View Full Version : startproblemen golf 3 cabrio 2.0 1996
leonspek
08-12-2015, 20:06
hallo
ik heb een golf 3 cabrio 2.0 en ik heb sinds dat ik met een legen tank heb gestaan last van start problemen hij slaat soms helemaal niet aan en als die aan staat slaat hij heel snel uit.
me dashboard lijkt net een kerstboom van lichtjes als ik met een koude motor geen gas geef me toeren teller valt den telkens uit en op het moment dat hij hem wel weer oppakt gaat die weer om hoog het lijkt wel of hij slecht vonkt bij het starten wat zou het probleem kunnen zijn?
al vast bedankt gr leon
Ik zou eens beginnen met het controleren van je brandstoffilter en de rest van de benzinetoever. In het ergste geval zit het zeefje van je brandstofpomp verstopt (Lijkt mij sterk) Maar met een lege tank kan je zoiets wel verwachten bij een oudere wagen.
Het zou kunnen dat je bougies vet zijn geslagen door het starten (verzopen en viezigheid op de bougies). = Draai alle 4 je bougies eruit en controleer deze, maak ze schoon en droog en monteer ze weer terug.
meest voor de hand liggend lijkt mij je brandstoffilter die verstopt is. Voor de 'lege' start had je nergens last van?
leonspek
08-12-2015, 20:31
hier voor had ik er inderdaad geen last van, alleen vind ik het zo raar dat als hij e maal warm is hij wel gewoon stationair draait, bij rijden met een koude motor hapert hij af en toe wel
leonspek
08-12-2015, 20:43
en hij staat nu net even een uurtje in de garage op de accu lader en ik draai mijn contacht om en hij start zo zonder problemen, dit maakt voor mij het verhaal helemaal raar
Ja dan denk ik dat dat het hele probleem ook is in samenloop met die lege tank.. Misschien dat je accu al redelijk leeg/gaar was. Als deze zga leeg is kun soms ook rare 'kermis' praktijken krijgen in de tellerbak. Laat hem inderdaad eens een dagje hangen aan de lader + vervang wel preventief je brandstoffilter (Zeer kleine moeite, 10 min werk en niet duur). Stel een injector raakt verstopt ben je verder van huis namelijk.
Wat ik je oook kan aanraden is om even je massapunten na te kijken (Komen als het goed is naast je expansievat ergens bij elkaar). Volg de zwarte - kabel en je ziet ze vanzelf samen komen. Dan even de kabels doormeten op weerstand (Hier mag je dus geen weerstand meten).
Welke motorcode heb je?
leonspek
08-12-2015, 21:46
me accu heb ik nog geen maand geleden vervangen dus die moet wel in oorden zijn, ik heb heb hem net gestard hij starten gelijk, even een rondje gereden om me accu op te laden, ik zal morgen even kijken voor me motorcode en ik zal kijken of ik van het wekend me brandstof filter kan vervangen. allen het Raren is dus dat hij egt flinke start problemen heeft bij een koude motor, trouwens ik heb er van de week ook een flesje injectie reiniger in gegooid om dat ik dus al dacht dat er wel wat vuil me gekomen zou zijn.
leonspek
11-12-2015, 20:58
waar kan ik mijn motor code vinde
leonspek
12-12-2015, 17:50
ik heb van daag mijn benzine filter vervangen, hier na starten hij wel maar het probleem is nog niet verholpen. onder het stationair lopen valt mij toeren teller uit en hapert hij een beetje na een seconde gaat mijn toeren teller weer aan en loopt hij weer normaal ook onder het rijden een paar keer gehad dat mijn toeren teller uitviel en daarbij ook mijn snelheidsmeter ook toen gingen ze na nog geen seconde weer om hoog.
wat kan dit zijn.
ik heb zelf het idee dat het met mijn ontsteking te maken heeft?
gr leon
Goed bezig. Dit zou iets met je hallsensor te maken kunnen hebben die langzamerhand gaar aan het worden is, maar dat hoef niet. Wel gek dat je dit soort problemen hebt nadat je de tank hebt leeg gereden. Misschien dat het toch toeval is dat er iets anders ook defect is nu. Dat met je tellerbak kan duiden op: Hallsensor, spanningsregelaar tellerbak, hoofdrelais elektrische unit.
Stomme vraag: Hoe is de staat van je rotor en stroomverdeler?
Je motorcode kun je vinden op de kap van de distributie (sticker). Bij mij was deze ook weg en ben ik erachter gekomen door alle 4 de 2 liter blokken te vergelijken op foto's. Je hebt een 2E, ADY, AGG, ABA versie van de 8v. De 2E zul je niet hebben, dat zijn de oudere blokken. Ik denk dat je een AGG of ADY motor hebt.
Bekijk even je stroomverdeler en rotor (massapunten al gecheckt?) Je kunt ook even in de gaten houden of je bobine niet extreem warm wordt (Dan loopt ie meestal tegen z'n einde).
Wat je nog zou kunnen proberen: Je ecu even een kleine reset geven door middel van de accupolen los te halen en de + en - kabel op z'n minst 30 seconden tegen elkaar aan te houden. Hierna even de wagen stationair laten draaien 10 minuten en vervolgens even een stukje rijden. Heel misschien heb je geluk en is dit genoeg.
Dat van je tellerbak is vreemd maar zou heel goed een massaprobleem kunnen zijn.
leonspek
13-12-2015, 15:34
ik heb net gekeken of ik wel een vonk had op de bougies dit deed hij wel, de bougie die ik er uit gehaald had zag er wel goed verzopen uit, ik weet niet hoe de rotor en stroom verdeler er normaal uit horen te zien maar deze zag er op zich niet heel ernstig versleten uit wel iets. mijn bolk is denk een ady zo als ik op foto's zag op Google, ik zal zo een die reset proberen.
hoe zou ik me massa punten kunnen na kijken, zijn dit gewoon al die lossen kabeltjes die op het blok geschroefd zitten met een moertje. een paar hier van zien der wel geocsideerd uit.
Begin bijna te twijfelen of het niet gewoon je koelvloeistoftemperatuursensor is die verkeerde koud waardes door geeft. Vierpolige sensor die zit voor de clinderkop op je thermostaathuisje.
Start de wagen eens koud met deze sensor los getrokken. Als hij voor je gevoel beter loopt heb je wellicht een bingo. Deze waardes zou je ook kunnen doormeten met een multimeter. hoe warmer de motor hoe minder weerstand. Bij koude start zou het kunnen dat deze een te grote weerstand doorgeeft aan de ecu waardoor de wagen veels te rijk loopt.
Dat over die massakabels staat hierboven ergens beschreven. Gewoon de kabels schoonmaken en knooppunten iets opruwen met schuurpapier. En dus de weerstand meten tussen begin/einde kabel. Weerstand moet 0 ohm zijn
leonspek
13-12-2015, 16:26
ik heb hem net op gereset zo als je zij.
na een hoop sturteren en pruttelen sloeg hij uiteindelijk aan. ik heb hem een tijdje stationair laten draaien. tijdens het stationair lopen viel steeds mijn toeren teler weg en ging weer om hoog. ik heb er een rondje me gereden en van af het begin ging mijn kilometer teler al niet omhoog, ook mijn toeren teller ging niet meer om hoog beide tellers bleven op o staan, mijn Kokje sprong telkens weer op 00:00 en mijn benzine meter en koelvloeistof meter sloeg ook telkens aan en uit.
hier na heb ik hem nog een keer gereset en nog eens gereden, en mijn toeren teller en kilometer teller ging niet meer om hoog, het lijkt mij dus dat er iets mis is met de elektra.
Ja, dat lijkt mij ook. tellerbak heb je er trouwens heel snel uit bij een golf 3
Kijk wel even voor de grap je zekeringen kastje na. Hoe loopt de wagen verder koud?
Toch blijf ik het een vreemd verhaal vinden.. Je weet dus zeker dat hij dat tellerbak probleem eerst niet had voor het lege tank verhaal?
leonspek
13-12-2015, 17:00
klopt hier voor had ik er geen last van maar toen ik een legen tenk had heft mijn blok wel een paar flinke klappen gehad om ik het stutten niet gelijk met een legen tank relateerde en hem daar na nog een paar keer zonder benzine heb gestart hier bij klapperde het blok aardig.
leonspek
13-12-2015, 17:02
ik zal mijn motor laten af koelen en hem vanavond eens proberen te starten zonder koelvloeistof sensor veder loopt hij op het moment als die koud is heel on regel matig.
leonspek
13-12-2015, 17:03
en ik zie Vedder ook geen gesprongen zekering.
Dat is niet zo best. dan heeft ie dus Lucht en vuil aangezogen met een beetje pech.. Zou even je hele injectie lijn als eerste nalopen, alles dat na het brandstoffilter komt. Als het goed is zit er voor je gasklep unit bij het blok ook nog ergens een filter (Bij een 2E blok in de brandstofdrukregelaar). Dan hoop ik voor je dat het zoiets is en dat je dus geen verstopte injectoren hebt of iets dergelijks. Het zou ook kunnen dat de brandstofpomp niet meer genoeg opbrengt na het 'droog' lopen. In principe zouden ze hier tegen moeten kunnen even, maar echt goed is het niet
leonspek
13-12-2015, 18:50
ik heb niet het idee dat mijn motor geen brandstof meer krijgt, voor al omdat me blok van ochtend aardig verzopen was volgens mij. als ik er niet uit ga komen breng ik hem volgende week denk ik tocht maar eens weg en laat ik hem uitlezen, liever los ik het probleem natuurlijk zelf op. alvast bedankt.
Snap ik. Probeer dat met die losgetrokken tempsensor maar eens met een koud blok.
leonspek
13-12-2015, 21:42
ik denkt dat het zomaar is met de koelvloeistof sensor te maken kan hebben. ik heb net het stekkertje los getrokken en hij starten meten ook mijn tellers gingen weer om hoog,
alleen ik moest even aan de kant omdat ik gebeld werd en de motor liep een tijde warm.
toen die warm was ging mijn kilometer teller en toeren teller niet meer om hoog maar ik denk zeker dat het iets met deze sensor te maken kan hebben.
vreemde zaak. dan laat hem maar eens afkoelen en meet hem morgenochtend eens door. je moet meten tussen connectorpin 1 en 3 op de ohmstand, met de multimeter.
Als je hebt gemeten kun je in dit topic de buitentemperatuur schrijven tijdens de meting en de weerstand die je gemeten hebt. dan kan ik je vertellen of de sensor gaar is
dat van de motorloop kan er mee te maken hebben dat ie nu wel meteen start. Maar dat met die tellers zit hem toch ergens anders vermoed ik.
leonspek
15-12-2015, 18:21
ik heb van daag een multi meter, ik ga zo is even meten
leonspek
15-12-2015, 18:40
ik heb net gemeten, ik meten op de 1 en de 3 van mijn tempsensor 3,857 k ohm het is nu buiten denk rond de 8 graden
leonspek
15-12-2015, 18:41
ik heb em net ook nog even geprobeerd te starten met lossen sensor, ook dit lukte niet met sensor er op sarten hij ook niet.
Oke... Dan denk ik toch dat je hallsensor gaar is. dat zou goed overeen komen met je tellerbak kermis etc. Wel raar dat je dit zou hebben nadat de tank leeg gereden is, maar toeval zit in een kleine hoek soms. De hallsensor zou die moeten aangeven tijdens het uitlezen. (Wel met lopende motor uitlezen dan, de hallsensor geeft hij namelijk standaard als fout door als de motor niet aan staat)
wellicht dat je iets hebt aan dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=CkPwC_kdLmU
btw, je kvs sensorwaardes zijn juist. die zal niet de boosdoener zijn.
Check ook even je bobine en bobinekabel gelijk. Rotor en verdeler kun je ook nog eens gangbaar proberen te maken mocht je ze verdenken
leonspek
15-12-2015, 21:42
hoe kan ik deze punten checken, van elektra heb ik nog niet zo veel kaas gegeten ;) ben zelf namelijk loodgieter. maar wil zeker het een en ander proberen.
Als je dat filmpje bekijkt kun je zien hoe je de hallsensor doormeet.
Bobine + kabel kun je ook doormeten. De waardes hiervan zou ik niet durven noemen uit m'n hoofd.
leonspek
17-12-2015, 19:26
ik heb net ff me stekker van me hallsensor door gemeten, met me contact dicht had ik op de op een puntje geen stroom, met de met het contact open allen stroom met me meter op de plus, niet zo als in het filmpje de een op de plus en de ander op de min ik heb dit trouwens wel met een volt meter gedaan zoon lampje heb ik niet. maar ik kom er echt maar niet uit wat het is. ga hem waarschijnlijk van de week maar is weg brengen..... of weet iemand hier nog wat het zou kunnen zijn, ik kreg hem net zo aan de praat maar niet lekker, hij haperde ook bij vol gas geven in ze vrij en viel ook stationar uit. het lijkt echt op iets met elektra, niet ontsteken of zo. bij het stationar lopen ging mijn toeren teller ook niks meer om hoog.
leonspek
19-12-2015, 15:40
ik heb net gekken, hij krijgt wel een volk van mijn bobine dus dit zou denk niet met mijn hall sensor te maken hebben? zou het dan toch zijn dat het aan me injector licht? maar dan vind ik het verhaal met me tellers die in eens niet meer werken wel heel raar
Het is inderdaad een raar verhaal en je moet vaak bij de bron zoeken: dus misschien toch zeker wel te maken met je lege tank verhaal. Ik zou hem eens laten uitlezen ergens
leonspek
21-12-2015, 21:19
net langs geweest bij een kennis, deze heeft geprobeerd hem uit te lezen. geen fout code gevoeden wel blijken mijn rotor en verdeler erg versleten tezijn. maar dan het probleem nog met mijn tellers. weet iemand wat hier van het probleem zou kunnen zijn zo ver te zien zijn mijn zekeringen heel.
leonspek
29-12-2015, 12:03
heey, ik heb de rotor en verdelerklap vandaag vervangen maar hij doet het nog niet, als ik bij het starten vol gas geeft slaat hij een tel aan en daarna val hij weer uit en heft het gas geven ook geen effect meer. soms gaat mijn toeren teller hier bij ook wel om hoog e soms niet. ik denk dat er iets in mijn elektra kapot is, iemand een idee wat het het kan zijn?
leonspek
29-12-2015, 12:09
zou het kunnen dat het electrisch gedeelte contactslot kapot is.
dan wil hij niet starten en moet je op de sleutel duwen ala hij in je contact zit
wij hebben ook een golf 3.5 cabrio 2.0 met het zelfde probleem, rot lopen als hij koud is(geen probleem met de teller). wat ik gedaan heb ik een brandstofleiding cleaner gekocht bij een auto materialen zaak en die in een halve tank brandstof gedaan. rondje gereden en ik was van het probleem af. mss een idee?
Wat Rick zegt kan, verstopping in de injectie.
Maar denk toch dat het aan de hallsensor ligt. Je hebt wel de stekker gemeten,maar misschien zit het hem in de sensor zelf.. Probeer eens te achterhalen of je bougies wel meevonken constant. Als dit niet zo is, ga er dan maar vanuit dat je hallsensor overleden is.
Ik zou ook je benzinedruk meten, als deze niet goed meer is: brandstofpomp. Dat zou het meest voor de hand liggend zijn dan. Demonteren is zo gedaan en die zijn niet duur vanuit Duitsland
leonspek
30-12-2015, 10:12
ik zit ook wel aan een kapot relais de denken, heb het idee dat bij het starten wel overal strom op staat maar als ik me sleutel weer naar terugdraai nar contact aan dat die dan wat mist.
leonspek
30-12-2015, 10:13
en hoe ga ik mijn benzien druk meten?
benzine druk zou ik even voor naar een garage gaan, die hebben daar een tooltje voor.
Relais zou kunnen.. Meet eerst maar eens of je nog een voltage meet op je brandstofpomp stekker zodra/tijdens het starten. Beste even met 2 man doen.
brandstofpomp is makkelijk te vinden onder je kleedje van de kofferbak. Bij contact aan moet je 10 volt meten als ik het goed heb. Ook tijdens het lopen dus.. Als dit niet zo is kun je gaan twijfelen over je relais.
Vonkt ie nou fatsoenlijk of niet? wel belangrijk
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.