View Full Version : Dilemma: motorswap of origineel opknappen
Maarteno
28-11-2015, 19:00
Beste forummers,
Ik zit met een dilemma. Ik rij nu al bijna 5 jaar in mijn Golfje en hij bevalt me prima. Nog 5000 kilometer en dan tikt de teller 2 ton aan. Kilometrage liep op van 7500 km p. jaar (eerste twee jaren) tot 20k km p. jaar (woon-werkverkeer)
Wat meer over de auto in kwestie:
- 1.8 GU
- bj. '91
- bakcode ATH
- origineel op wielen en audio-inbouw na.
- AST schroefset
http://i59.tinypic.com/4r6wyu.jpg
Mijn golf is dus op kenteken een 1.8
Gegevens volgens kenteken:
Technische max. massa voertuig 1430 kg
Toegestane max. massa voertuig 1430 kg
Massa rijklaar 1013 kg
Massa leeg 913 kg
Cilinderinhoud 1781 cm³
Aantal cilinders 4
Zuinigheidsheidslabel Niet geregistreerd
Geluidsniveau stationair 82 dB(A)
Toerental geluidsniveau 3900 min-1
Geluidsniveau rijdend 0 dB(A)
Nettomaximumvermogen 66 kW
Aantal zitplaatsen 0
Wielbasis 247 cm
Afstand voorzijde voertuig tot hart koppeling 0 cm
Spoorbreedte voor 142 cm
Spoorbreedte achter 141 cm
Weggedrag code Niet gereg.
Technisch toegestane maximum aslast Niet gereg.
Wettelijk toegestane maximum aslast V 750 kg A 690 kg
als alle mogelijkheden er zijn zou ik swappen!
Origineel laten en die MK3 aan mij verkopen :D :D
Maarteno
28-11-2015, 21:36
Ik wil hem als het enigszins kan als dagelijkse auto blijven gebruiken.
Strookt dat een beetje met elkaar, een ATH met de ABF? Of kan ik beter de mk3 bak gebruiken? ATH gebruiken betekent ook nieuwe synchromeshringen erin knallen.
Wat kun je zelf? Is meestal het grootste hangijzer :D
Maarteno
28-11-2015, 22:13
Heb mijn auto altijd zelf onderhouden, vooral toen ik zelf nog bij een garagebedrijf werkte. Heb thuis wel een garage en lucht gereedschap, maar geen motortakel. Een goede kennis van helpt me met het opbouwen van het blok.
Die mk3 kan ik hier thuis wel uit elkaar draaien. Belletje naar lammie van de schroothoop en hij is weg.
Een uitdaging is het reviseren van de bak, omdat ik niet weet of ik speciaal gereedschap nodig heb.
Ga bij die ABF maar even van het slechtste uit, dus complete revisie.
Die 1800 is dan misschien wel een mooi bijzettafeltje
originaliteit is leuk..maar als je de gas intrapt en er gebeurt nog eens iets is ook leuk natuurlijk..
je staat op het punt om veel geld uit te geven aan een oude auto..daar is opzich niks verkeerd aan..
kan 2 kanten op
1 je reviseert alles wat er nu in ligt blok (misschien gedeeltelijk)..en de bak ,iets waar ik overigens niet zelf aan zou beginnen..nog wat pakkingwerk en wat rubbers..carburateur revisie ,of een Weber erop..etc etc
dan heb je weer een (hopelijk)goedlopende Golf met 90 pk ,die eigenlijk niks anders rijd..dan van tevoren..
2 je pakt die Golf 3,rijd er eventueel een week of 2 mee..zodat je weet hoe hij loopt en alles ,ook het verbruik benzine/en of olie ,klepstoter bijgeluiden ,noem maar op
je sloopt die golf daarna voor de motor en bak ,en rijd gewoon nog even met je eigenste door
je maakt de ABF vervolgens netjes..wat pakkingwerk ,waterpomp distributie en weet ik veel..nieuwe koppeling er gelijk in ..
heb je ook tijd om de rest van de onderdelen te regelen net als de homokineten,uitlaatspruitstuk.. etc
spullen om de auto op het bijbehorende injectiesysteem te laten draaien,motorkabelboom aanpassen ...
vervolgens en tijdens dit alles jezelf goed inlezen in diverse ombouwtopics..die zijn er zat
heb je dat allemaal voor elkaar..neem je een week vakantie ,,trekt de Golf in de schuur..
astmatische 1,8 eruit met bak en kabelboom ,auto klaarmaken onder de kap...ABF en bak er weer in..alles aansluiten en ombouwen..
en dan voor de eerste keer proefrijden..
ga je nooit meer een GU terugwillen...
die leg je gewoon op een pallet in de schuur..tot zijn nek vol olie,omdat mocht je ooit terug naar origineel willen/moeten...je de boel gewoon weer over kunt hangen..
je weet nu immers hoe dat moet..
duidelijk zo?
ombouwen en je oude blok nog in de garage wegleggen als je ooit origineel wil terug gaan
Inderdaad, ombouwen en oude blok in garage leggen. Houd de originele kabelboom ook apart, en probeer nergens beschadigingen (lassen enz) in de motorruimte te maken, maar normaal moet dat niet nodig zijn.
Dan heb je nu plezier, en als je later de auto verkoop krijg je er meer geld voor, en houd je nog eens een ABF motor op overschot die je dan weer voor een ander project kan gebruiken.
Milieu eisen. Nu elke stad gaat zitten kutten ermee.
Voor de auto zelf maakt het niks uit. Het is geen gewild model of uitvoering zoals een GTI of G60 en zal verder niet in waarde stijgen.
Voor jezelf moet je vooral doen wat JIJ wilt, het is jouw auto.
Maar das mijn mening.
Maarteno
29-11-2015, 19:14
Dank voor jullie reacties!
Ik ga eens een plannetje maken, en eens uitzoeken wat ik nodig heb.
Het gaat gerust een aardige cent kosten, maar dat hoop ik dan weer een beetje te verzachten met de verkoop van mk3 onderdelen.
Maarteno
30-11-2015, 20:08
Heb vandaag goed nieuws gehad voor mijn carrière maar iets minder nieuws voor mijn golfje als daily. Daarom moet ik helaas afzien van de Golf als primaire vervoersmiddel.
Als iemand geinteresseerd is in de mk3 dan moet hij maar even een pb'tje doen, ik breng je dan wel in contact met de verkoper :thumbup:
Maarteno
07-03-2016, 21:48
Even een oud koetje uit de sloot halen.
Het heeft me toch wel wat bezig gehouden, maar ben uiteindelijk gegaan voor een weber dmtl.
Het plan was iets anders leuks te vinden om op te knappen, de Golf in te gaan zetten voor de tijd dat die projectwagen gemaakt wordt en hem daarna te degraderen tot auto voor die vriendin.
Zij is toch wat bang voor de chokehendel, want de weber vraagt ook iets meer van de bestuurder dan de pierburg (mits correct werkend).
Ik heb me gerealiseerd dat ik me toch onwijs vermaakt heb in de (bijna) 5 jaar dat de Golf op mijn naam staat. Daarom wil ik hem toch goed aanpakken.
De gaat de GU overgeplaatst worden in de mk1 van een oud-klasgenoot van me (ook VAG-liefhebber). We hebben het besproken en hij neemt het blok, bak en carburateur over voor een goede prijs.
Ik heb inmiddels twee mogelijkheden gevonden bij dezelfde aanbieder: een ABF en een 1.8 16V.
Iemand tips welke topics ik kan bekijken voor het reviseren en plaatsen van een 16V?
Maarteno
09-03-2016, 19:09
Ik heb nog een vraagje:
Als ik ga voor de 16V ombouw, hoe gaat het dan met de procedure bij de RDW?
90pk x 1,4 = 126, Een ABF heeft er 150... Betekent dit automatisch naar Lelystad (lees, dezelfde uitdagingen als een 20vt erin)?
Ik zou voor de abf gaan. Moderner management en een pak nieuwer.
En meer koppel en pk's.
Vermogen is niet zo'n punt. Degelijke ombouw en remmen wel.
Maarteno
09-03-2016, 20:09
Ik zou voor de abf gaan. Moderner management en een pak nieuwer.
En meer koppel en pk's.
Vermogen is niet zo'n punt. Degelijke ombouw en remmen wel.
Ik ga komend weekend kijken bij een Ibiza Cupra uit '97. Als dit iets is dan neem ik hem, zodat ik alles heb voor de ombouw.
Hoe zit het nou dan precies met die vermogenstoenameregel? Kan ik dan gewoon naar de RDW in Venlo of Veldhoven? Of heb ik daar dan kans dat ik alsnog naar Lelystad moet?
Ik lees verschillende verhalen. Mk1 1.1 die probleemloos een vr6 op kenteken krijgt. En de ander krijgt het niet op kenteken. Verschil wat ik zie is dat er technisch iets niet pluis is. Of kwa uiterlijk, dat je het vermoeden krijgt dat het niet deugt.
Maarteno
10-03-2016, 13:39
Ik heb met de RDW gebeld en gesproken met RDW Veldhoven.
Hieruit kwam het volgende:
In principe kan het kenteken worden aangepast tijdens een normale keuring, mits toename geluidsproductie, toename vermogen en verandering weggedrag niet extreem zijn (letterlijk gezegd door RDW-meneer)
Principieel gezien wordt een 66% vermogenstoename (66-->110 kw) als extreem gezien. De keurmeester houdt hierbij wel rekening met de situatie.
Dwz:
Golf wordt gekeurd op de APK-punten.
De emissie-eisen zijn die van de nieuwe motor.
Als de keurmeester het te extreem vindt, kan worden overgegaan tot doorverwijzing naar Lelystad voor een weggedragtest of geluidstest.
Tips van de RDW-meneer:
- Zorg dat het voertuig in proportie met het vermogen remt.
- Zorg voor een deugdelijk uitlaatsysteem, liefst met originele dempers.
- Katalysator hoeft vanwege de leeftijd van het voertuig niet. Hou in de gaten dat emissie-eisen wel worden gehaald.
- Zorg voor goede motorsteunen.
- Neem het kentekenbewijs, aankoopbewijs of chassisnummerinformatie mee. Hierop lopen veel keuringen stuk.
Al met al een vrij behoudend maar duidelijk antwoord.
Maarteno
10-03-2016, 19:18
EDIT:
Afspraak gemaakt om de donorauto te gaan bekijken en er een rondje mee te gaan rijden. Daarna bij Vagtechniek het een en ander nakijken, tenzij beste man de verkoper daar bezwaar tegen heeft.
En als hij daar bezwaar tegen heeft :?
Maarteno
15-03-2016, 19:07
Dan heb ik nog een losse ABF gevonden. Heb het liefste een complete auto, omdat remmen, tank en kabelboom gebruikt moeten worden.
Maarteno
19-03-2016, 20:39
Vandaag naar de auto wezen kijken. Proefgereden en uitgelezen.
Auto had afgelezen kilometerstand van 161k km. Daadwerkelijke kilometerstand was hoger en de motor liep ook niet mooi. Er zat een raar bijgeluid in de motor wat volgens de verkoper uit de waterpomp kwam. Bovendien viel de acceleratie ook behoorlijk tegen. Bod gedaan maar de verkoper hield vast aan zijn prijs.
Ding laten staan, volgende week zaterdag kijken naar een andere.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.