PDA

View Full Version : Verschil 4S en ATH


Maarteno
09-04-2016, 15:41
Hallo,

Ik heb voor een zacht prijsje een nette 4S vijfversnellingsbak kunnen kopen. De ATH in mijn golf kraakt bij het inzetten van de tweede versnelling.

Nu weet ik dat de 4S 90mm flenzen heeft en de ATH 100mm flenzen.
Bij de 4S zitten echter houders voor de keerringen gemonteerd. Bij de ATH zijn deze groen.
Weet iemand of er behalve de kleur nog verschil zit?
Kun je de 100mm flenzen bij elke 020 bak monteren zonder problemen?

Quartz
09-04-2016, 16:05
Ik heb een DFW bak van een golf 3 in mijn golfje 2 gtd gehangen en heb ook de bakflensen moeten overzetten, en ging zonder moeite. Misschien wel de keerringen en de dopjes in het midden van de flens vervangen :thumbup:

tim_j
09-04-2016, 19:09
4s, kortere eind overbrenging.
Groen flens, dat is het verschil in jaartal. Er is ooit eind 80 een wijziging in de bakken geweest

Maarteno
09-04-2016, 19:55
4s, kortere eind overbrenging.
Groen flens, dat is het verschil in jaartal. Er is ooit eind 80 een wijziging in de bakken geweest

Dit past nog wel gewoon op een '91?
Ik kan op het diff geen onderscheiden (radiaal). Axiaal zit er een heel klein beetje speling op. Wordt dit veroorzaakt door die ringetjes?
De overbrengingsverhoudingen van de versnellingen zijn wel hetzelfde als die van de ATH.
3,45
1,94
1,28
0,91
0,75

Weet je toevallig hoe groot het verschil is tussen de ATH en de 4S op de snelweg?

Maarteno
10-04-2016, 14:39
Ik lees op internet dat het kan dat bij montage van 100mm flenzen deze het huis van de 4S bak raken? Weet iemand hier iets van?

Quartz
10-04-2016, 18:55
Ik lees op internet dat het kan dat bij montage van 100mm flenzen deze het huis van de 4S bak raken? Weet iemand hier iets van?


Denk niet dat dit probleem zich zal voordoen. Een golf 3 heeft ook 100 mm flensen en de versnellingsbak behuizing is op een paar details gelijk

Maarteno
11-04-2016, 13:48
Ben er achter gekomen dat het vliegwiel en koppeling ook anders zijn. 200 bij de 4S vs 210 mm bij de ATH. Heb gisteren eens zitten meten en ik heb minder dan 5mm ruimte tussen de aandrijfasflens en het bakhuis (links).
Ik ga er a.s. zaterdag mee terug naar de verkoper. Hij is niet zo'n beroerde vent dus wilde hem terugnemen.

Carel Ha
16-04-2016, 12:40
Een 4S bak heeft een eindoverbrenging van 3.97 en een ATH van 3.67, het verschil op de snelweg betekend bij een 4S 105 bij ongeveer 3000 tpm, en bij een ATH 2600 tpm.

Weet dat je er niet zo heel veel meer aan hebt maar om even de info compleet te maken.

http://www.doppel-wobber.de/forum/Information_128_VW-Golf-Getriebe.html Hier kan je alle info vinden tov versnellingsbakken en overbrengingen. Succes!

Maarteno
18-04-2016, 06:40
Ik heb toch besloten de bak te houden. Er is dus een technische wijziging geweest waarbij er een nieuw type asflens is gemonteerd.
Bakken met gele hulzen hebben asflenzen die 35 mm uitsteken uit de bak. Bakken met groene hulzen hebben asflenzen die 46 mm uitsteken.
Rest nog het koppeling en vliegwiel vraagstuk. Zijn de 210 mm koppeling en vliegwiel uit te wisselen met de 200mm exemplaren?

Gertjan
18-04-2016, 07:54
Ja kan je gewoon uitwisselen, maar je kan ook gewoon je oude vliegwiel en koppeling gebruiken.
Spiebaan van de ingaande as is gewoon hetzelfde van de bakken.

Johan1982MK1
18-04-2016, 08:19
Kijk het eerst goed na, want de 210mm koppelingen hebben de dikke variant prize as (28 tands) voor de 2.0 8v gti en de 16v pl/kr.
Zoek eerst eens op de koppeling van een 1.9td aaz motor, volgensmij gebruikt die de 24 tands koppelingsplaat maar dan wel 210mm.

De 210mm koppeling past dus ook niet in het vliegwiel van een koppeling die Ø200mm is.
Je zult dus een vliegwiel van een 16v of een 1.9td moeten gebruiken.
Waarschijnlijk als je de complete koppeling + drukgroep van de 1.9td pakt moet je daar ook het vliegwiel van gebruiken want er zit nl. ook verschil in het boutpatroon waar je het vliegwiel mee aan de drukgroep vastmaakt.