PDA

View Full Version : 1,2 TDI greenline kwaliteit


golfje_295.000
05-09-2015, 10:56
mensen,

ik heb voor de vriendin interesse in een skoda fabia combi 1.2 tdi greenline. ding heeft 157.000 km gelopen, heeft iemand ervaringen met deze blokken. kunnen ze net zoveel aan als de gemiddelde tdi/sdi of zijn hier veel voorkomende problemen mee?

betreft deze auto.
http://link.marktplaats.nl/m962895286

Thanks Geert

jos_br
06-09-2015, 11:16
Wanneer het budget het toelaat, koop dan ergens een 1.6tdi! Deze 1,2tdi rijdt verschrikkelijk (onderin geen kracht, in verhouding niet zuinig). Verder zijn er vaak problemen met de ger. Deze kun je alleen vervangen, evenals het DPF. Aangezien met software niets te veranderen valt blijf je daarmee zitten.

Jos.

golfje_295.000
06-09-2015, 23:07
Thanks voor de reactie,

vriendin vind de fabia niks, dus we gaan morgen kijken naar een golf 5 en een Passat 3bg. In de 5 ligt een 1400 75pk, is dit hetzelfde blok als in de polo's, lupo's ed, dus de oliezuipende probleemblokken of os dit een andere motor?

Passat ligt een 2.0 20v in dus dat is altijd goed

Clean_golf_3
08-09-2015, 20:50
Wanneer het budget het toelaat, koop dan ergens een 1.6tdi! Deze 1,2tdi rijdt verschrikkelijk (onderin geen kracht, in verhouding niet zuinig). Verder zijn er vaak problemen met de ger. Deze kun je alleen vervangen, evenals het DPF. Aangezien met software niets te veranderen valt blijf je daarmee zitten.

Jos.


Vind persoonlijk de 1.6 tdi ook geen topblok, onderin ook niet veel kracht/ afschakelen voor hellingen :screwy:

R-oy
08-09-2015, 20:57
Kijk evt voor een Golf 5 FSI. Een stuk zuiniger en degelijker. Het 1400 blok is niet hetzelfde als de Lupo's en Polo's.

vento tdi
08-09-2015, 21:15
En 2.0 20v kunnen erg veel olie lusten

Polo1w
08-09-2015, 21:57
En 2.0 20v kunnen erg veel olie lusten

Volgens mij lusten bijna alle benzine vw's van na 1998 nogal wat olie,
als je pech hebt :shake:

DÁ-BRT
09-09-2015, 11:57
Wat mijn ervaring is met onze 2014 Polo TSI is dat ze niet meer zo degelijk gemaakt worden als toen ze nog mk2 golfjes aan het bouwen waren.

Alles is ielig en gevoelig. Hij is in het jaar al 3 keer bij de garage geweest en hij verbruikt met z'n 1:17 best veel brandstof. (terwijl mijn vrouw rustig rijdt)

Of de TDI motoren beter zijn weet ik niet.

Johan1982MK1
09-09-2015, 13:31
ik heb de eerste 1.6tdi al gezien met verstuiver en pomp problemen..
het komt er tegenwoordig ook aardig meer op aan dan die 150-160 bar verstuivers in een golf 1 of 2 en veel hogere pompdruk dan een rotatie pompje van een golf 1/2/3/4

vento tdi
09-09-2015, 14:47
Heb ook nog een 1.4 TDI van mijn vrouw van 2008 met 100000 km en hier mag een nieuwe krukas in ivm geknapte oliepomp ketting.

Ik rijd zelf nu een 3bg variant met 408000 TDI naar volle tevredenheid

golfje_295.000
09-09-2015, 16:37
ik heb vandaag voor de vriendin een Volvo v50 diesel gekocht met 144.000km op teller. :D

niet dat het volvo blok probleemloos is, maar mits goed onderhouden kunnen ze 4 ton hebben.

http://i1130.photobucket.com/albums/m528/golfje_295000/large_138001955003_zps4xgjuvjq.jpg (http://s1130.photobucket.com/user/golfje_295000/media/large_138001955003_zps4xgjuvjq.jpg.html)

vind dat vw te veel problemen heeft met de blokken de afgelopen 10+ jaar.

Audi1981
13-09-2015, 15:57
Dan hoop ik dat je een 2.0 te pakken hebt....
De 1.6d komt bij Peugeot weg en is de grootste rommel ooit gebouwt in Sochaux....helaas gebruikt Ford hem ook als 1.6 Tdci.....

Johan1982MK1
13-09-2015, 20:13
Haha, erg lawaaierige blokken en ze vreten ook verstuivers :D

golfje_295.000
13-09-2015, 20:43
Is idd een 1.6d, krijgt gemodificeerd Carter en olietoevoerleiding wordt schoongemaakt. Zijn prima blokken als je ze echt optijd de juiste olie geeft En turbo ff tot rust laten komen voor je m uitzet. Staan niet voor niets met 4 ton op marktplaats.



Je moet gewoon beetje mazzel hebben ermee, zijn nog weinig probleemloze blokken tegenwoordig

2.0 zijn ook genoeg problemen mee trouwens

Johan1982MK1
13-09-2015, 21:55
Je hebt zeker een punt. Vag groep diesels hebben kwaaltjes genoeg. En dan heb ik t nog niet over de benzine modellen gehad :D

Audi1981
14-09-2015, 11:22
Ik zou voor de 1.6TDI gaan, EGR weg laten schrijven, chippen en gaan.

Ronal_Driver
16-09-2015, 15:31
Rijd zelf met een 1.9 TDI AXR, prima motor. Verbruikt amper olie, trekt heerlijk door en verbruik is goed (1:20/21)

Matheo
16-09-2015, 15:41
vind dat vw te veel problemen heeft met de blokken de afgelopen 10+ jaar.

Dat heb ik dus ook! Momenteel ook op zoek naar een andere daily en neig sterk naar een ander (lees betrouwbaarder) merk.

Audi1981
16-09-2015, 16:45
Als het op lpg mag; Mitsubishi Grandis of Outlander ;)

JeeWee
16-09-2015, 18:52
tsja en met die turbo's van vandaag de dag en ielige bouw moet je eigenlijk ook met de techniek om kunnen gaan. Dus rustig warm rijden en een cooling down... maar de meesten worden nieuw in de lease gereden en een deel daarvan interesseert het niks en een deel heeft geen flauw benul... en die paar die over blijven, ja dat is mooi meegenomen. Dus de vorige eigenaar heeft ook invloed...

O ja, audi 100 avant 2.3e uit 1989 is behoorlijk betrouwbaar... in de jaren 80 werden er nog duurzame auto's gemaakt...

Audi1981
16-09-2015, 19:08
Zijn geweldige karren idd :thumbup:
Als je modern spul wil zonder downsize ellende kun je nog wel terecht bij een paar eigenwijze merken hoor ;)

golfje_295.000
16-09-2015, 20:14
vorige eigenaren hebben absoluut invloed op auto, zoals eerder aangegeven is de Volvo die ik gekocht heb motorisch zeker niet de beste, maar gezien de auto 100% nieuw uitziet verwacht ik dat er netjes met auto is omgegaan incl beurten. Bij 2dehands loop je altijd risico.

Vaak zijn trouwens de minder populaire merken (Mitsubishi,Opel,Nissan) vaak gewoon de beste, als t aan mij gelegen had stond hier nu een Mitsubishi lancer wagon voor de deur, want dat zijn gewoon goede betrouwbare auto's, maar de vrouw wou er niet aan.

Clean_golf_3
20-09-2015, 09:18
Ik zou voor de 1.6TDI gaan, EGR weg laten schrijven, chippen en gaan.

Heb je nog altijd geen koppel onderin , en moet je altijd boven 2500 toeren rijden wil je wat beweging erin hebben :thumbup: geef mij maar een 1.9

Polo1w
20-09-2015, 10:30
Een v50 1.6(hdi)??
Das wel de probleemgevoeligste motor van dit moment schat ik.
Op de zaak zo enorm veel gezeik met de 1.6 tdci's, hdi's en volvo's.
Als ie de 2ton haalt, dan ben je een blij man.
Ik denk dat een Astra h met 1.9cdti een van de betrouwbaardere keuzes is op dit moment. Tot nu toe bij alfa's, fiat's en opeis met die motors alleen wat egr kleppen vervangen.
Ja, vloeken in de kerk😁, excuseer.
En 1.9tdi van vw is ook nog steeds een erg gewaardeerde motor bij mij.

Audi1981
20-09-2015, 13:25
Een v50 1.6(hdi)??
Das wel de probleemgevoeligste motor van dit moment schat ik.
Op de zaak zo enorm veel gezeik met de 1.6 tdci's, hdi's en volvo's.
Als ie de 2ton haalt, dan ben je een blij man.
Ik denk dat een Astra h met 1.9cdti een van de betrouwbaardere keuzes is op dit moment. Tot nu toe bij alfa's, fiat's en opeis met die motors alleen wat egr kleppen vervangen.
Ja, vloeken in de kerk😁, excuseer.
En 1.9tdi van vw is ook nog steeds een erg gewaardeerde motor bij mij.

De 1.9 JTD van Fiat powertrain en al z'n broertjes en zusjes bij andere merken is een van de betere diesels idd :thumbup:

golfje_295.000
20-09-2015, 16:57
Zoals eerder aangegeven hangt Bij de 1.6hdi veel af van onderhoud. Vrijdag gaat de Carter eronderuit, dat deze goed schoongemaakt wordt inclusief alle filters.

Ook wordt turbo gereinigd en gekeken naar eventuele speling.

Je moet er geluk mee hebben, maar ze staan ook met ruim 3,5/4 ton op internet.

Polo1w
20-09-2015, 22:05
Je moet er geluk mee hebben, maar ze staan ook met ruim 3,5/4 ton op internet.

Bij 4 ton loopt de 2e motor ook alweer op z'n eind😂

Maar t valt of staat idd met onderhoud, een verversingstermijn van 30.000
Kan je ect wel vergeten, 15d is beter, motoren zijn enorm gevoelig voor vervuiling. Ook het inlaatspruitsuk en inlaatkanalen in de kop heb ik al vaker tot pinkdikte dicht zien slibben! Egr, goede uitvinding :shake:

Ook de verstuiverafdichting in de cilinderkop kan je beter preventief vernieuwen, koud klusje, maar scheelt je veel ellende.

In de banjobout van de turbo olie leiding zit aan het blokzijde een klein zeefje (stukje staalwol), er is mij door turbo revisie specialisten erop gewezen dat ik het filter moest verwijderen bij turbo vervanging, en zoals jij al aangaf, het Carter eronderuit halen en reinigen, oliezeef en turboleiding ook doorspoelen.

Als je licht geratel uit de kop hoort, distributiezijde, dan is vermoedelijk de kettinggeleider van de ketting die de 2 nokkenassen verbind erg slecht.
Heb al een tdci gehad waarbij de ketting door het kleppendeksel is heen geschuurd.

Als je nog vragen of problemen hebt, laat t me maar weten, ik heb echt enorm veel drama met deze blokken gehad, en kan je altijd proberen te helpen indien nodig👍🏻

Polo1w
21-09-2015, 09:32
En vanmorgen weer een 1.6tdci binnen op de nooddoop.
Dpf verstopt. Was ik nog ff vergeten, die gaan ook max 120/140d mee, als je geluk hebt.
Bij een verleden van slechte verstuivers en egr's is veel minder ook mogelijk.

En ik werk bij een universeel met een enorm divers autobestand.

Clean_golf_3
21-09-2015, 09:44
En vanmorgen weer een 1.6tdci binnen op de nooddoop.
Dpf verstopt. Was ik nog ff vergeten, die gaan ook max 120/140d mee, als je geluk hebt.
Bij een verleden van slechte verstuivers en egr's is veel minder ook mogelijk.

En ik werk bij een universeel met een enorm divers autobestand.

Wij zijn bij ons op het werk ook gespecialiseerd in psa en opzich is het blok wel goed gewoon kijken dat de verstuivers niet lekken en het zeefje niet verstopt is zodat de turbo genoeg smering krijgt , en om de 10k smeren met 5w30 ineo :thumbup:

Audi1981
22-09-2015, 09:36
Wij zijn bij ons op het werk ook gespecialiseerd in psa en opzich is het blok wel goed gewoon kijken dat de verstuivers niet lekken en het zeefje niet verstopt is zodat de turbo genoeg smering krijgt , en om de 10k smeren met 5w30 ineo :thumbup:

Het gaat fout als je dat niet weet en da's jammer....gewoon onderhoud doen is niet genoeg.

robertoal
22-09-2016, 16:41
Om even aan te haken op dit topic..

Ik kan grijs kenteken gaan rijden. Heb niet veel zin in een caddy oid. gezien het comfort, zeker de vriendin (en daar gaat het uiteindelijk om) wil als een princesje vervoerd worden.

Verhoogd dak heb je niet veel opties, van de opties vind ik de golf en de focus het mooiste.
Echter de golf is te duur en staat bijna nooit te koop met een verhoogd dak.
De focus is echter alleen maar te krijgen met de 1.6tdci. Heel af en toe staat er een keer een 2.0tdci tussen (die beter schijnen te zijn?).

Als ik dan toch zo;n probleemblok koop, wat is dan de checklist om te laten doen bij de garage waar ik hem koop:
1. Brandplaatjes voortijdig vervangen?
2. Carter eronderuit zoals al eerder aangegeven
3. Alle zeefjes vervangen van de turbo tot het carter.
4. Olie vervangen om de 10k
5. Checken of de turbo al een keer stuk is geweest, zo ja: niet kopen.
6...... iets vergeten? (Verstuivers?)

Mocht je een comfortabel alternatief weten (liefste vag) is dat natuurlijk ook dik in orde :-)

Bij voorbaat dank :thumbup:

Edit: prijs range: 5000 - 7000 ex btw