PDA

View Full Version : ErikvanBilsen's 63'er Squareback


ErikvanBilsen
08-04-2016, 19:58
Na een paar weken naar een Squareback op zoek te zijn geweest er eentje tegengekomen die aan mijn eisen voldeed.
Echter stond hij niet meteen naast de deur te koop. Maar aangezien de markt natuurlijk niet dik gezaaid is maar besloten na wat mail contact om deze te gaan ophalen.

Het gaat om een wagen gebouwd in '63. Origineel was het een panelvan die gebruikt werd voor de pakketbezorging maar in '68 door de eerste eigenaar omgebouwd naar ramen rondom voor prive gebruik.

In '99 in een droge stalling terecht gekomen bij de eerste eigenaar en een 2001 weer terug de weg op gekomen. Er was toen wat laswerk aan de A-Stijlen en dit is toen gebeurd. In 2012 verkocht aan de inmiddels vorige eigenaar.

Het gaat om een Model 1500 N 365.
De originele motor zit er nog steeds in en loopt netjes.
Kleur is L360 Sea Blue.

Eerste testrit:

https://farm2.staticflickr.com/1595/25707298624_6efedd8abc_b.jpg
En daarna opgeladen voor de rit van 900 km huiswaarts:

https://farm2.staticflickr.com/1692/25707298404_eebf8627a6_b.jpg
https://farm2.staticflickr.com/1627/26039293300_46b2484a37_b.jpg
Vanmorgen bij de RDW geweest voor het kenteken aan te vragen dus binnenkort kan er hopelijk mee gereden gaan worden.

Plannen zijn om eerst wat kilometers erin te maken en de eerste puntjes aan te pakken en hem laterna ooit te restaureren.
En natuurlijk een zoektocht starten naar nieuwe onderdelen.

jos_br
08-04-2016, 20:22
Zow, in precies zo'n auto heb ik heel wat km's gezeten. Op de achterbank welteverstaan met twee broertjes........

Wel een gaaf ding zo op een afstand?!

Jos.

Black Devil
08-04-2016, 20:45
Super cool!

Polo1w
08-04-2016, 22:03
Wat een gaaf ding!
Ook leuk, het verhaal van de eerste eigenaar erbij👍🏻

ErikvanBilsen
09-04-2016, 11:42
Thanks heren.
Basis is gewoon goed. Maar heeft zeker paar kleine puntjes van aandacht.
Heeft 1 doorgerot plekje op de bodem maar niet bizar groot. Rest wel wat oppervlakkige roest hier en daar. Onderaan bij de deuren is het ook niet perfect en zal eens aandacht nodig hebben. Maar alles op zijn tijd.

Aan de elektronica is ook wat gehobbyd maar wat wil je met de leeftijd van de wagen.
Hij heeft ook nog een werkende standkachel erin.

Als hij weer terug thuis is zal ik eens wat betere foto's maken, ook van het interieur.

LRR
09-04-2016, 20:17
Stoer ding, toffe kleur ook !

Ralph
09-04-2016, 23:43
Leuk ding !!
Hoe is het eigenlijk met de cabrio ?

ErikvanBilsen
11-04-2016, 20:48
@Ralph: check http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?p=1617740#post1617740

Begint in ieder geval op te schieten.

Tevens zoek ik voor de Squareback nog een reservewiel. Achterbumper zonder deuken of roest. En een knipperlicht relais.

Als iemand wat heeft of weet te liggen hoor ik het graag.

ErikvanBilsen
12-04-2016, 17:51
Vandaag nieuws van de garage gekregen waar ik de auto apk wou laten keuren.
Helaas zit er toch wel heel wat meer werk aan dan gedacht en gehoopt.

De complete bodemplaten zijn dun en zullen vervangen moeten worden. Pas na met de hamer erop te tikken kwam dit tevoorschijn. Nu baal ik dat ik dat natuurlijk daar niet heb gedaan en enkel gekeken en alles goed leek.

Weet iemand waar je complete bodemplaten kunt halen voor een type 3? Als je ze uberhaupt ergens kunt krijgen.

En ook moet de achteras vervangen worden ivm roest.
Dus als iemand die heeft liggen hoor ik dat ook graag.

Voor de rest viel het mee maar helaas is het bovenstaande al genoeg werk en zal dus tzt een keer moeten gebeuren.

Voorlopig kan ik er helaas dus nog niet in gaan rijden.

jones
12-04-2016, 18:16
zonde zeg, das even een tegenvaller dan

Rob g60
12-04-2016, 22:45
das minder nieuws.
http://www.customandcommercial.com/vw-type_3/type_3_klassic_fab_repair_panels/floor_repairs/

hier kun je de complete bodemplaten krijgen.
misschien dat Etienne van Evam classic(http://www.evamclassic.com/info/) je er ook kan helpen die is invoerder van klassic fab(funky green panels) voor Nederland

wat is er met je achteras aan de hand en wat voor type as is het?

T-bo
13-04-2016, 07:52
Achter as? De koker waar torsiestangen doorlopen bedoel je? Zit deze niet 'vast' aan chassis zoals bij kever?

ErikvanBilsen
13-04-2016, 20:10
Ja is balen, had gehoopt er eerst wat in te kunnen rijden voor hij uit elkaar moest.
Maar het is niet anders. Nu eerst zorgen dat iig de Golf 1 Cabrio klaar is en dan deze weer terug de weg op krijgen.

Ja had die van Klassic Fab al tegen gekomen, ik ga morgen eens contact op nemen met Etienne.

Dit is mijn eerste luchtgekoelde wagen dus moet het wiel nog gaan uitvinden bij dit zeg maar. Maar hier zou een Swing axle onder zitten.
Deze is op meerdere punten doorgeroest en de rubbers bij de spring plate zijn uitgesleten.

Hier een foto van iig 1 roestpunt. Jullie kunnen dit waarschijnlijk een stuk beter zien dan mij op dit moment.

https://farm2.staticflickr.com/1663/26320185722_d7f4591dc1_b.jpg

Area51
13-04-2016, 22:53
Achter as? De koker waar torsiestangen doorlopen bedoel je? Zit deze niet 'vast' aan chassis zoals bij kever?

Nee.
Bij een type3 is de torsiebuis demontabel... kwestie van een andere buis zien te vinden en uit te wisselen.
Voorst zou je dan ook gelijk naar IRS om kunnen bouwen, al mis je dan de 'vorken' waar de bak inhangt.

IRS torsiebuis;
http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/6325912.jpg

Thijs.
14-04-2016, 14:14
Daar is die dan! Nog steeds erg jammer dat we er niet mee naar de See kunnen. Was iig wel een erg leuk tripje om de auto op te halen :)

ErikvanBilsen
15-04-2016, 07:24
Wat is het grote voordeel van de IRS tov de Swing axle waardoor je hem zou ombouwen?

@Thijs.:

Was zeker een leuk tripje om hem te halen. Hopenlijk dat hij begin volgend jaar op de weg mag.

Area51
15-04-2016, 11:13
Wat is het grote voordeel van de IRS tov de Swing axle waardoor je hem zou ombouwen?

Bij gewoon huis / tuin en rondjes om de kerk gebruik niet veel... als je wil gaan verlagen gaan met pendelassen je achterwielen altijd zo hoerig schuin staan, met IRS blijven ze een stuk rechter staan.

ErikvanBilsen
28-04-2016, 07:43
Verlagen zal waarschijnlijk ook aan bod komen ja.
Is het dan enkel de as en de aandrijfassen gebruiken of moet dan ook de bak mee omgebouwd worden?

Area51
28-04-2016, 10:07
Verlagen zal waarschijnlijk ook aan bod komen ja.
Is het dan enkel de as en de aandrijfassen gebruiken of moet dan ook de bak mee omgebouwd worden?

Bak moet ook een IRS bak worden, maar die zijn zat voorhanden... pak er gewoon eentje uit een kever, of -als je meer comfort wilt- een 5-bak uit een vroege 911 (902 bak)

ErikvanBilsen
28-04-2016, 18:23
Thanks,
Dan ga ik eens wat onderdelen verzamelen.

Cool
28-04-2016, 20:59
Gaaf hoor zo'n squareback :thumbup:

ErikvanBilsen
29-07-2016, 22:03
Iemand die volgende week toevallig naar Spa gaat en mij een set sierlijsten wil meenemen?

Er gaat daar namelijk een stel Denen naar toe die nog een setje sierlijsten van mijn Squareback hebben. Ik ben zelf helaas nog op vakantie.
Er hoeft niet betaald te worden enkel over te nemen en mee te nemen naar bij voorkeur zuid Nederland. Zodat ik deze bij jouw kan komen ophalen.

Alvast bedankt!

Jeroenn
06-08-2016, 00:15
Vraag de heten van bugpeople nl

ErikvanBilsen
06-08-2016, 08:04
Bedankt voor het meedenken maar het is inmiddels geregeld.

ErikvanBilsen
02-10-2016, 19:48
Zo inmiddels hier een begin aan kunnen maken.

Een week of 2 terug de bodemplaten binnen gekregen, dus daarna eerst wat werk wat ik nog had liggen afgemaakt zodat ik wat meer tijd kreeg voor te sleutelen.

https://c8.staticflickr.com/9/8271/30071158015_4e1bac45ba_b.jpg

Dus inmiddels is de body van het chassis af, helaas wat meer werkt als gedacht door wat oude (slecht) uitgevoerde reparaties. Iemand had zich bedacht dat de body aan het chassis lassen wel een goed idee was.
Maar uiteraard hou je dat met wagen van z'n leeftijd.

Het body is naar aardig hard en vereist weinig werk voor de eerste tijd.
De bodemplaten daar in tegen waren inderdaad aardig slecht.
Plaatselijk zo dun dat je na wat rammelen erdoor heen keek.

https://c5.staticflickr.com/9/8412/30037202316_24d9345638_b.jpg
https://c7.staticflickr.com/9/8275/30037202046_b3e3c9687c_b.jpg

LRR
03-10-2016, 20:55
Cool project Erik 👍🏼

Audilimburg
05-10-2016, 13:38
Mooie wagen. Leuk he die auto's waar je van plan bent om voorlopig niks aan te doen. Voor dat je het weet zit je weer in een volledige restauratie. :-)

ErikvanBilsen
26-10-2016, 19:09
Thanks, ja helaas doe je daar weinig aan.
Ik kan binnenkort beginnen aan de nieuwe platen erin te lassen.

Ik ben tevens nog op zoek naar een aantal nieuwe onderdelen van remmen, lagers, rubbers en dergelijke. Waar halen jullie je Type 3 onderdelen vandaan?

thijstheunissen
26-10-2016, 20:17
Geen idee in hoeverre busonderdelen hetzelfde zijn, maar die haal ik bij paruzzi.

Anders in aircooled koop en verkoophoekje op fb? Daar komen regelmatig type 3 voorbij dus die weten vast waar alles te krijgen is

Area51
26-10-2016, 22:12
Veel technische type3 onderdelen komen overeen met kefâh.. en er is ook veel via Paruzzi leverbaar.

Met busonderdelen kun je niks op een type3

Ralph
28-10-2016, 18:40
Mooi project !! Succes.

hajee
28-10-2016, 20:01
Thanks, ja helaas doe je daar weinig aan.
Ik kan binnenkort beginnen aan de nieuwe platen erin te lassen.

Ik ben tevens nog op zoek naar een aantal nieuwe onderdelen van remmen, lagers, rubbers en dergelijke. Waar halen jullie je Type 3 onderdelen vandaan?
mooie variant! en inderdaad, vaak valt het tegen als je ermee begint..
maar dan heb je straks ook wat moois,- én goeds..
kijk voor type 3 onderdelen eens bij Mario Steinhauser.
te vinden op FB en anders:
http://type3headquarter.de/
:thumbup:
groeten HJ

ErikvanBilsen
01-11-2016, 12:01
Thanks heren,

Ik heb toevallig vorige week een aardige bestelling bij Mario gedaan.
Had die tip ook al gekregen van de oud eigenaar.

hajee
01-11-2016, 15:04
Thanks heren,

Ik heb toevallig vorige week een aardige bestelling bij Mario gedaan.
Had die tip ook al gekregen van de oud eigenaar.
:thumbup:

harie
02-11-2016, 21:25
Hallo Erik,

Ik heb een late variant gerestaureerd, heb veel onderdelen, sierstrips op de body, chroom voor de raamrubbers, raamrubbers zelf, enz enz. besteld bij ISP West vw, is in amerika, heb de dollar in de gaten gehouden en toen die laag stond bestelling gedaan. Ging prima. En idd type 3 headquarter..... CSP Shop heeft ook wel een en ander. suc6.....

Harold.

ErikvanBilsen
21-11-2016, 22:01
@ Harie, uit roggel nog wel. Heb hem nog nooit zien rijden.
In ieder geval bedankt voor de tips.

Ook hier weer iets aan kunnen doen,
Inmiddels de oude bodemplaten eruit geboord en geslepen.
Nieuwe zijn voor 98% passend, moet zeggen dat het KlassicFab plaatwerk ook een aardig goede pasvorm hebben. Beter als ik gewend ben.
Alles is ook enorm netjes afgewerkt bij deze vloerplaten.

https://c5.staticflickr.com/6/5809/31126841156_088ab70a8b_b.jpg
https://c6.staticflickr.com/6/5778/31048742221_4731148709_b.jpg

Deze week het chassis wegbrengen voor te stralen en dan kan het lassen beginnen.

harie
23-11-2016, 20:16
heb er toch jaartje of 2 mee gereden, paar meetings, en soms touren met me'n gezinnetje. Maar 2 jaar geleden verkocht, rijd nu in belgie. Als je nog vragen hebt.....laat maar weten.

grts

harie
23-11-2016, 20:42
heb er toch jaartje of 2 mee gereden, paar meetings, en soms touren met me'n gezinnetje. Maar 2 jaar geleden verkocht, rijd nu in belgie. Als je nog vragen hebt.....laat maar weten.

grts
http://www.volksforum.com/albums/files/3/4/9/6/0/fotoi-phone328.JPG

harie
23-11-2016, 20:43
jammer dat ie weg is, maarja...... keuzes maken....

ErikvanBilsen
03-01-2017, 22:40
Inmiddels weer wat verder,
Ik heb de bodem laten stralen zodat alles netjes schoon is en de slechte plekken goed zichtbaar werden.

https://c6.staticflickr.com/1/626/32085467085_da59b18da8_b.jpg

Voor en achter waren aan beide zijde de hoekjes wat slecht, hier nieuw plaatwerk voor gemaakt en erin gelast

https://c6.staticflickr.com/1/682/32074475005_041c40b510_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/1/574/32035329896_c23c115103_b.jpg
https://c4.staticflickr.com/1/355/32074474595_ff08cea64a_b.jpg
https://c5.staticflickr.com/1/710/32035329636_ab276523be_b.jpg
https://c6.staticflickr.com/1/520/31956465541_91a3e12e1a_b.jpg
https://c5.staticflickr.com/1/262/32035329556_3c35873ae7_b.jpg

En daarna de bodemplaten erin gelast:

https://c8.staticflickr.com/1/266/31956465231_2950505f6d_b.jpg
https://c2.staticflickr.com/1/551/32074474225_ee5df7bcd6_b.jpg

En al wat steuntjes die ontbraken op de KlassicFab panelen gestraald en terug gelast.

https://c8.staticflickr.com/1/733/32074473895_bded86a4b2_b.jpg

En een totaalplaatje:

https://c4.staticflickr.com/1/747/31956465051_a26cf94a99_b.jpg

Nu zijn er alleen 2 steunen die bij mij per kant verschillen, ik heb het vermoeden dat hier ooit aardig wat roest heeft gezeten en er eentje van een ander model(jaar) terug is geplaatst. Maar welke moet ik dan hebben?

https://c8.staticflickr.com/1/606/32074473655_6b41b0cc75_b.jpg
https://c6.staticflickr.com/1/285/31956464861_9c2df09fc7_b.jpg

@harie:

Ik heb hem iig nooit zien rijden helaas.
Ja je hoort vaak mensen die spijt hebben van een verkoop, maar je kunt natuurlijk niet alles houden.

knarfmk1
04-01-2017, 10:14
Net laswerk!

Area51
05-01-2017, 18:58
Nu zijn er alleen 2 steunen die bij mij per kant verschillen, ik heb het vermoeden dat hier ooit
aardig wat roest heeft gezeten en er eentje van een ander model(jaar) terug is geplaatst.
Maar welke moet ik dan hebben?

https://c8.staticflickr.com/1/606/32074473655_6b41b0cc75_b.jpg

https://c6.staticflickr.com/1/285/31956464861_9c2df09fc7_b.jpg

Ik zou die kriksteuntjes lekker weglaten... kan alleen maar weer gaan rotten daaronder.

harie
06-01-2017, 11:32
Ik heb toen de krik steuntjes ook weggelaten, de oude krik gebruik je toch niet meer , en er zijn nog genoeg andere plekken waar je een krik kan plaatsen.

ErikvanBilsen
14-01-2017, 10:50
Thanks heren,
Ja en echt mooi vind ik ze ook niet.

Wat is tevens de beste manier om de bodem te behandelen?
Schooperen heb ik in ieder geval van gehoord maar is het gebruikelijk de bodem ook te behandelen met een undercoating oid.

harie
16-01-2017, 21:50
Ik heb mijn bodem destijds na het lassen laten stralen, daarna epoxie, en toen laten coaten. Op het laatst voor de montage van de bodem nog bitak op de onderkant gespoten.
Maar of dat de beste manier is.......denk zelf dat het niet slecht is....

ErikvanBilsen
04-03-2017, 20:44
Ik heb er voor gekozen het chassis te laten stralen/schooperen en daarna in de grondlak te laten zetten.

https://c1.staticflickr.com/1/586/33120871361_868e1aea46_b.jpg

Nu ga ik alle naden afkitten en daarna de onderkant in de bodyschutz zetten.
En daarna aflakken.

Nu heb ik nog enkel een paar vragen over wat andere zaken.
Ik weet bij de Golf 1 en dergelijke wel een beetje hoe het zit.
Maar ik wil de Squareback ook iets verlagen, niet te gek maar gewoon net iets lager. Nu heb ik kunnen terug vinden hoe je hem een paar tandjes omlaag kunt zetten maar hoe zit het dan met de schokdempers?

Deze wil ik toch gaan vervangen dus kan het nu het beste in een keer goed doen uiteraard.

En hoe zit het met de remtrommels. Ik heb achter IRS en voor nog het oude. Echter is de steek hiervan anders. Kan ik de oud type trommels gewoon over de IRS remmen zetten?

En weet iemand van jullie waar ik de volgende onderdelen het beste vanaf kan halen? De verstevingsplaat is helaas te dun geworden om nog wat van te maken. En in het onderdeel van de pedalen is een stukje afgebroken, en er zit te veel silicium in om hem nog op te lassen.

https://c1.staticflickr.com/4/3886/33207627946_3708623939_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/3/2864/33207628356_51e8633cc6_b.jpg

ErikvanBilsen
23-04-2017, 21:34
Zo inmiddels flink wat opgeschoten met de wagen.
Het chassis is inmiddels vrij ver klaar.
Laswerk aan de body uitgevoerd wat nodig was, holle ruimtes behandeld met Mike Sanders vet en de onderkant in de bodyschutz gespoten.

https://c1.staticflickr.com/5/4158/34185904026_23ef1071e0_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4180/33384708444_dd876bee7c_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/3/2873/33415720753_a809971dac_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/3/2873/33415720753_a809971dac_b.jpg

Nu zit ik enkel met een probleem, ik heb een IRS achteras gehaald van een nieuwere type 3.
Maar de bevestiging van de bak is anders, en nu zit bij mij het blok zo niet goed vast. Bij mijn oude lopen er 2 stangen naar achter waar de bak aan vast gemaakt zit, hierdoor zit de bak goed vast. Ik zie dus niet hoe ik het blok en bak nu beter moet vast zetten.

Dit is mijn huidige as:

https://c1.staticflickr.com/3/2868/33415721013_63e41e0a81_b.jpg

Is het mogelijk om deze achteras te gebruiken?

Area51
24-04-2017, 15:20
Of de bakvorken van je pendelas achteras overzetten / overlassen, of een achterste motordrager ('68 - '73) monteren.
Bij de type3 vanaf 1968 hangt de motor en bak maar aan 3 punten... vóór bij het neustuk van de bak en achter (links en rechts) aan de motordrager.

ErikvanBilsen
24-04-2017, 20:39
Thanks
De as is net allemaal nieuw gecoat ed. Dus dan ga ik voor de 2de optie.
Iemand van hier toevallig nog z'n motorsteun liggen?

harie
24-04-2017, 21:02
Erik,

zou es kunnen vragen bij vw classics in someren. Ik had destijds een donorauto ( late variant bj '69 ) en met de verkoop van mijn variant zijn alle bruikbare onderdelen daar naar toe gegaan. Dus, proberen waard ?

Area51
25-04-2017, 08:50
Ik zal ook eens kijken wat ik nog heb liggen.
Je zult wel steunen aan je carrosserie (in de motorruimte) moeten gaan lassen... beetje à la Porsche 911

ErikvanBilsen
12-05-2017, 22:43
Zo de wagen heeft inmiddels apk en heb al de eerste kilometers erop zitten.
Ik heb het met de motor/baksteun anders opgelost.

Ik heb zelf een frame gemaakt als zijnde de vorken van de achteras, en deze heb ik op de voorste 2 montage gaten van de versnellingsbak aan de achteras gemonteerd. Nu hangt hij er dus lekker stevig in.

Dit was het eerste ontwerp, maar door de andere bak is hij aangepast naar een betere versie.

https://c1.staticflickr.com/5/4187/33809493603_d2f4b48416_b.jpg

Ik had een bak gekocht maar daar deed helaas de achteruit het niet van, en de verkoper zegt van ja jammer voor jouw, ik heb de onderdelen zonder garantie verkocht. Denk je bij een liefhebber je spullen de kopen.

Dus hierdoor maar een AT bak gekocht en deze eronder gemonteerd.

Blijkbaar heb ik ook 2 linkse of 1 engelse koplamp oid erop zitten. Dus als iemand nog een rechtse koplamp in goede staat heeft liggen hoor ik het graag.

Af is hij niet maar er kan iig gereden worden.
Tevens zoek ik nog een set dichte stalen velgen, teminste zover ik weer horen die erop en niet degene die er nu op zitten.

https://c1.staticflickr.com/5/4173/34488800401_9b139b341f_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4183/34488794991_624ec08385_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4184/34488798131_a6a31f8174_b.jpg

Er was ook nog wat laswerk aan de body, het is niet helemaal afgewerkt maar het is nu iig hard en behandeld tegen roest.

https://c1.staticflickr.com/5/4169/34488818081_269eff1d73_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4193/33776324214_af7baac521_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4165/33809494363_d67e4c36fd_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4167/34457462352_030a32b22b_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4175/34488815921_7f6abf376a_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4185/34488805001_23d276f90f_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4174/33809495733_e585de3e19_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4174/33809495733_e585de3e19_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4166/34457463232_bb307ae575_b.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4170/34488809551_1301051757_b.jpg

thijstheunissen
13-05-2017, 17:54
Goed bezig Erik! Nu lekker cruisen en we zien elkaar vast wel op een aircooled treffen!

Ralph
13-05-2017, 22:29
Gaaf ding Erik !!

ErikvanBilsen
04-09-2017, 16:58
Na lang maar weer eens updaten.
Allereerst maar wat foto's vooraf:

https://farm5.staticflickr.com/4360/36835792286_6f1414448b_b.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4363/37024073835_4d88afe272_b.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4335/36626954060_007c1beb25_b.jpg

De wagen was op tijd klaar om ermee naar de Worthersee te rijden.
Na aardig wat kilometers begonnen aan de trip.
Helaas verliep die niet geheel als gepland.
Op de heenweg merkte ik na een paar keer wisselen van het stuur dat hij niet meer 100% lekker liep.
Na wat stops en checks besloten om rustig verder te rijden en in Oostenrijk te kijken naar het probleem.
Eenmaal aangekomen gekeken wat het kon zijn, vanuit Nederland nieuwe bougies laten meekomen met iemand die nog na kwam. En ter plekken nieuwe bougiekabels besteld i.v.m. levertijd. Na deze vervangen te hebben leek de wagen weer beter door te trekken en rustiger te lopen.

Dus daar nog wat rond gereden en de Pyramidenkogel omhoog gereden. Helaas verloren we net voor de top een afblindstop van de carburateur waardoor we niet helemaal zijn doorgereden naar boven.
Hier een boutje in gedraaid en hij liep weer als voorheen.

Na nog 2 dagen daar te mogen genieten begonnen we weer aan de terugweg. Helaas ging deze ook niet geheel volgens plan. Net voor de Oostenrijkse grens verloor hij ineens zijn vermogen. Dit keerde na 5 seconden weer terug. Maar niet veel later was het weer raak en deze keer kwam het niet terug. Gelukkig konden we hem laten uitrollen tot een parkeerplaats en na wat checks moest het ergens in de kleppen zitten.
Hierna besloten om de wagen nog een stukje huiswaarts te slepen om vervolgens te stoppen op de grens bij Salzburg.

Na wat wikken en wegen besloten om de auto niet te achterlaten in Oostenrijk.

https://farm5.staticflickr.com/4350/36216141183_276f325ebb_b.jpg

Gelukkig heb ik z'n goede mensen om mij heen die vrij snel in de auto stapten om mij en de wagen vervolgens om 4 uur 's nachts op de auto ambulance te laden.

https://farm5.staticflickr.com/4377/36188493864_1e70a219ea_b.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4340/36216140193_3e2a8fc0ee_b.jpg

Uiteindelijk was er maar 1 optie mogelijk aangezien de compressie ook niet in orde was.

https://farm5.staticflickr.com/4442/36216139763_f57a836094_b.jpg

Uiteindelijk bleek het 1 klep te zijn die was blijven hangen en 2 stoterstangen die naast de tuimelaar waren geschoten. Hierdoor liep hij nog maar op 2 cilinders.

https://farm5.staticflickr.com/4438/36883531271_b5fb8e0c0d_b.jpg

Aangezien ik het blok toch volledig ging reviseren en nieuwe zuigers en cilinders te monteren heb ik iets grotere genomen. De olieschraapveer vervangen van de nieuwe zuigers meteen voor een van betere kwaliteit.

https://farm5.staticflickr.com/4421/36216138233_490508fe49_b.jpg

Inmiddels staat het blok er zo bij.

https://farm5.staticflickr.com/4433/36188489194_a64395155b_b.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4424/36216142773_ec0a705ee2_b.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4354/36216142203_0b8461cb8d_b.jpg

In mijn vakantie naar Scandinavië in Zweden en Denemarken nog wat zeldzame en minder zeldzame NOS en 2 gebruikte onderdelen opgehaald.

Waaronder deze vroege set NOS kachelpotten.

https://farm5.staticflickr.com/4375/36835792466_04dceca44a_b.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4379/36188490054_b413a961ee_b.jpg

En inmiddels setje laten coaten en gemonteerd.

https://farm5.staticflickr.com/4362/36188490854_5fa9ab2814_b.jpg

Ironvw
04-09-2017, 19:49
Heel erg dikke wagen , jammer dat je niet terug hebt kunnen rijden met deze auto maar toch erg fijn dat er iemand komt helpen vanuit Nederland

GolfMania
09-09-2017, 22:16
Wat een fijn topic toch weer Erik :thumbup: Ziet er goed uit allemaal :)

ErikvanBilsen
17-09-2017, 08:19
Thanks!

Iemand een idee wat ik het beste kan doen met het volgende:

Mijn inlaatspruitstuk is slecht, zijn er nog goede alternatieven of raden jullie aan om een originele te kopen? Ik heb ook 1.7 cilinders gemonteerd, dus zal sowieso in de originele carburateur grotere sproeiers moeten monteren.

En ik heb tevens een RVS uitlaat van Vintage Speed gekocht, echter houd ik nu een aansluiting over op mijn kachelpotten, aangezien het buisje van Vintage Speed deze aansluiting niet heeft.
Wat is hier aan te raden?

https://farm5.staticflickr.com/4425/37084735296_9ee84acf95_b.jpg

ErikvanBilsen
04-10-2017, 21:36
Na een aantal stappen terug te hebben moeten zetten inmiddels ook weer wat stappen verder.
Ik had helaas de olie spatplaat op de krukas aan de kant van de koeling vergeten te monteren.
Hierdoor moest dus weer alles uit elkaar helaas aangezien hij er tussen gestoken moest worden voor de carter helften tegen elkaar aan gemonteerd worden.

Maar het blok is nu voor zover "klaar", er zijn een aantal onderdelen zo op terug gemonteerd zonder ze te spuiten oid maar dat komt in de toekomst nog wel.
Ik heb voor nu het originele inlaatspuitstuk en carburateur zo maar even gemonteerd om eerst maar eens te kijken hoe en wat.
Iemand nog ideeën om hier iets aan te verbeteren?

https://farm5.staticflickr.com/4472/23647914608_5dd2b0cf88_b.jpg
https://farm5.staticflickr.com/4474/37452436246_2091b57e6d_b.jpg

Voor het volgende heb ik dus ook de oplossing gevonden, en ja er moeten nog klemmen op.

https://farm5.staticflickr.com/4477/23647914798_beeb4b444a_b.jpg

Maar nu houd ik van het inlaatspruitstuk een buis over, deze zit aan de andere kant op de kachelpot. Kan deze gewoon afgeblind worden?

https://farm5.staticflickr.com/4456/23647914718_8b82bf06ac_b.jpg

levis
05-10-2017, 09:55
Dit zijn de voorverwarmingsbuizen om het spruitstuk te verwarmen doormiddel van warme uitlaatgassen. als deze er niet opzitten kan er geen of te weinig worden voorverwarmd en zullen er bevriezingsverschijnselen optreden van je spruitstuk waardoor je motor slecht zal gaan lopen.
Als ik me goed kan herinneren van mijn kever treedt dit effect meer op in koude tijden zoals herfst en winter. Mijn voorverwarmingsbuizen zaten ook dicht(geslipt), maar had er geen last van omdat ik alleen met warm weer in de kever reedt.

Ze horen eigenlijk aan weerszijden te zitten, maar misschien dat een enkele ook werkt door de ander at te blinden.

je zou dus kunnen zeggen dat je twee verschillende uitlaatpotten hebt, maar dat weet ik niet zeker.

Area51
06-10-2017, 13:32
Ik zou een setje -originele- dubbele (enkele) carburateurs gaan monteren.. die zitten dan recht boven de warme cilinderkoppen, die hebben geen voorverwarming nodig.

ErikvanBilsen
06-10-2017, 16:26
@ Levis:
De uitlaatpotten zijn sowieso verschillend, aangezien de cilinderkoppen niet recht tegenover elkaar zitten maar een beetje versprongen. En ook is inderdaad de aansluiting anders voor de voorverwarming van de inlaat.

@Area51:
Kom ik dan weg met 32-34mm PDSIT carburateurs? Ik heb grotere cilinders en zuigers gemonteerd dus het is nu een 1700 geworden.

Area51
06-10-2017, 19:41
34 zou moeten gaan... desnoods wat grotere sproeiers erin en ik zou een 009 monteren...