PDA

View Full Version : vraag over 1.8 20v turbo AGU


Jeroen20v
31-10-2015, 16:44
In mijn Corrado ligt een 1.8 20v turbo (2e serie).
Volgens de oud eigenaar is het blok afkomstig uit een audi.

Op Internet vind ik uiteenlopende gegevens over dit motorblok.
Is er iemand die mij duidelijkheid kan geven hoeveel pk mijn blok in basis zou hebben?

Ik zie namelijk bij JD engineering een vermelding met 150, 180 en 225 pk bij 1.8 20v turbo AGU's.

Bluepower
31-10-2015, 19:04
AGU is ALTIJD een 150pk basismotor, met ouderwetse gaskabelklep, geen MAP-sensor, en een niet echt briljante ECU.

Jeroen20v
01-11-2015, 15:18
@ bluepower:

Ik heb de laatste dagen veel gelezen over het tunen van een AGU. Als ik het me goed herinner ben ik in de topics vaak je naam tegen gekomen.

Bij de Corrado die ik gekocht heb (na 5 jaar stilstand bij de vorige eigenaar op de oprit) is in 2008 het volgende geschreven op de database: http://www.corrado-database.nl/index.php?item=view_corrado&id=4233

Ik hoeverre is aannemelijk dat aan de hand van deze specs mijn blok met 180 pk draait?

Renegade
02-11-2015, 15:54
Vrijwel zeker een 180pk versie of de teruggeschroefde 150pk versie (maar wel met de k03-052 of k03-053) aangezien ik een elektronisch gasklephuis zie op de foto's. Wel verwarrend is het BAM (225pk) inlaatspruitstuk met de gasklep aan de bestuurderskant, maar wel weer een 150/180 afdekkap op de motor.

Bluepower
02-11-2015, 16:49
Als er echt AGU op de cilinderkop staat, en er is verder niets verandert aan de motor, dan is het een K03 150pk versie, dan kan met chippen net de 200pk aantikken.
Het is alleen idd een beetje vreemd, want de AGU is echt alleen met gaskabel klep geleverd, en op deze motor zit idd een elec gasklep. Mogelijk dat de motor is omgebouwd naar elec gasklep en MAP-sensor.
Oh, en in 2002 werd de AGU al een tijdje niet meer geleverd voor zover ik weet.

Johan1982MK1
02-11-2015, 17:04
Of de motor is een keer stukgelopen en een agu onderblok weer voor in plaats gekomen misschien?

Jeroen20v
02-11-2015, 19:41
Ik vind het leuk om jullie reacties te lezen.
Wellicht dat jullie met deze info duidelijkheid kunnen scheppen:

Aan de zijde van de distributieriem is op het uitstekende deel van de kop aan de voorzijde agu met puntjes in het blok zichtbaar.

Op het middenblok aan de voorzijde staat eerst 22a, daaronder staat 99.

Ik ben benieuwd :)

Bluepower
02-11-2015, 20:47
Idd een 99-er AGU blok, simpele 150pk versie, omgebouwd om met elec gas te kunnen rijden.

Jeroen20v
02-11-2015, 20:59
Het blok is met een fmic geplaatst.
Hoe aannemelijk is het dan dat deze 180 pk draait?

Wil hem in de toekomst naar 200-250 pk brengen.
Las op de verschillende fora dat er dan een k04 turbo moet komen en vanaf daar alles naar achter van een apy of bam inclusief de injectoren + chippen. Is dat nog steeds de beste weg?

Bluepower
02-11-2015, 22:02
Blok kan prima 180pk draaien, de turbo trekt het net tot 200pk..

Wil je naar 250+pk, dan zou je idd een K04 kunnen plaatsen, maar beter zoek je een TFSI K03 die je met een adapterplaat plaatst, deze zijn veel nieuwer qua model, en dus ook wat beter dan een oude K04..
Maar hou ook rekening mee: wil je meer dan 420Nm koppel, draaien, denk dan ook aan je drijfstangen!!

Jeroen20v
02-11-2015, 23:05
Als je voor een tfsi turbo gaat zijn dan de aanpassingen van de uitlaat en injectoren nog benodigd of dekt deze de gehele lading?

Bluepower
02-11-2015, 23:09
Grotere injectoren(zou minstens 440cc nemen) en betere uitlaat zijn zeker nodig, en natuurlijk opnieuw chippen!

Jeroen20v
03-11-2015, 22:05
Dank je wel :thumbup: