View Full Version : Aansluiten golf 2 diesel teller op golf 3 blok
Hallo,
Ik heb recent een golf 2 gekocht met daarin een 1.9tdi 1z motorblok. Er zit momenteel een benzine meter in gemonteerd. Ik wil voor de volledigheid een diesel teller aansluiten en ik heb deze nu liggen.
Moet ik nog speciale kabels aanschaffen om de diesel teller aan te sluiten?
http://www.volksforum.com/albums/files/4/4/5/8/0/20160112_141133.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/4/5/8/0/20160112_141147.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/4/5/8/0/20160112_141155.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/4/5/8/0/20160112_141203.jpg
BVD! :thumbup:
gooigolf
12-01-2016, 19:15
deze kun je er zo inzetten ,
dan werkt het meeste wel. gloei lampje weet ik niet tis net wat ze daar meegedaan hebben .
Ik weet dat de toerenteller op de dynamo zit. Hoe dat zit, kan ik je niet uitleggen :-)
SciroccomTDI
12-01-2016, 19:56
Denk er aan dat je de toerentalmeter moet afstellen op de dynamo. Er zit een stelschroefje op waar je niet van buiten bij komt ( ingenieurs bedankt ! ) .. maar je kunt het uit elkaar halen, een gaatje in de behuizing boren en weer in elkaar zetten, zodat je kunt afstellen terwijl de motor draait.
ik weet dat er 2 verschillende toerentellers zijn. ik heb 2 dashboards liggen van diesel. ééntje met 2 connectors, en eentje met 1 connector.
eerst had ik de 1 connector unit en mijn auto is er ene met 2 kabels. ik heb die dan manueel verbonden met de dynamo maar helaas deed die niks.
heb dan een 2connector dashboard gezocht en dit werkte direct. je moet enkel 1 draadje inpluggen in de dynamo (zit al in de kabelboom maar wordt niet altijd aangesloten, ff zoeken achtereen loos kabeltje dan).
het werkt eigenlijk heel eenvoudig, een dynamo maakt wisselspanning (3fase wisselspanning om precies te zijn) en in de dynamo wordt dat gelijkgericht naar 14V gelijkspanning.
echter wordt die wisselspanning ook via 1 aansluiting naar buiten gebracht (dacht de W klem?). je dynamo en motor zijn met riemen aan elkaar verbonden. als de motor verdubbeld in toeren, doet de dynamo dat ook.
als je dus een 'frequentiemeter' aansluit op de dynamo, kan die weergeven hoe snel die pulsen voorbijkomen en als je dat uitrekent kan je op het toerental komen. Als je echter andere poelies hebt of een verkeerde teller bij de dynamo, dan krijg je foutieve metingen.
een benzinetoerenteller werkt gelijkaardig, alleen wordt die afgetakt aan de ontstekingsbobine (alweer pulskes tellen) ofwel stuurd de ECU een pulssignaal naar de toerenteller (alweer pulskes tellen)
Bedankt voor de reacties! De aansluiting voor de toerenteller zit al op de dynamo! Dus dat was een pluspunt. Maar mijn aangeschafte teller was er 1 met 1 connector en mijn auto is er 1 met 2 connectors. Dus nu moet ik een diesel teller gaan vinden met 2 connectors?
-edit
Nu op zoek naar een diesel teller met 2 connectors. Had even beter moeten opletten. :screwy:
zelfde probleem als ik dus destijds had :D .
ga es ff kijken of ik nog ene heb liggen
EDIT: helaas, 3 dashboards met toerenteller, maar slechts 1 stekker (2diesels, 1benzine), en 2 dashboards met 2stekkers en een klok (zonder toerenteller dus)
Jup, nu opzoek naar een diesel teller met 2 aansluitingen :)
De teller met toerenteller is binnen!
Eerste probleem was al dat de toerenteller wijzer afgeborken was.. Was niet vermeld in de advertentie..
Maarja eenmaal aangesloten kwam ik dit tegen:
http://www.volksforum.com/albums/files/4/4/5/8/0/20160127_161854.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/4/4/5/8/0/roodzwartekabel.jpg(pijl wijst naar omhulsel waar de kabels inzitten)
De rood zwarte kabel komt vanuit de dynamo. en gaat richting de startmotor. Daar ligt een groenen kabel die richting het dashboard loopt. Er is niks aangesloten en het hangt daar alleen. Dit is neem ik aan de rood zwarte draad die de toerenteller aansluting is?
En moet ik deze dan aftappen voor de startmotor of?
startmotor????
toerentalsignaal komt van je dynamo af.
is het rode draadje dat ik moest inpluggen hier
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/100_9954.JPG
Die eerste foto laat zien dat er al een rood/zwarte draad uit m'n dynamo gaat. Alleen deze loopt richting mijn startmotor. En ik denk dat de groene draad(die je ziet op de foto) daar alvast ligt om het draad door te verbinden.
SciroccomTDI
28-01-2016, 00:10
Vanaf de Dynamo horen er 2 dunne draden te lopen, namelijk de D+ en de W. De D+ is voor het laadcontrolelampje en W is voor toerentalmeter.
gevonden op het web bij iemand met toerenteller problemen:
Hallo, heb het vandaag even nagekeken; In het stroomloopschema van de 1Y motor komt er op de plaats van de W aansluiting een Rood/Zwarte draad uit de dynamo. Verderop in de motorruimte zit er een stekker tussen (2 polig). Hier zit hij samen met de blauwe draad van de D+ in. Vanaf hier gaat de draad via de zekeringskast naar het instrumentenpaneel. Op het instrumentenpaneel zit een 28-polige stekker. Positie 10 is het signaal voor de toerenteller; draadkleur Groen.
Het puls signaal van de dynamo zul je ook in de zekeringskast kunnen meten. op positie 6 van stekker U1 (draadkleur groen) en op positie 9 van stekker F (draadkleur Rood/Zwart) . Op de zekeringskast zijn de stekkernummers(U1,F,etcetera) te lezen.Op de stekkerblokjes staan de draadposities genummerd.
Excuses, ik heb fout gekeken. Ik kan de draad volgen tot de 2-polige stekker(waar hij samen komt met de blauwe draad van de D+. Hierna is er in mijn motorruimte een groene draad verwerkt welke nog niet aangesloten zit bij de 2-polige stekker. Daarna blijft het draadje steken boven het koelvloeistof reservoir..
Vandaag het draad door getrokken richting de zekeringskast. En is aangesloten op de w-klem van de dynamo. Ik heb 2 stekkers van elk 7 punten. Een witte en een zwarte! Op welke positie moet dan de kabel komen?
Of moet ik hem niet direct doorverbinden richting de teller?
SciroccomTDI
31-01-2016, 23:48
https://g-a.d-cd.net/45bd534s-960.jpg
http://www.tdi-umbau.de/Fragen/Fragen_Bilder/TachoGolfIV-10.png
ik heb tijdje terug mijn tellerunits moeten nameten om die om te bouwen naar een digitaal scherm.
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/info/dashtellers.jpg
en voor grotere versie:
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/info/dashtellersorig.jpg
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/info/dashtellers2.jpg
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/info/dashtellersorig2.jpg
helaas de digitale versie kwijt en dus fotos moeten nemen van mijn ooit afgedrukte bladen.
je moet die rechtertekenen bekijken alsof je in de connector kijkt van het dashboard. zoals de fotos hierboven.
ECHTER staan de connectors daar ondersteboven tov mijn tekeningen.
bij mijn tellerunit zat dus de toerenteller op de witte connector, middelste klem bovenaan. op de foto van hierboven is dat dus klem 8 op de witte connector
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.