View Full Version : 1.8 16v PL schokt/houdt soms in?
Mn gti 16v met PL motor houdt soms in bij het optrekken, vooral uit lage toeren.
In mn boek van Bentley Publishing staat "pinging/knocking under full load/accelerating: ignition timing is off / engine is running lean"
Nu weet ik niet goed wat ze met 'pinging' en 'knocking' bedoelen. Is dit het probleem dat ik heb?
Bij het optrekken uit lage toeren schokt hij een beetje, precies alsof hij kort na elkaar enkele keren een beetje inhoudt. Precies alsof je niet gewoon plankgas geeft, maar pompt met het gaspedaal. Maar ik geef dan wel plankgas.
Distributieriem is vervangen, maar staat correct. De ontsteking is niet afgesteld, moet deze afgesteld worden na het vervangen van de riem? Welke dingen kan je op deze motoren nog makkelijk afstellen als het op ontsteking/inspuiting aankomt?
Pingelen of knocking is Ongecontroleerd beginnen zelfontbranden( ontsteken zonder dat je een vonk krijgt op het verkeerde moment en dit bij:
- te arm mengsel omdat de verbrandingstemp. stijgt.
- te vroeg/ verkeerd ingestelde ontsteking.
Zeker niet aan te raden want kan motorschade veroorzaken!!
Pingelen of knocking is Ongecontroleerd beginnen zelfontbranden( ontsteken zonder dat je een vonk krijgt op het verkeerde moment en dit bij:
- te arm mengsel omdat de verbrandingstemp. stijgt.
- te vroeg/ verkeerd ingestelde ontsteking.
Zeker niet aan te raden want kan motorschade veroorzaken!!
Houdt de auto dan ook in, of is het gewoon een geluidje dan?
SciroccomTDI
15-11-2015, 11:30
Een hele kleine correctie:
de verbrandingstemperatuur stijgt door te arm mengsel :)
Bij laag-toerental-klop (low speed knock) ervaar je het als een geluidje. Dat geluidje ken je, als mensen met een klein relatief modern autotje met te weinig gas wegrijden, hoor je "tak tak tak" ...
Bij hoog toerental hoor je het niet vanwege het lawaai van de motor, en dat is juist zo gevaarlijk, want je verbrand zo een zuiger..
Inhouden zal hij uiteraard doen..
Zo als Quartz schrijft, denk ik ook dat het in 2 richtingen kan gaan:
- Ontsteking te vroeg. Ik weet niet hoe het precies bij PL zit, maar je hebt statische instelling (verdraaien van de hele verdelerkap? ) en dynamisch verloop, wat je vroeger bijvoorbeeld met een vacuumpotje had. Hij kan of te vroeg gedraaid zijn, of hij vervroegt zelf te veel tijdens het lopen.
- Je mengsel kan verarmen. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat een "snel-op-het-gas-trap-extra-inspuit-mechanisme" niet goed werkt.
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_44.PDF
ontsteking altijd opnieuw afstellen na het vervangen van een distributieriem!
Ontsteking is afgesteld op 5° voor BDP. Draait al een pak mooier nu. Maar ik heb samen met mijn docent op school gevonden wat waarschijnlijk de oorzaak is. Waarschijnlijk zijn de O ringen aan de injectors verduurd want hij zuigt daar valse lucht aan. Dit verarmt het mengsel natuurlijk waardoor hij soms inhoudt.
Ontsteking is afgesteld op 5° voor BDP. Draait al een pak mooier nu. Maar ik heb samen met mijn docent op school gevonden wat waarschijnlijk de oorzaak is. Waarschijnlijk zijn de O ringen aan de injectors verduurd want hij zuigt daar valse lucht aan. Dit verarmt het mengsel natuurlijk waardoor hij soms inhoudt.
Nieuwe o- Ringen erin en gaaaan!!!! :thumbup:
Nieuwe o- Ringen erin en gaaaan!!!! :thumbup:
Ik hoop het :D na het afstellen van de injectie trok hij al een pak beter door! Buiten het schokken dan..
Waarom ontsteking op 5 graden voor bdp?
Moet 6 graden zijn.
Injector rubbers zijn gemakkelijk te checken , met lopende motor remmenreiniger op de injectoren spuiten.
Veranderd het stationaire toerental , dan heb je de lekkage gevonden.
Bij mijn KR was het een drama om de injectoren te verwijderen.
Ik heb er meteen nieuwe Bosch injectoren ingezet :D
Vroeger een PL gehad , deze schokte doordat de pingelsensor defect was.
Op een gegeven moment kwam de auto helemaal niet meer voorruit.
Vroeger een PL gehad , deze schokte doordat de pingelsensor defect was.
Op een gegeven moment kwam de auto helemaal niet meer voorruit.
Die zal ik ook eens meten dan, enig idee wat voor beeld die zou moeten geven op een scoop?
In mijn boek staat voor ontsteking: Controlewaarde = 4-8° voor bdp, afstelwaarde = +/- 1-6° voor bdp. Misschien dat ik hem als de o ringen vervangen zijn nog wat beter afstel, nu geeft het een beetje een vertekend beeld.
We hadden de truuk van de remmenreiniger gedaan, draaide idd eventjes wat sneller dan.
Ik gok dat injectoren bij mijn PL makkelijker zal zijn, mijn docent zei dat je ze er zo uit trok. Misschien was het bij je KR wat moeilijker door het inlaatspruitstuk met dikke buizen?
Als de rubber ringen niet recent vervangen zijn dan is het een klote klus.....2x een KR gehad en 1x een PL ,evenals mijn DX een drama.....
Verschil is echt gigantisch als de motor nergens valse lucht aanzuigt.
Valse lucht heeft geen invloed op je ontstekingstijdstip , wel je stationair toerental.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.