PDA

View Full Version : kabeltjes sensoren gloeiende en temp. meter

jetta84horst
01-02-2016, 17:14
http://www.volksforum.com/albums/files/3/9/7/1/6/20160201_113632.jpg
ik lees overal dat het kabeltje voor mijn dashboard metertje voor de temperatuur rood/geel is en die van het voorgloeien blauw/wit. Nu als ik naar mijn foto kijk dan lijkt het net anders om te zitten. Of zie ik het verkeerd. Aan de zijkant is toch de temperatuur sensor voor het dashboard of niet? Mijn metertje op het dashboard doet het niet meer.

jetta84horst
01-02-2016, 20:39
En hoe kan ik het metertje controleren dmv stekkertje aan de massa houden ?
Waar vind ik dit massapunt ergens?

fcapri
01-02-2016, 21:07
zit bij mij ook zo (je moet een beetje zoeken, maar beide draadjes staan erop)
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/orig/DSCN8474.JPG .

massapunt is gewoon je motorblok hoor. dus kabeltje afschuiven en tegen het metaal van de motor houden. metertje moet dan vol uitslaan.
oja, NIET tegen die bouten van de gloeibougies houden :tongue:

René
01-02-2016, 21:09
Als de 1 voor voorgloeien is, dan zal dat een schakelaar zijn ipv een sensor. Dus deze schakelt aan of uit. Zou het stekkertje van je kvs meter hier op zitten, dan zou deze in koude toestand vol uit slaan en als de temp hoger wordt, zal deze onderin gaan liggen. Aan of uit dus.

Je zou hem volgens mij inderdaad kunnen testen door hem aan de massa te leggen. Waar je dit massapunt vindt? Zoek maar een plekje op de cilinderkop/onderblok....genoeg keus :D

jetta84horst
01-02-2016, 22:00
Bedankt dat zal ik es gaan proberen. Dus dat stekkertje aan de zijkant, bij mij blauw zeg maar, is dan het stekkertje van de kvs temperatuur op mijn dashboard? Je merkt dat het voor mij nog allemaal vrij nieuw is. Maar ben blij met alle hulp

jetta84horst
01-02-2016, 22:45
En moet dit trouwens met lopende motor of niet?

René
01-02-2016, 23:03
ff op contact zetten is voldoende. Probeer ze beide maar aan de massa te leggen, dan merk je vanzelf welk stekkertje er bij het metertje hoort -> die laat het metertje dus helemaal naar rechts uitslaan.

Tenzij je een kabelbreuk hebt of een kapot metertje ;)

jetta84horst
01-02-2016, 23:10
Top. Bedankt alvast

jetta84horst
03-02-2016, 07:51
Heb het geprobeerd maar geen reactie va n het metertje. Dan maar eens verder zoeken :confused:

fcapri
03-02-2016, 10:54
doet je brandstofmeter het nog?
beide worden namelijk gevoed door die spanningsregelaar achterop de tellerunit (dat zwarte blokje met 3 pootjes). als die geen 10V meer levert, vallen zowel brandstofmeter als temperatuurmeter uit.

als je benzinemeter het wel nog goed, en de temperatuurmeter niet, dan is er waarschijnlijk kabelbreuk (kabelboom of die folie van je tellerunit) of je temperatuurmetertje zelf is kapot. dit kan je vlot testen.

als je die kartonplaat onder je dashboard weghaalt, moet je normaal het dashboard zien zitten.
je zou daar kunnen meten of er wel 10V op één van je pinnen van de teller staat. de 2de pin moet iets minder hebben (4-9V afhankelijk van de temperatuur). meet je daar niks, is je metertje kapot, meet je daar 10V, is de kabelboom in de auto kapot.

je kan dan aan je stekkers gaan meten van je dashboard:
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/info/dashtellers2.jpg
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/info/dashtellers.jpg

als je 2 connectors hebt, zit deze op de witte connector, 2de pinnetje van rechts te beginnen, kant van het glas
op deze foto is dat het zichtbare contact rechts op de foto, de 2de ervan, waar die bult is in de behuizing van die connector (als je van de 8 van de toerenteller loodrecht naar beneden gaat, die pin)
http://i34.photobucket.com/albums/d134/DIRKJAN666/IMG_5792.jpg

jetta84horst
03-02-2016, 20:13
http://www.volksforum.com/albums/files/3/9/7/1/6/20160203_143330.jpg
oké zal eens kijken of ik het kan vinden allemaal.
Nu zag ik vandaag nog een sensor zitten waar geen stekkertje op zistekkertje een idee wat dit is en of daar geen stekkertje op moet zitten je ziet het op de foto een stukje verder als het stekkertje met de blauw gele kabel

René
03-02-2016, 20:20
ah, die is van je kvs metertje! Heb niet zoveel kaas gegeten van dieseltjes, maar deze zit op dezelfde plek als een benzine.

En die met het blauw/gele kabeltje is je oliedrukschakelaar.

René
03-02-2016, 20:21
Dus ff goed zoeken. Er hoort alleen een kabelschoentje aan het uiteinde van de kabel te zitten, die schuif je over dat platte kopje van de sensor

jetta84horst
03-02-2016, 20:27
oh oke maar er hangen nog wel wat kabeltjes los met een wit plastic uiteinde zoals die van de oliedruksensor. maar daar zit maar 1 kabeltje in en een afgeknipt stukje. dus weet niet zeker of het zo een moet zijn, maar waarschijnlijk zon zelfde als de voorgloeisensor? zal anders morgen eens grondig gaan zoeken.

fcapri
03-02-2016, 21:44
daar moet een blauw witte draad op kopen, die een stekkertje heeft net zoals die rood/gele vooraan.
die blauw/witte draad zit samen met die 2 andere in de kabelboom (die op de laatste foto en die andere met rood/geel.

dus als je die 2 volgt, moet je ook de missende kabel tegenkomen

jetta84horst
03-02-2016, 22:26
Top en die rood gele is dan van de voorgloei sensor?

fcapri
04-02-2016, 06:28
die zit ook in een waterdarm en lijkt mij niet.
die ene sensor aan de zijkant van de cilinderkopt (met die witte stekker en 2 draden eruit, geel en blauw) is volgens mij je oliedruksensor (of één van de).

die voorste sensor in die dikke radiatordarm met het ene geel/rode draadje aan is je temperatuursensor voor je dashoard meter (de mijne getest, tegen massa en mijn dashboardmeter slaat helemaal uit).
waarvoor die achterste is, dat weet ik niet, maar die zit in de leidingen van de verwarming.

jetta84horst
04-02-2016, 18:40
Dan zal ik vrees ik toch eens het dashboard paneel los moeten halen om eens te kijken of daar wat te ontdekken is. Als het metertje zelf kapot is. Kan ik dit los vervangen of moet er dan een andere tellerklok unit in?

fcapri
04-02-2016, 19:30
metertjes zitten gewoon los.
maar ik zou toch eerst eens gaan meten erop.
als je een gewoon metertje hebt, heeft die 2 draden.
als je een meter met een ledje erin hebt, heeft die 3 draden, 2 dikke van de meter, 1 dunne van de led.

op 1 van die 2 dikke komt 10V van het 3potige zwarte blokje achterop (deze 10V moet je kunnen meter met contact aan, zoniet kan je metertje goed zijn, maar is die folie achterop kapot met de geleiders erin). de andere draad gaat naar je temperatuursensor. daar staat dan 10V op als je kabelbreuk hebt, of 0V als het metertje kapot is.

ben ff gaan meten aan de auto. als je het contact aanzet, meet je ook 10V op die geel/rode draad aan de sensor. dat is misschien makkelijker te meten. alles minder dan 9V is niet goed. ik heb 9,84V gemeten zonder draaiende motor

jetta84horst
04-02-2016, 20:17
Maar om bij die dikke draden van het metertje te komen moet je toch eerst de unit eruit halen of kan ik er van onderuit ook bij komen? En als het rood gele kabeltje minder dan 9 v geeft. Hoe weet ik dan of het kabelbreuk is of een defect metertje? Alvast bedankt voor alle moeite van het proberen op je eigen auto :thumbup:

fcapri
04-02-2016, 20:29
als daar 3V ofzo toekomst, heb je al geen kabelbreuk .
heb je 0V, dan weet je idd nog niks. het kabeltje zelf is nog goed aan de connector? want de mijne was daar ooit kapot en heb ik al moeten solderen

jetta84horst
04-02-2016, 20:50
Kabeltje zelf zit geloof ik geklemd in de connector. En dit meten moet met zo'n voltmeter neem ik aan? Houd ik dan beide Polen op de connector of een erop en de ander ergens anders?
Zelfde vraag voor bij het metertje? ???

fcapri
04-02-2016, 21:02
voltmeter nemen, 1 draad aan blank metaal van de auto houden, andere op de sensor of één van de pennen van uwe meter

jetta84horst
04-02-2016, 21:13
Top zal ik eens proberen

Chewbacca
08-02-2016, 12:21
http://www.volksforum.com/albums/files/3/9/7/1/6/20160203_143330.jpg
oké zal eens kijken of ik het kan vinden allemaal.
Nu zag ik vandaag nog een sensor zitten waar geen stekkertje op zistekkertje een idee wat dit is en of daar geen stekkertje op moet zitten je ziet het op de foto een stukje verder als het stekkertje met de blauw gele kabel

De sensor die je ziet zit als het goed is in de koelwaterslang naar je kachelradiateur (voor je interieurverwarming). Deze sensor is een voeler voor het voorgloeisysteem, nummer 13 helemaal rechtsboven in onderstaand schema:

http://s23.postimg.org/lynf4yxdl/20160208_121644.jpg

jetta84horst
08-02-2016, 16:26
Ja dat idee had ik eerst ook al. Maar er zit nu geen stekkertje op maar het voorgloei lampje gaat na 15-20sec toch uit en dan start ie prima. Lijkt me een beetje vreemd als er geen stekkertje op zit of mis ik iets?

jetta84horst
08-02-2016, 23:47
En hoort de sensor van het voorgloeien niet vlakbij de gloeistiften te zitten??

Chewbacca
09-02-2016, 11:39
Ja dat idee had ik eerst ook al. Maar er zit nu geen stekkertje op maar het voorgloei lampje gaat na 15-20sec toch uit en dan start ie prima. Lijkt me een beetje vreemd als er geen stekkertje op zit of mis ik iets?

Net even bij mijn wagen gekeken [1.6d], op deze sensor zit bij mij een kabelschoentje met daaraan een blauwe kabel.
Die rood-gele zit bij mij ook op dezelfde sensor voorop het motorblok [in die koelslang].

jetta84horst
09-02-2016, 21:03
Is dit dan de voorgloei sensor? Hoe is het dan mogelijk dat ik er geen stekkertje aan heb. Maar mijn voorgloei lampje toch lijkt te werken? Nu wordt het Hocus pocus voor mij :screwy:

Chewbacca
09-02-2016, 22:21
Is dit dan de voorgloei sensor? Hoe is het dan mogelijk dat ik er geen stekkertje aan heb. Maar mijn voorgloei lampje toch lijkt te werken? Nu wordt het Hocus pocus voor mij :screwy:

Voor zover ik er verstand van heb geeft de sensor een waarde door aan het gloeirelais nabij je zekeringkast, en deze 'bepaalt' hoe lang er gegloeid wordt.

jetta84horst
09-02-2016, 23:06
Maar er zit nu geen stekkertje aan dus kan deze ook niets doorgeven lijkt me. Zou mijn gloeilampje ergens anders op zitten dan ?

fcapri
10-02-2016, 07:58
die sensor meet volgens mij of de motor warm is of niet.
bv als het 20° is buiten, hoeft die maar een 10tal seconden voor te verwarmen.
als het -5° is, zal die meer voorverwarmen.
als je een kwartiertje geleden nog hebt gereden, en het water staat 65°C, dan zal die niet voorverwarmen.

aangezien die bij u niks meer omdat die niet aangesloten is, zal die volgens mij het maximum voorverwarmen.

immers, als je de tempersensor van je dashboard lostrekt, gaat die op minimum gaan (koud). als je dat draadje tegen je motor houd (kortsluiting of 0ohm) dan gaat u temperatuurmeter naar maximum. ik vermoed dat ze wel dezelfde soort sensor gebruiken en dan gaat die dus vriesweer meten als de draad is afgekoppeld

jetta84horst
10-02-2016, 08:34
Dat zou het wel verklaren. Maar dan moet ik zelf dus ee draad leggen tussen de sensor en het gloeirelais? Is dit makkelijk te doen en waar vind ik het relais en waar maak ik dat kabeltje daaropvast?
Alvast bedankt. Ga vandaag ook ff mijn temp.sensor van het dashboard meten of hij spanning geeft

fcapri
10-02-2016, 08:49
al gekeken of je die originele draad nergens vind? die komen samen in de kabelboom met het andere draadje die vooraan op die sensor zit

jetta84horst
10-02-2016, 12:18
http://www.volksforum.com/albums/files/3/9/7/1/6/20160210_114447.jpg
deze kabeltjes heb ik alleen maar bij die kabelboom. Hier zitten bij beide ook een afgeknipt kabeltje bij.
Geen idee waar ze voor zijn. Er zit een plastic kapje op en passen zo niet op de sensor.
Verder de temp.sensor dashboard geeft 0.01v aan. Waar kan ik het gloeirelais vinden?

jetta84horst
10-02-2016, 21:19
http://www.volksforum.com/albums/files/3/9/7/1/6/20160210_115036_269561.jpg
Ik lees overal dat het gloeirelais nu 60 is. Alleen ziet mijn zekeringkastje er zo uit. En is het normaal dat er maar zo weinig relais zitten?

jetta84horst
13-02-2016, 16:22
Zo ik heb mijn dashboard frame losgemaakt. Nu zie ik dat mijn tellerklok idd 2 stekkers heeft. Nu heb ik de witte stekker losgemaakt en daar zit idd ook een rood geel kabeltje op. Hoe kan ik nu het best te werk gaan om erachter te komen of het kabelbreuk is of een kapotte meter?

fcapri
13-02-2016, 17:21
hang er een draadje aan en zet die aan massa. temp meter moet dan omhoog gaan, zoniet zit probleem in tellerunit.
je kan ook eens meten of er spanning op dat draadje staat als je het contact aanzet

jetta84horst
13-02-2016, 17:28
Oké zal eens proberen. Maar waar vind ik onder het dashboard een goed massapunt. Zit daar ergens nog blank metaal van de carrosserie?

jetta84horst
16-02-2016, 18:45
Even het volgende. Ik heb het proberen Door te meten zonder resultaat. Alleen heb ik pas mijn brandplaatjes onder mijn verstuivers vernieuwd. Een dag later is er een retour slangetje losgebroken waardoor er een hoop diesel geknoeid is onder de motorkap. En vanmiddag onder het rijden deed het temp.metertje op het dash het even. Hij ging rond 90 graden staat als de auto voor het stoplicht stond. Als ik weer ging rijden zakte het metertje weer naar links. Ook knipperde het ledje van de kvs de hele tijd. Op de terugweg was dit allemaal niet meer. Zou er een los contactje ergens zitten of zou Door de geknoeide diesel ergens contact gemaakt zijn?

jetta84horst
23-02-2016, 21:41
Nu afgelopen dagen deed het temp. Metertje het weer gewoon. Tot gisteren. ..nu doet ie weer niets. Ik verwacht dus ergens een los contactje of breukje in de kabel.
Nu wil ik graag de kabel vernieuwen. Is deze direct van stekker verbonden aan de sensor onder de motorkap? En is dit makkelijk te doen (ivm doorvoeren naar de motorruimte?

fcapri
24-02-2016, 07:12
haal je tellerunit er eens uit.
dat tempmetertje zit namelijk op de folie geschroeft met 2 schroefjes. als daar een slecht contact zit, kan de auto voor de rest niks doen.
die kabel vervangen in de kabelboom is geen eenvoudige klus. bijkomend moet je die dan ook nog aan die stekker krijgen van je tellerunit.

ik verwacht eerder slecht contact aan die stekker van je tellerunit, slecht contact in die folie, aan je tempmeter of van je spanningsregelaar.

er kan ook breuk in die folie achterop je tellerunit zitten

jetta84horst
24-02-2016, 07:20
Oké dan zal ik hem er eens uithalen. Ik kan alleen erg moeilijk bij de tellelkabel om los te krijgen

jetta84horst
27-02-2016, 08:43
Heb gisteren voor de zekerheid het stekkertje bij de sensor vernieuwd en om te proberen eens op de sensor van het voor gezet nu lijkt hij het gewoon te doen alleen niet helemaal tot 90 graden.
Als ik mijn temp. Sensor wil vervangen..kan de er gewoon uitgedraaid worden en en nieuwe erin? Of komt er dan een hoop kvs uit? En zit er nog verschil in temp.sensoren??