View Full Version : 16V PL valt stil na vervangen injector O-ringen
Heb op mn 16V GTI de O ringen rond de injectors vervangen, net als de O ringen rond de kunststof houders. De injectors gingen er moeilijk in maar met een tikje van de hamer lukte het wel.
Alleen, als ik hem probeer de starten slaat hij wel aan maar hij blijft niet lopen. Het toerental zakt even en na 10 a 20 seconden valt hij uit. Iemand een idee wat dit kan zijn?
Het stukje tikje en hamer verontrust mij.
Ik kreeg de injectors onmogelijk in de houders geduwd met de nieuwe ringen. Zelfs al leunde ik er met al mn gewicht tegen wouden ze er niet in gaan. Heb dan een licht tikje met een hamer er tegen gegeven en toen gingen ze er wel in. Brandstofleidingen zaten nog aangesloten, dus heb met de hamer op de achterkant van een schroevendraaier getikt die met zijn punt op de achterkant van de brandstofleiding aansluiting stond.
De injectoren met nieuwe dichtringen moeten er zonder moeite ingaan.
De O-ringen dien je eerst te bevochtigen met benzine....of WD40.
Waren de kunststof houders nog heel?
Deze zijn vaak erg bros en bij mij zaten er barsten in , ik heb meteen alles vervangen.
Heb je ook de O-ringen v/d hoedjes op de injectoren vervangen?
Wat is er vervangen: onderste houders (die bruine kunststof dingetjes), o ringen rond de houders, dikke o ring rond injector en kleine o ring rond het hoedje vd injector. Alle o ringen bevochtigd met benzine, heb zelfs wat keramisch vet id bovenste delen vd houders gedaan, die koperen stukjes, omdat ze er echt niet in wouden. De houders staan vast met loctite en 20Nm zoals voorgeschreven door vw.
Ik snap dus echt niet wat er mis is, gezien het ervoor allemaal werkte. Ik ga ze er straks eens uithalen denk ik.
Ok, heb de injectoren er weer eens uitgehaald en toen ik met een lamp in de houders keek merkte ik dat de bruine kunststof houder op cilinder 4 gebarsten was.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/55282876/DSC_2835.JPG
Kan dit de oorzaak zijn van het stilvallen van de motor? Ik ga dit sowieso vervangen. Waarschijnlijk heb ik met de injector erin te duwen een beetje scheef geduwd.
Ik was er al bang voor , zie mijn vorige reactie.....
Zou je ze niet alle 4 meteen vervangen?
Ik was er al bang voor , zie mijn vorige reactie.....
Zou je ze niet alle 4 meteen vervangen?
Die hamer was idd misschien geen goed idee... Was maar een heel licht tikje nochtans, maarja. Ik heb ze allemaal geinspecteerd en ik zie nergens barsten. Bij cilinder vier ging hij er wel een pak moeilijker in dan bij de andere cilinders. Waarschijnlijk zat hij niet helemaal recht en heb ik het zo stuk gemaakt. Niet al te slim van me :shake:
Maar is dit de reden voor het stilvallen van de motor? Of beter gesteld, kan dit de reden zijn?
Die hamer was idd misschien geen goed idee... Was maar een heel licht tikje nochtans, maarja. Ik heb ze allemaal geinspecteerd en ik zie nergens barsten. Bij cilinder vier ging hij er wel een pak moeilijker in dan bij de andere cilinders. Waarschijnlijk zat hij niet helemaal recht en heb ik het zo stuk gemaakt. Niet al te slim van me :shake:
Maar is dit de reden voor het stilvallen van de motor? Of beter gesteld, kan dit de reden zijn?
Blind diagnose stellen is nog altijd lastig ;)
Maar normaal zou je motor ook op 3 cylinders nog moeten draaien, al draait hij dan als een trekker de motor zou dan nog niet stil moeten vallen.
1 nieuwe bakkelieten hulsje en ringetje toegekomen uit duitsland vandaag, direct gemonteerd en de O ring vd injector wat ingevet, nu ploepte hij er vanzelf in. Starten gaat, maar moeilijk en je moet wat pompen met de gaspedaal. Eens hij aanslaat en je de gas wat inhoudt loopt hij echt als een klokje. Het is gelijk je zegt Ramon, zelfs al werkt er 1 injector niet zou hij nog steeds moeten draaien.
Maar dus zodra je de gas lost en hij op stationair toerental komt zakt het toerental nog wat en valt hij stil.
Symptomen:
Slaat heel moeilijk aan
Stationair toerental zakt lichtjes en dan valt de motor plots stil
Zo lang je de gas ook maar lichtjes aanraakt blijft de motor draaien, en loopt hij echt mooi.
Wat is al getest/vervangen:
Stationair klep is getest op werking, voeding, spanning over de pinnetjes en continuïteit
4 nieuwe kunststof injector houders, 4 nieuwe dikke O ringen ad injectors, 4 nieuwe kleine O ringen ad injectors, O ringen rond de kunststof injector houders. Alles gemonteerd op moment met loctite rond de koperen houders, en wat keramisch vet rond de dikke O ringen
visuele inspectie van de bougies en meten van elektrodeafstand, beide tests waren ok
Nogmaals, voor ik de injectors eruit haalde had ik dit probleem niet, en zolang ik lichtjes op de gas blijf loopt de motor als een klok.
Zou het kunnen dat hij gewoon slecht is afgesteld stationair? Dat ik de stationair schroef wat moet aandraaien? Zo ja, vaster is meer lucht binnen, losser is minder lucht binnen?
Voordien trok hij valse lucht, mijn docent op school zei me dat men in het verleden misschien de motor stationair hadden te laag afgesteld om te compenseren voor de valse lucht die hij trok.
Dat zou best wel eens een juiste conclusie kunnen zijn.
Zat al ff mee te lezen, maar daar nooit aan gedacht😂
Even de stationairschroef voorzichtig aaien met de hamer :D
Zonder gekkigheid. Het zou zomaar kunnen.. Al de symptomen lijken erop dat dit de oorzaak is. Maar trok de wagen dan ook valse lucht bij de injectoren eerst? Zo niet, dan lijkt het mij niet logisch.
Als het stationairtoerental te laag staat zou dit niets te maken mogen hebben met het normale rijgedrag (Op laagtoerig terugvallen tussen het schakelen door met de koppeling ingetrapt na). Conclusie: Als de wagen gewoon perfect loopt verder tijdens het rijden en niet in gaat houden (of andere rare dingen) zal het aan de stationairregeling liggen. Zomaar aan het stationairtoerental gaan kloten ben ik zelf niet zo'n fan van dus probeer een goede diagnose te stellen.
Het kan trouwens ook andersom zijn: Dat het juist wel valse lucht is: Laagtoerig stationair is er meer 'ruimte' om lucht te happen, terwijl dit bij hogere toeren vaak minder merkbaar is aangezien er nu minder ruimte is om lucht te zuigen ergens.. Laat iemand anders even zorgen dat de wagen blijft lopen en spray nog eens wat in het rond, rond je injectoren :tongue:
Misschien een rare opmerking, maar kijk ook eens hoe de wagen start/loopt met de temp sensor niet aangesloten.
Persoonlijk heb ik toch het idee dat het toch om valse lucht gaat. Vooral omdat je zegt dat de wagen heel langzaam uit valt, dit kan duiden op een heel klein lekje ergens. Kijk het eens goed na :thumbup:
Jel Golf 2 GTI
11-12-2015, 04:29
Ik kan je met zekerheid zeggen dat het niet starten niets te maken heeft met die kunstof houders van de injectors, zelfs zonder die houders kan je de injectors plaatsen en rijden. :thumbup:
De wagen trok inderdaad valse lucht bij de injectoren eerst, als je remreiniger naar de O ringen spoot dan verhoogde het stationair toerental.
Ik ben er vrij zeker van dat hij nu geen valse lucht meer zuigt, zeker niet rond de injectoren want daar zijn alle dichtingen vervangen. Als ik daar spray met deo of met remreiniger verandert er niets aan het toerental. De wagen valt ook niet langzaam uit, hij bolt niet uit maar slaat gewoon af, het is alsof je de darm die van de luchtinlaat naar je ISV loop toenijpt, dan slaat die ook opeens af. Maar deze is proper vanbinnen, en heb het ISV al gekuist en getest op werking en conditie dus dat kan niet de boosdoener zijn.
Ik denk dat ik straks even aan die stationairschroef ga draaien, en een markering maken van hoe ze staat nu zodat ik een referentie heb voor moest ik ze terug in de originele positie moeten zetten. Ik ga ervan uit dat rechtsom draaien = toerental verhogen en linksom = toerental verlagen?
Ik zal ook eens testen met temp sensor afgekoppeld, die zit zeker onderin in de radiator, dicht bij de fan?
Alvast bedankt iedereen!
Luchtweger werkt en heb hem pas afgesteld. Daarstraks heb ik de stationair schroef wat uitgedraaid en nu blijft hij stationair lopen. Starten gaat nog enorm moeilijk maar dat ligt vooral aan de startmotor denk ik. Ik moet altijd verschillende keren proberen eer hij wilt de motor ronddraaien.
Heb zojuist een testrit gedaan. Loopt ongeveer 1500RPM stationair nu, als ik de schroef indraai om het toerental te laten zakken tot een normaal klinkend toerental valt hij weer stil. Bij het starten rookt hij ook hard uit de uitlaat, en ruikt het alsof hij rijk loopt. Wat ik nu denk is dat het mengsel niet juist staat. Dat men hier vroeger aan heeft geprutst om te compenseren voor de valse lucht die binnen kwam, en dat nu, nu er geen valse lucht meer binnen geraakt, hij dus te rijk loopt.
Wat denken jullie van die theorie?
1.Stekkertje rood/wit loshalen bij bobine van toeren stabilisatie en stationaire toerental afstellen op ca.950rpm.
2.Daarna CO stel schroef net zo ver dicht draaien totdat motor bijna afslaat daarna beetje bij beetje open draaien. Tussendoor stel sleutel verwijderen en even gas geven.
Hierna stap 1 wellicht herhalen.
Sowieso moet de motor opnieuw afgesteld worden nadat problemen met valse lucht opgelost zijn.
Kortom stelt niet veel voor dus gewoon doen.
Ontsteking staat wel op 6 graden +/- 1 graad voor BPD?
1.Stekkertje rood/wit loshalen bij bobine van toeren stabilisatie en stationaire toerental afstellen op ca.950rpm.
2.Daarna CO stel schroef net zo ver dicht draaien totdat motor bijna afslaat daarna beetje bij beetje open draaien. Tussendoor stel sleutel verwijderen en even gas geven.
Hierna stap 1 wellicht herhalen.
Sowieso moet de motor opnieuw afgesteld worden nadat problemen met valse lucht opgelost zijn.
Kortom stelt niet veel voor dus gewoon doen.
Ontsteking staat wel op 6 graden +/- 1 graad voor BPD?
CO stel schroef, die zit toch tussen de luchtweger en de spinnenkop? MEt een dopje in met zo een staafje aan om het te trekken.
Dan ga ik eerst eens zoeken om mijn toerenteller te maken, en dan dinsdag op school waar ik een brug heb een nieuwe starter steken en dan de auto afstellen.
Onsteking staat op 5_ voor BDP, maar zal de timing van de nokkenas en de onsteking voor de zekerheid toch nog eens nakijken!
Bedankt :thumbup:
Je kunt met de stationair schroef in het gasklep huis niet het stationair toerental regelen. Je hebt toch een PL? Enigste wat je kun afstellen is de duty cycle. Aansturing van de STK. Ik heb al een tijd de PL niet meer. Maar lees je eerst goed in voordat je overal aan begint te draaien. Je moet namelijk kijken naar de stroom die naar het grijze blokje loopt aan de spinnen kop. Je moet de duty cycle in de gaten houden en het CO voor alles goed te kunnen afstellen. En natuurlijk zoals hierboven genoemd het toerental in de gaten houden. Als het goed is heb je 3 stekkers liggen ergens in de buurt van ruitensproei bak. Ik dacht een gele,rode en witte. Hier kun je duty cycle en toerenteller op aansluiten.
Heb je de pakkingen tussen de luchtaanzuig buizen ook vervangen? En ook die tussen het blok in?
Je kunt met de stationair schroef in het gasklep huis niet het stationair toerental regelen. Je hebt toch een PL? Enigste wat je kun afstellen is de duty cycle. Aansturing van de STK. Ik heb al een tijd de PL niet meer. Maar lees je eerst goed in voordat je overal aan begint te draaien. Je moet namelijk kijken naar de stroom die naar het grijze blokje loopt aan de spinnen kop. Je moet de duty cycle in de gaten houden en het CO voor alles goed te kunnen afstellen. En natuurlijk zoals hierboven genoemd het toerental in de gaten houden. Als het goed is heb je 3 stekkers liggen ergens in de buurt van ruitensproei bak. Ik dacht een gele,rode en witte. Hier kun je duty cycle en toerenteller op aansluiten.
Heb je de pakkingen tussen de luchtaanzuig buizen ook vervangen? En ook die tussen het blok in?
Ja die pakking tussen boven en onderstuk van de collector is vervangen, de onderste niet. Dit ook eerst doen?
Ik dacht dat op CIS-E auto's je wel toerental kon afstellen met die schroef, dat het enkel op Motronic auto's was dat je deze niet kon afstellen en dat die volledig moet ingeschroefd zijn.
Heb zojuist een testrit gedaan. Loopt ongeveer 1500RPM stationair nu, als ik de schroef indraai om het toerental te laten zakken tot een normaal klinkend toerental valt hij weer stil. Bij het starten rookt hij ook hard uit de uitlaat, en ruikt het alsof hij rijk loopt. Wat ik nu denk is dat het mengsel niet juist staat. Dat men hier vroeger aan heeft geprutst om te compenseren voor de valse lucht die binnen kwam, en dat nu, nu er geen valse lucht meer binnen geraakt, hij dus te rijk loopt.
Wat denken jullie van die theorie?
Sationair afstellen moet je wel doen met warme motor he.
Dus je motor eerst ff op bedrijfstemp laten komen en dan je stationair afstellen op 950/1000 toeren.
Als je dit met koude motor doet gaat het nooit goedkomen omdat de wagen dan nog aan het opwarmen is via de warmdraai unit ;)
Rode pijl geeft de stelschroef aan voor stationair.
Is wel een KR blok.
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/12370911_835914063187760_2549208770978904651_o.jpg
Rode pijl is niet de stationaire toerental schroef , maar voor nulpunt gasklep!
Iets naar voren en lager zit de stationaire toerental schroef.
Rode pijl is niet de stationaire toerental schroef , maar voor nulpunt gasklep!
Iets naar voren en lager zit de stationaire toerental schroef.
Ja idd die bedoel ik ook, rond messing schroefje is dat.
Dat je niet aan de co gaat draaien op de spinnerkop.....
Weet niet of je deze al gezien had? Maar hier staan mogelijk ook wat bruikbare tips. Niet dat ik zo geweldig ben met storingen zoeken maar vaak zit het in de basis;
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=36132
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.