PDA

View Full Version : Golf mk1 swallowtail 75 vipergrun


velden9
27-03-2016, 19:29
Hallo,

Hierbij wil ik mijn nieuwe project voorstellen.

Het is een originele Nederlandse golf 1 swallowtail geworden.
Na deze opgehaald te hebben heb ik er 3 jaar niks aan gedaan.
Nu is het tijd geworden om hem is grondig aan te pakken en weer op de weg te brengen.

Plannen tot nu toe:
Een complete restauratie want dat is wel nodig na meer als 40 jaar ervaring op de weg.
Motorische weet ik nog niet wat het gaat worden maar de originele 1.5 automaat gaat niet terug komen.
Mijn gedachten gaat naar een R32 maar ik ben hier nog niet helemaal over uit.

Eerst de auto maar is ophalen.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image1.jpg

Zijn nieuwe thuis.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image2_202093.JPG

Op zondag gelijk maar even de velgen gepast die ik al voor de auto gekocht had.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image3_723287.JPG

Dan vandaag maar is de schuur in gekropen om de auto te gaan demonteren.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image4.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image5.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image6_440975.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image7.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image8.JPG

Alles even een beetje opgeruimd.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image9_373910.JPG

Ik had goede hulp vandaag.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image10_472408.JPG

Als iemand nog onderdelen heeft voor een swallowtail dan houd ik me altijd aanbevolen.

Mark

Putje
27-03-2016, 20:06
Mooi project! Ben benieuwd :)

v6freak
27-03-2016, 20:07
Leuk project om te volgen.

Ik speel zelf ook met de gedachten om een R32 in de MK1 te laten bouwen :D

Succes

Oudelut
27-03-2016, 20:49
Toffe kleur, al lijkt-ie aan de buitenkant in een donkerdere kleur te zijn overgespoten? Binnen herken ik wel het typische Vipergrün...
Mooi dat het een origineel Nederlander is.

jetta mk1 '82
27-03-2016, 20:53
Gaaf project en PORNO wieltjes!!

velden9
27-03-2016, 20:55
Toffe kleur, al lijkt-ie aan de buitenkant in een donkerdere kleur te zijn overgespoten? Binnen herken ik wel het typische Vipergrün...
Mooi dat het een origineel Nederlander is.

Dat klopt, iemand heeft hem snel een x in een donker groene kleur gespoten.
binnen zie je de originele kleur nog op veel delen terug komen.

Clean_golf_3
27-03-2016, 21:04
Mooi project deze volg ik

René
27-03-2016, 22:41
Gaaf ding en die wielen gaan ook tof staan! Is wel toe aan een serieuze resto zo te zien :)

Pewi Vwteam
28-03-2016, 09:52
Word vast weer een mooi ding.
Hou er rekening mee als je een r32 inbouwt met je aslast.
Kijk ff op rdw wat hij mag hebben op de voorste as.
En als je een r32 koop zorg dat donor bekend is waar hij uit komt of dat er een factuur bij de motor zit.

berg1000
28-03-2016, 11:59
Succes met de restauratie !

Super kleur :thumbup:

Heb je deze destijds van Simon gekocht? Daar lijkt hij erg veel op.

velden9
28-03-2016, 12:03
Word vast weer een mooi ding.
Hou er rekening mee als je een r32 inbouwt met je aslast.
Kijk ff op rdw wat hij mag hebben op de voorste as.
En als je een r32 koop zorg dat donor bekend is waar hij uit komt of dat er een factuur bij de motor zit.

Op de RDW site staat geen aslast bekend. Weet jij zo wat dit mag zijn?

velden9
28-03-2016, 12:04
Succes met de restauratie !

Super kleur :thumbup:

Heb je deze destijds van Simon gekocht? Daar lijkt hij erg veel op.

Nee deze komt bij Marten vandaan.

Shon
28-03-2016, 12:47
Knap ding, en ziet er ook nog niet zo krokant uit? :)
Die ronal's hmm :D

Succes!

B-ram
28-03-2016, 14:14
Nu al supervet. Motorisch zou ik gaan voor een kr of g60. Is wat lichter in de neus. Vind een 16v met webers altijd een super combi met golf 1

velden9
28-03-2016, 16:28
Hij is niet super krokant maar hij heeft zeker wel aandacht nodig op verschillende plaatsen.

Het vermogen wat ik ongeveer wil halen is 225/250 pk. Om dit te gaan halen met ern kr of een g60 kost veel geld.
Vandaar dat ik naar de r32 aan het kijken ben.
Een 2.0 turbo van een golf 5/6/7 gti is ook nog een optie.

B-ram
28-03-2016, 18:04
Ja dat wordt dan een ander verhaal. Ben erg benieuwd in ieder geval.

B-ram
28-03-2016, 18:05
Dikke tdi erin. Dan zit je zo op een bult pk's/koppel en hij is toch belastingvrij.

Pewi Vwteam
28-03-2016, 20:02
Een degelijke ombouw naar r32 kost ook serieus veel geld.
Ik weet er alles van 😂
Wil je relatief goedkoop en toch vermogen zou ik persoonlijk voor 20vt gaan met een goede chip zit je zo rond de 200 pk.
Wil je uiteindelijk nog meer is upgraden bij een 20vt relatief simpel en betaalbaar.
Maar je instelling is iedergeval goed ben benieuwd ik ga je topic zeker volgen. Vr gr stefan

vdWal.
28-03-2016, 20:38
mooi! benieuwd naar dit project en de vorderende plannen
de velgen tonen alvast super :cool:

Hight
28-03-2016, 21:00
Word vast weer een mooi ding.
Hou er rekening mee als je een r32 inbouwt met je aslast.
Kijk ff op rdw wat hij mag hebben op de voorste as.
En als je een r32 koop zorg dat donor bekend is waar hij uit komt of dat er een factuur bij de motor zit.

plus dat hij erg zwaar aan de voorzijde word wat de rijeigenschappen niet ten goede komen.

Pewi Vwteam
28-03-2016, 21:46
Gewicht valt wel mee dat is het punt niet +-40 kg zwaarder als 20vt. Alleen het punt is bij een 6 pitter hij hangt voor je as ipv er boven. Ik heb zelf een mk1 r32 zoals de meeste mensen hier wel weten. Het valt mij 100 procent mee. Kwa rij gedrag. Eerlijk op het circuit zal hij het gewoon afleggen tegen over een 20vt. Maar op de weg is het gewoon goed rijbaar.

Gout
29-03-2016, 00:31
Gave auto , 6 cilinder natuurlijk 👍

Mark_MK1
29-03-2016, 08:38
Ik heb een 2.0 ABF in mijn mk1. rijd heel leuk met 150-160pk. Maar met turbo heb ik (nog) geen ervaring :D

turbojo2
29-03-2016, 20:58
Hij is niet super krokant maar hij heeft zeker wel aandacht nodig op verschillende plaatsen.

Het vermogen wat ik ongeveer wil halen is 225/250 pk. Om dit te gaan halen met ern kr of een g60 kost veel geld.
Vandaar dat ik naar de r32 aan het kijken ben.
Een 2.0 turbo van een golf 5/6/7 gti is ook nog een optie.

Ik rijd met een 20vt APX blokje die heeft standaard al 225 pk. Gelukkig is er bij mij nog wat bij getuned hehehehe. Zit nu op 400 pk. Maar 225 is ook al leuk hoor. ik zou niet gauw een 20vt met 150 of 180 pk nemen, zeker niet als je later veel meer pk's wilt.

B-ram
30-03-2016, 07:39
225 is toch meer dan zat in een type 1? 400 pk is leuk voor de cijfers, maar ben je nou echt zovel sneller weg bij een stoplicht? Nou ja ieder zn meug natuurlijk.

En zijn die 20vt motoren niet allemaal hetzelfde op de turbo en injectors na? Waarom zou je dan een duurdere APX pakken als je toch gaat tunen

velden9
30-03-2016, 15:06
De motor keuze is zeker nog niet vast dus dat gaat wel komen.
Wie weet kom ik een keer een leuke motor tegen en dan word dat hem gewoon.
Eerst maar eens de complete auto strippen en al het laswerk doen.

durneet
30-03-2016, 19:10
strak plan. eerst de laswerken en dan zie je wel, top dat er een swallowtail bij is

turbojo2
30-03-2016, 20:00
225 is toch meer dan zat in een type 1? 400 pk is leuk voor de cijfers, maar ben je nou echt zovel sneller weg bij een stoplicht? Nou ja ieder zn meug natuurlijk.

En zijn die 20vt motoren niet allemaal hetzelfde op de turbo en injectors na? Waarom zou je dan een duurdere APX pakken als je toch gaat tunen

Je hebt gelijk dat 400 pk te veel is voor een stoplichtsprintje. In de eerste versnelling is 100 pk al genoeg. Voor 2 200 pk al te veel. Maar als ik in de derde versnelling zit kan ik mijn vermogen vol kwijt en heb dan wel wielspin als in 120-130 rijd. Als ik eenmaal 80 rijd dan is er bijna niemand die me meer bijhoud. Het gevoel dat je net zo snel blijft door accelereren van 0 tot 100 als van 100 tot 250 is echt te gek om mee te maken en geeft een onwijze adrenaline kik. Heb er een 6-bak achter en ben nog nooit volgas in z'n 6 geweest, weet dus ook niet wat de max. snelheid is. Heb zelf een aantal jaar in een 993 turbo gereden en die was een stuk tragen met 1480 kg en 408 pk. Je voelde hierin het vermogen vrijkomen maar de auto was te zwaar om mijn golf je bij te kunnen houden. Mijn golf is 550 kg lichter dan de 993 en dat zijn toch 5 dikke oma's die ik dan in mijn golf kwijt zou moeten raken voor een eerlijk vergelijk. Dat is 3 dikke oma's van 110 kg op de achterbank, eentje op de bijrijdersstoel en dan maar eentje op de motorkap. Weet zeker dat mijn schoef set dat niet kan hebben.
Met een APX motor kun je veel meer mee, als het moet meer dan 750 pk. De 150 en 180 pk versie's zijn heel slecht verder te tunen. Dan beter meer uitgeven voor direct veel meer pk's (55 tot 75 pk meer). Hou je het geld van het bij-tunen in je zak en kun je in de toekomst verder dan wat je nu denkt dat je zou willen.

B-ram
30-03-2016, 21:57
Ja ok. Klinkt wel als een vette ervaring wat jij zegt. Maar inderdaad eerst de koets maar eens aanpakken. Qua styling ben ik in ieder geval al fan. En motorisch alleen maar jaloers...

yuli
30-03-2016, 22:34
Het probleem met paarden is als ze eenmaal getemd zijn dat je weer terug de wilde paarden wil. Maakt eigenlijk niet uit waarmee je start, na verloop van tijd wil je toch meer.

Ik heb leren rijden in mijn golf 1 met een 1.5. Voelde me met 70 paarden de snelste op aarde. Die droom spatte snel uit een toen ik het is moest afleggen in het dorp tegen een golf 1 GTI.
Met een mislukt uitstapje naar een EN motor ombouw naar GTI (EG) gegaan en vond het helemaal niks bijzonders. Had ik daar nou zo lang naar uitgekeken?
Nu een G60 erin, best tevreden, erg leuk qua geluid en vermogen. Win ook heel wat stoplicht sprintjes op straat maar wil toch al wel wat meer voor in de toekomst.

Dus sinds vorig jaar al een voorzichtige start gemaakt voor een 16Vg60 te gaan opbouwen. Ik weet ook nu al dat ook dat niet toereikend zal zijn voor de honger.

Als je gelijk naar het maximale gaat dan heb je niks meer om naar uit te kijken!

turbojo2
01-04-2016, 20:55
Het probleem met paarden is als ze eenmaal getemd zijn dat je weer terug de wilde paarden wil.

Daarom rijd ik ook maar een keer per week/2 weken in mijn snelle golf. Verder rijd ik dagelijks in een trage Citroen Berlingo voor me werk. Vind het erg lekker om dan af en toe even te knallen met de golf. Het blijft dan leuk. Zou je elke dag met veel vermogen rijden dan is de lol er op een gegeven moment gewoon vanaf. Dat is trouwens met alles zo. Als je een leuke vriendin hebt met alles erop en eraan of een hele mooie dure nieuwe auto, na verloop van tijd is het "normaal " geworden en voel je je echt niet gelukkiger als met je vorige minder knappe vriendin en je oude auto die je toen had. Je leeft veel beter als je tevreden kunt wezen met wat je hebt. Maar toch heb ik de wens om een andere uitlaat onder mijn golf te plaatsen, namelijk een 3 inch ipv de 2 inch die ik nu heb. Gaat 1000 euro kosten en dan heb ik 40 pk extra. Doe het toch maar niet want weet nu al dat ik dan me bak en de intercooler niet heel zal houden. Moet zelf ook leren tevreden te zijn met wat ik heb. En ik heb een hekel aan geld zoek maken en daar zou ik wel mee gaan beginnen door met te veel vermogen te gaan rijden en alleen maar de boel stuk te rijden voor een paar rot pk's meer.
En Yuli: de pk's van een 16vg60 zijn dure pk's, kan op een goedkopere manier. Moet wel zeggen dat 16vg60 wel heeel erg mooi klinkt. Ik zou zo wie zo nooit iets zelf gaan bouwen, maar liever iets kopen van iemand die zat is wat hij heeft. Zo kocht ik mijn golf 1 1.8 gti met 20vt met toen 380 pk voor 12000. Stond eerst te koop voor 15K later 14K toen 13K en bij 12 ben ik toch maar gaan kijken. Toen ik hem had gekocht en hij van Marktplaats en het Volksforum af was werd de vorige eigenaar suf gebeld met mensen die hem voor 12 ook wel hadden willen hebben maar zaten te wachten op nog wat minder. Is een hoop geld maar dan heb je ook wat. Om een redelijke golf 1 1.8 gti te kopen ben je al de helft kwijt en voor 6000 heb je geen 380 pk 20vt blok met alles er op en eraan, big break remmenset, kabelschakeltoren, rolkooi etc. Ik heb dat ding nu 6 jaar en als ik hem nu zou verkopen voor 9000 (is te kort maar even als voorbeeld)is hij in no time verkocht. Rijd dan voor 3000/6 is 500 euro per jaar met me hobby auto, niet duur toch??

velden9
03-04-2016, 14:10
De discussie over de motor komt later wel. Ik ga eerst de auto is helemaal aanpakken en dan later zie ik wel wat voor motor er in komt.

Ik zou met liefde me oude motor terug kopen maar ik heb geen idee waar hij gebleven is. Als iemand iets weet over onderstaande motor laat het me dan weten!

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/g60turbo.jpg

Dark Cooper
07-04-2016, 17:28
super dat deze goed gaat aangepakt worden.

EN die WIELEN man daar droom ik al lang van

Komt wel goed

Greetz DC

velden9
07-04-2016, 20:46
Vanavond nog maar even de schuur in gedoken en de auto nog wat verder gestript.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image12.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image13.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image14.JPG

velden9
21-04-2016, 19:16
afgelopen week nog even bezig geweest aan de golf.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image15_866432.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image16.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image17.JPG

Hopelijk deze week de achteras er nog onderuit halen en wat kleine dingen en dan kan het kaalmaken beginnen.

turbojo2
21-04-2016, 22:02
Ga je hem laten stralen? Lijkt me dat hij dat wel kan gebruiken.

velden9
07-08-2016, 15:36
Tijdje niks gepost maar dat betekend niet dat we stil zitten.
Niet zo hard door kunnen gaan als ik gewild had maar we zijn aan het schoon maken en heb inmiddels ook iemand gevonden die mijn laswerk wil gaan doen. Nu dus de komende tijd even flink door werken zodat we kunnen gaan lassen.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image18.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image19.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image20.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image21.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image22.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image23.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/3/9/4/6/image24.jpg

turbojo2
07-08-2016, 20:11
Vind het er niet verkeerd uitzien zo. Succes man!!!

René
07-08-2016, 20:31
Serieus project! Maar ziet er idd niet verkeerd uit....heb ze wel eens rotter gezien :D

durneet
07-08-2016, 20:39
ha de toffe werken, blij dat ik dat achter de rug heb,

ziet er idd nog vrij goed uit, of bedriegen de foto's

velden9
07-08-2016, 21:03
Het ziet er goed uit. Is nog las werk genoeg aan maar geen echt gekke dingen.

GolfMania
23-08-2016, 15:52
lekker project :thumbup: weet je al welke kleur erop komt of ga je viperngrun behouden?

velden9
23-08-2016, 21:13
lekker project :thumbup: weet je al welke kleur erop komt of ga je viperngrun behouden?

Hij word weer terug vipergrun. Vind het ook een hele mooie kleur dus vandaar.

dreamdub
24-08-2016, 00:45
Deze ga ik volgen :thumbup:

gijs474
27-11-2020, 16:49
Tijd geleden, maar loopt dit project nog? :)

levis
30-11-2020, 11:24
deze is op de schroothoop beland volgens mij