View Full Version : Dieselmotor
Heb een golf mk2 1.6 gt td met 282xxx km op de teller op het oog wat kan ik hier het beste aan vervangen? Of is het nog aangeraden om deze auto te kopen om er nog als dagelijks vervoer mee rond te rijden?
ligt gewoon puur aan het onderhoud en algehele staat van de auto
als hij altijd op goede olie heeft gelopen en netjes zijn beurten heeft gehad ,maakt die kilometerstand niet zoveel uit
je moet wel rekening houden met het feit dat het een oude auto is en die blokken een flink ochtendhumeur hebben
ook moet je er niet mee rijden zoals bijna iedereen tegenwoordig met een moderne turbodiesel rijd (lees hard)..
zo snel zal hij ook niet zijn ..ga je hem echt op zijn falie geven..en bijv vaak/veel 160 op de snelweg rijden..ist zo gebeurd..worden ze over het algemeen een stuk warmer..houden ze niet van..
je zou preventief de distributie kunnen vervangen..want als die knapt..dan kan tie in de ijzerbak..
dagelijks mee rijden is best te doen..mits je in ogenschouw houd dat het max een auto is uit laat 1991..
SciroccomTDI
16-10-2016, 09:53
Een maatje van mij rijdt een GTD dagelijks, met een hogere kilometerstand. Ding zweet bij de koppakking, maar voor de rest.. doet hij het prima!
Als jij twee rechter handen hebt en echt een aanpassing wil doen, zou mijn advies zijn een KLEINERE ( ja, je leest het goed, heb mij niet vertypt toen ik "grotere" wilde schrijven :tongue: :tongue: ) turbo.
Althans op de GTD, is de turbo dusdanig te groot, dat hij pas vanaf 3k RPM iets begint te doen. Zwaar irritant rijden als je beter gewend bent. Ruil die turbo met iemand met een 1.9 TDI, en jullie worden beide blij :)
Leg even uit wat je met de 1.9 TDI turbo omwisseling bedoeld, daar heb ik wel oren naar :)
SciroccomTDI
16-10-2016, 13:27
In de tijd dat de 1600 TD gebouwd werd, had men volgens mij nog niet heel veel verstand van turbo's .. of men had overwegingen die ik niet kan begrijpen..
Maar het komt er op neer dat de gekozen turbo te groot is. Hij doet niets in de lage toerentallen, en begint pas laat, vanaf 3000 RPM of zo te spoelen.. en dan zou je denken "yessss, powahhh!".. maar dan gaat het motortje stuk, dus bijzonder veel boosten moet je ook niet..
En een 1.9 TDI turbo, van een 1Z bijvoorbeeld, is een klein dingetje.. begint bij de 1.9 al vanaf 1700 RPM of zo te spoelen. En met de kleine turbo kun je best veilig 1.2 bar op een 1Z draaien, dus dat lukt al helemaal makkelijk op de 1.6.
Ik heb helaas geen ervaring in het echt met het ombouwen, maar ik heb wel zelf die GTD met de originele grote turbo gereden, en ik weet bijna zeker dat het echt beter zou gaan met een kleinere turbo.
Als het goed is, kun je gewoon het uitlaatspruitstuk met turbo overzetten. Uitlaat aanpassen en voila. Aansturen van wastegate is niet echt moeilijk, gewoon wat slangetjes en misschien een "bleed valve" of zo.
Bedankt voor de info mannen. Kwa sleutelen is het geen probleem ik volg auto in het school dus iets vervangen is voor mkj geen enkel probleem. Er mee gaan rijden gelijk ne td van tegenwoordig ga ik ook niet doen. Ik koop hem om er rustig maar toch soms eens mee te kunnen doorrijden lees vooral soms ;-).
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.