View Full Version : Golf 2 1.6 8v RF, trekt naar links.
golf2 abuh
07-09-2015, 19:26
Hallo allemaal,
Ik heb weer eens wat aan mn golf, sinds dat ik een tijd geleden nieuwe velgen erop heb laten zetten, en toen ook de schroefset nog wat meer omlaag heb geschroefd merk ik dat (vooral tijdens het gas geven) de auto naar links trekt.
Ik heb de auto afgelopen 2 weken al 2 keer laten uitlijnen, 2 nieuwe draagarmen met rubbers gemonteerd (wat ze me als tip gaven na de 1e uitlijning, vandaar 2 keer uitlijnen in korte tijd)
Bij de 2e uitlijning werd me verteld dat het naar links trekken bij gas geven zo zou blijven, omdat mijn auto zo is verlaagd en omdat er verschil zit tussen lengte en dikte van de linker en rechter aandrijfas, zou er op de linkse meer kracht komen volgens de uitlijn boer. Maar ik heb mijn twijfels over deze conclusie van de uitlijn boer...
Dus alle mogelijke oorzaken zijn welkom, ik hoor graag hoe jullie erover denken!!
Blijft er niet een remklauw hangen?
golf2 abuh
09-09-2015, 18:42
Hoor wel afentoe mijn l.v. rem piepen. Heb gister de klauw en blokken eraf gehad, was niks geks aan te zien, delen opnieuw ingevet.
Misschien dat ik nog iets van de remzuiger kan controleren.. maar hoe kan ik dat het beste doen..
Nou het uitlijnen van een golf is niet zo makkelijk vanwege het ene stelpunt, de meeste auto's hebben 2 stelpunten aan 2 kanten, maar bij onze golfjes is dat er maar 1 en dan werkt wat lastiger want je wilt het stuur ook in het midden houden natuurlijk!
golf2 abuh
13-09-2015, 18:07
Er zijn nu dus eigenlijk 3 probleempjes
Rem LV piept, en als ik dan een keer (harder) rem word de piep heel even harder en is daarna (even) weg. (piept niet tijdens het remmen)
De auto trekt dus nofsteeds naar links (voornamelijk bij gas geven)
Het stuur trilt tijdens het rijden vanaf de 80km/h ongeveer ( trilt niet tijdens remmen, en de auto trekt ook niet tijdens remmmen)
Zoals aangegeven is de auto in totaal al 2 keer uitgelijnd ( 1 keer na verder verlagen vd auto) 2e keer omdat ze de 1e keer als advies gaven de draagarmrubbers te vervangen, waarna ik dus 2 nieuwe draagarmen met rubbers heb gemonteerd.
Hopelijk kan iemand me verder helpen, wat nu te doen?
Om te beginnen het piepen verhelpen.
En tegen het trillen de wielen op het balanceer apparaat leggen.
golf2 abuh
13-09-2015, 22:21
Ja lijkt me idd het beste om mee te beginnen. Evt nieuwe schijven monteren, dat zijn de kosten ook niet echt.
Heb de wielen een maandje geleden ongeveer erop laten leggen, banden erom en balanceren etc.
Dus ga van de week ff ermee terug, dat ze de wielen opnieuw balanceren!
vwjohnny
13-09-2015, 23:13
Bandenspanning wegdek. Rijhoogte links rechts. Achteras er wel recht onder?
Of trekt hij het stuur uit je handen?
golf2 abuh
14-09-2015, 23:21
vandaag na mn werk heb ik even de wielen opnieuw laten balanceren, maar deze waren alle 4 gewoon in orde! dus dat is ook uitgesloten als oorzaak.
wat ik nu inmiddels dus al heb gedaan / uitgesloten:
-op advies van de uitlijboer de draagarmen incl. rubbers/lagers vervangen ( daarna voor de 2e keer laten uitlijnen )
-uitlijning staat goed
-wielen zijn goed gebalanceerd
-bandenspanning staat goed
-rem L.V. loopt niet aan (geen warmte verschil tussen velg L.V. en R.V. en de velgen zijn ook niet abnormaal heet)
achteras en vooras heb ik er niet onderuit gehad, en het probleem is pas ontstaan na dat ik de velgen erop heb gezet, remblokken heb vervangen, en de auto verder heb verlaagd. (dit is allemaal gebeurd voordat ik de auto heb laten uitlijnen natuurlijk )
volgens de uitlijnboer zou het dus liggen aan het verschil in dikte en lengte tussen beide aandrijfassen, waardoor er volgens hem dus meer kracht zou komen op mijn aandrijfas L.V. en mn auto daardoor naar links zou trekken ( dat zijn zijn woorden )
nu geloof ik dit verhaaltje niet helemaal, want mijn auto loopt ook licht naar links als ik geen gas geef, en ( correct me if im wrong ) aangezien de uitlijning goed staat, mijn wielen goed zijn gebalanceerd, de auto alsnog licht naar links trekt en bij het gas geven nog erger naar links trekt, denk ik dat het probleem wellicht in mijn differentieel kan zitten (aangezien vanuit hier de aandrijfassen worden aangestuurd), ik hoor namelijk ook een piepend, zeurend / ''gaar'' geluid zo rond de bak/differentieel als mn auto zachtjes rolt in zijn 1 of 2 .
ik hoor graag hoe jullie hierover denken!
Uitlijning is goed zeg je. Heb je een rapportje?
golf2 abuh
14-09-2015, 23:34
ja ik heb er een rapportje van (de waardes zeggen me zo niks, maargoed je moet een uitlijnboer maar op zn woord geloven dan)
ik zal hier even een foto van maken en hier posten!!
golf2 abuh
14-09-2015, 23:42
(de omcirkelde stukjes heeft hij gedaan toen hij aan het vertellen was hoe het moet staan)
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-QQZML3WY.jpg
Daar is inderdaad niks op aan te merken. Askanteling is jammer genoeg niet vermeld. Dit heeft ook invloed op de rechtuit stabiliteit.
Probeer je wielen eens kruislings te wisselen.
vwjohnny
15-09-2015, 09:28
et waardes gelijk? links en rechts?
golf2 abuh
15-09-2015, 09:32
@tim_j, dat gaat niet lukken, heb een breedset erop.
@vwjohnny, ET links en rechts is hetzelfde ja.
golf2 abuh
21-09-2015, 13:26
Ik heb het probleem nog niet gevonden, wel is me gister nog wat opgevallen tijdens het rijden.
Ik reed ongeveer 70 km/h en de rem L.V begon weer iritant te piepen. Toen viel me op dat als ik ging sturen de pieptoon ging varieren(was niet afhankelijk van naar links of naar rechts sturen). En toen merkte ik ook nog op dat hij later alleen piepte als ik gas gaf ( en dus ook mijn auto naar links trek) maar nogmaals, het piepen is niet altijd aanwezig....
Kapot wiellager, Bandenspaning? krome aandrijfas? Heeft de auto in het verleden schade gehad. Banden hebben de goede loop richting? Schokbreker of een veer gebroken .Toplager kapot ? Combi van meerdere dingen? Als hij is uitgelijnd en je hebt alle rubbers vervangen dan zou het eigenlijk goed moeten zijn.
golf2 abuh
21-09-2015, 15:21
Fuse + lager is pas vervangen, met het monteren van de schroefset zijn er nieuwe toplagers opgekomen, bandenspanning is in orde en de banden hebben geen "bepalende" looprichting, en de draagarmen incl rubbers heb ik ook vervangen.
Als de aandrijfas krom zou zijn, had het naar links trekken al moeten zijn, vanaf het moment dat ik de auto heb gekocht.
En het is pas ontstaan nadat ik deze wielen heb gemonteerd en de auto nog wat verder omlaag heb geschroefd!
golf2 abuh
28-09-2015, 12:26
Heeft iemand nog tips of mogelijke oorzaken.. anders binnekort maar even naar een vw specialist brengen..
SciroccomTDI
28-09-2015, 12:42
Controlleer of je aandrijfas genoeg kan verplaatsen in je bakzijdehomokineet? Dit doe je door gewoon met je auto op de grond je wielzijdehomokineetmoer los te draaien ( dop 30) en dan de homokineet axiaal naar binnen (richting de bak) te tikken. Moet toch minimaal 10mm naar binnen kunnen.
golf2 abuh
28-09-2015, 16:21
Oke, bedankt voor de tip! Ga het straks of morgen meteen controleren. Mocht hij niet zover naar binnengaan is het dus niet goed.. en zal ik verder moeten zoeken richting de bak / diff.?
SciroccomTDI
28-09-2015, 17:05
Nou, je assen hebben een bepaalde lengte. Afhankelijk van de verlaging kan het dusdanig te lang zijn, dat het niet meer de bedoelde bewegingsvrijheid heeft. Dat kan maffe effecten opleveren. Als het "statisch" zeg maar op het nippertje kan, dan is het al te wienig, want de homokineet zal om de raarste redenen aanlopen. In bochten bijvoorbeeld, misschien ook met gas geven :)
golf2 abuh
28-09-2015, 17:28
Ah oke. Duidelijk! Is er wel een manier om dit te verhelpen, mocht hij deze speling niet meer hebben? Zoja, hoor ik graag hoe ik dat het beste kan oplossen. Maar zal straks eerst eens kijken of hij nog wel die 10 mm speling heeft
SciroccomTDI
28-09-2015, 17:44
Die 10mm is een beetje "op het oog". Ik weet bijvoorbeeld van mijn homokineten dat zij van uiterste tot uiterste ongeveer 30-35mm kunnen bewegen. Toen mijn auto op zijn rijhoogte stond, nadat ik warmlopende en gierende homokineten heb meegemaakt, heb ik dus ook die beweging gemeten. Was hooguit 3-4 mm .. toen heb ik mijn assen 12mm laten inkorten, waardoor de homokineten nu (als het goed is) axiaal in hun neutrale stand staan. Had geen zin om de auto hoger te leggen :D
golf2 abuh
28-09-2015, 19:43
Haha oke snap ik :D . Nou ik heb zojuist de centrale moer ( dop 30 ) erafgehaald, toen met een schroevendraaiertje en hamer het asje terug getikt en ik meet maar een verschil van 4 mm :wow: . Dat wil dus zeggen dat hier wss mijn probleem zit??
Kan dit ook nog een oorzaak zijn van het trillende stuur vanaf de 100km/h?
SciroccomTDI
28-09-2015, 22:51
Het is niet 100% zeker... maar voor mij 95%.. 4mm is mijnsinziens te weinig. Je hebt nu ongeveer dit probleem:
In zijn neutrale stand, ziet de homokineet er zo uit:
http://www.wagenteile.de/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/5/0/501331211b-r-gleichlaufgelenk-211501331b.jpg
En doordat je dus als het ware nu te veel aslengte hebt, ziet hij er zo uit:
https://www.pitopia.de/pictures/standard/h/helmut/88/helmut_798288.jpg
Daarbij is de kant die je op de foto ziet nu de kant van de versnellingsbak. Op het moment dat je de as naar binnen tikt, komt het binnenste vertande deel nog verder naar je toe, op de foto.
En hij heeft zijn limieten.. en mocht je tegen de limiet zitten, krijg je rare effecten.
Probeer de auto te verhogen, zo ver, dat je voldoende speling krijgt, en rij nog eens. De uitlijning verandert natuurlijk, maar met een beetje geluk rechts en links even veel.
golf2 abuh
29-09-2015, 08:40
Oke. Bedankt voor de reacties en uitleg!! Het beste wat ik kan proberen is dan dus de hoogte meten van mn schroefset.
Dan links en rechts omhoog draaien, kijken of het trekken nu weg is.
Zo ja, dan als ik terug wil naar de stand zoals ik m nu heb (is de uitlijning dan ook weer zoals ie was?), zou ik de as moeten laten inkorten?
SciroccomTDI
29-09-2015, 08:49
Je kunt proberen te kijken, of je links en rechts even veel speling hebt. Je kunt het even veel maken door de motor te schuiven. Althans, dat kan bij Golf 1.. Vast en zeker ook bij Golf 2. Maar niet genoeg is gewoon niet genoeg.
Als je na het omhoogschroeven aan voldoende beweging komt, zou er geen probleem door de homokineet mogen ontstaan, inderdaad.
Misschien bestaan er kortere assen? Ik zou alleen niet weten van wat. Verder vind ik het ook verdacht dat ik eigenlijk nooit mensen hoor praten over inkorten van assen, ik vraag mij daarom af hoe anderen het oplossen ?? Want er zijn er heel veel die heel laag rijden..
golf2 abuh
29-09-2015, 08:58
Ja idd. Maar ik zat te denken, als je nog lager gaat dan hoe ik het nu heb, krijgt de as misschien juist weer genoeg speling, alleen staat de mijne nu dan juist op een punt dat het net te weinig is.. of denk ik nu verkeerd?
Ik zal vanavond eens de speling aan de andere kant meten en zal ook eena proberen om hem terug omhoog te schroeven. Maar is mijn uitlijning weer oke, als ik hem daarna weer terug op de oude stand schroef ? ( voor en na meten met een schuifmaat)
SciroccomTDI
29-09-2015, 09:15
ja, als je de poten op precies dezelfde lengte terug schroeft, zal de uitlijning niet anders zijn dan voorheen. Zolang je niet de fusee ten opzichte van de poot, stuurkogel/spoorstang of fuseekogel ten opzichte van draagarm losmaakt, blijft alles goed :thumbup:
golf2 abuh
02-11-2015, 23:44
even een update,
inmiddels de winterwielen eronder ( origineel 14'' staal ) en de schroefset voor +- 4 cm omhoog geschroefd.
ik ging rijden, en tot mijn verbazing trekt de auto nu naar rechts i.p.v. naar links :screwy: :confused: :screwy: en het stuur trilt ook nog steeds redelijk erg bij hogere snelheid.
ik weet niet waar het nog aan kan liggen :shake:
golf2 abuh
16-11-2015, 00:35
Iemand nog enig idee?
Aandrijfassen lijkt me ook niet het probleem te zijn.
Zou het stuurstang / huis of differentieel dit probleem kunne geven.?
SciroccomTDI
16-11-2015, 09:15
Ik heb eens meegemaakt dat mijn stuur trilde doordat er vuil tussen de naaf en de remschijf gekomen was. Dit kan gebeuren bij het wisselen van wielen.. Misschien kun je proberen, het grondig schoon te maken?
golf2 abuh
16-11-2015, 14:22
Nou, ik heb pas geleden de schijven voor vervangen en dus ook alles goed schoongemaakt. Verder waren de winterwielen ook netjes schoon, dus denk niet dat dat het probleem is... bedankt voor de tip iig!
Al n oplossing gevonde?
Ik heb hetzelfde probleem namelijk
Al n oplossing gevonde?
Ik heb hetzelfde probleem namelijk
Dat trekken (en overgevoelig voor spoorvorming) heb ik ook. Staat perfect uitgelijnd, nergens speling, alles keurig recht. Maar dat heeft mijne nu al met drie verschillende bandensets (sinds 2006).
Sprak laatst een oud-monteur van de dealer (tevens mk2 fanaat) en hij vertelde me dat deze types erg gevoelig zijn met wat bredere banden en dat daar amper wat tegen te doen is. Er zijn wel "uitlijnbouten" (onderin je veerpoten) die net effies iets meer ruimte geven maar dat je met de originele al vlot aan de max uitlijning zit en een miniem tikkie te ver (dus juist net niet keurig op 0%) is vaak voldoende om het trekken en de overgevoeligheid grotendeels weg te krijgen. Ik zelf laat het maar zo. Slijt niets scheef af ofzo, is alleen even het stuur wat vaster houden bij spoorvoming ;)
Broer Konijn
10-10-2016, 16:18
Ik had er zelf ook altijd last van dat mijn Golf naar rechts wilde. Ook 2 keer uitgelijnd en het bleef. Tot ik er een ander setje wielen en banden onder had gezet, sindsdien gaat die keurig rechtdoor en het stuur staat ook in het midden.
Heb alleen geen idee hoe dit kan want bij mijn vorige set wielen waarbij die naar rechts trok sleten de banden ook niet scheef af. Dus als ik jou was zou ik er niet teveel moeite in steken en gewoon door rijden. Let gewoon even op je banden als die scheef gaan slijten weet je dat er wel iets aan de hand is
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.