View Full Version : Seat inca ombouw naar tdi enkele vraagjes
Hoi,
Ik heb een Seat Inca aey 1.9sdi
Perfect wagentje keihard op n plek voor op het dak na.
Ik rijd de auto nu al 3 maanden en ruim 9000 km
Een sdi is sloom, maar daar nam ik genoegen mee tot:
1: auto begint erg te roken bij accelereren (egr is afgedopt)
2: verbruikt n liter olie op 1500 km
3: verbruikt koelvloeistof ongeveer 200ml op 1500km
4: 2de versnelling die jankt
5: de achteruit tikt als je malle als je achteruit rijd
De teller staat nu op 45.*** km dus 345***
Nu kan ik goedkoop aan een complete golf 3 90pk station komen een 1.9tdi uit 1997
Gaat dat motorblok er zo in passen?
De versnellingsbak wat moet ik daar voor ombouwen? Hydro? En kan dit in n inca? En kabel schakelen? Hoe is dat om te bouwen?
Gaat de uitlaat nog passen of word dat zelf wat maken (op kopen)
Plan is om kabelboom compleet over te zetten zodat ik alleen maar de achterlichten hoef aan te sluiten, de lichtschakelaar, de elektrische ramen en de centrale vergrendeling Is dat te doen?
Kan ik die motor met subframe en al overzetten?
Alvast bedankt voor antwoorden groetjes Joey
Hier wat foto's
http://i64.tinypic.com/xfn6mf.jpg
http://i65.tinypic.com/2eejuoz.jpg
http://i66.tinypic.com/14mc0m0.jpg
http://i68.tinypic.com/dmz2ps.jpg
http://i66.tinypic.com/etgrvl.jpg
Foto's Inca toegevoegd
Lijkt dat we er zelf achter gaan komen
Vandaag een golf 3 variant tdi 90pk uit 97 gekocht en naar huis gereden
Planning is om de golf n weekje te rijden om eventuele verborgen gebreken in de motor te vinden en als goed bevonden de ombouw te gaan doen.
Heb nu al n probleem met de golf:
Turbo stopte er net opeens mee Bij de 3100 toeren viel de turbo druk weg? Harder als 140 wou die niet meer en m'n trage sdi voelde sneller aan
Bij herstarten was het even weg tot weer de 3100 toeren bereikt werden ( in elke versnelling)
Na 20 minuten uit gestaan te hebbe bij de KFC dit probleem de laatste 50 km niet meer gehad
Wat kan dit zijn?
Hier enkele foto's
http://i64.tinypic.com/30ma44g.jpg
http://i64.tinypic.com/316p9q1.jpg
http://i63.tinypic.com/k6i2t.jpg
http://i63.tinypic.com/2icb029.jpg
http://i65.tinypic.com/i1laug.jpg
http://i66.tinypic.com/15cd060.jpg
Niet veel tdi fanaten hier?
Heb nog veel vraagjes die ik heeeeel erg graag antwoord op zou willen
Er is mbt tot ombouw naar tdi echt ver-schrik-ke-lijk veel info binnen 2min googlen/search gebruik te vinden. Denk dat daarom het animo hier niet zo heel groot is, om wéér dezelfde vragen te beantwoorden als zo vaak.
Mbt van noodloop/wegvallen turbodruk:
Kans is groot dat òf de variabele zooi in je turbo stroef loopt, òf de n75 klep niet geheel goed meer zn werk doet.
Succes!
Dankje voor je antwoord.
Ik vind alleen maar inbouw is golf 1/2 naar tdi via Google en ook hier op de search
Niks van n Inca/caddy/polo classic of variant of cordoba enz..
Oke tot nu toe
Golf word helemaal gestript een deze dagen
Inca strip ik de hele neus inc front
Pedalenset schroef ik over van de golf in de Inca (dit past 1 op1?)
Ook de hoofdremcilinder en de rembekrachtiger gaan over?
Schakeltoren gaat in de Inca en de kabels door de tunnel?
Klokkengebeuren van de golf gaat in de Inca inc startknderbreker transponeer in de sleutel van de Inca
Kabelboom van de golf in de Inca (inc zekeringenkast of vanaf de zekeringenkast/dash?
Blok en bak in de Inca
Alle stekkers aansluiten
Alle vacuüm slangen vervangen
Front er weer op en radiateur en intercooler pas maken, radiateur van de golf of van de Inca ?
Zooitje aansluiten
Als het draaid de distributie vervangen en pomp afstellen
Grote beurt doen inc bak olie En openluchtfilter
Iemand die m'n vraagjes kan beantwoorden en zo nodig kan aanvullen?
Bij voorbaat dank
Groetjes joey
Aangezien ik geen antwoorden krijg ga ik het gewoon proberen
Ik doe nu wat fotootjes en kleine dingetjes plaatsen
Hoop nog steeds op antwoorden op m'n vragen
Als het klaar is en gelukt dan ga ik er een gedetailleerde howto van maken alles precies beschreven met duidelijke foto's
Vandaag de Inca van z'n front ontdaan en van het dashboard
http://i64.tinypic.com/2zhnngm.jpg
http://i68.tinypic.com/9gewxe.jpg
Morgen gaat het blok eruit inc de kapotte versnellingsbak
Ook ga ik de kabelboom morgen uitzoeken wat ik nog nodig heb van de Inca en daar stekkers van n zekeringkast van n golf 3 aan solderen
Ook n setje nette iso stekkers kopen en n set dikke kabels voor m'n woofer leggen (nu ik er goed bij kan.
Ook vandaag de golf alvast ontdaan van de zaken die allemaal verkocht mogen worden
Alles is er heel uitgekomen behalve de hemel die had iemand met lijm vast gezet en de lijm won het van de bekleding
http://i66.tinypic.com/1622omd.jpg
Quattro_38
21-04-2016, 08:54
Sorry, ik weet weinig van TDI's af en van een Seat Inca al helemaal niets, hopelijk andere mensen meer én reageren ze ook als ze het weten. Meestal moet het allemaal wel overeenkomen, zal wel veel op een Caddy lijken, en met het lego gehalte van VW in combinatie met je handigheid moet het zeker goedkomen.
Succes in ieder geval!
ik heb ook het vermoeden dat het weinig problemen zal geven.
Mischien dat de pedalenbox moeilijk doet?
Of dat de uitlaat op maat moet cq, TDI downpipe lassen aan Inca pijp.
Verder zie ik niet echt problemen. Mischien de radiator behouden van de inca, en intercooler kan niet/moeilijk passen. maar dat is ook niet echt een probleem. Bestaan er inca TD/ TDI's ?
Goede hoop allemaal!!
Inca tdi is nooit officieel geleverd in nl, misschien in buitenland wel?
Motor blijft er vandaag nog in kan waarschijnlijk bij n maatje op de brug dat is ffies beter als langs de weg waar ik het nu doe
Nu de complete kabelboom aan het demonteren van de Inca
Vandaag niet stil gezeten.
Complete kabelboom is er uit
Schakelmechanisme is los
Wat rest: bodemplaat helemaal goed eraf
Motor olie eruit, bak olie eruit
Aandrijfassen losmaken
En dan kwestie van motor steunen los maken, voorste onderbalk eraf halen
Blok opkrikken en eronder vandaan schuiven (dat gebeurt misschien op n brug dit weekend)
http://i68.tinypic.com/59u9aa.jpg
Waarom olie en bakolie er nu al uit?
Leek mij verstandig voor t geval t zooitje omvalt in m'n schuur
Hoeft opzicht niet
Maar tis n kleine moeite
Vandaag de Inca naar de loods gebracht
http://i66.tinypic.com/63yk49.jpg
Morgen de motor eruithalen, pedaalset eruit halen en uitlaat erondervandaan halen
Dan vanaf maandag beginnen de golf te slopen (in de avond uren)
Ik verwacht vrijdag een rijdende tdi Inca te hebben
Zo,
Motor van de Inca is eruit!
http://i68.tinypic.com/o1weg.jpg
http://i66.tinypic.com/2ro0vwi.jpg
http://i66.tinypic.com/28lg976.jpg
Hoofdrem cilinder is eruit
Morgen pedalenset eruithalen en de stuurstang en dan aan de golf beginnen met slopen
Iemand n idee of de uitlaat van de golf gaat passen? Tot an de middendemper ongeveer?
Fijne avond
Jezus wat n gekloot om die rembekrachtiger eruit te halen
Wat is de officiële manier om de rembekrachtiger van het pedaal te scheiden?
Heb nu de oude gebroken? N rond balletje uit t pedaal gekomen maar ik heb t idee dat dat hele witte blokje mee moet van t pedaal?
Iemand die n aandrijfas hoesje wilt vervangen voor mij ? Passagierskant aan de bakzijde omgeving Hoorn as is los
Ondertussen opbouwend,
Begonnen aan de pedaal set die dus niet past van de golf ivm steun voor stuur kolom
Toen maar geprobeerd het koppelingspedaal op de set van de Inca te zetten.
Pedaal aangepast dat het goed zit alleen nog 1 probleem:
De beugel Ant pedaal voor de veer zit in n andere hoek en is iets korter van het golf pedaal krijg de veer er dus niet goed zittend tussen word dus beugel afslijpen en er oplassen
Of... Kan t ook zonder die veer?
Kan zijn dat je pedaal niet goed omhoog komt. Toch proberen de veer ertusen te fabrieken.
Aandrijfassen vandaag aangepast, kineten van de golf op de Inca assen zonder de achterste borgveer omdat de golf as de spline iets langer is
Ik ga nu naar de sloperij (Nollen in Alkmaar) om een pedalenset van een caddy tdi te demonteren hoop dat daarmee m'n probleem opgelost is wat betreft de veer.
Dinsdag komt m'n distributie set binnen dus woensdag kan de motor erin
Ik was gewoon opzoek gegaan naar een Caddy Tdi...
Succes iig.
Ik was gewoon opzoek gegaan naar een Caddy Tdi...
Succes iig.
Ieder z'n eigen heh
Ik kon dit alles goedkoop krijgen en tot nu toe heb ik al 50 euro winst op de donor
De uurtjes zijn hobby
De onderdelen is gewoon onderhoud
Pedaalset van n caddy tdi gehaald en dat past 1 op 1
Vanavond gaten boren voor de koppeling cilinder en dan is het weer schroeven
Distri set is binnen moet maandag alleen nog dat meeloop rolletje halen en een waterpomp aangezien ik er nu toch mooi bij kan
Yes! Eindelijk gelukt met die k*t koppeling cilinder
Halve schutbord krom moeten slaan maar hij zit er nu mooi recht in!
Morgen n hoop foto's
Fijne avond
Braceface
30-04-2016, 23:32
ik heb een ombouw gedaan van caddy d naar caddy tdi als ik me niet vergis heb ik het schutbord niet hoeven mishandelen om de cilinder te plaatsen.
ben benieuwd naar je foto's
vwjohnny
01-05-2016, 07:54
Ik heb met een gatenzaag en een boor 8mm, een groot gat gezaagd en er 2 van 8mm naast geboord voor m'n hydraulische koppelingscilinder. Maar dat versta ik niet onder mishandelen:)
Paar fotootjes van de afgelopen week
Sdi blok eruit
http://i66.tinypic.com/30bzeog.jpg
Golf demonteren
http://i67.tinypic.com/2ptpam9.jpg
http://i64.tinypic.com/r8t4ra.jpg
Gat gemaakt voor de koppeling cilinder:
http://i67.tinypic.com/24c5i5e.jpg
Gewoon op de gok n gat gemaakt en daarna flink moeten rammen:
Koppelingspedaal kwam mij njet hoog genoeg dus heb met n end hout het schutbord flink moeten verbouwen
http://i66.tinypic.com/chyea.jpg
Hier is wel te zien dat het rond de koppelings cilinder aardig naar binnen gedrukt is
http://i66.tinypic.com/v4zfdj.jpg
Pedalen zitten mooi zo
http://i67.tinypic.com/a4le1s.jpg
Het is al lang niet meer zo speciaal dat motortje wisselen.
Maar toch blijf ik het altijd leuk vinden om te zien en dan vooral als het ook nog allemaal weer werkt.
Succes met de ombouw en lekker doen een tdi van je Inca maken :thumbup:
Het is al lang niet meer zo speciaal dat motortje wisselen.
Maar toch blijf ik het altijd leuk vinden om te zien en dan vooral als het ook nog allemaal weer werkt.
Succes met de ombouw en lekker doen een tdi van je Inca maken :thumbup:
Positief :)
Dankje voor de succeswens
Komt vast helemaal goed
Vandaag niet veel gedaan
Blinde plaatje van de egr van de sdi op het tdi blok gezet
Stuurpomp los gehaald en beide riemen eraf gehaald
Dieselpomp en nokkesasblokeer set aangeschaft
En nog n looprol besteld voor de distributie
Toen maar begonnen aan het kabel schakelen
http://i65.tinypic.com/14xkps0.jpg
Lijkt alsof het gaat passen
http://i67.tinypic.com/jsyi2x.jpg
Maar zaten toch 2 beugeltjes iets te krap IN de weg en de tunnel miste nog een gat voor de voorste bevestiging, dus gat afgetekend
http://i65.tinypic.com/15q7u50.jpg
Beugeltjes iets afgeslepen en het gat geboord 10mm omdat ik niet precies kon tekenen want het lijnde nog niet uit
http://i63.tinypic.com/2q8pop5.jpg
Toen geplaatst en behandeld tegen roest
Paste nu perfect
http://i68.tinypic.com/2cxes0o.jpg
Als laatste nog in de zwarte hitte bestendige hammerrite want het oog wilt ook wat
http://i66.tinypic.com/25psdj5.jpg
Ook van binnen zit ie mooi
Nu hopen dat morgen het looprolletje binnen is, dan kan de distributie erom en dan woensdag de motor erinhangen
Plan is om het zooitje donderdag ochtend startend te hebben en dan beginnen met afbouwen
Fijne avond
Distributie riem is vervangen!
http://i68.tinypic.com/2pocp08.jpg
Let nie op de troep was nogal hectisch vanavond
Ook n hoop slangetjes gehaald voor de n75 en naar de ecu
Egr is afgedopt dus daar gaat geen slangetjes meer heen zometeen
Morgen blok erin hangen !
Wel slim idd, direct die slangetjes vervangen👍🏻
Motor staat erin!
Hondje waar die opstond die begaf het dus n best eindje moeten tillen
Iemand die een schema heeft voor mij van de n75? Welke slang waar alvast bedankt
Morgen foto's tis nu te laat
Op de n75 zelf staat volgens mij wat wat is.
Iets van "vac" en "out" ofzo👍🏻
In heeeeeeele kleine lettertjes🤓🤓
Nog kabelboom specialisten hier?
Iemand die t zooitje voor mij kan aansluiten en regelen?
Ik word gek van al die kleurtjes Haha
Staat natuurlijk n vergoeding tegenover
Hey Joey, nog bedankt voor het laten uitslijpen van de onderdelen, denk dat het goed gaat lukken ;)
Je zou mogelijk pewi vw-team kunnen vragen, zijn profiel: http://www.volksforum.com/forum/member.php?u=7239
Succes!
Geen dank voor de stukjes hoor je hebt er immers wat voor betaald,
Ik heb hem ge pb't Dus denk dat het wel goed komt
Is het laatste loodje en dan is de Inca klaar
gooigolf
09-05-2016, 17:43
ja knalle met dat hok .
Ondertussen alle probleempjes opgelost!
Rijd nu dus officieel Inca tdi.
Nog niet klaar ivm drukte in werk foto's doen we als alles helemaal klaar is
Zijn enkelt nog details zoals cruise controle, kachel afstellen, paar kapjes van het dash, m'n recaro erin, audio in orde maken en alle troep opruimen
Heb je het snel gedaan, zo in 1 maandje tijd :)
Heb je het snel gedaan, zo in 1 maandje tijd :)
Eerste keer dat ik zoiets doe, normaal ga ik niet verder dan de olie verversen
Alles in de avontuurtjes gedaan in m'n 50 urige werkweken
Ik vind dat het best rap gegaan is ja
Knap gedaan man👍🏻
Voor iemand met weinig ervaring, netjes.
Knap gedaan man👍🏻
Voor iemand met weinig ervaring, netjes.
Danku! Ben ook zeer blij
catch me
02-06-2016, 14:49
leuk project, zeker als je dit nog nooit eerder gedaan hebt, ziet er goed uit
Heb ooit van een ibiza uit 1994 met 1.9 d een tdi gemaakt, toen dr tijd in 1998 idd nieuw schutboard moeten halen ivm hydraulische koppeling en de schakelaars op de pedalen, verder alles wel redelijk plug and play.
Als je nou slim bent nu alles nog uit mekaar ligt, isoleer dat schutboard zoveel mogelijk met de juiste anti dreun en of isolatie platen, wordt t een lkkr stil bakkie, motorisch in ieder geval...
Rijd ondertussen nog steeds vrolijk door.
Ben m'n belofte nog steeds niet nagekomen om goede fotos te maken en te posten.
Heb ondertussen nog wel het een en ander gedaan zoals:
Vlieg roest op de achter wielranden weggehaald en weer gespoten
Remtrommels achter groen gemaakt
Grote beurt gegeven, alle filters, alle vloeistoffen
Alle Retour slangetjes vervangen
Een bleed valve gemonteerd
Een dubbeldin Pioneer radio eringepropt
Turbo druk en olie temperatuur meter erin gezet
En nu net een setje verlangingsveren opgehaald voor de voorkant
Nieuwe draagarmen besteld (ivm de rubbers)
Alle stabi rubbers besteld
2 nieuwe wiellagers besteld
Stuur kogels besteld
Dit zet ik er in de bouwvak allemaal op en onder
Ik ben nog steeds op zoek naar verstuivers van een afn
En iemand die mij wat advies kan geven over de remkracht verdeler bij de achteras
Als ik vol in de ankers ga, blokkers 9 van de 10 keer alleen het rechter voorwiel.
Nou las ik laatst dat dat aan de remkracht verdeler kan leggen maar die zit er nog geen 4 maanden nieuw op. Wie weet waar het dan aan ligt?
Plannen voorderest zijn het technische helemaal top maken, en dan opzoek naar een 6k2 neusje en de hele auto dan n andere kleur rollen of spuiten
Bij lekker weer deze week maak ik echt ff foto's !
Edit:
Toch wat foto's gevonden van de afgelopen tijd
http://i63.tinypic.com/1r3k8n.jpg
http://i68.tinypic.com/1zc68k.jpg
http://i68.tinypic.com/fjgljk.jpg
http://i68.tinypic.com/d8jr8.jpg
http://i66.tinypic.com/taov8j.jpg
Blokkeren rechter voorwiel komt doordat het gewicht van de bestuurder links zit. Als je iets minder hard remt, trekt de auto dan scheef? Zo nee= kwaliteit banden.
Auto trekt iets naar rechts bij het remmen,
Ook met een passagier die zwaarder is als mij gebeurt het blokkeren rechts voor
Zowel met m'n pirelli 195 15inch zomer banden en mijn 195-14 winter banden gebeurt het
Alle remmen komen goed vrij
Wel hoor ik bij flink door remmen een iets aanlopend geluid van de rechter kant, of het van voor of achter is ben ik nog niet achtergekomen aangezien t de hele auto door echoot
Vandaag t neusje verlaagd!!
Nu nog opzoek naar iets voor de achteras
http://i68.tinypic.com/9ll4sj.jpg
Ben voor n cm of 10 gezakt ongeveer maar niet te stug
Achter wil ik n cm of 10 tot 14 zakken maar dat mag wel stug
Zit alleen met t feit dat er regelmatig 400 kilo mee achterin moet
Nu heb ik t idee dat die met remmen niks meer doet op de achteras,
Blijft mooi rechtdoor gaan en blokkert tegelijk l en r voor
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.