PDA

View Full Version : Weber DMTL problemen

Maarteno
14-12-2015, 08:09
Hoi medeforummers,

Vorige week heb ik een nieuwe Weber 32/34 DMTL besteld bij Bolku voor mijn mk2 1.8 (mot. code GU), omdat ik weer een componentje kapot had op de Pierburg, wat de laatste druppel was.

Vorig weekend heb ik hem erop gebouwd inclusief een nieuw brandstoffilter en brandstofleiding. Voetpakking gecontroleerd en deze was in orde.
Netjes afgesteld (CO-schroef 2 slagen uit, toerental op 950) en hij liep als een tierelier. Een week gaat voorbij zonder noemenswaardige problemen.

Vanochtend tijdens het ritje naar mijn werk wil de auto niet stationair
blijven lopen. Tijdens het schakelen of bij het afremmen voor een stoplicht wil de motor uitvallen. Eenmaal op bedrijfstemperatuur is er niks aan de hand.
Toen ik vanmiddag weer naar huis reed, was er niks aan de hand. De auto startte normaal, warmde normaal op en liep lekker.

Weet iemand toevallig wat hier aan de hand kan zijn?

Maarteno
14-12-2015, 17:51
Het rare is dat de auto dus alleen 's ochtends tijdens het opwarmen niet stationair wil lopen. Als je gas loslaat dan remt hij netjes af op de motor maar duikt gewoon onder het stationair toerental. Als ik gas blijf geven blijft hij lopen en warm en koud stationair is gewoon goed.
De carburateur is spiksplinternieuw, dus er zou toch niets vuil moeten zijn na een week?

Scirocco_1600
14-12-2015, 18:13
Heb je de carb afgeregeld op een warme of koude motor?

Maarteno
14-12-2015, 18:52
Heb de carburateur afgesteld met warme motor.
Heb eerst het stationair toerental afgesteld op 900 omw, vervolgens de CO-schroef van maximaal in naar maximaal uit met behoud van het gewenste stationair toerental.

Zou het kunnen zijn dat de carburateur bevriest? Ik heb de slangen van de warme luchttoevoer nog niet gemonteerd

René
14-12-2015, 19:06
Ik heb ook een Weber op m`n 1.6 gehad en ik kwam erachter dat de mijne te lange bouten erbij had. Hierdoor stond de carb wat losjes te dansen op de voetpakking. Ik dacht eerst dat het zo hoorde, maar later kreeg ik storingen als stotteren. Heel spontaan en niet te voorspellen begon hij te stotteren.

Uiteindelijk bleek de voetpakking te zijn gescheurd door het vele heen en weer dansen van de carb. Door de te lange bouten werd de voetpakking wat uit elkaar getrokken. Volgens mij waren het de draadeinden die erbij zitten.

Je carburateur bevriest niet. Ik heb op de mijne nooit warme lucht slangen gehad, alleen maar een K&N filter bovenop en gaan met die banaan

Maarteno
14-12-2015, 20:57
Hee Rene,
Was dat dan de beweging van de carburateur ten opzichte van de voetpakking, of het geheel ten opzichte van het inlaatspruitstuk?
Ik heb de voetpakking goed vastgezet met de bijgeleverde inbusbouten aan het inlaatspruitstuk en de carburateur vervolgens aan de voetpakking.

Heb zojuist de bouten nog eens nagekeken en hij zit in mijn ogen goed op de voetpakking bevestigd. Hij trekt er ook geen valse lucht. Ik heb nu doorzichtige brandstofslangen gemonteerd om te kijken of er misschien iets aan de brandstoftoevoer fout zit.

In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal morgenvroeg wel weer zien.

René
14-12-2015, 21:20
De Weber stond goed vast op de voetpakking...en de voetpakking goed op het inlaatspruitstuk. Alleen doordat de draadeinden te lang waren, werd de voetpakking wat uitelkaar getrokken. Bij mij kon je dat duidelijk merken doordat de je de Weber erg heen en weer kon wiebelen.

Maarteno
15-12-2015, 09:46
Heb je toen andere draadeinden gemonteerd? komen de draadeinden dan onder ergens tegenaan? Bij mij zit er wel beweging in maar niet echt veel.

Ik heb gisteren alles nog eens gedemonteerd, nagekeken en gemonteerd. Tijdens het lopen nog wat aan de carburateur liggen trekken en hij loopt mooi en netjes door. Hij trekt er ook geen valse lucht.
De omloopklep in de luchtfilterbak zat vast in standje koud dus die heb ik weer gangbaar gemaakt.
Vanochtend tijdens de woon-werk rit ging alles goed, dus ik hou het in de gaten.

knarfmk1
15-12-2015, 10:09
Je carburateur bevriest niet. Ik heb op de mijne nooit warme lucht slangen gehad, alleen maar een K&N filter bovenop en gaan met die banaan
Dat is niet helemaal waar, ik heb die er ook nooit opgehad, maar de (DMTL) carb. was wel degelijk een aantal keer bevroren op de snelweg, oke toen sneeuwde het ook dus het was gewoon erg koud, maar toch. De-icer er overheen en hij ging weer, maar praktisch is anders :D

Overigens hoor je het verwarmingselementje van je oude carburateur over te zetten, misschien dat dit kan helpen bij de koude start. (Toen mijn carb bevroren was deed dit elementje het niet meer ;) )

markhietbrink
15-12-2015, 11:38
Ik heb dat elementje ook overgezet, echter zit er wel een beetje speling op. Ik heb verder nog niks gehad met de weber! Ook heb ik geen toerenteller dus stel ik hem af op gehoor, mengselschroef helemaal in en dan langzaam opendraaien tot die zijn hoogste toerental bereikt. Stijgt je toerental niet meer, draai hem dan ook niet verder op. Dan klopt de mengsel verhouding niet meer en zet hem vervolgens weer op het juiste toerental. Herhaal dit enkele keren tot je zeker weet dat die niet meer stijgt en dan moet het goed zijn.

Ik ga dit voorjaar eens kijken naar een k&n filter, voor ook het mooie geluidje! Ik heb ook een 1.6, wat verbruikt deze zo'n beetje met de weber? Rij tussen de 1 op 10 en 1 op 12 dagelijks, lange afstanden naar meetings met een snelheid van 110 rij ik 1 op 15 :P !

Maarteno
15-12-2015, 13:14
bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb hem ook afgesteld op gehoor en vervolgens gecontroleerd met de viergastester. Stond redelijk goed met een CO% van 1,5. Wel een beetje in de gaten gehouden dat hij goed blijft reageren op gas.
Koude start is goed (choke half erop). Warm starten duurt wat langer dus denk dat de brandstof wat terugstroomt. Keer kijken of er een terugslagklepje tussen kan.

markhietbrink
15-12-2015, 23:28
bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb hem ook afgesteld op gehoor en vervolgens gecontroleerd met de viergastester. Stond redelijk goed met een CO% van 1,5. Wel een beetje in de gaten gehouden dat hij goed blijft reageren op gas.
Koude start is goed (choke half erop). Warm starten duurt wat langer dus denk dat de brandstof wat terugstroomt. Keer kijken of er een terugslagklepje tussen kan.

Daar staan ze om bekend meende ik, met pierburg was warm starten ook de startmotor een paar keer rond laten gaan. Met de weber geef ik een dotje gas en hou ik dit lichtjes vast bij starten en dan loopt die bijna direct.

Koud starten trek ik de choke volledig uit en druk hem vervolgens langzaam terug zodat die op een mooi toerental blijft hangen.