PDA

View Full Version : Heb een leuk raadseltje voor jullie..

ar1g3
24-06-2016, 23:22
De alternator riem op mijn Passat B4 met AAZ motor (1.9td) begon de laatste tijd wat te tsjirpen. Deze zit er 40.000km op. Ik dacht, wel zo een riem kost niets, ik vervang hem snel. Na het vervangen komt er een soort kletsend/tikkend geluid van de kant van de riemen. Alles was vast gezet volgens het boekje, riem was gespannen volgens het boekje. Zelfs harder spannen haalde het getik/geklets niet weg.

Na te kijken hoe de riem over de krukaspoelie ging meende ik precies een boebbeltje in de riem te zien die de riem deed opspringen. Riem eraf gehaald om eens te inspecteren, niets te zien. Riem er weer op, weer zelfde probleem. Nu werd ik stilaan wanhopig en dacht ik, ik gooi de oude riem er weer op dan weet ik direct of het aan de riem ligt of iets anders. En jawel hoor, met de oude riem erop is er geen geklets/getik.

Nu het raadselachtige van het verhaal, je ziet letterlijk niets mis aan die nieuwe riem. Je voelt ook nergens een verdikking ofzo, ziet er 100% ok uit. Hoe kan dit?

Doebie
25-06-2016, 08:37
Ik zou persoonlijk een 2de nieuwe riem halen.
Alsook de looprol waar de alternator op loopt..

Als het probleem dan nog niet verholpen is kan het de dynamo vrijloop zijn (poulie van alternator).

Overloop je poulies ook eens om te kijken of er geen vuiligheid tussen zit. (Plekje roest kan voldoende zijn)