Log in

View Full Version : Wiebel rijgedrag, ben het spuugzat.

tim_j
17-02-2016, 12:21
Hoi allemaal,
ik heb de afgelopen jaren al vaker een topic gewijd aan dit. Maar ik ben er nog niet vanaf.
Ik rijd er zo'n 40.000 km mee sinds het begon. (stuurbekrachtiging inbouwen, nu weer onbekrachtigd)

Mijn golfje reageerd op hobbels en het aflopen van het asfalt.
hij begint te trekken naar links of rechts, maar net waar de minste weerstand is.
Het leuke is hangen in een bocht. bijvoorbeeld een afrit van een rijksweg. dan voelt het wel goed strak en betrouwbaar.
Gezien ik een beetje de handdoek in de ring heb gegooid omdat ik het probleem niet vind na 3,5 jaar, heb ik er mee 'leren leven'. Totdat je een tijd in een andere auto rijd en weer terug stapt in de Golf.. man man. Wat irri-tant en vermoeiend met veel verkeer en ruw asfalt. (binnen de lijntjes blijven)

vanaf 2012 sinds het probleem speelt tot nu:

Draagarmen voorzien van TT rubbers.
TRW stuurkogels
TRW fuseekogels.
LEMFORDER stuurstangen.
VAG stuurhuis (onbekrachtigd)
andere kruiskoppeling
andere stuurkolom as en lagers.
TRW stabistangeindes.
FEBI veerpootlagers.
FEBI Achterasrubbers.
Andere gebruikte schroefset voorzijde.
Nieuwe Schroefset achterzijde.
andere wielen en banden (winterset)
tot wanhoop veel uitgelijnd.

In Feite ALLES van het onderstel.. rara... probleem blijft bestaan.
Enige wat wel "ouder" is zijn de voorste draagarmrubbers (kleinere) en de binnenste Stabi-stangrubbers. (in het subframe) (5 jaar oud)
1.Zou dit het kunnen zijn?
2.Welke klachten krijg je bij gesleten binnenste stabi rubbers?
3.Welke klachten bij gesleten voorste draagarmrubbers?

4. Nog een idee was een iets kromme draagarm? Welke klachten heb je dan?

martinus83
17-02-2016, 12:33
Wat zeggen de waardes bij het uitlijnen van de wielen?

knarfmk1
17-02-2016, 12:34
Kan je eens een uitlijnrapport hier plaatsen?

* wat Martinus zegt dus :thumbup:

tim_j
17-02-2016, 12:38
laatste keer januari 2015:

L R
wielvlucht: -0.60 -0.30
askanteling: 1.11 1.73
sporing: 0.00 0.02
KPI: 13.17 13.06

achter:
wielvlucht: -1.61 -1.72
sporing: 0.37 0.14

patjetta
18-02-2016, 22:14
even een gekke vraag.
Wat voor maat wielen heb je er onder en dan in het bijzonder welke et waarde.
Dit kan ook een heel vreemd rijgedrag met zich meebrengen.

knarfmk1
19-02-2016, 10:12
Iets meer toespoor vooraan zou kunnen helpen.
Andere vraag, hoe laag rijd je, of hoe schuin staan je draagarmen voor?

ewcaddymk1
19-02-2016, 14:12
plaats ff een foto van de auto

tim_j
19-02-2016, 15:04
In de winter op:
185/60/14 ET38 6" Ronal R8 en Vredestein Snowtrac banden.

In de zomer op:
195/50/15 ET36 6" Audi pepperpot en Michelin Pilot banden.

De auto is denk ik een cm of 8 gezakt. De draagarmen maken niet een grote hoek omhoog.
De foto's:
http://www.volksforum.com/albums/files/9/1/0/6/photo_591652.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/9/1/0/6/LR_Golf2Tim_1046.jpg

wob8v
28-02-2016, 19:55
Zijn de wielen 100% recht? Heb ik wel eens gehad, dat ze bij het uitlijnen de "spiegels" precies op de slag van de velg gehangen hadden. Resultaat: uitlijning alles behalve goed.

tim_j
29-02-2016, 09:58
Hoi, nee dat is wel goed gegaan, ik heb plaklood aan de binnenkant.
De wielen zijn mooi recht en in balans.

knarfmk1
29-02-2016, 10:48
Vreemd, de draagarmen staan idd niet vreselijk schuin.

hummer
29-02-2016, 16:56
In het verleden schade gehad?

T3 fan
29-02-2016, 17:05
Ruimte in je stuurinrichting/huis?

Ik las pas later wat je vervangen hebt dus laat mijn opmerking maar zitten.

tim_j
29-02-2016, 17:24
In het verleden schade gehad?
Niet dat ik weet en wat ik kan ontdekken aan de auto.

Ik voel een ruimte ergens op. dat wordt enigszins bevestig door met snelheid in bochten te 'hangen'. In de bocht voelt het weggedrag gewoon strak, zoals je verwacht. Rechtuit wanneer de 'druk' eraf gaat is het weer wiebel en nerveus gedrag.

De problemen begonnen in 2012 na het installeren van een bekrachtigd stuurhuis. Met deze stuurhuizen had ik alleen maar problemen (lekken/niet lekker sturen). Om er vanaf te zijn ben ik terug gestapt naar het oorspronkelijke onbekrachtigde stuurhuis. Maar sindsdien is de auto dus nerveus op de weg. Je zou denken 'uitlijnen!' maar dat is al tig maal gebeurd.

Toen overal de schuld aan gegeven en alles vervangen wat met sturen te maken heeft in 3 jaar tijd. Ook is er een nieuw VAG stuurhuis in gekomen met nieuwe stokken en kogels. en weer, uitlijnen.. bandenspanning.. alles controleren tot in den treure.. Zelfs het stuurwiel en de stoelrail geleiders zijn al vervangen.. op die hoogte zat ik al te denken.. En nu weet ik het niet meer:rolleyes:

hummer
29-02-2016, 21:09
Laat misschien eens iemand anders in jouw auto rijden. Kijken of die hetzelfde ervaart als wat jij voelt. Wat jij misschien ook nog kan doen om de carrosserie na te meten of deze toch niet krom is. Wiellagers en bandenspanning ? Hoe reageert hij onder het remmen ?

Als bij het uitlijnen alles binnen de fabrieks norm is zou het goed moeten zijn.

Polo1w
01-03-2016, 00:07
Subframe niet 100% goed vast?

guusvandevenne
01-03-2016, 08:40
Ik weet niet zeker hoe die draagarm rubbers heten. Maar ik geloof de reactie arm rubbers. Die zijn schijnbaar bij mijn polo niet heel goed meer volgens de uitlijnboer. Maar ze zijn ook niet zo slecht dat de auto er op afgekeurd of een opmerking over heeft gekregen.
Dit geeft wel een beetje het zelfde gevoel als wat je in je eerste post omschrijft. Misschien het controleren waard.

Succes :thumbup:

GS_Golf_3
01-03-2016, 10:14
Ik weet niet hoe het bij een MK2 zit, maar bij mijn MK3 waren de rubbers die het stuurhuis vast houden versleten.
het stuurhuis kan door slechte rubbers enkele millimeters verschuiven.

Hierdoor kreeg ik ook een vage speling in het stuurgedrag.

tim_j
01-03-2016, 11:47
Het subframe is 2 jaar terug vernieuwd wegens roest. Alle bouten zitten op de juiste Nm vast. Ook zijn hierbij nieuwe stuurhuisrubbers gebruikt.

dat probleem met de polo's ken ik. dat zijn de achterste draagarmrubbers die af fabriek te slap zijn. deze zijn in mijn golf voor de massieve R32/TT rubbers vervangen. Hier zit zowat geen beweging in.

Een ander laten sturen heb ik al eens gedaan, die zeggen ik merk niet zoveel. Maar ik zie ze wel slingeren en corrigeren en 2 handen aan het stuur. Dus het is er wel. het zit niet tussen m'n oren. :D
Met mijn setup verwacht je een erg strak sturende auto.
Nu is het zo dat de Saxo 1.1 van mijn zus met oude rubbers strakker ligt dan mijn verlaagde Golf.
Dat kan in de theorie gewoon niet :screwy::D

knarfmk1
01-03-2016, 12:48
Check even het eind van deze post: http://www.clubgti.com/showthread.php?126104-Nige-s-2-0-16VT-MK2-Trackcar-2016-Tidying&p=2413422&viewfull=1#post2413422

Misschien dat het subframe toch los zit, of iets anders, maar dat kan je zo dan mooi testen.

http://i20.photobucket.com/albums/b207/wh00sher/NIGE-PC/PhotoBucket2015/dn13/2015-10-06%2018.11.49.jpg

http://i20.photobucket.com/albums/b207/wh00sher/NIGE-PC/PhotoBucket2015/dn13/ezgif.com-optimize%202.gif

Quattro_38
01-03-2016, 13:18
Ik heb hier wel geloof in :). Hij had hem herspoten, zaten vast, maar toch losgekomen.. (één maar echt vd 4).

tim_j
01-03-2016, 13:31
Dat is wel een knappe manier om onder spanning te kijken of ergens ruimte onstaat.

Dit deel trekt mijn aandacht ook, omdat het subframe los is geweest:
http://www.clubgti.com/showthread.php?126104-Nige-s-2-0-16VT-MK2-Trackcar-2016-Tidying&p=2415457&viewfull=1#post2415457

Johan1982MK1
01-03-2016, 14:10
Zoiets moet het wel zijn als de rest allemaal vervangen is.

hummer
01-03-2016, 16:19
Als daar zoveel spelling op zit dat zul je ook merken als je een bocht snel neemt als je bocht nog haalt dan.

yuli
01-03-2016, 16:50
Of juist niet omdat de massa dan naar 1 kant wordt gedrukt en de verschuiving maar 1 keer optreed en op zijn plek houdt.

Zou toch wel heel gaaf zijn als dit het is en het checken waard!

Polo1w
01-03-2016, 19:52
Heb t bij een yaris eens gehad, gaf ook een bijzonder rijgedrag. En aangezien vrijwel alles al vervangen is...
Weet niet of vw's tussen de stuurstang(??) die vanaf stuur naar stuurhuis loopt ook van die ronde rubbers heeft? Net zoals BMW e30's? Had laats een camper met gare rubbers, rijdt ook gammel dan.

hummer
01-03-2016, 20:59
Of juist niet omdat de massa dan naar 1 kant wordt gedrukt en de verschuiving maar 1 keer optreed en op zijn plek houdt.

Zou toch wel heel gaaf zijn als dit het is en het checken waard!

Maar bij uitkomen van bocht zal je overstuur krijgen en als die nog te corrigeren is vraag ik mij af.
Maar het zou mooi zijn dat dit het probleem was natuurlijk.

casss
06-03-2016, 11:01
en, heb je het al getest? ben heel benieuwd.

tim_j
14-03-2016, 11:04
Ik heb het nog niet kunnen testen.
Ik beschik niet over een put met een muur ernaast, dus ik moet nog even uitvogelen hoe ik dat doe.
mischien dat het van bovenaf te zien is als ik het wiel klem zet tegen een muur.
Daarbij zit ik krap in mijn vrije tijd:rolleyes:

Maarteno
14-03-2016, 18:55
Ik heb het idee dat ik dit probleem ook heb. Ik heb last van een onrustig rijgedrag op oneffen wegdek. Op de snelweg en nette asfaltwegen rijdt ie perfect.
Heb al vanalles geprobeerd, uitgelijnd tot 3x toe, nieuwe schroefset, draagarmrubbers, spoorstangeinden, stabilisatorstangeinden e.d.

Ben plannen aan het maken voor een motorwissel dus dan komt het hele subframe eruit. Als ik iets geks tegenkom vermeld ik het wel.

tim_j
14-03-2016, 19:54
ben erg benieuwd. :)

Maarteno
19-03-2016, 20:43
Heb vandaag onder de golf gelegen. Ik heb de bevestigingsbouten van het subframe en het stuurhuis nagelopen, en constateerde dat de bevestigingsbouten van het stuurhuis allemaal nog wat vaste konden worden gedraaid. Vooral de achterste 2 konden nog een kwartslag vaster.
Heb wel het idee dat het scheelt, want ben daarna een stuk gaan rijden en op de klinkerweg was hij rustiger.

tim_j
09-04-2016, 20:19
Vandaag de truuk met de 2 balken toegepast.

Heb de auto naast een muur gezet en 2 balken tussen de muur en velg gemept.

Mijn maatje maakte stuurbewegingen:
Mijn waarneming is dat het stuurhuis een beetje beweegt van links naar rechts. Ook het schakelmechanisme zie je een beetje heen en weer gaan.(zit er op geschroefd) Niet zo veel en zo duidelijk als op bovenstaande GIFje. echt wrikken zie je.

Nu lijkt het erop dat dit de beweging is in de stuurhuisrubbers. het zit niet los zeg maar. Heb niet onder de auto gelegen dus of er beweging in de bouten zit kan ik niet bevestigen. (Al zat alles een maand of wat geleden gewoon goed vast.)

Eerste wat ik dacht.. is dit het probleem? had het duidelijker verwacht. De stuurhuisrubbers zijn van Febi en een jaar oud, het probleem speelt al langer. Dus ik weet het nog niet.
Volgend weekend zet ik het wiel weer klem en dan kijk ik even onder het dash, of er wellicht beweging zit in het kolom / bevestiging op de pedalenbox. Had via marktplaats al een pedalenbox binnen gekregen, dus wie weet.. Ook een ander stuurkolom en nieuwe kolomlagers zijn binnen.

En anders PU stuurhuisrubbers monteren. Maar goed. Moet eigenlijk een put hebben zodat ik er onderdoor kan kijken.

RamonR
10-04-2016, 10:20
Ik heb daarom toch vrij slechte ervaringen met Febi rubbers....
In een jaar tijd liggen ze er uit of zijn ze uitgedroogd...
Uitlaat rubbers van dat merk scheuren binnen een half jaar af terwijl originele meer dan 5 jaar blijven zitten....

jos_br
10-04-2016, 11:04
Toch staan de draagarmen ver genoeg naar boven om de compete wiel geometrie om zeep te helpen waardoor de auto niet goed kan sturen. Wanneer er ingeveerd wordt moet je eens nagaan wat er met de wielvlucht gebeurd.

Jos.

tim_j
11-04-2016, 08:37
Ik heb daarom toch vrij slechte ervaringen met Febi rubbers....
In een jaar tijd liggen ze er uit of zijn ze uitgedroogd...
Uitlaat rubbers van dat merk scheuren binnen een half jaar af terwijl originele meer dan 5 jaar blijven zitten....

Toch dacht ik dat FEbi wel een degelijk merk was. Wat is dan wel een degelijk merk naast origineel?

Toch staan de draagarmen ver genoeg naar boven om de compete wiel geometrie om zeep te helpen waardoor de auto niet goed kan sturen. Wanneer er ingeveerd wordt moet je eens nagaan wat er met de wielvlucht gebeurd.

Jos.

Je hebt inderdaad een goed punt.
Min plan is ook om de schroefset te dumpen en er een vaste verlangingsset onder te zetten die 5 cm hoger staat dan dit. Dan zullen de draagarmen ook weer recht staan.

Maarteno
12-04-2016, 11:43
Even inhaken...

@jos_br
Dan zal dat voor mijn Golf ook wel gelden? Draagarmen staan ook onder een hoek.
http://i58.tinypic.com/260di54.jpg

Rick
19-04-2016, 09:31
Misschien de achterasrubbers eens nakijken? Die van mij rijdt op het moment ook als een krant en ben van mening dat het bij de achteras vandaan komt.

tim_j
19-04-2016, 17:10
Die zijn nieuw bij mij. Altans, 1,5 jaar oud. Mooi rotklus trouwens