Log in

View Full Version : Rare motorloop NZ


JBM
19-10-2016, 21:22
Ik zal het proberen kort te houden:

Golf 2 1.3 NZ 97*** loopt super maar heb toch een klein dingetje waar ik nog tegenaan loop:
Wagen reed super bij aankoop maar alleen ietsjes belabberd stationair. Ook het gevoel dat je het gaspedaal dieper moest intrappen bij het wegrijden in de 1 (Bij het op laten komen van koppelingspedaal).
Heb preventief al van alles vervangen zoals Bougies, kabels, rotor, verdeler, luchtfilter, blauwe tempsensor.. Ga maar door :thumbup:

Het viel op dat de de wagen steeds mooier ging lopen zowel stationair als in het algemeen. Het probleempje was nog steeds niet helemaal weg.
Ik dacht: Ik koppel de lambda eens los en bingo leek het! Wel wat hoger stationair (soort rijkere noodloop zoals gewoonlijk bij het lostrekken van deze sensor). Maar dus wel super regelmatig stationair en heerlijk wegrijden vanuit de 1.

Nieuwe sonde besteld: Gemonteerd:> Weer terug bij af. Wel iets minder dan hoe het was met de oude sonde maar nog steeds niet regelmatig genoeg voor mij. Gewoon het gevoel dat de wagen net iets te arm loopt over het algemene toerenbereik.

Heb nog geen tijd gehad om er naar te kijken maar wat zou dit nog kunnen veroorzaken? verdenk zelf misschien de luchtmassameter. Deze kan ik testen want heb nog een ander exemplaar liggen voor de NZ van een sloop golf.
Heb ook vaker vernomen dat bij een NZ de katalysator nog wel eens wil verstoppen. Dit lijkt mij niet direct zo zeer het geval bij mij aangezien het blok nog geen 100K heeft gelopen.

René
19-10-2016, 22:43
Ik heb een Polo met NZ gehad en die heeft dat ook gehad. Start ie ook een beetje op 3 cilinders als de motor goed koud is? Bij de mijne was namelijk de koppakking een klein beetje lek....bouwde niet megaveel druk op in het kvs systeem, verbruikt ook bijna niets en rookte ook haast niet....totdat we het systeem ff op flinke overdruk zetten mbv een pompje. Ook getest met een snuffelaar, welke omkleurde door de kvs, wat duidde op uitlaatgassen in het kvs.

JBM
19-10-2016, 22:57
Toevallig! Gister de wagen goed koud gestart in de ochtend en toen schrok ik mij kapot :D Leek inderdaad op 3 pitten te lopen. Heb direct de wagen uitgezet en maar weer de nieuwe lambdasonde connector los gemaakt en toen startte de wagen perfect :screwy:

Mijn wagen gebruikt geen olie, kvs en rookt ook niet echt. Blok is van iedere kant die je bekijkt kurkdroog.

Hoop dat het niet zo is maar het zou natuurlijk altijd kunnen. Eerst maar eens wat andere dingen uitsluiten.

René
20-10-2016, 07:30
Is ook maar heel even dat ze dat doen....als de boel droog is, dan loopt ie weer normaal. Mijn huidige daily (MK2 met 1.3 carb) doet precies hetzelfde....alleen zie je hiervan wel het kvs niveau langzaam zakken...

Laat anders eens bij een garage je kvs testen op uitlaatgassen...is een klein klusje voor hun. Bij mijn test was het testvloeistof geel en moest deze door de uitlaatgassen omkleuren naar blauw....alleen kleurde hij bij de mijne niet verder om dan groen.... minimaal lek dus

86C
20-10-2016, 08:22
Motor al getest op valse lucht? NZ'jes zijn hier nogal gevoelig voor en veroorzaken dan vaak onregelmatig stationair. Denk aan de kleine vacuumslangetjes, carterventilatie etc..

golf mkII 16v
20-10-2016, 17:04
Wat voor waarde heb je met co meting. Als die niet goed zijn door verstopte of rotte kat krijg je het ook niet goed

The_Maxx
21-10-2016, 00:45
Extra luchtschuif (specifiek multipoint onderdeel op die oude motoren) controleren inc de slangen er naartoe. Kan voor valse lucht zorgen en die klep moet op bepaalde momenten open staan.

Deze bevindt zich onder de inlaat. Volg de slang vanaf de tuit op het gasklephuis. Niet te verwarren met de slang van de carterontluchting!

JBM
21-10-2016, 15:50
Thanks voor de reacties! Heb vandaag nog een stuk gereden en de wagen loopt eigenlijk veels te mooi (zonder lambda) om een lekke koppakking te hebben. Zodra ik 'haar' start loopt ze ook super regelmatig vanaf de koudstart. Dit allemaal zonder lambda. Met lambda niet meer getest.

Heb de wagen nu even wat omhoog gezet en ga de uitlaat controleren op lekken. valse lucht sluit ik eigenlijk bijna uit. Dit heb ik al eerder getest, maar zal het nog eens nakijken

JBM
21-10-2016, 15:55
Thanks voor de reacties! Heb vandaag nog een stuk gereden en de wagen loopt eigenlijk veels te mooi (zonder lambda) om een lekke koppakking te hebben. Zodra ik 'haar' start loopt ze ook super regelmatig vanaf de koudstart. Dit allemaal zonder lambda. Met lambda niet meer getest.

Heb de wagen nu even wat omhoog gezet en ga de uitlaat controleren op lekken. valse lucht sluit ik eigenlijk bijna uit. Dit heb ik al eerder getest, maar zal het nog eens nakijken

golf mk2 90
21-10-2016, 19:24
Bekijk ook even je carterventilatie, in het verleden ook vaak gedonder gehad ermee slangen uitgedroogd etc.

JBM
22-10-2016, 10:13
Thanks voor de tip! Carterventilatie had ik al bekeken en dat zag er inderdaad vrij oud uit. Lekt niet maar ga wel 2 slangen vervangen en kijken of dat collectorpotje niet vol zit met allerlei sludge/zooi.

Uitlaat gecheckt. Geen lek voor de lambda of iets dergelijks. Moest gisteravond toch een stukje rijden dus had er even een andere NZ luchtmassameter op gezet. Niet het idee dat het veel verschil had gemaakt. Met alle sensoren ingeschakeld (incl nieuwe lambda) reed de wagen eigenlijk prima. Stationair ook heel netjes alleen naar mijn mening nog net niet regelmatig genoeg. Als ik stationair een klein stroopje gas geef dan zakt de auto daarna vanzelf terug naar een iets hoger stationair toerental. Denk toch dat er nog iets heel kleins aan de hand is binnen het vacuüm systeem of iets dergelijks. Ontstekingspaddo-vervroeger ook getest, deze doet zijn werk nog.

Het volgende viel me op: Boven de gasklep zit dat dekseltje met dat mini membraan waar die 2 vacuümslangetjes op zitten. Tijdens stationair geluisterd naar valse lucht en ik hoor daar een apart gesis. Misschien dat het euvel daar zit. (Heb ook al getest met remmenreiniger maar de motor lijkt er nergens op te reageren). Zal de slangetjes eens vernieuwen en een ander gasklephuis dekseltje proberen wat ik nog heb liggen. Misschien dat dat klepje kapot is ofzo..

Heb nog tegen de katalysator gemept om te horen of ik losse flodders kon horen. Dit was niet het geval. Lijkt mij ook sterk dat er na 97*** iets aan de hand is met de kat. Wel hoor ik zodra ik wegrij vanuit de 1 soms een 'flinterend' geluidje bij de uitlaat wegkomen. Alsof er toch iets los zit ergens binnen het uitlaatsysteem. De kat sluit ik dus nog niet helemaal uit.

The_Maxx
23-10-2016, 18:28
Dat geluid van de uitlaat kwam bij je achterwiel weg toen je hier vrijdag was. Ik vermoed een los schot of verrote binnenkant van de einddemper. Los schot lijkt me het meest voor de hand liggende.

Auto liep netjes en reageerde goed met die andere luchtmassameter.

Even alle valse lucht uitsluiten en dan eventueel de ontsteking even nakijken, kan net een kwart of halve graad verkeerd staan waardoor die ietwat onregelmatig loopt.

JBM
24-10-2016, 14:22
Klopt :thumbup: Einddemper heeft volgens mij wel z'n beste tijd gehad.
Het zou goed kunnen dat de ontsteking niet helemaal perfect staat. Zal het binnenkort eens nakijken.

JBM
29-10-2016, 17:40
Hmmm.. De Golf loopt vrijwel prima nu. Koud nog iets regelmatiger stationair dan warm. Wat mij opviel tijdens een wat langere rit gister: Na 5 a 10 min rijden wil de auto nog wel eens een heel klein beetje inhouden. (Heb trouwens ook preventief de bobine vervangen door een nieuwe, had ik nog liggen). Heb mezelf een stroboscoop lamp aangeschaft; ontsteking staat ook helemaal goed op 5 graden voor zonder vacuümslang.

Zou het misschien zo kunnen zijn dat mijn warme luchtklep niet meer goed werkt? Dat deze dus misschien dicht blijft zitten terwijl deze open moet gaan na een tijdje. Ik hoor ook een sisje boven de gasklep in de buurt van dat membraan waar de 2 vacuümslangetjes op zitten. Kan voor zover ook geen valse lucht ontdekken of iets dergelijks.
Verder had ik nog ergens gelezen dat iemand ooit z’n ‘buisje’ voor stationairtoerental had doorgeblazen bij een NZ. Ik neem dan aan dat het hier gaat om dat uitstekende messing pijpje aan de achterkant van het gasklephuis. Hier zit dus normaliter ook een slangetje op. De wagen hield gister koud ook heel minimaal in 1x.. Heb de bekende probleemgevers dus al allemaal vervangen. Misschien is het de benzinedrukregelaar of de benzinefilter? (Die laatste heb ik nog niet vervangen

JBM
31-10-2016, 17:55
Vandaag het een en ander gedaan:

* Carterontluchting volledig schoongemaakt en delen vervangen
* Iedere onderdruk slangaansluiting op de multipoint doorgespoten + slangen
* Stationair schroef + gat doorgespoten/schoongemaakt. (Zat klein beetje zooi onder)
* Warme lucht klep gecheckt. (werkt gewoon zoals het moet)

Na deze ingreepjes gestart: Nog steeds geen verschil.
(Nieuwe) Lambda sonde los getrokken bij de stekker: Loopt perfect regelmatig stationair. Kan hem dan ook gewoon stationair stellen, gasgeven, en hij zakt terug naar ingestelde toerental. Ruik wel dat hij dan wat aan de rijke kant loopt.. Maar ook het rijden is een stuk beter. (Ingekoppeld heb ik het idee dat de wagen net wat te arm loopt). Raar maar waar.. Zo'n beetje bijna alles gehad nu op deze 2 na:

* Katalysator?
* Benzinefilter (Nog niet vervangen)

Die laatste is handig om wel zsm te vervangen. Maar kan even niet verklaren waarom hij zonder lambda aansluiting wel gewoon loopt zoals het moet?

SciroccomTDI
31-10-2016, 18:08
Is het een Lambdasonde met 1 of 3 draden? Zo ja, dan krijgt het "massa" via de uitlaat, wat opzich een raar idee is .. dan moet je een goede massaverbinding voor de uitlaat hebben/aanleggen.

Bij een lambdasonde met 2 of 4 draden zit de massa op een draad, wat dus beter werkt...

JBM
31-10-2016, 18:14
Daar zeg je even wat. Het is inderdaad een 3 polige.

JBM
04-11-2016, 14:02
Update:

- benzine filter vervangen
- katalysator nagekeken (Is niet verstopt, lijkt nog perfect)

Bijna alles gehad zullen we maar zeggen :tongue:
Heb hier nog een andere drukregelaar liggen die ik eventueel nog zou kunnen proberen.

Twijfel nu tussen de opvoerpomp en de drukregelaar. Maar zoals Rene eerder had aangegeven is het misschien ook niet onhandig om te kijken of de koppakking minimaal lekt inwendig. Wil binnenkort graag de 3F nokkenas inbouwen, en dan moet de basis wel in orde zijn vind ik :thumbup:

JBM
05-12-2016, 15:35
Wil hier toch nog even op terug komen. Ook handig voor andere gebruikers van dit leuke forum :thumbup:

Afgelopen +- 1000 km rij ik met de 3F Polo 1.3 GT nokkenas. Het 'rare motorloop' probleem heb ik nog steeds. Inclusief aangesloten lambda is het niet prettig rijden. Gisteren viel mij op dat ik een zwart koolplekje zag bij de uitlaatspruitstuk pakking. Dit zou erop kunnen duiden dat de wagen hier valse zuurstof kan zuigen en kan zorgen voor een incorrect lambda signaal. Kan niet horen dat ie daar lekt.

@René: Om even terug te komen op jou verhaal:

Is ook maar heel even dat ze dat doen....als de boel droog is, dan loopt ie weer normaal. Mijn huidige daily (MK2 met 1.3 carb) doet precies hetzelfde....alleen zie je hiervan wel het kvs niveau langzaam zakken...

Laat anders eens bij een garage je kvs testen op uitlaatgassen...is een klein klusje voor hun. Bij mijn test was het testvloeistof geel en moest deze door de uitlaatgassen omkleuren naar blauw....alleen kleurde hij bij de mijne niet verder om dan groen.... minimaal lek dus

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Nu met de kou merk ik ook dat de wagen soms even start op 3 poten. Ook echt heel minimaal verlies van KVS.
Geen slecht idee om binnenkort eens wat te testjes uit te laten voeren bij een garage.

Maargoed. Rij nu dus met afgekoppelde lambda, iets verhoogde benzinedruk + Co minimaal rijker gezet via de LMM. Wagen doet het geweldig op die manier en de bougiekleur is ook prima :thumbup:

Erik Baas
05-12-2016, 20:51
zwart koolplekje bij de uitlaatspruitstuk pakking. Dit zou erop kunnen duiden dat de wagen hier valse zuurstof kan zuigenOnmogelijk: in de uitlaat heerst doorgaans een overdruk; er kan door zo'n lekje hooguit wat gas ontsnappen.

JBM
06-12-2016, 16:59
Er heerst zeker een overdruk naar mijn weten, maar door de slag van het blok krijgt de uitlaat ook een soort zuigende werking.
Lambda regelt dan verkeerd bij door een verkeerd signaal van de lekkage vanaf het spruitstuk. Precies dat heb ik al eens ervaren in mijn oude MK3.
Binnenkort eens meten op de sonde of deze überhaupt wel een beetje pendelt.

Ik vind het voorlopig wel even goed zo. Probeer niet gek veel km's te maken met bagger weer in de Golf. Loopt met afgekoppelde lambda perfect (Start ook op 4 cilinders bij extreme kou). Heb een vaag vermoeden dat de koppakking heel lichtjes is doorgeslagen ergens zoals René aangaf.

JBM
14-12-2016, 18:31
Wil het toch even laten weten: BINGO.

Het is toch de spruitstukpakking die zeer minimaal lekt.. Daar kwam ik achter na het demonteren van het hitteschild. Morgen ga ik de pakking vervangen en dan laat ik weten of ik er definitief vanaf ben... hehe

GulfZwei
15-12-2016, 15:39
Ik hoop van wel, want ik verdenk mijn golf 2 NZ er ook van dat de rare motorloop komt vanuit de uitlaatpakking, deze ziet er vanaf de buitenkant erg slecht uit.

Verder: als ik de lambda afkoppel, is er geen verschil in lopen van de motor, wat wil dit zeggen? (sorry als ik je topic verpest maar op mijn topic wordt niet gereageerd dus vraag ik het even aan jou) :thumbup:

The_Maxx
15-12-2016, 16:21
Verder: als ik de lambda afkoppel, is er geen verschil in lopen van de motor, wat wil dit zeggen? (sorry als ik je topic verpest maar op mijn topic wordt niet gereageerd dus vraag ik het even aan jou) :thumbup:
Lambda afkoppelen bij koude motor of bij warme? bij warme zou die er op moeten reageren. Koud is de blauwe temperatuursensor degene die het mengsel bepaald. :thumbup:

JBM
15-12-2016, 23:48
The_Maxx heeft gelijk :thumbup:
Lambda begint ie pas op te reageren zodra deze wat beter is opgewarmd.

Om heel eerlijk te zijn... De wagen loopt nog steeds niet hoe ik het had gehoopt. Lekje vooraan is sowiso weg. Enige wat het nog zou kunnen zijn is bijvoorbeeld een injectorrubber ofzo. Ook op de CO schroef bij de luchtmassameter heb ik niet echt het idee dat de motor een reactie geeft. Dit laat mij dan weer denken aan valse lucht NA de luchtmassameter.

Met andere woorden.. Lambda maar weer lossen :tongue:

JBM
19-12-2016, 13:13
Iemand enig idee of injectorrubbers van een 2E 2.0 8v motor hetzelfde zijn als die van een 1.3 NZ? Als het goed is heb ik die van de 2.0 nog liggen namelijk.. Kan de rubbers voor een NZ motor ook niet echt vinden op het web.

Sonic_striker
27-01-2017, 14:36
Ondertussen al een oplossing gevonden?

Ik heb namelijk hetzelfde probleem met mn polo, koud gaat t perfect, maar warm is t net of ie bij wegrijden niet wil/verzuipt/geen vermogen. als je dan wat meer gas geeft spurt ie er vandoor.

The_Maxx
27-01-2017, 18:12
Iemand enig idee of injectorrubbers van een 2E 2.0 8v motor hetzelfde zijn als die van een 1.3 NZ? Als het goed is heb ik die van de 2.0 nog liggen namelijk.. Kan de rubbers voor een NZ motor ook niet echt vinden op het web.

Je hebt nog losse injectors liggen. Even naar de onderdelenboer met 1 daarvan. Die hebben vast wel een assortimentsbak O-ringen staan waar ze een paar ringetjes uit kunnen halen :thumbup:

Je kunt trouwens ook die van je 2.0 vergelijken op die manier.

Zo bijzonder is het ook weer niet.

JBM
03-02-2017, 13:31
Ik ga vanavond een compressiemeting doen. Eerst koud, daarna warm.
Heb het vermoeden dat Rene gelijk heeft (Paar posts hiervoor).

Denk dat de koppakking intern heeeul minimaal lekt koud. Zodra ik de wagen op een wat koudere dag start loopt ie ook soms even op 3 cilinders. Ook lichtjes bokken de eerste 2 min rijden. Daarna is alles perfect.

Met of zonder lambda, dat maakt niet uit. Ik ga wel preventief de injectorrubbers nog vervangen. Mocht ik zeker weten dat het van de kop komt dan gaat binnenkort de bewerkte NZ kop erop (volledig gereviseerd). Het zou ook kunnen dat er natuurlijk iets bij de kleppen niet helemaal fris is..

Ik zou zeggen, leen ergens een compressiemeter en meet even koud en warm.
(gasklep open, brandstofpomprelais los, bobinekabel aan de min hangen). Ik kom er nog op terug.

JBM
21-02-2017, 16:03
Om hier nog even op terug te komen (Heb een oplossing gevonden vermoed ik).

Laatste tijd wat gezeur gehad met een niet meer werkende claxon.. Na wat dingen uitgesloten te hebben kwam ik erachter dat de massa niet goed was richting de stuurpen (de - van de claxon).
Heb een nieuwe kabel aangelegd vanaf de -accu naar het stuurhuis. Claxon weer werkend :thumbup:

Na dit euvel ging ik nog eens wat nameten en kwam ik erachter dat het schildje boven de inlaat (Waar de lambdasonde ook nog massa maakt als ik het goed heb) Ook geen goede massa meer maakte. > Vanaf de -accu nieuwe kabel getrokken richting het schildje.

Na het warmrijden nog eens stationair gesteld bij het gasklephuis en moet zeggen dat de wagen nu veel regelmatiger stationair loopt + het verbruik is weer netjes (1 op 15 met de 3f nokkenas).

Dus voor de mensen die er misschien iets aan hebben :thumbup: