View Full Version : 1600 diesel Koppakking
Cleveringa
17-09-2005, 21:51
Heb paar weken terug de rode golf twee diesel van Domi gekocht, gisteren heeft ie me in de steek gelaten, temperatuur lampje ging branden.
Radiateur slang lek, ANWB erbij gehad, slang ingekort en was weer voorelkaar.
Vanmiddag weer opweg naar mijn werk, en ja hoor nog maar net op de A6 en weer lampje branden...... GVD.
Zelfde slang weer lek, ANWB heeft er een nieuwe opgezet, koelwater was erg vies...... allemaal olie drap in...... toch rookt de auto niet. (bijna niet)
En die oliedrap tast alle rubberen koelslangen aan.....
ANWB Adviseerde me om koelsysteem te reinigen en de koppakking te vervangen.
Wat gaat dat kosten een Koppakking en een distributieriem, die wil ik dan ook gelijk zelf gaan vervangen, en enig idee hoe lang je er ongeveer mee bezig bent??
Al vast bedankt
Cabby 82 TDi
18-09-2005, 06:07
koppaking en distr is ongeveer 4 uur werk.
met het afstelgereedschap is het wel te doen.
Zorg er ook voor dat je een veeltand 12 hebt voor kopbouten.
PS 1 tip. Laat je kop echt even vlakken ! Scheelt je een 2e reparatie !
Cleveringa
18-09-2005, 09:13
Dank voor je reactie, 4 uurtjes valt dus nog wel mee....
Het afstelgereedschap, en de veeltand 12, kostbaar zeker? en te krijgen bij bijvoorbeeld brezan automaterialen?
Zal morgen wel even bellen naar brezan, en vragen wat het me totaal gaat kosten?
De auto waar het om gaat heeft namelijk al bijna 370.000 op de teller staan, maar ja na deze "revisie" kan die weer jaren mee....
Cabby 82 TDi
18-09-2005, 09:16
en anders heb ik misschien nog wel een blok liggen :)
Cleveringa
18-09-2005, 09:24
Het blok is volgens mij niet slecht, klinkt in iedergeval heel goed en heeft alle onderhouds boekjes erbij tot zo'n 260.000 kilometer (van de dealer)
Ik ga nu werken :( ik hou je op de hoogte hoe het verder verloopt.
Bedankt alvast!
Heb t n tijdje terug ook gedaan, voor 75 euro was ik volgens mij weer klaar, met nog wat kleine dingen erbij. Middagje hobbieën en je hebt t voor mekaar
Cleveringa
18-09-2005, 21:35
Kijk dat hoor ik graag! jij maakt me dag weer goed! ga morgen de spullen bestellen,
De koppakking, klepdeksel pakking, distributie riem, en koelslangen voor de complete motor.
Dat afstelgereedschap en de veeltand 12, moet ik wel aanschaffen, kostbaar?
Weet niet precies wat Cabby bedoeld met afstelgereedschap, maar die veelkant 12 kost je denk ik ongeveer n tientje ofzo. Heb je n momentsleutel? Das wel handig hierbij.
Kijk even hoeveel gaatjes er in t uitstekende stukje van de koppakking zit, dat stukje zit ongeveer bij cilinder 1 / cilinder 2 (links naar rechts) zitten, geen, 1, 2 of 3 gaatjes in, Zo weet je welke je moet hebben (of dat ie al eens vervangen is en de kop gevlakt is)
Cleveringa
18-09-2005, 21:41
Ok al vast bedankt voor de wijze raad allemaal.
Cleveringa
18-09-2005, 22:36
Toch nog even een vraagje, heb net nog even stukje gereden met de golf, geen knipperde lampjes.... koelsysteem is wel vervuild, zit olie smurrie in de koelslangen, maar waarom rookt mijn auto dan niet? m.a.w. hoe kan ik nagaan of de koppakking wel aan vervanging toe is?
Distrieriem en spanrol heb ik evt. nog wel liggen.. pb voor interesse
Cabby 82 TDi
19-09-2005, 10:25
afstelgereedschap is oa
-het plaatje om de nokkenas vlak te leggen
-ronde bus om de pomp vast te zetten
-voelermeter om de pomp op tijd te zetten.
afstelgereedschap is oa
-het plaatje om de nokkenas vlak te leggen
-ronde bus om de pomp vast te zetten
-voelermeter om de pomp op tijd te zetten.
Als ik mijn distributieriem verander neem ik gewoon een dik plaatje dat in de uitsparing van de nokkenas past zodat deze niet kan verdraaien, en een dik genoege bout om in de opening van het dieselpomptandwiel te steken. En die meetklok heb je eigelijk niet nodig he.
Dusja,...
Je moet er wel op letten dat als je de kop laat vlakken, dat je een koppakking neemt met de JUISTE dikte.
Cabby 82 TDi
20-09-2005, 14:32
ik weet wel, toen ik de mijne uiteindelijk met klok afgesteld had, hij echt stukken beter liep.
Maar dit kun je ook altijd even bij een garage laten doen.
Is 10 min. werk en kan dus niet veel kosten.
vwmk2driver
20-09-2005, 14:39
eventueel wil ik het ook wel doen voor je voor een mooi bedrag.
koppakkig en distributie zal idd ongeveer 4 uurtjes zijn komt reinigen er bij want dat moet ook dan even.
heb zelf de gereedschappen eventueel kan je er op wachten.
kom uit de buurt van alkmaar
Cleveringa
20-09-2005, 18:19
Heb vandaag, distributieriem + spanrol, + klepdekselpakking, en de Koppakkingset en oiliefilter gekocht.
En een potje cool flush, om het koelsysteem te reinigen, heb al iemand gevonden die het voor me gaat doen (maar toch bedankt voor je aanbod) en die gaat morgen de kop er afhalen om die gelijk te laten vlakken.
Zaterdag wordt hij dan verder afgemaakt, en dan hoop ik dat het weer voorelkaar is.
Cabby 82 TDi
20-09-2005, 19:40
dan komt het helemaal goed.
Dennis@polo86c.nl
20-09-2005, 20:15
Toch nog even een vraagje, heb net nog even stukje gereden met de golf, geen knipperde lampjes.... koelsysteem is wel vervuild, zit olie smurrie in de koelslangen, maar waarom rookt mijn auto dan niet? m.a.w. hoe kan ik nagaan of de koppakking wel aan vervanging toe is?
Zeer waarschijnlijk lekkage tussen oliekanaal en waterkanaal.
Zo komt er geen olie of water in een cylinder, en heb je daar dus ook geen verbranding hiervan.
Cleveringa
21-09-2005, 20:01
vanavond met de golf bezig geweest, distributie riem ligt er half af, en de spanrol is eraf, verder zijn de diesel leidingen eraf en klepdeksel.
Maar heb gewoon geen gereedschap er voor en al helemaal geen tijd. Dus morgen breng ik hem naar de Seat dealer, komt ook onze golf 4 vandaan, en die moeten maar de distributie riem en de koppakking vervangen, zie helaas geen andere mogelijkheid... maar dan is het allemaal wel goed afgestelt.
Pedaalemmer
21-09-2005, 22:10
dat zal wel geld kosten. succes ermee!
Cleveringa
24-09-2005, 22:38
Hij is weer klaar, nieuwe distributie riem, nieuwe koppakking, nieuw oliefilter, nieuw luchtfilter, nieuwe olie etc etc.
Op naar de volgende 300 000 km ;)
Alleen moet ik zelf hier en daar wat koelslangen vervangen tzt, maar dat komt goed.
bugdaddy
27-09-2005, 21:09
Hij is weer klaar, nieuwe distributie riem, nieuwe koppakking, nieuw oliefilter, nieuw luchtfilter, nieuwe olie etc etc.
Op naar de volgende 300 000 km ;)
Alleen moet ik zelf hier en daar wat koelslangen vervangen tzt, maar dat komt goed.
Vandaag het koelwater weer eens omgespoeld en vervangen, binnenkort nog eens en dan moet de boel echt schoon zijn jongen!!
Als je ze binnen hebt vervangen we gelijk alle koelslangen, komt helemaal goed.
was weer gezellig hobby-en vanavond!!
JettaHar
08-08-2007, 09:43
ik weet wel, toen ik de mijne uiteindelijk met klok afgesteld had, hij echt stukken beter liep.
Maar dit kun je ook altijd even bij een garage laten doen.
Is 10 min. werk en kan dus niet veel kosten.
maar dus eerst alleen met zo'n bus en zo'n plaatje op tijd zetten, en dan bij de dealer laten klokken? je kunt er dus wel mee rijden zonder met zo'n klok af te stellen?
en hoe zet je de krukas goed? zit zo'n pieleke op het vliegwiel, moet dat gewoon midden onder dat gat zitten? kun je dat 'op het oog' doen, of is daar ook weer e.o.a. tooltje voor?
heb het trouwens over een '92 golf td, als da nog uitmaakt...
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.