View Full Version : Intercooler setup golf 1 tdi (help help help)
Roy mk1 tdi
04-10-2015, 22:03
Hallo, ik zit al een paar weken flink te piekeren over mijn intercooler setup voor mijn project :confused: ik ben een golf4 tdi motor in een golf 1 aan het knutselen maar mijn intercooler setup is toch iets lastigs.. :shake: Ik wil de look onder de motorkap zo goed als mogelijk golf4 houden.
Wie heeft ideeën en foto's hoe ik dit kan aanpakken? :wow:
origineel loopt er een intercooler buis boven bij de distributie kap naar voor,
en de andere onder langs. ook aan de distributie kant. maar wie heeft voor mij DE oplossing welke intercooler te gebruiken en welke setup?? :)
robertoal
05-10-2015, 14:26
Ik vond een megane intercooler mooi passen, zeker als je je accu op dezelfde plek wilt houden. Past mooi voor je radiator, met als enige nadeel dat het slot haakje van je motorkap er praktisch tegen aankomt.
Veel nemen ook wel een sprinter intercooler, maar die vond ik zelf minder goed passen (erg groot).
Roy mk1 tdi
05-10-2015, 18:03
Ik vond een megane intercooler mooi passen, zeker als je je accu op dezelfde plek wilt houden. Past mooi voor je radiator, met als enige nadeel dat het slot haakje van je motorkap er praktisch tegen aankomt.
Veel nemen ook wel een sprinter intercooler, maar die vond ik zelf minder goed passen (erg groot).
En word dan de kleine vierkante intercooler bedoeld van de megane? de intercooler met de aansluitingen aan een kant, of wel een langwerpige?
Roy mk1 tdi
05-10-2015, 18:25
En heeft iemand misschien een idee welke radiateur en koelvin ik kan gebruiken? het liefst een dunne koelvin die weinig ruimte in beslag neemt :)
robertoal
05-10-2015, 19:37
Ik gebruikte de standaard radiateur. met daarvoor de megane intercooler (langwerpige, kan zo even geen foto vinden, met aan weerszijde de aansluitingen)
Spal fan's zijn populair, gebruikte ik ook. Werkt prima!
SciroccomTDI
05-10-2015, 19:47
Zo een cooler als Bert heeft?
http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=134126&page=3&pp=20
robertoal
06-10-2015, 15:15
Exact die!
Ik heb eventueel nog wel zo'n megane intercooler te koop.
Roy mk1 tdi
06-10-2015, 19:48
heeft iemand toevallig wat foto's? want als ik het maak met een sprinter ic dan
moet ik een van de buizen over de versnellingsbak heen leggen maar zoals het eruit ziet gaat dat lastig worden, zelf ben ik nu aan het proberen om de buis waar de lucht uit de turbo komt en naar de ic gaat om deze ook bij de distributie kant te plaatsen.. alleen is het ook hier nogal krap.. iemand foto's?? :)
Roy, blijf weg bij de sprinter intercooler!
Pak een van een:
Transporter T5 (of Vito)
http://zwalve.eu/d/2378-2/CIMG0437.JPG
Iveco Daily
http://ricambiauto.name/design/imagini/ricambi-Intercooler-IVECO-DAILY-I-Pianale-piatto-Telaio-ORA-06502-PL-SQL-numeric-or-value-error-character-string-FRIGAIR---21-1248722.jpg
Renault Megane
http://zwalve.eu/d/10212-2/IC-Megane_001.JPG
http://zwalve.eu/d/10215-2/IC-Megane_002.JPG
Die van de sprinter kan geen hogere drukken aan en het intern volume is groot waardoor je eerst de IC moet vullen.
Een TDI heeft niet zo'n grote radiator nodig.
Wat je kan doen is eventueel onder de IC een buis door laten lopen, zodat de buizen aan de accu zijde naar de motor toe lopen.
Roy mk1 tdi
10-10-2015, 10:14
dankjewel voor de tips! ik ben er nog niet helemaal uit maar ik zal binnekort eens even een foto plaatsen over hoe ik denk dat ik mijn setup wil, en wat jullie meningen hierover zijn..
Roy mk1 tdi
10-10-2015, 10:21
zoals ik nu denk lijkt het me het handigst en het mooist als ik het zo doe:
vanuit de turbo naar onder bij het carter, dan richting distributie, via daar naar voren laten lopen. dan zou ik uitkomen bij een front koker, daar gaan we weer omhoog, qua ruimte is dit mogelijk, dan dezelfde buis inderdaad van distributie kant naar accu kant laten lopen, onder de ic en deze ligt dus bij wijze van op de front koker. hier een 180 graden bocht naar boven. deze aansluiten aan de intercooler. vanuit de intercooler de koude kant een 90 graden bocht terug richting de motor. vanuit hier een rechte buis met nog een 90 graden bocht om hem aan te sluiten op de gasklep en het inlaatspruitstuk.
Foto's volgen!!!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.