PDA

View Full Version : Swallowtail Bastiaan86


Bastiaan86
31-08-2015, 13:17
hallo iedereen,

Ik dacht dat het leuker was om een apart topic voor mijn swallow aan te maken waar ik af en toe wat updates zal posten. Het gaat om dit exemplaar:

https://lh3.googleusercontent.com/-e_Xsv2paSs8/VXdMNur2CMI/AAAAAAAARzQ/fkiSA_huHng/s800-Ic42/foto2.PNG

Binnenkort meer foto's!

Hij is in een opmerkelijke goede staat voor een ongerestaureerde 75'er, maar wat kleine puntjes moeten toch wel aangepakt worden. Ik ben in kaart aan het brengen wat er aan roest zit aan de golf om dit te laten verhelpen.

Ik wil daarom de voorschermen eraf halen om het erachter te controleren, ik weet dat er boven onder de kap een aantal bouten zit en bij de dorpel een, zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten?

en om het interieur te controleren wil ik graag de kap bij de pook (het is een automaat!) verwijderen, hoe doe ik dat? Ik vermoed dat t geklikt zit maar ik durf niet te veel kracht te zetten...

bedankt!!

Van Limburg
31-08-2015, 14:28
Ziet er een mooie uit!

Volgens mij zitten de voorschermen met 8 bouten per kant vast.
4 boven, 3 binnen de wielkast en 1 aan de voorkant om hem samen te trekken met je voorfront.
Ze kunnen verstop zitten onder een laagje kit. Steek zoveel mogelijk weg voordat je je scherm er af haalt. Je kan een föhn gebruiken om de kit wat soepeler te maken. Zet niet te veel kracht op je schermen, je trekt ze krom anders. Zeker als het nog de originele zijn extra voorzichtig zijn.

Volgens mij zit je stofkap bij je pook idd geklikt. Krijg je hem ook niet los als je hem in "P" zet? Dit voor het schuifkapje wat hier nog onderin mee beweegt.

Barn171
31-08-2015, 14:45
Negen bouten, vier langs boven, drie in t binnenscherm tegen de deurstijl, een onderaan aan de dorpel, een vooraan aan t front (helemaal onder). Eraf halen is zeker een goed idee, ze roesten er vanachter vrolijk door. De hoek die aan de a-stijl grenst langs binnen ook helemaal kaal steken van de kit, daaronder zit vrijwel altijd ook roest. Inderdaad zo goed mogelijk kitvrij maken, je trekt er met het minste een flopdeuk in aan de kant langs de deur. Zo te zien aan de lampjes zijn ze wel al eens vervangen door nieuwe, daarmee zijn ze meestal een heel stuk makkelijker eraf te nemen.

Bastiaan86
31-08-2015, 17:01
bedankt!!

Hoe kan ik trouwens het best handelen tectyl verwijderen voor mijn check, ik zat te denken aan:

- tectyl warm maken met föhn
- tectyl lossteken met plamuurmes
- restjes wegpoetsen met thinner
- roest kaal schuren met zo'n roestborstel op een boormachine
- grondlak
- afwerken met tectyl of kleurlak eventueel met antisteenslag

in geval het echt rot is en er gaten zitten is het uiteraard een tijdelijke afwerking, ik maak foto's en die worden de basis voor de restaurateur.

wat voor grondlak / tectyl / antisteenslag bevelen jullie aan?

graag jullie tips voor deze amateur :thumbup:

Sjoes 85
31-08-2015, 20:39
wat een fantastisch gaaf exemplaar zeg, gefeliciteerd met je aankoop!!
en wat mij betreft zo snel mogelijk voorzien van een conservering van de holle ruimten, waarbij ik Mike Sanders Wax Oyl zeker kan aanbevelen! Perfect spul en sindsdien nooit meer roestproblemen van binnenuit gehad.

jasonnl
01-09-2015, 10:27
waar blijven de foto's een foto is niet genoeg natuurlijk

Bastiaan86
01-09-2015, 11:53
u vraagt wij draaien :tongue: :


https://lh3.googleusercontent.com/-J4Z5JqJCmR0/VeV_chAsOBI/AAAAAAAAT6k/XHTEWNpmCxE/s800-Ic42/20150607_142950.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-ytVkWC_CqxQ/VeV_cnnuWhI/AAAAAAAAT6c/X0TnxO9mAEo/s800-Ic42/20150802_164202.jpg

Met zijn jongere broertje:
https://lh3.googleusercontent.com/-6gYZ3TAGIwY/VeV_fRydqeI/AAAAAAAAT6s/mQ6-cTINyLE/s800-Ic42/20150803_193147.jpg

Mijn onderzoek tot nu toe, vloer rechts niets te ontdekken:
https://lh3.googleusercontent.com/-_eC7U1Fd8zU/VeV_gyzO9pI/AAAAAAAAT68/o8QjlrPK1Ko/s800-Ic42/20150830_141036.jpg

Onder de voeten van de bestuurder slechts oppervlakkige roest, ik heb die matjes een beetje los getrokken daaronder was t ook oppervlakkig (wat ik natuurlijk ga verhelpen), zouden jullie ze verder lostrekken? onderkant van de auto geeft ook geen aanleiding iets ergs te vermoeden.
https://lh3.googleusercontent.com/-uqBZW-jUQ-U/VeV_ilPxUUI/AAAAAAAAT7I/n6xlEPnKTn8/s800-Ic42/20150830_141219.jpg

Vloer is een keer gelijmd geweest o.i.d., slechts oppervlakkige roest gelukkig
https://lh3.googleusercontent.com/-CgiqvIM31EI/VeV_jTv81xI/AAAAAAAAT7Q/cq5HNxbI364/s800-Ic42/20150830_141306.jpg

Bestuurderszijde, hoe kan ik dit t best aanpakken aangezien je er lastig tussen kan om het te ontroesten??
https://lh3.googleusercontent.com/-qcUJd5Gu2So/VeV_j8We69I/AAAAAAAAT7Y/tj5cES_QmIg/s800-Ic42/20150830_141900.jpg

Auto is een keer verkeerd opgekrikt geweest, achter de felsrand van de dorpel zit een rot stuk van ca. 15 bij 2 cm, balen maar het had erger gekund
https://lh3.googleusercontent.com/-1nXskzvwd0o/VeV_gvgElBI/AAAAAAAAT64/j0h4syQgtAE/s800-Ic42/20150830_141156.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-33xeNrA508E/VeV_kWFUXuI/AAAAAAAAT7c/hJohff57QOA/s800-Ic42/20150830_142817.jpg

Afdeling bakken en braden :screwy: felsrand is hier gewoon nog hard dus valt waarschijnlijk wel mee. Plaatdeel ernaast aan kant wielkast zit wel een klein rot stukje, dit zal ik nog even kaal moeten maken maar leek met schroevendraaier maar klein
https://lh3.googleusercontent.com/-Sg6ntrxVDag/VeV_mc7EfYI/AAAAAAAAT7s/65Nxk9wrJls/s800-Ic42/20150830_142849.jpg

Rot stukje (2x2cm) achter tankvulhals...
https://lh3.googleusercontent.com/-Tj-6Gj01xmI/VeV_n39DkbI/AAAAAAAAT8A/NRKAB6anMUo/s800-Ic42/20150830_143145.jpg

Dorpel links vooraan, wat hierachter zit is even de vraag totdat de schermen eraf zijn. ik kon gelukkig slechts ong. 1x1cm doorprikken
https://lh3.googleusercontent.com/-lhnjj3ryEbU/VeV_n_ry5JI/AAAAAAAAT78/Sq_LdVqcp_Y/s640-Ic42/20150830_143454.jpg

Overige wielkasten en rechterdorpel zijn hard :)

chrisjuh
01-09-2015, 13:36
Das gewoon een knoeperharde Golf 1 tot dusver! :thumbup:

Der Typ Siebzehn
01-09-2015, 21:57
https://lh3.googleusercontent.com/-ytVkWC_CqxQ/VeV_cnnuWhI/AAAAAAAAT6c/X0TnxO9mAEo/s800-Ic42/20150802_164202.jpg


Off-topic: geweldige foto :thumbup: , ziet ernaar uit dat die hier in Zuid Limburg is gemaakt, ik gok op in de buurt van Eys ? Want ik zie daar 'n mast tamelijks rechts (zou de tv mast van Eys kunnen zijn)

golfje_295.000
02-09-2015, 05:56
Ik dacht bij t zien van deze foto ook aan regio Gulpen idd

On-topic: mooie golf

Joy_Goessens
02-09-2015, 10:21
ik ga dit eens ff volgen, wil mijne ook aanpakken.
Hoe heb je de kap vd automaat nu los gekregen?

Bastiaan86
02-09-2015, 11:19
@Barn: schermen zijn inderdaad niet meer origineel, knippers gaan eruit en gaatjes worden dichtgelast. Aangezien er toch werk zit aan deze zit ik wel te twijfelen of ik niet beter gewoon swallowschermen zal zoeken en die laat spuiten...

@Sjoes 85: De golf heeft vroeger gelukkig al eens een behandeling gehad van de holle ruimten, mede daarom is hij nu nog zo goed denk ik :)

@Der typ siebzehn: haha goed gezien, dat was inderdaad onlangs in Zuid-Limburg. We hebben de Mergellandroute gereden, aanrader trouwens voor iedereen!

@Joy_goessens: die kap heb ik nog niet naar kunnen kijken, hopelijk aankomend weekend. Ik zal de uitkomsten hier posten!


Ik heb gisteren al wel alle boutjes van het linkervoorscherm losgehaald, het scherm eraf halen is nog niet gelukt hij is inderdaad goed vastgekit :D

Kan iemand mij vertellen wat voor kit ik moet gebruiken om het geheel weer vast te zetten straks? En hebben jullie nog een idee over mijn bedachte werkwijze:

- tectyl warm maken met föhn
- tectyl lossteken met plamuurmes
- restjes wegpoetsen met thinner
- roest kaal schuren met zo'n roestborstel op een boormachine
- grondlak
- afwerken met tectyl of kleurlak eventueel met antisteenslag

wat voor grondlak / tectyl / antisteenslag bevelen jullie aan?

jasonnl
02-09-2015, 18:34
Heb mijn schermen er ook pas afgehaald. Ik had de voorkant eerst los gesneden. En daarna de rest. En voorzichtig van onder naar boven los kunnen steken/trekken.

En over de roest. Over het algemeen is een staalborstel op de boormachine niet sterk genoeg. Beter op de slijptol. Maar zelf zou ik het goed wegstralen. Of met een elektrische/pneumatische schuurtol wegschuren tot het metaal mooi glimt en er geen zwarte puntjes meer te zien zijn.

Dan uiteraard goed schoonmaken en binnen 24uur in de 2k Epoxy.

En wat je als afwerking wilt weet ik niet? maar tectyl is van die plakzooi. Ikzelf vind het het mooist wat op origneel lijkt dus weer strijkkit/anti-steenslag opspuiten. En met kleur en blanke lak afwerken.

-Anti-steenslag kan je zelfs bij de VW halen heb je de originele die ze gebruiken. En anders 3M ofzo.

En tectyl van tectyl, dinitrol, caprotech(did merk kijken of het wel samen gaat met de rest van je verf), 3M

Bastiaan86
02-09-2015, 21:07
bedankt voor de tips jason. ik zal eens rondvragen of iemand in mijn omgeving een slijptol heeft want die heb ik helaas niet :)

Ik wil ook graag alles origineel houden, de tectyl die op de onderkant en in de wielkasten zit, is dat niet fabriek-af dan?


Het linkerscherm is er inmiddels af:

https://lh3.googleusercontent.com/--UX4BBg_tXc/VedTUgD1mLI/AAAAAAAAT-c/ErrhA7Dht_E/s800-Ic42/20150902_212956.jpg

Het viel erg mee hier en daar wat oppervlakkigs, 1 rot plekje (binnen rode cirkel) het opstaande randje en ca. 2cm ernaast is slecht.
https://lh3.googleusercontent.com/-rj9g9kDC0Lw/VedUYopoxfI/AAAAAAAAT_A/FblT1iOY0No/s800-Ic42/20150902_213129-1.JPG

Onderaan de dorpel viel het ook mee, om het eerder geprikte gaatje is wel een iets groter rot stukje (rood) maar dat is het dan ook.
https://lh3.googleusercontent.com/-KhiwliBfDvA/VedUY1xoKrI/AAAAAAAAT-8/2Jr_fsri1h8/s800-Ic42/20150902_213102-1.JPG

Barn171
03-09-2015, 09:52
Je moet even goed opletten met oppervlakkige roest die toch niet oppervlakkig is. Ik kan dat vanaf hier niet helemaal beoordelen, maar stukken zien eruit dat je er met een schroevendraaier en een beetje druk wel doorheen gat. Is altijd heel kut om gaten in je wagen te moetend drukken, maar toch doen, want anders doet hij het zelf.

VW maakt zelf nooit iets zwart met tectyl of vergelijkbare troep. Wil ik er ook nooit op hebben, netjes in de kleur van de wagen zoals het hoort. Jason heeft het toen tot in de perfectie afgewerkt.

Je moet even kijken hoe je het er het best af krijgt. Hele oude tectyl is vaak uitgedroogd en kun je er zo af krabben, taaier spul gaat goed met een staalborstel op de haakse slijper. Met enige voorzichtigheid kun je de originele steenslaglaag dan nog zo goed als onbeschadigd houden.

Van Limburg
03-09-2015, 10:21
Die haakse slijper kan je al zelf kopen! Die ga je regelmatig nodig hebben zo te zien! Kost helemaal niet zo veel meer.

Bastiaan86
03-09-2015, 11:51
@barn: ik zal denk ik heel veel kaal moeten gaan maken. Ik heb nog eens in het topic van jason gekeken, kan ik veel inspiratie uithalen :)

@van limburg: ik ga inderdaad maar eens naar een slijptol kijken, wil zo veel mogelijk zelf doen en volgend jaar t restant inclusief lassen en spuiten door een restaurateur laten doen.

jasonnl
03-09-2015, 16:31
Ben zelf ook weer begonnen.


Origineel zit er alleen strijkkit op. dit spuiten ze erop.
Bij mij kan je ook goed zien ook geen zwart spul opgespoten maar gewoon wit/grijs was achter ook. Ook voor ik begonnen ben met dreft en borstel schoongemaakt vind ik wat fijner werken.
Je kan ook zien dat het precies is gaan roesten waar ze in de fabriek stukjes hebben overgeslagen. Omdat ze het doen met de spatborden erop.

Zelf nog te twijfelen om alles eraf te halen of alleen de stukken waar de roest zit. Dit nog even overleggen met schadehersteller.

Ik doe het met verfbrander en plamuur mes. Als het goed warm is gaat het best makkelijk en vlug. en dan inderdaad de laatste restjes met thinner of iets wegpoesten of week maken en alsnog met plamuurmes wegsteken.

En als je het met verfbrander gaat doen wel aan te raden om het niet bij een brandmelder in de buurt te doen of nog beter buiten. voor jezelf ook wat gezonder. Moet echt warm maken tot het beetje begint te roken zowat.

http://i62.tinypic.com/2a9aa0m.jpg

http://i59.tinypic.com/1zvtn3t.jpg

vraag me niet waarom ze op ze kop staan... :screwy:

T!m
06-09-2015, 16:01
Gaaf om weer een zwaluwstaart te zien. Succes met verbeteren!

Bastiaan86
11-09-2015, 10:55
Gaaf om weer een zwaluwstaart te zien. Succes met verbeteren!

dank je wel :thumbup:

Berrychello
11-09-2015, 21:17
Wat een gaaf exemplaar Bastiaan! En dan die nette originele mk2 ernaast, helemaal goed!!

Succes met de werkzaamheden.
Inderdaad al het tectyl eraf halen, dan zie je pas goed hoe aller er aan toe is. Heb ik bij mijn Kever ook gedaan. Daarbij heb ik de carrosserie zelf laten spuiten; aan de binnenzijde van de wielkasten heb ik er eerst steenslagbeschermer op gespoten. De binnenkant van de wielkasten heb ik wel zwart getectyleerd.

Bastiaan86
13-09-2015, 11:30
bedankt Barri :) ook voor je tips. Ik ga binnenkort beginnen met het kaal maken :)

bprijs
13-09-2015, 18:14
Mooie auto ben nog steeds groot liefhebber van de swallowtail.
Heb er zelf ook twee maar kom er helaas door tijd gebrek niet aan toe.
Zou graag met mooi weer willen toeren.
Zo te zien gaat jou dat eerder lukken dan mij.

Bastiaan86
26-09-2015, 18:58
Dank je wel :) Ja het toeren dat gaat prima ;) Jouw swallows zien er ook erg goed uit!

Bastiaan86
26-09-2015, 19:16
Even een update, met het inspecteren van de bodem etc. ben ik nog niet verder gegaan, ga ik waarschijnlijk in de winter mee verder. Besloten voorlopig nu het nog een beetje weer is nog lekker mee te rijden wanneer het kan :)

Ik kwam er vandaag achter dat mijn remlichten niet meer werken, alles doorgemeten:

- draad van zekeringkast naar achter is goed
- lampjes zijn goed
- draad van zekeringkast naar remcilinder is goed
- schakelaar op remcilinder werkt als je het pedaal in trapt
- zekering is in tact

Maar toch geen lichten... heb de zekeringkast er uitgehaald. Wat ik er achter tegenkwam werd ik minder blij van...
https://lh3.googleusercontent.com/-nXe67DDy1YU/VgbdLiyiYiI/AAAAAAAAUAY/Ae23KvAjZqk/s800-Ic42/20150926_155107.jpg

Daardoor ziet de zekeringkast er waarschijnlijk ook nu zo uit:
https://lh3.googleusercontent.com/-CZnBL6FUzWQ/VgbdLiJeI9I/AAAAAAAAUAc/pQzJoRkpYjk/s800-Ic42/20150926_182000.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-9Kc202qL1KY/VgbdM2PszRI/AAAAAAAAUAs/xRw6cEiIEvw/s800-Ic42/20150926_182017.jpg

Heb ook de zekeringkast doorgemeten van zekering 6 naar contactje die naar draad remcilinder gaat (rood-geel), die verbinding is goed. Verbinding van zekering 6 naar contactje die naar achterlichten gaat niet (rood-zwarte draad, contact F-20).

Concludeer ik correct dat de zekeringkast defect is? En hoe nu verder? Hoe gaat ie open? Hij lijkt dicht gelijmd o.i.d.

Is dit trouwens de productiedatum? :)
https://lh3.googleusercontent.com/-egwth6oXU8o/VgbdNAUugBI/AAAAAAAAUAw/GC-moYTi2Lg/s800-Ic42/20150926_182034.jpg

Bedankt alvast voor de tips :thumbup:

Mark_MK1
26-09-2015, 21:29
Je kan hem openmaken, heb ik met de mijne ook gedaan. Wel voorzichtig. Er zitten meerdere lagen metalen strips in. Ik heb hem per laag met foto uit elkaar gehaald om te kijken of er geen breuken in zaten. Diversen strips zitten verbonden met de uitstekende pinnetjes aan de achterzijde. Pas op dat je deze niet verbuicht. Voor het in elkaar zetten, gewoon de andere volgorde van de fotos volgen. En uiteindelijk de plastic achterkant er weer op lijmen.

Mark_MK1
26-09-2015, 21:31
Ik denk zelf niet dat hij kapot is.. Maar dat weet je nooit zeker. Voor het openmaken een mesje tussen de kieren steken en rustig rondom trekken.

Ps. Alle aardes al gecheckt?? Dt was bij mij een GROOT probleem.

Bastiaan86
27-09-2015, 13:11
hoi Mark, bedankt voor je tips. Ik heb vandaag met de het schema uit de vraagbaak erbij kunnen vaststellen dat de zekeringkast niet kapot is inderdaad. Deze geeft netjes stroom aan de kabel die vanaf de zekeringkast naar achteren gaat.

Kan er een massaprobleem zijn als alle andere lampen aan de achterkant het wel doen? Wat me opviel is dat ik ca. 10 volt meet op alle lampen in de unit achter, is dat normaal? Ook vreemd was dat op een zeker moment de remlichten het deden maar dat was heel kort... (en toen gaf deze ook 10 volt aan)

Barn171
27-09-2015, 15:44
De kast kan inderdaad open, voorzichtig zijn, dan stelt het weinig voor. Contactjes opnieuw solderen en hij is weer gelijk nieuw. Is wel leuk om je originele erbij te houden natuurlijk.

Lagere voltages, slechte functiewerking komt nu door de oxidatie aan de polen, die aanslag werkt eigenlijk gewoon als weerstand. Dus alles schoonmaken, je kast gaat vrij gemakkelijk dus door pen maken, je stekkers is lastig, met contactspray ben je al een heel eind. Anders de stekkertjes uit de houder nemen bij de ergste en die met een boortje schoon maken.

yuli
28-09-2015, 16:17
Check ook de pennen van je stekkers die zijn vaak ook uitgelubberd waardoor ze slecht contact maken.
Wat dat betreft snap ik goed dat ze latere modellen van die ronde pennen af zijn gestapt.

Je kunt die overigens met een stekker trekker eruit halen en goed schoonmaken een terug aanknijpen. Je kan ze ook vervangen bij de dealer kun je nog steeds die ronde pennen nieuw krijgen, jammer alleen dat ze allemaal van geel draad zijn..

Bastiaan86
28-09-2015, 20:41
Bedankt barn & yuli :thumbup:

Na nog wat testen blijkt: als ik de draadjes op de remcilinder door verbind gaan de remlichten gewoon branden.... :shake: probleem blijkt dus toch de schakelaar te zijn! Kun je dat ding gewoon er uit draaien en vervangen?

Barn171
30-09-2015, 11:39
Yawel, maar dan eerst de remvloeistof aflaten of die zit overal. En het koperen ringetje vervangen dat erachter zit.

Bastiaan86
04-10-2015, 12:30
het is gelukt, schakelaar vervangen en remlichten werken weer! bedankt!

Barn171
04-10-2015, 16:28
Topper!

Bastiaan86
27-02-2016, 18:13
Jullie hebben vast een idee over het volgende:

De golf stond al weer een maandje stil dus ik wilde hem even warm laten draaien. Starten ging relatief makkelijk, klein rondje gereden (2 minuten) en toen met motor draaiend neergezet, liep normaal stationair. Na een paar minuten toen de motor op temperatuur begon te komen liep het toerental af en toe een beetje terug, niet veel later liep tie nog slechter (net alsof tie op 3 cilinders loopt). Als je gas geeft loopt ie wel op 4 cilinders maar stationair blijft slecht. Ik ben gewend dat ie even op 3 cilinders loopt na t starten maar dat is na een paar honderd meter rijden altijd over, dit is nieuw. Wat zou dit kunnen zijn?

Alvast bedankt :thumbup:

nebeltje
28-02-2016, 11:57
Mooie swallow!
Blijven sws mooi die golfjes 1
Over jaar ofzo alsde garage van mij is komt dr ook weer een golf 1project! Aangezien mn andere gesneuvelt is en niet te maken :(

Bastiaan86
29-02-2016, 16:28
Mooie swallow!
Blijven sws mooi die golfjes 1
Over jaar ofzo alsde garage van mij is komt dr ook weer een golf 1project! Aangezien mn andere gesneuvelt is en niet te maken :(

Dank je! Jammer dat je Golf 1 niet meer te redden is.

Bastiaan86
29-02-2016, 16:30
Jullie hebben vast een idee over het volgende:

De golf stond al weer een maandje stil dus ik wilde hem even warm laten draaien. Starten ging relatief makkelijk, klein rondje gereden (2 minuten) en toen met motor draaiend neergezet, liep normaal stationair. Na een paar minuten toen de motor op temperatuur begon te komen liep het toerental af en toe een beetje terug, niet veel later liep tie nog slechter (net alsof tie op 3 cilinders loopt). Als je gas geeft loopt ie wel op 4 cilinders maar stationair blijft slecht. Ik ben gewend dat ie even op 3 cilinders loopt na t starten maar dat is na een paar honderd meter rijden altijd over, dit is nieuw. Wat zou dit kunnen zijn?

Alvast bedankt :thumbup:

Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken voor dit probleem?

Johan1982MK1
29-02-2016, 16:39
Hoe zijn je bougies en bougiekabels?
En hoe zijn de contactpunten? die moeten ook juist afgesteld zijn anders loopt hij ook niet mooi.

Barn171
29-02-2016, 21:18
Klinkt als vervuilde carburateur, maar kan zo'n storing niet van een tekst achterhalen...

jasonnl
01-03-2016, 20:41
Ja kan van alles zijn. Zou idd ontsteking of carburateur denken.

Weet niet hoe oud de kabels, bougies , rotor , rotorkap etc zijn? Heb dat spul allemaal nog ligge afgelopen jaar preventief vervangen.

Bastiaan86
02-03-2016, 08:43
Bedankt voor jullie reacties :) De bougies heb ik vorig jaar vervangen, de rest is vermoedelijk al best oud :D Ik zal het allemaal eens nalopen.

Bastiaan86
30-03-2016, 11:15
Heb afgelopen week de rotor, verdelerkap, bougiekabels en contactpuntjes vervangen en hij loopt weer als een zonnetje :cool:

Ben nu bezig met de bekabeling naar de startmotor te controleren omdat hij soms niet wil starten, de startmotor krijgt dan geen stroom.

Bastiaan86
01-04-2016, 11:31
Als hierboven al aangegeven doet de startmotor het soms niet. Je hoort gewoon niets als je de sleutel omdraait. Ik wil het e.e.a. graag doormeten, maar er zit een soort hitteschild over de startmotor heen (startmotor zit achter het blok) ik ben bang dat dat schild eraf moet? Wordt nog een leuke uitdaging want je kan er niet echt goed bij :D

Berrychello
01-04-2016, 19:22
Volgens mij heb ik met de Kever ook zoiets gehad. Een beetje bewegen met de auto hielp dan, Wat ik heb begrepen van de monteur, is dat ie er een relais tussen had gezet?

Barn171
02-04-2016, 07:55
Is waarschijnlijk het contactblokje in je contactslot. Die zijn vaak gaar, vooral de oudere. Ga dat vooral eerst controleren, is veel minder werk dan de startmotor ontleden...

Bastiaan86
02-04-2016, 17:56
Bedankt voor jullie reacties :)

Ik heb besloten de contactschakelaar maar te vervangen. Ik kom er alleen niet helemaal uit. Volgens de vraagbaak moet er bij modellen tot en met oktober 1975 (die van mij is van oktober) een plaatje met een tang worden losgehaald, om bij een schroef te komen. Klopt dat wel? want dat plaatje aan de zijkant van het contactslot wat je hier op de foto ziet heb ik voorzichtig geprobeerd los te maken maar dit gaat niet gemakkelijk... ik ben bang dat ik iets beschadig!

https://lh3.googleusercontent.com/-k_vcBp6z6i8/Vv_wXzl8vUI/AAAAAAAAW4M/x4CPQjNrXssBmc1fULOpZgTXDjmpxbyawCCo/s800-Ic42/20160402_180622.jpg

Barn171
03-04-2016, 14:59
Nee dat moet zeker niet, is om de cilinder eruit te krijgen. Jij wilt de schakelaar daarachter hebben. Het slot even van de stuuras af nemen en dan zie je hem aan de achterkant vanzelf zitten. Zit met een klein schroefje vast, daarna valt hij er zo uit.

Bastiaan86
04-04-2016, 07:50
Bedankt daar was ik al bang voor :) Ik ga eens kijken hoe ver ik kom.

Bastiaan86
05-04-2016, 11:10
weten jullie hoe onderstaand stuur los moet? Het gaat om het stuur uit de basis of S-modellen van de eerste jaren. op het stuur ligt een breed stuk kunststof en daarop zit weer de claxontoets. Het is allemaal hard plastic dus ik durf niet zomaar er aan te trekken...

https://lh3.googleusercontent.com/-nSnBXBIhzCg/VwOOLwDBvdI/AAAAAAAAW4Y/di_WicjdQ7wBuH1deBWItCFgjdFqrlSTACCo/s800-Ic42/20160404_202242.jpg

Skeez
05-04-2016, 13:06
Is wel hoe het werkt. Dat bovenste gedeelte zit erop geklikt. Met beleid loswrikken. Dan kun je gewoon bij die moer om je stuur eraf te halen.

Bastiaan86
05-04-2016, 15:43
Is wel hoe het werkt. Dat bovenste gedeelte zit erop geklikt. Met beleid loswrikken. Dan kun je gewoon bij die moer om je stuur eraf te halen.

hey bedankt voor je bericht, bedoel je moet bovenste gedeelte de claxon of t plastic eronder? (dat je het in een keer met de claxon omhoog haalt?)

Polo1w
05-04-2016, 16:51
hey bedankt voor je bericht, bedoel je moet bovenste gedeelte de claxon of t plastic eronder? (dat je het in een keer met de claxon omhoog haalt?)

Niet vervelend bedoeld, maar is het niet verstandig om ff iemand erbij te regelen die dit vaker gedaan heeft?
Het is in weze een oersimpel klusje, je veters strikken is lastiger.

Thomgolf
06-04-2016, 07:38
De gehele horizontale ´spijl´ kan je eraf halen;)

Bastiaan86
06-04-2016, 07:59
Niet vervelend bedoeld, maar is het niet verstandig om ff iemand erbij te regelen die dit vaker gedaan heeft?
Het is in weze een oersimpel klusje, je veters strikken is lastiger.
dat snap ik maar met een paar tips van jullie lukt het me ook wel, en als ik t niet probeer leer ik t ook niet :)

De gehele horizontale ´spijl´ kan je eraf halen;)
ok thanks! :thumbup:

Polo1w
06-04-2016, 11:40
Zo is het ook wel weer.

Bastiaan86
02-05-2016, 09:25
Contactprobleem lijkt opgelost na het contactblokje vervangen te hebben :)

Zit nu even met wat geks. Normaal geeft de kvs-temperatuurmeter altijd strak 1 a 2 mm onder t rood aan (ik ga ervan uit dat dat normaal is). Echter afgelopen zaterdag stond ie vrij snel precies op t randje van zwart/rood. Voor de zekerheid de kachel maar vol aan gezet. Bij thuiskomst motor laten draaien om te kijken of de fan wel werkt, nadat ik de kachel dichtzette, ging deze gewoon aan. Inmiddels stond de temperatuurmeter wel maximaal in het rood!! :eek: Toch lijkt het alsof de motor niet oververhit is, kvs-peil is goed, ik zie geen gekke dingen. Nadat ik de motor had afgezet voorzichtig met een doek het expansietankje opengedraaid en hier komt niet meer druk/stoom vanaf dan wat normaal is. Kan het zijn dat de temperatuursensor die t dash aanstuurt kapot is?

https://farm2.staticflickr.com/1573/26734966565_18eb9b81fb_c.jpg

Joy_Goessens
02-05-2016, 10:07
Die kan idd kapot zijn.