoor :tongue:
Leuk voor de mensen die in de goeie tijd nog gekocht hebben en soms voor gek werden versleten, pech voor degenen die nu in willen stappen.
Veel goedkoper gaat het niet meer worden, maar het publiek wat dit soort prijzen ervoor kan en wil betalen is wel aan het opdrogen merk ik.
Ik heb mn 1 te koop staan toevallig. Taxatie van 17d €, in 14 jaar 20d€ erin gestoken. Nette staat, 20v t erin, exclusief carbon spullen enz enz.
Zoiets is gewoon geld waard en hy staat te koop voor wat ik n normale prys vind. Je wil niet weten hoeveel berichten ik kryg van mensen die denken dat hy voor weinig geld weggaat. Tuurlyk had ik er ook liever t taxatie bedrag voor maar dat kan nooit, zelfs 10 of 12d € kan niet lykt my. Daarvoor kan ik m wel te koop zetten maar dan verkoop ik m 100% nooit...
De pryzen zyn wel omhoog geschoten de laatste tyd, staan soms frikandellen te koop voor belachelyke pryzen
staat veel te koop ,dikwijls voor hoge prijzen..maar daar komt men niet vanaf..
juist de hoogste prijsklasse bv Shelby Cobra's ,Ferrari 250,E Types..zulk spul dat verkoopt wel ..
maar dat zijn geen auto's waar men mee rijd..dat is een investering die ergens word weggezet net een duur schilderij of kunstwerk..er zit in vastgoed geen/nauwelijks geld..daarin nog wel..
maar 10.000 euro's voor een Golf 1 GTI ?..denk het niet..
NielsDub
31-08-2015, 10:24
Taxateurs nemen de marktontwikkelingen natuurlijk mee en die kijken dan naar de vraagprijzen van het aanbod van vergelijkbare auto's op moment van taxatie. Voor exoten wordt gekeken naar opbrengsten op veilingen e.d. Da's realistisch, maar voor GTI-tjes ontbreekt die info natuurlijk. Ja er staan frikandellen te koop en hokken die nodig een full-resto nodig hebben voor achterlijke prijzen. Goudzoekers zullen er altijd zijn en blijven. Dat was in de jaren 80 en 90 toch ook al?
En nu, Wie gaat er 5000 betalen voor een tot 1.6GTI omgebouwde weet ik veel wat voor uitvoering? Deze zelfs 10.000 (http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=213212892&isSearchRequest=true&sortOption.sortBy=specifics.firstRegistration&scopeId=C&sortOption.sortOrder=ASCENDING&minFirstRegistrationDate=1980-01-01&maxFirstRegistrationDate=1985-12-31&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelId=14%2C55%2C40&makeModelVariant1.modelGroupId=29&makeModelVariant1.modelDescription=gti&pageNumber=3&action=eyeCatcher#) Of 8000 (http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=213934367&isSearchRequest=true&sortOption.sortBy=specifics.firstRegistration&scopeId=C&sortOption.sortOrder=ASCENDING&minFirstRegistrationDate=1980-01-01&maxFirstRegistrationDate=1985-12-31&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelId=14%2C55%2C40&makeModelVariant1.modelGroupId=29&makeModelVariant1.modelDescription=gti&pageNumber=3) voor een W65 die zo de schuur uit getrokken lijkt te zijn? Wie weet wat voor ellende je tegenkomt als je die uit elkaar trekt. Dan maar geen GTI....
Begrijp me niet verkeerd, die omgebouwde waar ze 10.000 voor vragen daar is ook vast bijna 10.000 in gestoken, maar 't is gewoon geen GTI... Dus mij dat geld niet waard. Hier een W64 (http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=203375671&isSearchRequest=true&sortOption.sortBy=specifics.firstRegistration&scopeId=C&sortOption.sortOrder=ASCENDING&minFirstRegistrationDate=1980-01-01&maxFirstRegistrationDate=1985-12-31&makeModelVariant1.makeId=25200&makeModelVariant1.modelId=14%2C55%2C40&makeModelVariant1.modelGroupId=29&makeModelVariant1.modelDescription=gti&pageNumber=3&action=eyeCatcher) waar 20 voor gevraagd wordt. Is al 5 gezakt in de tijd dat ie op Mobile staat. Ik heb een jaar of 3 terug contact gehad met de toenmalige eigenaar die m ook gerestaureerd heeft. Ding is echt helemaal kaal geweest. Hij vroeg er toen 10k voor... Hij kon dit bedrag onderbouwen met alle facturen van alle kosten die met de resto te maken hadden. En dat waren idd alleen onderdelen, zijn eigen uren zou hij nooit iets voor terugzien. Helaas is deze auto niet in de oorspronkelijke kleur gezet. Doodzonde! En je ziet wel, er wordt geen 20k voor betaald. Ik geloof het gewoon niet. Ding staat denk ik alweer bijna een jaar op Mobile.
Het zijn liefhebbersauto's en geen verzamelaars- of beleggingsobjecten. Je koopt een oude GTI omdat je er jaren terug in je jeugd in hebt rondgeblèrd en nu de mogelijkheid hebt om die fun te herbeleven. Dat soort dingen. Maar niet om er knappe centen aan te kunnen gaan verdienen. Dan moet je meer geld in andere auto's gaan steken. Al die advertenties bij Golfjes waarin wordt gesproken over 'waardestijging gegarandeerd en 'goede investeringsmogelijkheid' is klinkklare bullshit. Ja, voor de verkoper als die m voor de vraagprijs weet te verkopen... Of voor 4000 een hele nette W65 op de kop kunnen tikken, dat zijn de leuke vondsten.
Ja ze worden (nog steeds) duurder. Maar ik vind vooral dat je dat ook aan de (met alle respect) onderkant ziet, er komen steeds meer frikandellen voor biefstuk prijzen zeg maar. Ook 13 in n dozijn uitvoeringen waar veel geld voor gevraagd wordt. Iedereen probeert een graantje mee te pikken. Zie je trouwens in de hele (sportieve) oldtimer markt. Maar kijk s naar Porsche 912. Is/wordt echt grof geld aan verdiend, maar hoe lang nog? Hoe ziet de markt er over een jaar of 5-10 uit? Het is dus echt gewoon wat de gek ervoor geeft. En kennelijk zijn er mensen die 45K voor een 912 neertellen... En t gekke is, die dingen hebben stuk voor stuk nauwelijk (vrijwel allemaal) mls. op de teller :shake: Ook daar geldt: goed opletten. En zo zullen er ook vast wel eens mensen 20K voor een Golf 1 GTI neerleggen, maar dat zullen er niet zo heel veel zijn. Liefhebber vs. verzamelaar/belegger.
Sjoes 85
31-08-2015, 20:48
Dit is een interessant thema. Te meer omdat men in België, Duitsland en Frankrijk helemaal door aan het draaien is. Golfjes 1 GTI met stalen bumpers gaan er in gerestaureerde of goede originele toestand momenteel tussen de 20.000 en 30.000 weg.
En ik voorspel: binnen nu en 5 jaar ligt de prijs voor zo'n auto op 40.000 - 50.000. Waarom? Omdat iedereen die zo'n ding wil hebben er nu het geld voor heeft, én omdat de vraag de afgelopen jaren is verdubbeld en het aanbod minstens gehalveerd. Kijk maar eens de toelatingsstatistieken in Duitsland.
In NL liggen de prijzen beduidend lager, zeker bij taxaties.
Ik houd dit al jaren in de gaten en volgens mij gaat het nu echt een keer gebeuren: de GTI gaat ontdekt worden door het grote publiek, waar helaas ook mensen met veel geld en minder passie voor n vroege GTI hebben.
Als je kijkt naar de prijzen in toestand 2 volgens Classic Data (Duitsland) zijn de GTI's ten opzichte van maart 2015 nu met praktisch 50% in waarde gestegen (was 8.200 is nu 12.100).
Binnen de Duitse Golf 1 club nemen we deze trend al een tijdje waar en op de grotere oldtimer beurzen verbaas ik me elk jaar opnieuw over enkele GTI's (niet eens de echte oude types) die in te slechte toestand voor te veel geld van eigenaar wisselen.
Ik ben het volledig met TurboJo eens dat een restauratie een gigantisch vermogen kost. Maar zelfs voor een Golf 1 GTI gaat dit zich een keer terugbetalen, mocht je ooit in de situatie komen dat je hem zou moeten verkopen om wat voor reden dan ook.
De latere GTI's met plastic bumpers brengen beduidend minder op, behalve de Franse 16V Oettinger en de Pirelli's (al heb ik die hype persoonlijk nooit begrepen).
We moeten niet vergeten dat de Golf 1 GTI een echt icoon is en een nieuwe trend heeft neergezet destijds. Dat wordt ook eindeloos herhaald in elk artikel waarin je hem terugziet. Dit is de kracht van herhaling, en langzaamaan ontdekken steeds meer mensen dit. Niet alleen meer de mensen die er vroeger eentje hebben gehad, in de sloot gereden hebben of nog steeds hebben...
Hallo even een opmerking/discussie punt met als doel het achterhalen van werkelijke prijzen
af en toe zie je weleens adv met een giga vraagprijs zijn er echt mensen die bijvoorbeeld 15k uitgeven voor een golf 1 gti? bijvoorbeeld ?
of 20k Plus voor een golf rallye ? of zijn dit gelukzoekers?
of ik kan me voorstellen.. wanneer je met een gevulde portemonnee naar zon auto toegaat. het ook bijna voor de helft kan kopen?
zijn hier ook mensen die dit hebben gered?
Een GTI in orginele topstaat kan prima 15k opbrengen.
En een Rally in goede staat brengt ook zomaar een dergelijk bedrag op.
Je ziet dat de goede exemplaren vaak snel verkocht worden, die zijn het geld waard.
Er zijn ook gelukszoekers die een dergelijke vraagprijs hanteren voor een exemplaar dat nog volledig gerestaureerd moet worden, totaal incompleet is, geen orignele is, vage kilometerstand, geen historie bekend, slecht gerepareerde schades, enz. enz.
Deze staan vaak erg lang te koop. Als je naar zo'n exemplaar gaat kijken en je wappert eens met wat flappen, dan kunnen er twee dingen gebeuren.
1- Je gaat naar huis met een restauratieproject, waar nog (god weet hoeveel) geld in moet.
2- Je wordt vierkant uitgelachen en kan terug naar huis met je geld.
Veel golfjes zijn het economisch gezien nog niet waard om ze te restaureren. Daarmee bedoel ik, de restauratie is duurder dan de marktwaarde van de gerestaureerde golf. (Koop een golf1 van 3000 euro, steek er 10.000 euro in en je mag blij zijn met 7000/8000 euro bij verkoop).
Daarom zijn de prijzen nu nog relatief laag (maar oplopend vanwege schaarste) en zijn de meeste golfjes nog altijd van liefhebbers / hobbyisten.
Bij T1 / T2 bussen en de vroege kevers zie je dat dit economisch al aantrekkelijker wordt. Koop je daar nu een lijk van 10.000 euro en je stopt er nog 15.000 aan restauratie in dan kun je daar al 30.000 van beuren bij verkoop.
Van Limburg
02-09-2015, 14:00
Helaas gelden deze giga prijzen niet enkel bij auto's, maar ook voor de onderdelen ervan. Het bouwen van zulke goeie auto's kost nu eenmaal een giga bedrag. Ik zie de GTI nog niet als een investering, maar dat wil niet zeggen dat ze niet stijgen in prijs.
Niet alleen de GTI's stijgen:
Ik kocht op 11 mei 2012 een standaard mk1 1100 voor 900euro. Op de dag van vandaag vind ik ze niet eens meer voor dat bedrag in die staat.
Ik zie soms de meest afgeleefde golfjes voorbij komen voor +3000(vp) voor een 1100 :screwy:
Vind het dan ook niet meer als normaal dat GTI eigenaars de prijs ook gaan opdrijven..
Bas Wijnen
02-09-2015, 14:37
Mijn 83er Gti is gister getaxeerd op een kleine twintigduizend euro na een volledige restauratie. Is naar mijn mening ook niet helemaal representatief voor de verkoopwaarde, maar het is wel moeilijk om voor een lagere verkoopwaarde (denk 10-15k) een gelijkwaardig exemplaar terug te kopen, gezien de ontwikkelingen in vraagprijzen. Met name Duitse aanbieders drijven deze prijzen op. :shake:
NielsDub
02-09-2015, 14:40
@Sjoes tussen de 20 en 30.000 zie ik nog niet snel gebeuren, uitzonderingen daargelaten. 40-50.000 vind ik daarop ook wel erg opportunistisch. Maar omdat je 2 vroege GTI's bezit snap ik dat... ;)
En over wat jij schrijft over de prijsverschillen tussen de landen ben ik het met je eens. Kennelijk wordt de Golf GTI 'door ons' ondergewaardeerd? Kan je dat zo zeggen? Maar wanneer ik kijk naar het aanbod van bijv. een vroege Porsche 911 dan liggen de prijzen in NL aardig op lijn met Duitsland heb ik altijd het idee. En dan zie je bij ons voor mijn gevoel relatief vaker een uitschieter / uitglijder (frikandel voor hoofdprijs) voorbij komen. Op basis van wat je op de foto's gebaseerd dan hè. Nette voor onder de ton zie je haast niet, soms 70-80k maar zeker niet daaronder. Zat van de week s op leboncoin en verbaasde me over aanbod van zo'n 50-70k dat daar staat. Niet dat ik t heb liggen, maar toch...
Mooi voorbeeldje van prijs opdrijven vond ik afgelopen voorjaar: Zo rond april - mei (Worthersee?) zag je dat de prijzen voor Oettinger 16V richting 35-40 gingen. Er werd er daar eentje platgereden en nadien zakte t weer wat in. Maar aanbod zit nog altijd allemaal ruim boven 20, terwijl dat 2 jaar terug er meestal nog iets onder was. En die oostenrijker die zn Limited eens peilde voor 45K. Nu Beekman ook 45K. Dus ja, wat is opdrijven. Als je allemaal hetzelfde gaat vragen, dan wordt dat vroeg of laat vanzelf de marktprijs.
Als je allemaal hetzelfde gaat vragen, dan wordt dat vroeg of laat vanzelf de marktprijs.
Klopt, maar wil jij een dief van je eigen portemonnee zijn ? Of 'gun' je je GTi, zeldzame onderdelen of whatever voor een zacht prijsje (eigen geldje terug) aan een liefhebber om er vervolgens een tijdje later achter te komen dat de door jouw gegunde onderdelen nu voor de hoofdprijs op het www staan of al verkocht zijn... nee toch?
Tijdje terug ook iemand die zich te pas en te onpas beklaagde over de hoofdprijzen voor kevers en bussen, maar zelf uiteindelijk wel voorin de rij stond om zijn T1 bus voor de hoofdprijs te gaan verkopen... toen (een jaartje of 3 geleden) was die al best aan de prijs, nu slaat hij zich voor zn kop want de prijzen zijn sindsdien nog een keer over de kop gegaan ! En nu 'klagen' dat hijzelf niets leuks voor leuk geld terug kan kopen.
Mijn 83er Gti is gister getaxeerd op een kleine twintigduizend euro na een volledige restauratie. Is naar mijn mening ook niet helemaal representatief voor de verkoopwaarde, maar het is wel moeilijk om voor een lagere verkoopwaarde (denk 10-15k) een gelijkwaardig exemplaar terug te kopen, gezien de ontwikkelingen in vraagprijzen. Met name Duitse aanbieders drijven deze prijzen op. :shake:
Maar jou taxatie waarde is wel ongeveer de som van het geld dat erin is gaan zitten denk ik?
Helaas gelden deze giga prijzen niet enkel bij auto's, maar ook voor de onderdelen ervan. Het bouwen van zulke goeie auto's kost nu eenmaal een giga bedrag. Ik zie de GTI nog niet als een investering, maar dat wil niet zeggen dat ze niet stijgen in prijs.
Niet alleen de GTI's stijgen:
Ik kocht op 11 mei 2012 een standaard mk1 1100 voor 900euro. Op de dag van vandaag vind ik ze niet eens meer voor dat bedrag in die staat.
Ik zie soms de meest afgeleefde golfjes voorbij komen voor +3000(vp) voor een 1100 :screwy:
Vind het dan ook niet meer als normaal dat GTI eigenaars de prijs ook gaan opdrijven..
Dat wil niet zeggen dat die afgeleefde golfjes ook voor dat geld van eigenaar wisselen.
Ik had een aantal jaar geleden een 1974 golf ori NL, zelfs met aankooprekening uit 1974, enz. Auto moest compleet gerestaureerd worden.
Ik kwam er zelf niet aan toe, dus te koop gezet voor iets van 4000 euro, want 1974, ori NL, documentatie erbij, helemaal compleet. enz, enz.
100.000 reacties, maar niemand die serieus kwam kijken.
Uiteindelijk na een jaar in de verkoop geruild met de eerste die kwam kijken voor een set wielen en wat handgeld, waardoor ik eigenlijk maar net terug heb gekregen wat ik ervoor betaald had.
De 200€ 74er Marius? Daar had ik mega mazzel mee.
Ik ben 14 jaar geleden nooit aan mn 1 begonnen om er ryk van te worden, hy staat nu te koop voor nog niet de helft wat ik erin heb gestoken. Dat is dan ook alleen geld, iedereen die zo n project wel s gedaan heeft weet hoeveel tyd, moeite en gevoel er in zo n auto gaat zitten. Daar is geen prys op te plakken natuurlyk maar makkelyk is t niet zal ik eerlyk zeggen om na 14jaar je auto te verkopen.
Je wil niet weten met hoeveel dromers ik de afgelopen weken te maken heb gehad dat is niet te filmen! Afgelopen zaterdag is er dan eindelyk iemand wezen kyken dus we wachten af.
Ik weet wel na al die jaren dat een Golf 1 geen investering is. De meerwaarde van een originele NLer of n Pirelli of n Plus zoals de myne snap ik wel
Bas Wijnen
02-09-2015, 15:44
Maar jou taxatie waarde is wel ongeveer de som van het geld dat erin is gaan zitten denk ik?
Ja dat zeker.
@NielsDub
Jij moetstoppen met lullen en die golf 1 gaan kopen die je zoekt anders mis je de boot!!!!!!!!!!!!!!!!!! :)
Alles blijft gestaag stijgen, crisis of niet. Als je over een jaar of 5 kijkt nog is naar dit topic dan zijn de bedragen waar we nu over praten weer lachwekkend laag. Zoek maar is op dit forum een reactie van Alain over de busen t1/t2 hier op het forum.
Wat betreft onderdelen prijzen golf 1;
Alles is hier in NL nog betrekkelijk goedkoop als je het vergelijkt met onze buurlanden en wat ze er daar willen betalen.
Wat betreft de kwaliteit van het aanbod. Daarvan vind ik het bij ons het slechtste gesteld! Daar tegenover is het bij ons soms betrekkelijk goedkoop, dat je nog is een gokje kan wagen.
In ons land dus veel sjappies die niet verder komen "is nog goed hoor" als je om conditie vraagt.
ik doe een gooi betreft prijzen golf 1 onderdelen;
- spucknapf stuurtje 275 - 370 Euro
- gestreept (rood/grijs) GTI interieur 400 - 600 Euro
- gestreept (groen) GTI Pirelli interieur 500 - 800 Euro
- hoedenplank (recht, zonder schade met touwtjes heel) vanaf 300 Euro
- kapotte teller unit met mfa 50 - 75 Euro
- werkende teller unit met mfa 100 - 150 Euro
- werkende teller unit met mfa Pirelli 175 - 250 Euro
- werkende sportline teller vanaf 250 Euro
- klapraampjes golf 1 groen glas - geschroeft 375 - 500 Euro
- zacht dashboard golf 1 GTI zonder beschadigingen vanaf 150 Euro
Maar ook "zeldzame" aftermarkt accessoires niet eens origineel VW krijgen waarde;
- Fifft rode achterlichten breed (dus niet cabrio) 300 - 400 Euro. Let op dit waren de goedkope "TJOENING" lichten in de jaren 80/90 later door gegaan onder MHW bekend als hofleverancier van de "AutoStyle" troep.
- Golf 1 heckblende 150 - 200 Euro
- Golf 1 happich klapraampjes achter (ja ze bestaan ook voor de golf 1) groen glas ONBETAALBAAR ZELDZAAM DURF BIJ WITGLAS AL GEEN UITSPRAAK OVER PRIJS MEER TE DOEN!
Ik weet nog veel meer waarde van onderdelen maar zet niet alles hier neer. Soms koop ik namelijk nog wel eens wat op MP vaak bij zo'n advertentie met 1 foto of zo'n lekkere beknopte omschrijving van iemand die aan het opruimen of de zooi zat is. Ga het halen soms geluk, soms pech en dan houdt ik het mooiste voor mezelf en de rest verkopen voor een mooi bedrag met de juiste omschrijving.
Zo financier ik mijn hobby met mijn hobby :)
Ik zou zelf GEEN vroege golf 1 willen bezitten als project auto waarvan veel onderdelen ontbreken of slecht zijn van kwaliteit. Originele vroege onderdelen zijn haast bijna onvindbaar geworden en vind je ze wel veel concurrentie daardoor bijna niet meer te betalen. Dan wordt het een project een speurtocht van jaren zonder zicht op een einde.
Sjoes 85
02-09-2015, 18:57
Yuli kun je me uitleggen wat het verschil is tussen een MFA van een Pirelli GTI en een normale GTI? Volgens mij is er geen verschil namelijk.
Ik heb onlangs mijn Golf 1 GX verkocht. Na 10 jaar bezit zijn de "standaard Golfjes"
Inderdaad ook flink in prijs gestegen, maar wat ik erin heb gestoken is veel meer, gelijke ervaring als wat anderen hebben inderdaad.
Vooralsnog is een Golf 1 een hobby uit passie en niet om er geld mee te verdienen.
MAAR: n GTI voor 40-50k over 5 jaar houd ik echt voor realistisch.
Ter vergelijking: 10 jaar geleden kocht je een GTI met stalen bumpers in gerestaureerde staat voor 6-8k.
Daar heb je nu een schrotbak voor (weliswaar compleet,
Maar toch..)
NielsDub
02-09-2015, 19:35
@yuli: ik wil nu zeker wel, t is alleen een kwestie van n mooie en nette te vinden hè. Wil geen resto projecten of auto's die niet in de ori kleur staan. En hoewel ik jouw Golf erg fraai vind, wil ik geen zwarte auto (heb er al twee in die kleur...) en ga ook geen 10 of 12 k betalen voor een 'gerestaureerde' waar vanalles niet aan klopt, zoals cabrio dashboards etc. Of 15k op Lenso's... Halfords klapdakjes laat ik ook graag voorbij gaan etc... Verder heb ik niet zoveel eisen :D
Die paarse van nu op MP valt dus af, hoewel dat zo vanaf de foto's wel een nette lijkt en voor n acceptabele prijs als je t mij vraagt. Maar niet voor mij dus en ja, ik weet dat nu beduidend meer zal moeten gaan betalen dan de (omgerekend) €1800 die ik in 99 voor mijn knoertharde en 100% ori en complete W65 heb betaald. Bij verkoop kreeg ik dat er ook voor terug mede omdat ik hem 'gunde' aan de nieuwe eigenaar (die hem nog steeds in bezit heeft overigens.) Die gunfactor begrijp ik heel goed en hopelijk vind/tref ik iemand die er ook zo over denkt en mij zijn GTI 'gunt'. T is hier niet helemaal de juiste plek, maar als die iemand met n dergelijke GTI hier meeleest of zo iemand kent dan hoor ik t graag.
En ff over onderdelen, heb nog n hele nette 3 dl zender spoiler op zolder. Wat zou dat nou waard zijn? Idem voor witte in.pro achterlichten? Mag evt via pb
@sjoes
Daar bedoel ik die tellerunit met schakelindicator mee en de temp en benzine meter rechtsonder. Kwam ook in andere modellen voor maar toch, dit soort prijzen zijn echt geen uitzondering en ook nog is kapot;
http://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/golf-1-gti-pirelli-tacho-mfg/357131360-223-19050
@nielsdub
Ik ken toevallig de verkoper van die paarse goed. Is een echte golf 1 liefhebber en heeft nog wel meer leuke mk1's die uiteindelijk de verkoop in gaan.
NielsDub
03-09-2015, 08:34
Ja joh, niet normaal dat soort prijzen!
Hebben alle typen MFA's trouwens een 1 en 2 stand?
ja altijd..is lang en kort geheugen...ben je dat al vergeten dan .hahaha
als je min of meer wilt weten wat de topsneilheid is ,kun je hem rijdendeweg resetten als hij op 'gemiddelde' snelheid staat
met de gas op de bodem voor 20 seconden op top en nagenoeg standaard wielomtrek klopt dat vrij aardig..(geen GPS,maar goed)
De 200€ 74er Marius? Daar had ik mega mazzel mee.
Ik ben 14 jaar geleden nooit aan mn 1 begonnen om er ryk van te worden, hy staat nu te koop voor nog niet de helft wat ik erin heb gestoken. Dat is dan ook alleen geld, iedereen die zo n project wel s gedaan heeft weet hoeveel tyd, moeite en gevoel er in zo n auto gaat zitten. Daar is geen prys op te plakken natuurlyk maar makkelyk is t niet zal ik eerlyk zeggen om na 14jaar je auto te verkopen.
Je wil niet weten met hoeveel dromers ik de afgelopen weken te maken heb gehad dat is niet te filmen! Afgelopen zaterdag is er dan eindelyk iemand wezen kyken dus we wachten af.
Ik weet wel na al die jaren dat een Golf 1 geen investering is. De meerwaarde van een originele NLer of n Pirelli of n Plus zoals de myne snap ik wel
Inderdaad, die '74er Pim.
Ik denk dat jij er financieel het beste van geworden bent. Ik heb er niets aan verdiend, maar ook niets verloren.
In de paar jaar dat ik hem had, heb ik er wel van genoten, veel chroom spul en interieurdelen waren met wat schoonmaken nog in betrekkelijk goede staat. En als MK1 liefhebber kunnen zeggen dat je een '74er hebt gehad is natuurlijk onbetaalbaar. :cool:
Achteraf had ik hem misschien wel niet weg moeten doen en hem gewoon in de stalling laten staan....
Ik vind overigens dat je voor je GTI een nette prijs vraagt. Voor dat geld bouw je hem niet zoals jij hem hebt.
Ik ben de komende twee weken met vakantie, maar mocht hij zo niet verkocht raken, dan heb ik wel interesse in het blok. Wellicht is de DX uit mijn cabrio dan iets voor jou om er terug in te hangen?
Soms koop ik namelijk nog wel eens wat op MP vaak bij zo'n advertentie met 1 foto of zo'n lekkere beknopte omschrijving van iemand die aan het opruimen of de zooi zat is. Ga het halen soms geluk, soms pech en dan houdt ik het mooiste voor mezelf en de rest verkopen voor een mooi bedrag met de juiste omschrijving.
Zo financier ik mijn hobby met mijn hobby :)
Ik heb het idee dat heel erg veel mensen dit doen. En daarom vind je maar weinig goede spullen aan een redelijke prijs.
Toen ik porsche klinken wilde hebben, heb ik wel vier keer achter het net gevist en steeds popten dezelfde klinken een paar dagen later of zelfs dezelfde dag weer op bij een andere verkoper, maar dan met een uitgebreidere omschrijving en een huizenhoge prijs. :mad:
Met een setje electrische recaro stoelen precies hetzelfde al een paar keer meegemaakt. Die heb ik nu nog steeds niet.
Als de prijs goed is moet je eigenlijk per direct vrij nemen en gelijk erom gaan, anders is het weggekaapt door "(hobby)handelaren".
En als ik zelf eens leuke goede spullen te koop zet, dan krijg ik bijna alleen maar reacties van mensen zonder geld, die met pokemon stickers, een vespa ciau, of lenzo's willen ruilen. :screwy:
Ik vraag me soms wel eens af hoe al die hobby handelaren daar mee omgaan? Ik zou er "gek"van worden.
NielsDub
03-09-2015, 11:17
ja altijd..is lang en kort geheugen...ben je dat al vergeten dan .hahaha
als je min of meer wilt weten wat de topsneilheid is ,kun je hem rijdendeweg resetten als hij op 'gemiddelde' snelheid staat
met de gas op de bodem voor 20 seconden op top en nagenoeg standaard wielomtrek klopt dat vrij aardig..(geen GPS,maar goed)
Nee hoor, weet gelukkig nog wel de functies van de 1 en 2, maar was benieuwd of er soms ook een enkelvoudige variant is geweest. En dat weet ik nu ook... :D
@M1974
Dat klopt denk ik wel. Ik ken personen met dezelfde interesses, als ik. Die alles gezien hebben voordat ik het gezien heb en ik ben ook dagelijks bij met wat ik interessant vind.
In eerste instantie is het wel voor mezelf hoor (dus mijn doel is niet handel of extra inkomen) maar levert het wat meer op dan is het mooi meegenomen. Echte inkopers en doorverkopers heb je natuurlijk ook. Bij mij is het vaak om een onderdeel te scoren/vervangen met iets wat kwalitatief/conditie beter is wat ik nu heb.
Toegegeven soms koop ik ook onderdelen gewoon voor de "heb" of wellicht voor een project in de toekomst en soms wil ik het gewoon dubbel hebben liggen. Wellicht ben ik wat raar hierin maar ik hebt toch vrienden die dit ook doen en in nog extremere vormen :screwy:
Ik ben regelmatig wat gaan halen waarbij de reactie van de koper na het afrekenen was "ik heb zeker te goedkoop verkocht". Een enkele keer heb ik zelfs wat meer voor gegeven omdat ik zelf vond dat ik het echt niet kon. :)
De andere kant van het verhaal is als je belt met de koper en je vraagt om wat details alles goed en prima is en je er vervolgens heen gaat er niks van klopt, dat heb ik ook regelmatig. Dat bedoel ik met pech hebben.
Alles wat bij mij weg gaat vraag ik niet de "hoofdprijs" voor. Ga net wat qua prijs eronder zitten zodat ik me absoluut niet hoef te schamen, ook een goed gevoel bij heb als ik het verkoop. Ook goed omschreven en prijs vast zodat er geen verassingen zijn voor de koper (onderhandelen mag altijd maar vaak verkoop ik precies wat ik er voor vraag). Vaak heb ik er ook nog werk aan gehad (zoals schoonmaken) of ben het gaan halen aan de andere kant van het land, wat ik natuurlijk ook niet door reken.
Dat bereft is dan ook echt hobby en hoef ik er niet aan te verdienen, het extra geld gaat toch weer rechtsteeks in mijn golf :) en zoals velen weten daar moet altijd nog veel extra geld boven op :)
De twee zaken die jij noemt als voorbeeld zijn idd erg hete onderdelen.
BlackbullTDI
05-09-2015, 20:00
wat was dat een wilde verkoop van die 80e Gti in apeldoorn
volgens mij wou iedereen dat ding hebben voor dat geld ofniet
wat zou een nuchtere verkoop prijs zijn voor zon soort auto zodat niet elke
handelaar in de auto springt en dat ding gaat halen
classic line
05-09-2015, 20:36
euh effe off topic
MARIUS je blijft met je poten van die DX af :) :)
turbojo2
06-09-2015, 13:23
wat was dat een wilde verkoop van die 80e Gti in apeldoorn
volgens mij wou iedereen dat ding hebben voor dat geld ofniet
wat zou een nuchtere verkoop prijs zijn voor zon soort auto zodat niet elke
handelaar in de auto springt en dat ding gaat halen
Het dubbele zou redelijk zijn, 5500 dus, mits hij niet verrot is. Als het interieur weer bekleed is met de originele stof en de 2 voorschermen zijn gespoten en alles is weer in orde gemaakt kun je er zo 7500 voor vragen en dan verkoop je hem voor een realistische prijs.
euh effe off topic
MARIUS je blijft met je poten van die DX af :) :)
Oké Mike ;) :cool: :cool:
Oké Mike ;) :cool: :cool:
Juist!!
bekirvr6
21-09-2015, 10:06
vraagje aan de kennners van een originele mk2 gti 16v
wordt deze auto later een klassieker en meer waard
km-stand is wel hoog bijna 4-ton
Bas Wijnen
21-09-2015, 10:30
vraagje aan de kennners van een originele mk2 gti 16v
wordt deze auto later een klassieker en meer waard
km-stand is wel hoog bijna 4-ton
Met die km stand niet
NielsDub
21-09-2015, 11:47
Sorry, kan t net niet zien in mn glazen bol...
Kon er n jaar of 8 terug ook al niet in zien dat 911's en T1's in deze mate sky-high zouden gaan. Klote-bol... :D
edit: Dit blijft een interessant topic, maar de vraag is te algemeen gesteld. Wat is een 'klassieker' en wat is 'meer waard'? Als je nu een in orig en complete staat verkerende nette 86-er of 87-er kan kopen voor een duizend of 3, 4, dan doe je t altijd goed denk ik. Eerlijk gezegd denk ik dat een Golf 2 met 4 ton op de klok niet zo netjes meer zal zijn. Maar goed, als de prijs ernaar is.... Als t de uiteindelijk laatst overblijvende 16V zou zijn, dan maakt die 4 ton niks meer uit. Voor een gerestaureerde 76-er 1 wordt nu zo ongeveer standaard 20k gevraagd en dan hoor ik niemand (in z'n algemeenheid dan hè) over km stand, onderhoudsboekjes of historie. T is maar net in wat voor context je t wilt plaatsen.
vraagje aan de kennners van een originele mk2 gti 16v
wordt deze auto later een klassieker en meer waard
km-stand is wel hoog bijna 4-ton
Als ie netjes is, en hem nu koopt voor 400€, dan is ie binnen 5 minuten al meer waard. :D
5 minuten neem ik als tijd om een advertentie op Mp aan te maken..
Ik heb nog een 87er staan. 16v 180.000 km.
Kmoet wa plaats maken dus mogen er een paar weg.
bekirvr6
21-09-2015, 13:06
Sorry, kan t net niet zien in mn glazen bol...
Kon er n jaar of 8 terug ook al niet in zien dat 911's en T1's in deze mate sky-high zouden gaan. Klote-bol... :D
edit: Dit blijft een interessant topic, maar de vraag is te algemeen gesteld. Wat is een 'klassieker' en wat is 'meer waard'? Als je nu een in orig en complete staat verkerende nette 86-er of 87-er kan kopen voor een duizend of 3, 4, dan doe je t altijd goed denk ik. Eerlijk gezegd denk ik dat een Golf 2 met 4 ton op de klok niet zo netjes meer zal zijn. Maar goed, als de prijs ernaar is.... Als t de uiteindelijk laatst overblijvende 16V zou zijn, dan maakt die 4 ton niks meer uit. Voor een gerestaureerde 76-er 1 wordt nu zo ongeveer standaard 20k gevraagd en dan hoor ik niemand (in z'n algemeenheid dan hè) over km stand, onderhoudsboekjes of historie. T is maar net in wat voor context je t wilt plaatsen.
sorry was iets te enthousiast..gaat over de rode 16v op MP
gaat over deze http://link.marktplaats.nl/m967492388
NielsDub
21-09-2015, 14:01
Zie ook mijn reactie(s) in MP topic
vraagje aan de kennners van een originele mk2 gti 16v
wordt deze auto later een klassieker en meer waard
km-stand is wel hoog bijna 4-ton
Ik mag het hopen , heb mij al jaren suf gezocht naar een originele mk2 16v.
Mijne heb ik zelf uit Portugal gehaald , alle historie erbij en er veeel geld ingepompt....was niet de bedoeling.
http://www.volksforum.com/albums/files/4/0/6/0/20150921_155759.jpg
Grt yal
vraagje. als ik mijn auto laat restaureren 100% met alles erop nieuw (aantoonbaar). is die dan waardevast als ik via RDW/NAP de teller op 0 laat zetten? nu staat er 215### op, betreft een mk1 GTI DX
Der Typ Siebzehn
21-09-2015, 21:44
Voor een gerestaureerde 76-er 1 wordt nu zo ongeveer standaard 20k gevraagd en dan hoor ik niemand (in z'n algemeenheid dan hè) over km stand, onderhoudsboekjes of historie. T is maar net in wat voor context je t wilt plaatsen.
woooww (http://ww3.autoscout24.nl/classified/277348731?fromRecommendation=true)
Wbt "historie"; het is imho toch wel belangrijk dat deze valt na te gaan, zou geen zin hebben om 20 K te willen investeren aan 'n '76er GTI die >misschien< ooit 'n 1100 is geweest wat naderhand dus tot GTI werd omgebouwd, ook niet als die uit '76 is.
vraagje. als ik mijn auto laat restaureren 100% met alles erop nieuw (aantoonbaar). is die dan waardevast als ik via RDW/NAP de teller op 0 laat zetten? nu staat er 215### op, betreft een mk1 GTI DX
Teller gewoon laten staan waar die nu op staat ! Jouw auto is gvd geen nieuwe maar eentje dus uit '83 !
was maar een vraag :)(daar hoefde je niet voor te vloeken hoor :) ik ben gewoon vooraf mezelf aan het leren wat de beste keuze zou kunnen worden omdat ik al super trots ben dat ik zover ben geraakt. en ik al mensen ken die de teller hebben gereset. vandaar mijn twijfel
Der Typ Siebzehn
21-09-2015, 22:47
Ik doe gewoon graag vloeken ;-) peace Bro !
Maar nogmaals, de teller zou ik echt niet terug gaan zetten, ik iig niet, men is toch zo 'n beetje gek gezegd de historie aan 't vervalsen met de teller terug te zetten.
turbojo2
22-09-2015, 07:33
woooww (http://ww3.autoscout24.nl/classified/277348731?fromRecommendation=true)
Wbt "historie"; het is imho toch wel belangrijk dat deze valt na te gaan, zou geen zin hebben om 20 K te willen investeren aan 'n '76er GTI die >misschien< ooit 'n 1100 is geweest wat naderhand dus tot GTI werd omgebouwd, ook niet als die uit '76 is.
Teller gewoon laten staan waar die nu op staat ! Jouw auto is gvd geen nieuwe maar eentje dus uit '83 !
Deze 76er gti met kenteken 87-YB-33 komt niet voor in mijn bestand van kentekens met type 171331 (golf 1.6 gti van 76-82) Heb net gekeken bij kentekencheck en zie dat er totaal aan niks afteleiden is dat het een gti is. De massa rijklaar is 960 kilo en dat hoort bij een gti 932 te zijn. Kan best wezen dat het toch een originele gti is maar dat moet je dan wel heel erg goed onderzoeken. Grote kans dat het een carrosserie van een golf 1 is waar alles van een rotte gti op is overgebouwd. Auto is 3 jaar geleden op NL kenteken gezet en als eigenaar wil je dan toch wel dat hij als gti op kenteken komt te staan lijkt mij.
hebben zulke oude gtiś allemaal 4-bak?
turbojo2
22-09-2015, 10:30
hebben zulke oude gtiś allemaal 4-bak?
Ja modeljaar 76,77 en 78 hebben een 4 bak. Pas tijdens modeljaar 79 kwam de 5 bak beschikbaar.
jip zelfs diesels hadden een 4 bak..lekker op de snelweg...120 per uur was een hele happening zonder soundbarrier..
bij de GTI's was het wel leuk ..ik heb een 78er gehad die trapte ik naar 110 in zijn 2..
Der Typ Siebzehn
22-09-2015, 13:52
Deze 76er gti met kenteken 87-YB-33 komt niet voor in mijn bestand van kentekens met type 171331 (golf 1.6 gti van 76-82) Heb net gekeken bij kentekencheck en zie dat er totaal aan niks afteleiden is dat het een gti is. De massa rijklaar is 960 kilo en dat hoort bij een gti 932 te zijn. Kan best wezen dat het toch een originele gti is maar dat moet je dan wel heel erg goed onderzoeken. Grote kans dat het een carrosserie van een golf 1 is waar alles van een rotte gti op is overgebouwd. Auto is 3 jaar geleden op NL kenteken gezet en als eigenaar wil je dan toch wel dat hij als gti op kenteken komt te staan lijkt mij.
Daarom is dus wat ik al eerder hier zei;
Wbt "historie"; het is imho toch wel belangrijk dat deze valt na te gaan, zou geen zin hebben om 20 K te willen investeren aan 'n '76er GTI die >misschien< ooit 'n 1100 is geweest wat naderhand dus tot GTI werd omgebouwd, ook niet als die uit '76 is.
:rolleyes:
historie die valt na te gaan wel degelijk belangrijk, zeker als men zoveel geld voor 'n bepaalde oude auto wenst te besteden.
zo te zien kloppen er wel wat dingetjes niet om een echte '76er te zijn..ik denk ook niet dat je daar aan kunt ontsnappen..sommige spullen zijn er gewoonweg niet meer
dat het wel een GTI is denk ik wel..grote kans een italiaan of spanjaard ..anders had hij zo ongeloofelijk rot geweest..
of het verstandig is om zoveel uit te geven aan een golf 1?..tsja..
turbojo2
22-09-2015, 17:04
zo te zien kloppen er wel wat dingetjes niet om een echte '76er te zijn..ik denk ook niet dat je daar aan kunt ontsnappen..sommige spullen zijn er gewoonweg niet meer
dat het wel een GTI is denk ik wel..grote kans een italiaan of spanjaard ..anders had hij zo ongeloofelijk rot geweest..
of het verstandig is om zoveel uit te geven aan een golf 1?..tsja..
Zo heb thuis even goed naar de foto's gekeken en de carrosserie is van na 1977 dat weet ik 100% zeker. Je kunt dit zien aan de ronde afdrukken die in de waterbak horen te zitten(tussen de motorruimte en de het dashboard van de auto). Deze ontbreken en er zitten 2 verticale strepen in het plaatwerk. Deze auto is omgekat. Je kunt het ook zien aan de schoefveerkoker (waar het chassis nr op staat) Deze heeft een brede rand waar hij op de carrosserie gepuntlast zit. Dit hoort een smallere rand te wezen. Ook ontbreken de motorkaphaken met de bijbehorende motorkaphaak-ogen die in de waterbak links er recht aan de zijkant horen te zitten.
IK heb de verkoper opgebeld (voor dat ik wist wat ik nu geschreven heb) en de verkoper gevraagd of hij mij kon vertellen wat de rotte plekken waren en dat kon hij mij niet vertellen want hij had al het carrosseriewerk uitbesteed. Maar aan de hoogte van de rekening dacht hij wel dat er erg veel aan was gerestaureerd. Opzicht is dit al een vaag antwoord. Hij had volgens zeggen zelf de auto kaal gemaakt en weer opgebouwd, dan weet je toch wel hoe rot je auto is of net? De auto komt oorspronkelijk uit Duitsland.
turbojo2
22-09-2015, 19:20
Owja de kilometerstand van deze 76er gti is teruggedraaid naar 180.000 naar 0. Pfff hier kan ik met mijn verstand niet bij.
golfcabriolet
22-09-2015, 19:25
4615 km per jaar rijden = +- 180.000 km in 39 jaar.
denk ook niet dat de 180.000 km klopt van de gti.
NielsDub
22-09-2015, 20:58
Ik ben het 100% eens met bovenstaande en als je van zo'n uitbestede restauratie geen documentatie hebt, of anderszins bewijzen over de oorsprong / historie dan is t voor mij een no-go en valt deze wat mij betreft in de categorie goudzoekers. Hoe mooi de auto er ook uitziet, als t niet klopt of niet lijkt t kloppen dan zul je dat meteen in de waarde terug zien. Een gerestaureerde 911 F model die niet in de ori kleur staat (ook al was dat poepbruin) is gewoon stukken minder waard. Ieg de kosten van een volledige respray en de rest.
Edit: wat ik bij deze advertentie en het eerder aangehaalde telefoongesprek dan weer opvallend vind, is dat de verkoper weinig weet over de staat van de auto voor reparatie terwijl hij m wel zelf uit elkaar heeft gehaald maar wel schijnt te weten dat ie matching numbers is? En idd als je onderkent dat dat belangrijk is en of wordt bij zo'n auto, dan wil je m toch ook als GTI op kenteken?
Waarom zou de km stand niet kloppen?
Mijn mk1 GTI had in 2004 124.000km gelopen , nu inmiddels 147.000km.
De eerste remslangen en koelslangen uit 1983 zaten er nog op.
De linker spoorstang is nog steeds de eerste , namelijk niet verstelbaar :D
Niet iedereen gebruikt zijn auto veel.
Mijn mk2 GTI 16v heeft maar 187.000km en is uit 1987 , vorige eigenaar was een verzamelaar en reed er amper mee.
Alle boekjes en keurrapporten erbij , geloof niet dat de teller ieder jaar voor de keuring is terug gedraaid.
NielsDub
22-09-2015, 21:05
Dat is wat typ siebzehn bedoelt met 'historie belangrijk'. Bij jou lijkt de stand logisch en verklaarbaar aan de hand van boekjes en facturen etc. Dus laat jij het wel uit je hoofd om daar nu aan te gaan knoeien, toch? Zonder boekjes en dus onderbouwing van de stand is 4 ton of 40000 net zo nietszeggend als terugdraaien naar 0.
NielsDub
05-12-2015, 11:04
Dit topic weer s naar boven halen nadat ik op Facebook dit tegenkwam:
http://m.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/volkswagen-golf-1-gti-original/395640180-216-6138
In een VAG groep op FB wordt een discussie over deze auto gevoerd: is ie echt of nie?
Wat is er zo bijzonder aan: Golf 1 GTI 1976 met Schwalbenschwanz !!!
Had er wel eens van gehoord en gelezen, maar t is toch een beetje een mythische auto, net als Viperngrüne GTI's...
Er schijnen er echt een paar van geweest te zijn, als prototype voor de uiteindelijke echte GTI. Dus ALS dit er een daarvan is, is 15000 dan geen koopje? Staat op bieden op e-bay, maar dan nog is 15k een lage startprijs als je in ogenschouw neemt dat de eerste GTI en ook W65 Pirelli's op Mobile worden aangeboden voor rond de 20k inmiddels. Ik weet wel, dat zijn de gevraagde prijzen en je weet natuurlijk niet wat er nu voor betaald wordt (of niet) maar toch. Een Oettinger 16S wordt 25-30 voor gevraagd en af en toe verschijnt er een Limited voor rond de 40k. Deze zwaluw GTI lijkt mij dan 100x unieker (mits authentiek), het zou dan immers één van DE oer-GTI's zijn en die zou je dan toch ook voor minstens 25 of 30k of meer op de markt verwachten. Of t moet ook de verkoper al bekend zijn dat t geen echte is. Van foto's waarbij de auto op een aanhanger staat krijg ik i.e.g. nooit een warm gevoel, snelle handel ff een paar ruggen pakken associatie krijg ik daarbij.
Maar vind t wel een interessante of hier eens over te bomen. Wie weet er meer over?
ik acht de kans zeeer klein dat hij echt is..
er zijn weinig mensen die precies weten hoe het precies zit met de voorserie exemplaren.
Alfons Lowenberg word min of meer gezien als de geestelijke vader van de GTI..hij begon al heel vroeg in 1973 met het idee 'SportGolf'...in de avonduren met wat collega ingenieurs..
er waren 6 prototypes,en die waren alle verschillend en in de kleur geel...en werden gebruikt voor diverse doeleinden ,ook als Pace car op de Nurburgring..
elk exemplaar was anders in uitvoering en afstelling ..en werd ook gewoon gereden door medewerkers van diverse afdelingen van Volkswagen....
toen daar een algemeen sluitend oordeel uitkwam en de goedkeuring vanuit de hoogste regionen binnen Volkswagen was er pas sprake van de Golf GTI..
die eerst nog Golf TTS of GTS zou gaan heten..dit waren auto's WOB-VP70 , WOB- VE15, WOB-VE10,WOB-VC63..allemaal swallowtails..en knalgeel
in 1975 zijn er inderdaad enkele voorserie GTI's gebouwd ,op de manier zoals de meesten van ons die kennen..met de bekende sportstoelen met schotse ruit..,lange voorspoiler ,zwarte sticker rond de achterruit en ga zo maar door ,enkel in het Marsrot..en die hadden inderdaad een swallowkont..
de bekendste is die met kenteken WOB-VS70..,dit is 1 van de allereerste die ook tijdens zijn loopbaan voor pers doeleinden nog iets of wat handmatig veranderd werd..een 75er..die met de hand gebouwd was op basis van een LS in het allerbegin nog voorzien van een afwijkend grille embleem en zonder achterruitsticker..er was ook nog een zilveren ,maar daar is weinig van bekend..geruchten gaan dat die totall loss werd gereden in de maand na zijn geboorte
WOB- V220 en WOB-V212 WOB-V216..zijn auto's die gebruikt zijn voor persfoto's en tentoonstellingen/beurzen..,dit zijn/waren geen swallowtails meer en 'echte' GTI's
ook allen Marsrot..
dus de kans dat dit 1 van de paar swallow GTI's is ,kan enkel aangetoond worden door de fahrzeugbrief..
de eerste eigenaar moet Volkwagenwerk AG zijn te Wolfsburg ,toelating April /Mei 1975..al het andere KAN niet...
voertuigbenaming Golf LS ,81kw..
in de reguliere GTI's verkocht aan 'Jan met de pet' (en een dikke portemonnee) zijn nooit swallow GTI's beschikbaar geweest ,het kan enkel zijn dat Volkswagenwerk zelf deze paar voorserie modellen heeft verkocht aan het publiek..
maar of daar 40 jaar later nog wat van over is?..
NielsDub
05-12-2015, 12:30
Hier nog wat plaatjes:
http://www.passiongolfgti.com/IMG/jpg/page33_1.jpg
http://www.passiongolfgti.com/IMG/jpg/page13_1.jpg
http://www.passiongolfgti.com/IMG/jpg/page18_2.jpg
http://www.passiongolfgti.com/article.php?id_article=461
De kans het het een van de voorserie auto's is, acht ik ook zeer klein. Zeker voor deze 'vanaf' prijs. Laten we eerlijk zijn, als je zo'n ding in bezit zou hebben en je zou er vanaf willen, dan ga je toch eerst s in Wolfsburg praten. Want zo'n ding heeft toch een enorme historische waarde. Lijkt me handiger dan m op e-bay te dumpen en maar kiek'n wat ut wordt...
Der Typ Siebzehn
05-12-2015, 13:51
Dit (http://golf1-ig.de/service/register/detail.php?id=44&offset=1) is een van de oudste productie GTI's die mij bekend zijn, samen met 'n zilverkleurig exemplaar waar bijna 20 jaar geleden, in 1996 een reportage over stond in de VW Scene.
Beide hebben 'n 176 (dus van 1976) chassisnr, en géén zwaluwstaart achterpaneel.
ik denk ook eerlijk,al is dat vanaf de foto's moeilijk tezeggen..
dat het niet eens een GTI is uit de basis..de C stijlen zijn gewoon kale plaat..dan dat swallowtail gebeuren wat bijna onmogelijk is..
er werd in de jaren 80 heel wat afgerommeld met die dingen..ook in Duitsland..
het zou zo maar kunnen dat ze een 'gewoon' Marsrot Golfje omgetoverd hebben tot GTI
daarbij gebruikmakend van de rechtse veerpoottoren ,en alle specifieke GTI onderdelen
zo heel veel werk was dat eigenlijk niet..en eerlijkheidshalve ben ik ook wel eens in bezit geweest van een exemplaar dat 'discutabel' was,
een zandbeige metallic GL diesel met 5 bak en grote achterlichten..,echter wel met een tittentacho dashboard ..en 79er kenteken ....de knakker waar ik het ding van inruilde zei met een stalen gezicht dat de achterlichten er heel netjes ingezet waren (?)...de kitnaden van het achterpaneel waren net als af fabriek...
over het nieuwe type zekeringkast ,heb ik maar niets gezegd toen..
zou zo maar kunnen dat de GTI uit de advertentie zoiets is...
en mocht het echt een voorserie GTI zijn?...denk dat men in Wolfsburg dat ook wel zou willen weten..
silbergti
06-12-2015, 13:39
Dit (http://golf1-ig.de/service/register/detail.php?id=44&offset=1) is een van de oudste productie GTI's die mij bekend zijn, samen met 'n zilverkleurig exemplaar waar bijna 20 jaar geleden, in 1996 een reportage over stond in de VW Scene.
Beide hebben 'n 176 (dus van 1976) chassisnr, en géén zwaluwstaart achterpaneel.
Ik zie een Golf GTI typeplaatje(op achterklep) met daarop de letters GTI cursief gedrukt. Dat zag ik ook op de eerste (voorserie) GTI's aan de voorzijde.
Later is dit veranderd naar een meer klassieke lettertype, GTI
Der Typ Siebzehn
06-12-2015, 13:56
Dat klopt, dat was mij indd ook al opgevallen dat die bij deze cursief zijn, hoe dat kan, hmm.
ik denk ook eerlijk,al is dat vanaf de foto's moeilijk tezeggen..
dat het niet eens een GTI is uit de basis..de C stijlen zijn gewoon kale plaat..
Indd, nu je het zegt, dat was me nog niet opgevallen.
NielsDub
06-12-2015, 17:38
Denk dat ie van binnen aardig leeg getrokken is, zie eigenlijk alleen een bestuurdersstoel. Dat typeplaatje met letters cursief kan ik er niet duidelijk vanaf zien.
die Engelsman uit de post van Typ Siebzehn (ja das een Engelse ,ook al heeft hij links stuur.er werden geen GTI's gebouwd voor de UK tot 79,enkel 'grijze import met links stuur...fijn met inhalen denk?) ,heeft ook dat typeplaatje...DAT heb ik wel eens meer gezien bij een vroege '76er..
maar zoals ik al schreef..nooit een swallowkont..
aangezien ik al zo'n beetje in die dingen zit/zat sinds eind jaren 80..
lijkt me dat wel aannemelijk..al weet ik ook niet alles..
als het een hele vroege is zou hij nog wel een kachelpaneel moeten hebben met de schuiven en een motorkap zonder knik voorop?..Ja toch?..
ben ergens toch wel benieuwd hoe zoiets rijd..ik kan me het niet meer herinneren ..naar huidige maatstaven eigenlijk niet eens overdreven snel en gruwelijk lawaaierig waarschijnlijk...eerste de beste TDI die je het snot voor je ogen rijd etc etc
maar wel stoer...dat dan weer wel..
sipkemk1rs2
06-12-2015, 23:40
die Engelsman uit de post van Typ Siebzehn (ja das een Engelse ,ook al heeft hij links stuur.er werden geen GTI's gebouwd voor de UK tot 79,enkel 'grijze import met links stuur...fijn met inhalen denk?) ,heeft ook dat typeplaatje...DAT heb ik wel eens meer gezien bij een vroege '76er..
maar zoals ik al schreef..nooit een swallowkont..
aangezien ik al zo'n beetje in die dingen zit/zat sinds eind jaren 80..
lijkt me dat wel aannemelijk..al weet ik ook niet alles..
als het een hele vroege is zou hij nog wel een kachelpaneel moeten hebben met de schuiven en een motorkap zonder knik voorop?..Ja toch?..
ben ergens toch wel benieuwd hoe zoiets rijd..ik kan me het niet meer herinneren ..naar huidige maatstaven eigenlijk niet eens overdreven snel en gruwelijk lawaaierig waarschijnlijk...eerste de beste TDI die je het snot voor je ogen rijd etc etc
maar wel stoer...dat dan weer wel..
Zo te zien aan de achter kant dorpel lijkt het gewoon een nieuwe type ik zie daar een verspring :rolleyes: En motor kap zonder knik dat heeft die van mij ook met de kleine deur slot en ik heb een wint vanger die ook op het prototype gti zat en heb ik nog niet eerder gezien op een 76 ergers :cool:
En op deze zie ik ook een glade kap volges mij maar ik zie weer een orginale schuifdak en volgens mij was die er toen niet in de GTI 76 maar weet ik niet zeker .
http://golf1-ig.de/service/register/detail.php?id=978&offset=97
nee helaas een schuifdak..net als getint glas en meer kleuren dan Marsrot en Silber ..waren er voor '77 niet..
maar dat exemplaar dat jij aandraagt is niet echt helemaal zuiver..
verlaagd en klapruitjes?..zou het gewoon niet een 79er zijn met gladde kap ?of iets dergelijks?
NielsDub
07-12-2015, 09:01
http://golf1-ig.de/service/register/img/247891272.jpg
Wel vet hoor, zo een beetje verlaagd op ori staaltjes en ballonbanden. RS-en met van die fietsbandjes zouden hier eerder afbreuk aan doen dan dat het wat toevoegt!
NielsDub
07-12-2015, 09:07
Er gaan nu wat auto's door elkaar heen lopen heb ik het idee, dus maar even de foto's van e-bay gekoppeld:
http://i.ebayimg.com/00/s/MzYwWDY0MA==/z/fm0AAOSw8-tWZGjB/$_75.JPG
http://i.ebayimg.com/00/s/MzYwWDY0MA==/z/xQIAAOSw7FRWZGjC/$_75.JPG
http://i.ebayimg.com/00/s/MzYwWDY0MA==/z/fqUAAOSw8-tWZGjD/$_75.JPG
http://i.ebayimg.com/00/s/MzYwWDY0MA==/z/UCQAAOSwnipWZGjE/$_75.JPG
http://i.ebayimg.com/00/s/MzYwWDY0MA==/z/UEsAAOSwnipWZGjF/$_75.JPG
Ik zie wel een gladde motorkap. Maar dat van die dorpel snap ik niet Sipke, wat bedoel je daar precies mee?
chrisjuh
07-12-2015, 09:32
Maar kan het niet zo zijn, dat deze auto inderdaad gewoon een GTi is, maar in de loop der jaren een aanrijding heeft gehad achter, en de dealer of garagist deze swallowtail sectie nog had liggen, en deze er gewoon heeft ingelast? Dat zou toch een betere verklaring zijn? Kijk zon ding moest gewoon de weg weer op vroeger dus pakken wat je pakken kan, want de klant zit te wachten op zijn auto ( of in overleg gebeurd en de klant zei; prima joh, als ik maar kan rijden?)
VWPaulus
09-12-2015, 01:41
Hi allemaal,
Nieuw hier, maar wel met veel info over de auto waar het nu op het laatst in dit topic om draait.
Om met de deur in huis te vallen: Het is geen voorproductie GTI met originele swallowtail af fabriek.
Ik heb uitvoerig contact gehad met de huidige Duitse eigenaar. Deze heeft mij allerhande documenten toegestuurd, die ik voor de volledigheid zal bijvoegen. De kenners weten waar zij op moeten letten. Het is een '77 model. Dus ergens is de auto of een keer voorzien van een swallowtail na een schade, of het is een swallowtail carrosserie die omgekat/omgebouwd is. Welke van de twee is waarschijnlijk niet meer te achterhalen.
Over deze zelfde auto is op dit forum vorig jaar ook al een discussie(tje) geweest. Deze Duitse eigenaar heeft de auto vorig jaar in Nederland gekocht....
Een 76er GTI, modeljaar 1977, heeft natuurlijk altijd nog waarde. Maar voor mij is de onduidelijkheid over de geschiedenis een reden om de auto te laten staan.
http://imageshack.com/a/img910/2116/q7pBRW.png
http://imageshack.com/a/img905/6299/Cdzg86.png
http://imageshack.com/a/img907/1438/Nl9BoA.png
NielsDub
09-12-2015, 21:05
Mooi dat je deze info wilt delen hier. Lijkt idd een auto met een verhaal. Wat voor verhaal, dat zal wellicht onduidelijk blijven. Weet jij ook wat er zoal qua interieur nog bij is, want hij lijkt ook aardig leeggehaald wat dat betreft. En als dat zo is, dan kan t een 76 zijn en blijven maar vind ik t veel geld wat er voor gevraagd wordt.
turbojo2
09-12-2015, 23:05
Deze auto heeft striping met chroom erin: niet gti 1976. Hij heeft bumpers met rubber stootstrip: niet gti 1976. Windvanger op de ruitenwisser lijkt me ook niet kloppen maar kan ik niet goed zien. Hij heeft vierkante hoofdsteun ipv de ronde: niet gti 1976. Linker spiegel klopt niet. En dan heb ik alleen nog maar de buitenkant gezien. Met foto's van het interieur en onder de motorkap kom je veeeel verder. Ik weet wel waarom die niet in de advertentie staan: omdat hier geen zak van klopt.
Is vast een bij elkaar geraapt zooitje. Ik ben pas overtuigd na het zien van foto's van interieur en motorruimte. Dat de verkoper steldt dat het achterpaneel origineel is, is voor mij helemaal reden om aan deze auto te twijfelen.
tsja zo'n certificaat van echtheid..
leuk om in te lijsten en op de wc of iets dergelijks te hangen..,daar verdient VW op jaarbasis best wel wat aan..als je alle oudere types neemt waar men alles van wil weten, Golf/Jetta ,Passat Polo..kever, K70 etc..
maar eigenlijk op een paar details zoals productiedatum en afleveringdatum etc ,word je er niet zoveel wijzer van
het zijn enkel de gegevens die men nog ergens heeft ,uitgaand van het chassisnummer..en dat hoeft nou net NIET meer bij de auto te horen..(ook het kleurnummer van een vroege GTI in Marsrot moet L31B zijn en geen LA3A..m'goed)
zoals ik al eerder schreef ..die dingen werden met hopen tegelijk omgekat toendertijd
een auto die je openvist met een stukje lasdraad en kunt starten met een lange schroevendraaier ,is/was een makkelijke prooi
tegenwoordig moet je zoveel slopen en ombouwen aan electronica ,en dan nog is de kans aanwezig dat hij niet gestart kan worden..
hij is in ieder geval in 83 naar NL gehaald..
even logisch nadenken...als het een 77er is hoort die achterplaat er niet in thuis..
dus koffer open en kijken naar de kitnaad waar het paneel aan de vloer gelast zit..
alles is bij zo'n ding zichtwerk ,en met een beetje kennis van zaken zie je dat meteen..
als het voor de rest allemaal strookt met de echtheid van de koets ..dwz de injectietank ,ophangpunten voor de brandstofpomp-accumolator..onder de kap de steun voor de mengverdeler ..
dus de specifieke GTI dingen...dan is er feitelijk nog geen man over boord..
een periode correct interieur vind je nog wel ergens..en anders laat je er 1 maken..
een ander niet swallow paneel er inlassen en je bent op weg..
blijken alle voornoemde dingen niet aanwezig en de rechtse veerpoot is dubieus..dan zou het zomaar een 'gewoon' golfje kunnen zijn met eventueel een injectiemotor..
met het chassisnummer van een GTI..
blijf ik nog wel twijfelen over die kale C stijlen..dat hoort niet..
feitelijk is dit allemaal speculeren ..je weet het pas echt wanneer je er naast staat..
in het mooiste geval is het een GTI (denk het niet)..dan zou hij wel iets waard zijn
in het ergste geval is het een bouwpakket ,met op de koop toe flink wat roest..
dan is het 832 x 5 cent...
15000 voor een 77 chassisnummer met 83er kenteken is nogal zout..
15000 voor een 77 chassisnummer met 83er kenteken is nogal zout..
Die Duitser zal bij aankoop door die Nederlander 'genaaid' zijn (die nederlander misschien daarvoor ook weer) en nog wat van zijn centen terug willen zien...
Hij doet in de advertentie ook niet echt zijn best om de liefhebbers/verzamelaars warm te laten lopen voor zo'n 'bijzondere' golf.
Als het allemaal zou kloppen ben je toch super trots dat jij zo'n zeldzame wagen hebt.
Dan maak je toch wel een paar goede foto's om het te laten zien dat het de real deal is. En niet op een trailer met wat wazige foto's
En zou ik er een belachelijke vraagprijs aanhangen 40k ofzo. En zien wat een echte golf gek er voor geeft.
Maar inderdaad wat hierboven staat Misschien handelaar die dacht zijn slag te slaan maar na wat uitzoek werk of betere inspectie beetje warm kreeg. En nu maar snel weg wilt doen. want ja 15k voor een echte vroege gti is niet veel.
Maargoed om echt te beoordelen moet je er gewoon heen gaan met veel kennis en goed uitpluizen op je gemakje
golf fahrer
10-12-2015, 16:27
Als ik sommige golf gti's op het net zie staan van handelaren.....
zijn er nog veel die denken hun slag te slaan.
Als je dan ziet wat een samengeraapte rommel ze aanbieden aan de gekste prijzen :mad:
Er gaan er hun nog veel mispakken :D
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.