Log in

View Full Version : Porsche en Volkswagen


Pedaalemmer
25-09-2005, 17:07
STUTTGART - Autobouwer Porsche wil instappen bij Volkswagen. Het bedrijf uit Stuttgart maakte zondag bekend dat het met "ongeveer 20 procent van het stemgerechtigde kapitaal wil deelnemen in Volkswagen in Wolfsburg".

Porsche heeft de stap gezet omdat beide fabrikanten al intensieve relaties onderhouden waar het gaat om ontwikkeling en productie. "Wij zien in VW niet alleen een belangrijke ontwikkelingspartner, maar ook een belangrijke leverancier voor ongeveer 30 procent van ons afzetvolume", zei bestuursvoorzitter Wendelin Wiedeking van Porsche.

De stap gaat Porsche volgens bronnen in de autobranche naar schatting 3 miljard euro kosten. De precieze prijs hangt af van de ontwikkeling van de aandelenkoers op de beurs. Na geruchten over mogelijke belangstelling van de Amerikaanse miljardair Kirk Kerkorian voor Volkswagen liep de koers vorige week op tot 52,53 euro, de hoogste stand in meer dan drie jaar. Porsche financiert de deelneming volgens eigen zeggen uit de 'voorhanden liquide middelen'.

'Geen overname'

Porsche, dat met VW samenwerkte bij de ontwikkeling van de Cayenne, benadrukt dat er geen sprake is van een overname. "De deelname zal in geen geval de drempel overschrijden waarbij Porsche een aanbod moet doen om Volkswagen over te nemen."

De sportwagenbouwer wil met de deelname Volkswagen ook beschermen tegen een mogelijke vijandige overname. Die mogelijkheid wordt groter nu de zogenoemde Volkswagen-wet, die de autofabrikant beschermt tegen vijandige overnames, lijkt te gaan verdwijnen. Dat is de verwachte uitkomst van een uitspraak van het Europees Gerechtshof, die begin 2007 wordt verwacht.

Volgens die regel mag geen enkele aandeelhouder meer dan 20 procent van de stemrechten uitoefenen, ook al heeft hij meer dan eenvijfde van de aandelen. Als Porsche 20 procent van de aandelen in handen heeft, heeft het samen met VW zelf (13 procent) en de deelstaat Niedersachsen (18,2 procent) een meerderheid.


Bron: nu.nl

Pedaalemmer
24-06-2008, 07:28
Er zijn nog een paar hobbels voor een naar het lijkt onvermijdelijke overname van Volkswagen door Porsche. Dat wil niet zeggen dat de sportwagenfabrikant stilzit: intussen heeft Porsche z’n belang in Volkswagen verder verhoogd.
Porsche had een aandeel van 30,6 procent in Volkswagen, nu bedraagt het 35,5 procent. De reden hiervoor is dat het relatief kleine belang van 30,6 procent voor problemen zorgde bij de transactie. Hierdoor heeft de geplande overname van Volkswagen een maand vertraging opgelopen. De extra aandelen moeten die barrière wegnemen.
In maart stemde de Raad van Toezicht van Porsche in met een overname van Volkswagen. Het sportwagenmerk legt 10 miljard euro neer voor de aandelen. Porsche heeft onder andere veel weerstand in de deelstaat Nedersaksen. Deze economisch relatief zwakke deelstaat is bang dat de inmenging van Porsche veel banen gaat kosten. Vandaar dat Nedersaksen zelfs aandelen in Volkswagen heeft gekocht.


Ongelovelijk dat porsche dit gefinancieerd krijgt :eek:

Berserker
24-06-2008, 08:13
Ongelovelijk dat porsche dit gefinancieerd krijgt :eek:

Je houdt vast de beurzen nooit in de gaten? In USA vorig jaar best presterende bedrijf.. En Porsche heeft t nodig omdat iedere autofabrikant binnenkort aan een gemiddelde vervuilingsgrens moet kunnen voldoen, dus hebben zuinige autootjes nodig (ofzoiets)..

SpiderClass
30-06-2008, 22:03
Dan nog je zou het eerder andersom verwachten.. :rolleyes:
Ben benieuwd of dit invloed op vw gaat hebben qua auto's/modellen etc., zal wel nihil wezen..

Pedaalemmer
28-10-2008, 16:09
Volkswagen even grootste bedrijf ter wereld

FRANKFURT (AFN) - De opzienbarende opmars van het aandeel Volkswagen op de effectenbeurs in Frankfurt maakte de Duitse autofabrikant dinsdag even tot het grootste bedrijf ter wereld gemeten naar marktwaarde.

De waarde van het aandeel Volkswagen, dat maandag al een winst van 146 procent boekte, verdubbelde in de ochtendhandel tot een hoogtepunt van 1005 euro. De totale marktwaarde van Duitslands grootste autofabrikant steeg daardoor tot 296,06 miljard euro (370,4 miljard dollar). Daarmee passeerde het ruimschoots olieconcern ExxonMobil, dat bij het sluiten van de markten op maandag ’s werelds grootste bedrijf was met een waarde van 343 miljard dollar.

In de middaghandel gaf Volkswagen wat van zijn enorme winst prijs, waardoor het de koppositie weer aan ExxonMobil moest laten. Ruim drie uur voor het sluiten van de markt noteerde het autoconcern ruim 57 procent hoger op 818 euro. Eerder dit jaar gingen aandelen VW nog voor 144 euro van de hand.

Short-sellers

De enorme winst van de afgelopen twee dagen is het gevolg van de aankondiging van Porsche dat het zijn belang in de grootste autoproducent van Europa gefaseerd wil uitbreiden tot 75 procent. Vorige maand werd VW formeel een dochterbedrijf van Porsche toen het zijn belang uitbouwde tot ruim 35 procent.

De forse koerssprongen lijken vooral te worden veroorzaakt door zogenoemde short-sellers die hun posities willen afdekken. Deze beleggers speculeren met aandelen Volkswagen die ze niet in bezit hebben, maar uiteindelijk wel moeten aankopen om aan hun verplichtingen te voldoen. Het voornemen van Porsche verkleint het aantal ’vrije’ aandelen dat de short-sellers hiervoor nog ter beschikking zou staan, waardoor de prijs in hoog tempo wordt opgejaagd.

“Het zijn allemaal paniekaankopen”, aldus een Duitse analist. “Totdat alle posities zijn afgedekt zullen we het aandeel Volkswagen verder zien stijgen.” Volgens het Londense onderzoeksbureau Data Explorers is bijna 13 procent van de aandelen Volkswagen uitgeleend aan beleggers.



oftwel...VW is een dochteronderneming van Porsche

RubenD
28-10-2008, 16:29
Nee, nog niet helemaal. Daar is meer als 35% voor nodig, daarom was laatst ook de Bondskanslerin hier op bezoek. Waarbij ze ook vertelde dat het Bundesland haar aandelen niet gaat afstaan aan Porsche...

Pedaalemmer
28-10-2008, 16:50
Nee, nog niet helemaal. Daar is meer als 35% voor nodig, daarom was laatst ook de Bondskanslerin hier op bezoek. Waarbij ze ook vertelde dat het Bundesland haar aandelen niet gaat afstaan aan Porsche...

Ruben lees nogmaals, dat hebben ze al.

breadfan83
28-10-2008, 17:39
Zo hoort 't ook als je 't mij vraagt.

Waarom?
Eerste VW was de Kever, ontworpen door... precies. ;)

RubenD
28-10-2008, 20:53
Wat ik dus zei: Voor wat ze willen, de baas zijn over VW, hebben ze niet aan 35% genoeg...

;)

Pedaalemmer
30-10-2008, 11:34
Wat ik dus zei: Voor wat ze willen, de baas zijn over VW, hebben ze niet aan 35% genoeg...

;)

Onzin

Berserker
30-10-2008, 14:15
Onzin

Hmm dan vertel eens waarom dit onzin is? Ze hebben nu 35% van de aandelen, dus zoveel % van de stemmen in the board...

Er zijn dus nogaltijd 65% van de aandeelhouders die ook wat te vertellen hebben, mocht Porsche 51% hebben, dan kunnen ze ook daadwerkelijk de baas spelen.. :rolleyes:

Der Ghopmeister
30-10-2008, 19:07
http://www.autoblog.nl/archive/2008/10/28/volkswagen-vandaag-even-s-werelds-grootste-bedrijf#post-17112

timberland
30-10-2008, 23:29
Hmm dan vertel eens waarom dit onzin is? Ze hebben nu 35% van de aandelen, dus zoveel % van de stemmen in the board...

Er zijn dus nogaltijd 65% van de aandeelhouders die ook wat te vertellen hebben, mocht Porsche 51% hebben, dan kunnen ze ook daadwerkelijk de baas spelen.. :rolleyes:

maar Porsche heeft het grootste percentage aandelen.
dus er moeten mimimaal 36% van de andere aandeelhouders ergens mee oneens zijn om wat te veranderen

Pedaalemmer
03-11-2008, 16:42
Hmm dan vertel eens waarom dit onzin is? Ze hebben nu 35% van de aandelen, dus zoveel % van de stemmen in the board...

Er zijn dus nogaltijd 65% van de aandeelhouders die ook wat te vertellen hebben, mocht Porsche 51% hebben, dan kunnen ze ook daadwerkelijk de baas spelen.. :rolleyes:

Omdat Porsche met meer dan 35% de grootste aandeelhouder is en daarmee meer dan 50% votingright heeft. Het gaat er niet om om meer dan de helft van de aandelen te hebben het gaat erom meer dan de rest te hebben.
Dat ze 75% van de aandelen willen hebben is om ook daadwerkelijk eigenaar te worden heeft vergroot op dat moment alleen maar je macht als bestuurder, macht die je ook al had toen je meer dan eenderde van de aandelen had.