View Full Version : Koudestart injector
Mijn GTI met EG motor had altijd al dat als je met een koude motor reed en moest remmen voor bv. een verkeerslicht dat ie af wou slaan, je moet em dan met het gaspedaal aan de gang houden..
Nu met die lekkere koude ochtenden is dat probleem ook iets groter geworden, erg vervelend dus!!
Vacuum gebeuren heb ik nagekeken en kan niet iets van een lek vinden.
Nu dacht m'n pa aan de koudestart injector. Heeft een EG een koudestart injector? :o
En waar zit deze?
Hoe haal ik deze los?
Hoe controleer ik of die idd het probleem veroorzaakt?
Is het te doen voor iemand die niet super veel aan motor loopt te rommelen? :o
Alvast bedankt
Original
23-09-2005, 09:15
Koude start injector zit op het inlaatspruitstuk. Het zou ook je koude start regulateur kunnen zijn. Dit is een klein apparaatje wat zit voor op het motorblok en er lopen 2 leidingen vanaf de spinnekop naartoe.
succes
ok, ik heb em gevonden en hij ligt nu te dobberen in een ultrasoonbadje. hij was erg zwart en het sproeiergaatje leek dicht te zitten.
nu het volgende, hoe test ik nu of deze het nog doet? benzine slang en stekker eraan, en proberen te starten? spriedelt ie benzine is het goed.....of???
heb er net 12v op gezet en hij deed niks, geen klikje of iets wat er op lijkt...
zo maar es kijken of de onderdelen boer een nieuwe heeft liggen...zal wel weer bestellen worden ben ik bang!
Nou net bij de onderdelenboer geweest, maar die snapt wee niet wat ik moet hebben :confused: Zelfs toen ie onder de kap keek, was het hem niet duidelijk...Heb ik weer!!
Iemand nog een koudestart injector liggen??
Dan hoor ik het graag!
Als ik jouw was zou ik eerst even naar de VW dealer voor een setje rubbers voor om je injectoren. Ik had ongeveer dezelfde problemen en het bleek bij mij dus wel valse lucht te zijn. Nieuwe rubberen ringetjes (kosten 8 euro nogwat voor 4 stuks) en hij reed weer stukken beter!
Als ik jouw was zou ik eerst even naar de VW dealer voor een setje rubbers voor om je injectoren. Ik had ongeveer dezelfde problemen en het bleek bij mij dus wel valse lucht te zijn. Nieuwe rubberen ringetjes (kosten 8 euro nogwat voor 4 stuks) en hij reed weer stukken beter!
thanks, zal ik ook ff naar kijken!!
De EG is uitgerust met een K-Jetronic inspuiting. Daar heeft de startverstuiver alleen een functie bij het starten en in sommige gevallen bij het accelereren.
Bij jou lijkt het eerder een probleem met de warmdraairegelaar..dat *ding* met twee slangen naar de brandstofverdeler (spinnenkop), of zoals al aangehaald een valse lucht probleem ergens...
Ik persoonlijk gok op de warmdraairegelaar, die verrijkt het mengsel zoland de motor nog niet op temperatuur is
De EG is uitgerust met een K-Jetronic inspuiting. Daar heeft de startverstuiver alleen een functie bij het starten en in sommige gevallen bij het accelereren.
Bij jou lijkt het eerder een probleem met de warmdraairegelaar..dat *ding* met twee slangen naar de brandstofverdeler (spinnenkop), of zoals al aangehaald een valse lucht probleem ergens...
Ik persoonlijk gok op de warmdraairegelaar, die verrijkt het mengsel zoland de motor nog niet op temperatuur is
Ok, staat ook genoteerd!
Maar die koudestart injector is zo-ie-zo overleden lijkt mij, 12v erop en hij doet echt niks..
Ok, staat ook genoteerd!
Maar die koudestart injector is zo-ie-zo overleden lijkt mij, 12v erop en hij doet echt niks..
Heb je al de weerstand gemeten over de aansluitpunten?
Soms is een klik niet hoorbaar :rolleyes:
Heb je al de weerstand gemeten over de aansluitpunten?
Soms is een klik niet hoorbaar :rolleyes:
De multiemeter gaf oneindig...niet goed lijkt me..
De multiemeter gaf oneindig...niet goed lijkt me..
Nee, dat duidt op een onderbreking in de spoel. Probleem is dat er in de specs van die dingen géén weerstandswaarde van de spoel word gegeven. Je kan dus alleen meten op onderbreking...
Maar nogmaals ik denk niet dat daar jouw probleem zit....of de warmdraairegelaar is van slag óf de extraluchtschuif werkt niet goed.
Draait de motor na een koude start wel met een verhoogd stationair toerental ??
Nee, dat duidt op een onderbreking in de spoel. Probleem is dat er in de specs van die dingen géén weerstandswaarde van de spoel word gegeven. Je kan dus alleen meten op onderbreking...
Maar nogmaals ik denk niet dat daar jouw probleem zit....of de warmdraairegelaar is van slag óf de extraluchtschuif werkt niet goed.
Draait de motor na een koude start wel met een verhoogd stationair toerental ??
Als ik de auto 'smorgensvroeg start dan loopt ie tussen de 1500 en 2000 stationair. Als de motor netjes warm is loopt ie tussen de 500 en 1000 stationair.
Bedankt voor het meedenken!!
steven16v
24-09-2005, 13:01
Als ik de auto 'smorgensvroeg start dan loopt ie tussen de 1500 en 2000 stationair. Als de motor netjes warm is loopt ie tussen de 500 en 1000 stationair.
Je geeft hier zelf het antwoord al. Je zegt dat 's morgensvroeg de auto stationair loopt tussen de 1500 en 2000 toeren en daarna als de motor warm is ongeveer 1000 toeren. Dit duid er dus op dat de koude koudestart injector wel werkt zoals Fred al zei.
Ik ga mee met Fred. En denk dat de extra lucht schuif niet naar behoren werkt of de warmdraairegelaar.
Je geeft hier zelf het antwoord al. Je zegt dat 's morgensvroeg de auto stationair loopt tussen de 1500 en 2000 toeren en daarna als de motor warm is ongeveer 1000 toeren. Dit duid er dus op dat de koude koudestart injector wel werkt zoals Fred al zei.
Ik ga mee met Fred. En denk dat de extra lucht schuif niet naar behoren werkt of de warmdraairegelaar.
Hmm maar die injector blijft wel kurkdroog. Had em gisteren na het schoonmaken gestart, toeren omhoog zoals ik omschreef, motor uit, injector eruit en die was droog...
Wat kan je aan die warmdraairegelaar controleren? Dan ga ik es ff kijken..
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=6149&stc=1
Dus als ik het goed heb is dit de warmdraairegelaar?!!
Kan ik deze eraf halen? schoonmaken?
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=6150&stc=1
Heb het ding maar ff los gehaald en het ziet er als bovenstaande foto uit.
Hoord er bezine in het ding te komen? zoja het ziet er naar uit dat er onlangs geen benzine in heeft gezeten.
Dat ronde ding aan de linkerkant is een veer met daaronder een "schoteltje", aan die schotel zit een pinnetje en die valt in een gaatje in het zwarte "klepje" eronder denk tenminste dat het een klepje is..
Aan de buitenkant, dus waar de benzineleidingen op aangesloten worden zitten 2 zeefjes, bij de linker zat daar iets smurrie op.
Nou tot zover mijn bevindingen van wat ik gezien heb....hopelijk kan iemand er wat mee!!
In de ruimte die je op de foto ziet hoort inderdaad geen benzine te komen, dat gaat via ventielen door de beide slang aansluitingen. In het huis wat je open hebt zie je een bimetaal die reageert op de temp en zo de hoeveelheid brandstof hoeveelheid via de spinnenkop aanpast afhankelijk van de temperatuur.
Check een de extralucht schuif eens
In de ruimte die je op de foto ziet hoort inderdaad geen benzine te komen, dat gaat via ventielen door de beide slang aansluitingen. In het huis wat je open hebt zie je een bimetaal die reageert op de temp en zo de hoeveelheid brandstof hoeveelheid via de spinnenkop aanpast afhankelijk van de temperatuur.
Check een de extralucht schuif eens
:redface: welke luchtschuif bedoel je precies?
Achter op je inlaatspruitstuk zit een soort ronde behuizing met een zwarte stekker erop en 2 luchtslangen (in en uit). Als je bij koude motor het slangetje naar je inlaatspruitstuk dichtknijpt en de motor gaat beroerder lopen, dan is die luchtschuif nog goed.
Achter op je inlaatspruitstuk zit een soort ronde behuizing met een zwarte stekker erop en 2 luchtslangen (in en uit). Als je bij koude motor het slangetje naar je inlaatspruitstuk dichtknijpt en de motor gaat beroerder lopen, dan is die luchtschuif nog goed.
Thanks!
zal ik morgen gelijk ff checken!
Thanks!
zal ik morgen gelijk ff checken!
En als ie warm is mag het dichtknijpen niks uitmaken, gaat ie dan opeens anders lopen is ie defect :tongue:
peter139
25-09-2005, 00:02
tussen de luchtfilterbak en de inlaatbuis En met inlaatbuis wordt het gedeelte tussen de lucht/benzineverdeler en de gasklep bedoelt.
Maar om even terug te komen op je vraag.
Even wat dingen die in mij opkomen
De rembekrachtiger werkt op vacuum. Doordat je remt trekt ie te veel vacuum weg uit inlaat. Chek deze leiding eens inclusief het klepje(dat gele ding) Ook is het mogelijk dat tussen de rempomp en de rembekrachtiger een lek zit want daat zit ook een pakking/o-ring
2e punt waar ik aan zat te denken is stationair toerentalklep. Deze klep is cilindervormig.Wanneer deze vies is of niet goed werkt zal je de bovenbeschreven problemen ook kunnen krijgen
Heb net de warmdraairegelaar terug in de auto gezet, ik hoopte mi of meer dat deze "niet goed" in elkaar zat, aangezien de schroeven allemaal vrij los zaten.
Daarna de auto gestart, liep netjes in een verhoogd toerental, heb ik em ff een tijdje laten draaien, [normaal zakte het toerental dan vrij vlot en zakte ie helemaal weg...uit..] Nu bleef ie mooi lopen, ik een stukje rijden en afremmen, rijden afremmen, enz.. Hij viel niet uit totdat het oranjelampje van de temp. uit was, zodra die uit was en ik remde viel ie uit.
Zal straks ff naar die luchtschuif kijken (als het tenminste droog wil blijven hier)
Wat ik niet goed snap ALS het toch een vacuumprobleem zou zijn, waarom valt ie dan niet uit bij een warme motor?
Ik heb een paar jaar terug zoiets ook met mn G60 gehad en die wou gewoon niet blijven lopen..
Ik heb net ff naar die luchtslang gekeken, maar die is bij mij vervangen door een stalenbuis, dus inknijpen is er niet bij..is lostrekken ook een manier?
Dan zou ik die slang even losdraaien en afdoppen met je vingers o.i.d.. Maar probeer ook es met draaiende motor een beetje je injectors heen en weer te bewegen. Toen ik dat bij die van mij deed kon ik de valse lucht horen aanzuigen. Ik weet niet of dit je probleem is maar kleine moeite en je bent weer een stukje verder....
Dan zou ik die slang even losdraaien en afdoppen met je vingers o.i.d.. Maar probeer ook es met draaiende motor een beetje je injectors heen en weer te bewegen. Toen ik dat bij die van mij deed kon ik de valse lucht horen aanzuigen. Ik weet niet of dit je probleem is maar kleine moeite en je bent weer een stukje verder....
Als ik die ijzerenpijp loshaal, vinger erin en de motor start, slaat ie gelijk weer af.
Heb ook ff naar de injectoren gekeken. Als ik voor de auto sta dan zit de meest linkse vrij los en hoor je em duidelijk lucht aanzuigen!!
Dat van die injector is me duidelijk, das niet goed, maar het afslaan bij het afdoppen dan? Goed/fout?
markmeenhuis
25-09-2005, 18:10
Dat van de injectoren heb ik ook, en ook de linkse. de hele huls waar hij in zit kun je bewegen. wat ik er mee ga doen weet ik nog niet. maar jij hoort lucht aanzuigen?? kan dat? want ik zag laatst een beetje damp boven mn motorblok en kon niet traceren waar dat vandaan kwam. De damp stonk ook niet ofzo, het rook nergens naar.
m
Dat van de injectoren heb ik ook, en ook de linkse. de hele huls waar hij in zit kun je bewegen. wat ik er mee ga doen weet ik nog niet. maar jij hoort lucht aanzuigen?? kan dat? want ik zag laatst een beetje damp boven mn motorblok en kon niet traceren waar dat vandaan kwam. De damp stonk ook niet ofzo, het rook nergens naar.
m
Ja ik hoor het daar echt "sissen" en als ik dan aan die injector wiebel dan veranderd het "sissen" .
markmeenhuis
25-09-2005, 18:35
das freakie man. zal morgen zelf eens luisteren.
de mijne doet geen verhoogd toerental als je start dus dat moet ik ook ff nakijken, met behulp van de info uit dit topic :)
m
Dennis@polo86c.nl
25-09-2005, 21:18
Als ik die ijzerenpijp loshaal, vinger erin en de motor start, slaat ie gelijk weer af.
Heb ook ff naar de injectoren gekeken. Als ik voor de auto sta dan zit de meest linkse vrij los en hoor je em duidelijk lucht aanzuigen!!
Dat van die injector is me duidelijk, das niet goed, maar het afslaan bij het afdoppen dan? Goed/fout?
Dat is goed, dan zuigt ie wel erg veel valse lucht namelijk.
In denk dat je met die sissende injector een belangrijke oorzaak van jouw probleem hebt gevonden.
Dat is goed, dan zuigt ie wel erg veel valse lucht namelijk.
In denk dat je met die sissende injector een belangrijke oorzaak van jouw probleem hebt gevonden.
Laten we het hopen!
Van de week es kijken of de dealer hier nog van die rubbers heeft. Of is dit een "standaard" iets? Passen bv die van een type 2 of 3 ook?
Golf 2 en 3 zijn weer anders geloof ik, maar bij de dealer hebben ze die wel liggen hoor, voor een golf 1 met EG motor.
markmeenhuis
26-09-2005, 10:43
jij en ik gaan dus allebei de injectors rubbers vervangen. das mooi,dat word nog wat.
maar mijn motor doet geen verhoogd toerental bij koude start. Ik heb de vacuumslang afgetrokken van dat "ding " wat haaks op het spruitstuk zit en geel is en dan verhoogd hij hem wel naar 1200. die vacuumslang wat ik eraf getrokken heb gaat naar zon rond "ding"wat voor de verdelerkap zit. daar zit nog een vacuumslang aan en als ik die eraf trek gebeurt er helemaal niks. Dit slangetje gaat naar de achterkant van de inlaatspruitstuk.
weet iemand hoe dit inelkaar zit en eventuele oplossing. of heb ik gewoon een lek? kon zo 123 niet wat vinden. anders gaan we gewoon op de vervangings toer :)
bvd
m
rubbertjes zijn besteld...hopelijk morgen aanwezig!
markmeenhuis
27-09-2005, 16:14
ik heb ze vanmiddag al opgehaald. heb je de injector huis niet besteld? waar je de injector en de o-ring indrukt.
kheb 7,04 ex btw betaald voor die rubbers jij?
m
ik heb ze vanmiddag al opgehaald. heb je de injector huis niet besteld? waar je de injector en de o-ring indrukt.
kheb 7,04 ex btw betaald voor die rubbers jij?
m
Nee alleen de rubbers...wat ze moeten kosten hoor ik als ik ze ophaal...
Is het trouwens een kwestie van die injectoren lostrekken/draaien, rubbers eruit wippen en de nieuwe erin drukken??
markmeenhuis
27-09-2005, 19:58
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=13174
begin maar vast te sppuiten met kruipolie :)
ik heb zelf ook niet eerder gedaan dus wordt nog spannend.
m
Nee alleen de rubbers...wat ze moeten kosten hoor ik als ik ze ophaal...
Is het trouwens een kwestie van die injectoren lostrekken/draaien, rubbers eruit wippen en de nieuwe erin drukken??
Als het goed is kun je er zo uittrekken, evt met behulp van bv een waterpomptang....
De nieuwe gaan er trouwens makkelijker in als je even in smeert met wat siliconen vet, of zoals het officieel hoort wat benzine..
Absoluut GEEN gewoon vet er op dat tast de O ringen aan ...
Let er ook op dat ze voldoende in de houders gedrukt worden, anders heb je kans op slecht lopen van de motor
Als het goed is kun je er zo uittrekken, evt met behulp van bv een waterpomptang....
De nieuwe gaan er trouwens makkelijker in als je even in smeert met wat siliconen vet, of zoals het officieel hoort wat benzine..
Absoluut GEEN gewoon vet er op dat tast de O ringen aan ...
Let er ook op dat ze voldoende in de houders gedrukt worden, anders heb je kans op slecht lopen van de motor
Thanks!!
Nou net de ringen vervangen, de oude zagen er nog redelijk uit, alleen lijkt het alsof de meest linkse (als je voor de auto staat) klem heeft gezeten. Deze injector blijft helaas wel vrij loszitten, en sissen (tenminste volgens mij sist ie bij de injector), sist wel minder dan met de oude ringen, maar helemaal goed is het nog niet.
Dat injector huis, wat moet dat kosten? Zou die "te ruim" geworden zijn van binnen door bv. die ring die "klem" gezeten heeft?!
Het injectorhuis vervangen, is dat zelf te doen? Hoe pak ik dat aan?
De injectoren gingen trouwens vrij makkelijk los!
markmeenhuis
29-09-2005, 13:59
jo alex,
injector huis vervangen is vrij simpel. kosten 2,- per stuk ofzo. als je ze besteld bij dealer kun je wel zien hoe ze los gaan. je moet alleen wel speciaal gereedschap maken.
ik heb ze bij mij allemaal vervangen en ze waren vrij bros.
speciaal gereedschap is gewoon een m8 bout(weet nie meer ckers kan ook m10) daar slijp je alle kanten van de kop zover af dat hij perect in de injectorhuis kan. en dan schroef je ze erzo uit.
m
jo alex,
injector huis vervangen is vrij simpel. kosten 2,- per stuk ofzo. als je ze besteld bij dealer kun je wel zien hoe ze los gaan. je moet alleen wel speciaal gereedschap maken.
ik heb ze bij mij allemaal vervangen en ze waren vrij bros.
speciaal gereedschap is gewoon een m8 bout(weet nie meer ckers kan ook m10) daar slijp je alle kanten van de kop zover af dat hij perect in de injectorhuis kan. en dan schroef je ze erzo uit.
m
Dus gewoon de kop "rond" maken bedoel je?
Voor die 2 euro p.s. is het nog wel te doen ;)
Kan je er een beetje, t zit zo direct achter de rand van het kleppendeksel...als je begrijpt wat ik bedoel..
markmeenhuis
29-09-2005, 18:49
nee de bout niet rond maken maar de 6 kanten moeten allemaal iets kleiener zodat de bout met de kop erin kan. ach zie je vanzelf wel.
je moet alle slangetjes er weer ahalen en dan kun je er wel redelijk bij.
m
nee de bout niet rond maken maar de 6 kanten moeten allemaal iets kleiener zodat de bout met de kop erin kan. ach zie je vanzelf wel.
je moet alle slangetjes er weer ahalen en dan kun je er wel redelijk bij.
m
Ah sjuust! ik snap em.......denk ik ;)
Morgen de dealerd weer met een bezoekje vereren...
Ah sjuust! ik snap em.......denk ik ;)
Morgen de dealerd weer met een bezoekje vereren...
Je kan beter een 11 mm inbussleutel gebruiken...want dat is namelijk de correcte maat...maaaaaaaaaaaaaar denk niet dat ze altijd eenvoudig loskomen....ze kunnen verdomd vastzitten, en dan rest je niets anders dan mollen..
Ze zijn besteld, maandag kan ik ze ophalen..
Net de verstuiverhouders (zo kennen ze ze hier bij de dealer, vroeg om een injectorhuis en toen wou ie iets anders bestellen) geplaats, de oude gingen er makkelijk uit, makkelijker dan verwacht. Het draad op de oude was erg versleten en als ik aan de injector wiebelde, wiebelde de verstuiverhouder net zo leuk mee! Dat is met de nieuwe niet het geval, alles zit er mooi strak in en er zit amper speling op.
Nu maar wachten tot morgenochtend, als de motor echt koud is...Ik hoop dat dit het euvel was!!
http://www.volksforum.com/albums/files/1/6/9/Verstuiverhouder.jpg
Dit is zo'n verstuiverhouder met m'n "special tooltje", tooltje gekocht bij Doeland voor 3,70 en het past perfect!
erwin 944
05-10-2005, 18:01
heeft er al iemand aan gedacht de stand van de klep in de aanzuigbuis(boven het luchtfilter) te kontroleren(deze regelt de ingespoten brandstof bij gas geven), deze kan nml iets te laag zitten en kan als gevolg geven dat de motor de neiging heeft af te slaan aan een stoplicht ,leg deze mooi horizontaal (dit kan door het veertje dat er onder zit iets te verplooien), kijk ook eens of je co gehalte niet te laag staat
de koudstartsproeier werkt alleen tijdens het starten van een koude motor , en als je motor koud een verhoogd stationair toerental heeft en daarna naar normaal terugkeerd werkt ook de axtraluchtschuif
erwin
ps: verstuiver houders heb ik nooit moeten vervangen op mijn EG motor (op geen enkele motor trouwens)
heeft er al iemand aan gedacht de stand van de klep in de aanzuigbuis(boven het luchtfilter) te kontroleren(deze regelt de ingespoten brandstof bij gas geven), deze kan nml iets te laag zitten en kan als gevolg geven dat de motor de neiging heeft af te slaan aan een stoplicht ,leg deze mooi horizontaal (dit kan door het veertje dat er onder zit iets te verplooien), kijk ook eens of je co gehalte niet te laag staat
de koudstartsproeier werkt alleen tijdens het starten van een koude motor , en als je motor koud een verhoogd stationair toerental heeft en daarna naar normaal terugkeerd werkt ook de axtraluchtschuif
erwin
ps: verstuiver houders heb ik nooit moeten vervangen op mijn EG motor (op geen enkele motor trouwens)
De luchtklep in de aanzuigbuis stel je niet door hem horizontaal te houden, maar die stel je af me speciaal gereedschap, de afstelling van Co en dat soort zaken gebeurt met een stelschroef die de regelschuif in de spinnenkop afstelt ...tov de stand van de luchtschuif
En het grappige is dat als je valse lucht aan zuigt door bijv een lekkende verstuiver afdichting gaat de schuif anders staan...want er komt daar dan minder lucht door, en word het mengsel te arm waardoor de motor nijgt af te slaan ....terwijl de rest normaal kan reageren
Net toch maar ff een stukkie gereden (wachten is zo moeilijk!), het lijkt erop dat het beter is! Hij is iig nog niet afgeslagen.
Als ik mijn kop onder de motorkap steek met een draaiende motor hoor ik ook geen windhoos meer, wat eerder wel het geval was!
@erwin 944: Als ik em start met koude motor, gaat ie verhoogd stationair lopen en dat zakt later terug.
Vooral de meest linkse verstuiverhouder (degene die ik verdenk van het probleem) heeft een erg versleten schroefdraad, een stuk minder draad dan de nieuwe. Dat zal dan ook die speling veroorzaken, ik dacht dat die speling tussen de verstuiver en de verstuiverhouder zat, maar die zat dus tussen de verstuiverhouder en het mortorblok.
erwin 944
05-10-2005, 19:16
afstelling van de luchtklep gebeurt inderdaad met speciaal gereedschap, maar wie deze niet heeft kan zich zo ook behelpen, co kan men stellen via het gaatje/buisje dat zich tussen de brandstofverdeler (spinnekop) en aanzuigbuis door middel van een lang inbussleuteltje
ik heb zelf luchtkleppen gezien die bijn 3 mm te laag zaten,te wijten aan een slecht afgestelde ontsteking, waardoor de motor via het luchtfilter plofte bij acceleratie
groeten erwin
Ik heb net gereden met een knetter koude motor, en hij doet het!! :rock:
Stationair loopt ie nog iets te hard, maar als dat terug gezet is en hij blijft het doen, ben ik weer helemaal blij!!
Ik heb de verstuiverhouders opgemeten, tussen de rotte en de nieuw zit bijna 2mm verschil! Dit verschil zit em erin dat bij de rotte veel schroefdraad weg is.
erwin 944
06-10-2005, 18:53
leuk voor je ,dat je probleem is opgelost
erwin
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.