Gijs
30-11-2015, 00:00
Afgelopen week toen het weer wat kouder werd ging m'n Golf met gechipte AFN TDI motor steeds slechter starten. Na enige metingen bleek het voorgloeien vanuit het contactslot niet meer te worden aangestuurd. Bij gebrek aan tijd heb ik dit even opgelost door 'n relais even aan te passen welke altijd doorverbonden is. Het starten ging alweer wat beter, maar nog steeds niet wat moet zijn.
Sinds een paar dagen doet de motor nu ook het volgende;
Je trekt bijvoorbeeld in z'n 3e versnelling door tot de 3500rpm. Op dat moment gas los, en laat 'm terug zakken naar bijvoorbeeld 2800rpm. Wanneer je dan het gas weer intrap (voor 50% ofzo), hikt de auto ff en gebeurt er niks. Na een aantal seconden ploft ie licht en is er wit/blauw rookgordijn achter de auto ontstaan; onverbrandde diesel.
Even wat verdere info;
- Afgelopen zomer groot onderhoud gehad; riemen, olie etc.
- Turbo gemonteerd van een Audi A4 van 170pk, PD
- Chip op maat, goed voor zo'n 160Pk
- Originele verstuivers laten controleren en opnieuw af laten stellen.
Zelf heb ik de twijfels bij het laatste, de verstuivers. Het lijkt erop dat er een, of misschien wel meerdere, verstuiver(s) nadruppelt. Bij het starten ligt er diesel op de zuiger, is de gloeistift nat en start ie slecht. Als de motor dan eindelijk aangeslagen is, staat heel de parking onder de witte rook en moet ik maken dat ik weg ben :rolleyes:
Wanneer ik 'm vanaf 3500rpm af laat zakken, druppelt diezelfde verstuiver(s) ook na en krijg je weer onverbrandde diesel wanneer je het gas weer bedient.
Zelf heb ik het idee om morgen even de gloeistiften eruit te halen om te zien welke zwart/vettig is, en dan de desbetreffende verstuiver te demonteren en weg te brengen.
EDC computer uitgelezen, geen fouten. Vanmiddag 'n log gemaakt, deze moet ik nog even bekijken, maar heb ff geen beschikking over Excel ;)
Timing van de pomp lijkt me goed te staan, want op zich rijdt de auto verder prima.
Heeft iemand nog meer tips en/of mogelijkheden? Of zie ik iets over het hoofd? :)
Sinds een paar dagen doet de motor nu ook het volgende;
Je trekt bijvoorbeeld in z'n 3e versnelling door tot de 3500rpm. Op dat moment gas los, en laat 'm terug zakken naar bijvoorbeeld 2800rpm. Wanneer je dan het gas weer intrap (voor 50% ofzo), hikt de auto ff en gebeurt er niks. Na een aantal seconden ploft ie licht en is er wit/blauw rookgordijn achter de auto ontstaan; onverbrandde diesel.
Even wat verdere info;
- Afgelopen zomer groot onderhoud gehad; riemen, olie etc.
- Turbo gemonteerd van een Audi A4 van 170pk, PD
- Chip op maat, goed voor zo'n 160Pk
- Originele verstuivers laten controleren en opnieuw af laten stellen.
Zelf heb ik de twijfels bij het laatste, de verstuivers. Het lijkt erop dat er een, of misschien wel meerdere, verstuiver(s) nadruppelt. Bij het starten ligt er diesel op de zuiger, is de gloeistift nat en start ie slecht. Als de motor dan eindelijk aangeslagen is, staat heel de parking onder de witte rook en moet ik maken dat ik weg ben :rolleyes:
Wanneer ik 'm vanaf 3500rpm af laat zakken, druppelt diezelfde verstuiver(s) ook na en krijg je weer onverbrandde diesel wanneer je het gas weer bedient.
Zelf heb ik het idee om morgen even de gloeistiften eruit te halen om te zien welke zwart/vettig is, en dan de desbetreffende verstuiver te demonteren en weg te brengen.
EDC computer uitgelezen, geen fouten. Vanmiddag 'n log gemaakt, deze moet ik nog even bekijken, maar heb ff geen beschikking over Excel ;)
Timing van de pomp lijkt me goed te staan, want op zich rijdt de auto verder prima.
Heeft iemand nog meer tips en/of mogelijkheden? Of zie ik iets over het hoofd? :)