View Full Version : Stotteren Golf 3,5 cabrio met AAM
Vorige week zaterdag wilde de cabrio ineens niet starten.
Tijdens het testen waren de bougies compleet natgeslagen, benzine werd dus ook zichtbaar via monopoint injectorhuis voldoende ingespoten.
Om de cilinders leeg te starten hebben we diverse stekkers op het injectorhuis losgehaald.
Na wat zoekwerk kwam ik uit op de bobine .. de vonk was nl vrij zwak te noemen(en uit eerdere ervaring met mn oude 3 station, daar had ik dat rpobleem toen ook)
Bobine gehaald, de oude was nog van 1998 (bj van de cabrio) en bleek meerdere scheuren in het huis te vertonen.
Na montage van de nieuwe was het tikken en lopen.
Stationair loopt hij prima
Nu houdt de motor wat tijdens aanraken van gaspedaal, en begint dan vervelend te stoten en te stotteren.
Zou er een foutcode opgeslagen kunnen zitten door het loshalen van die eerdere genoemde stekkers?
De stofkap over de hallgever is beschadigd, in de nieuwe verdelerkap zitten ineens leksporen... Zou daar de vonk wellicht door overslaan waardoor hij inhoudt?
Oh ja.. verdelerkap, rotor, bougies, en bougiekabels zijn 8000 km oud (bobine dus nu net 100km ;) )
Stofkap is besteld, straks ophalen en testen
Best eens uitlezen en kijken of er foutcodes aanwezig zijn, die kunnen je in de goede richting sturen
Geen foutcodes opgeslagen... ('ff' 34,- bij de dealert.. geen gein... toch maar zelf VCDS kopen denk ik.... welk type is mij alleen niet duidelijk...)
Wordt het nu dus verder zoeken naar wat er in de tussentijd extra veranderd is naast een nieuwe bobine....
Heb tijdens het testen de bougies verwijderd... weerstand gemeten.. zijn hetzelfde... kabels gemeten... zijn hetzelfde....
Het enige wat ik nog extra gedaan heb is de 2 dunne vacuumslangetjes achterop de inlaat collector boven op het monopoint systeem vervangen... Zou het verschil maken als ik deze per ongeluk omgedraait heb... ?
Aparte is ook dat ik af en toe mn vacuum bekrachtiger 'kwijt ben' geen vacuum en een hard pedaal met slecht remmen.... maar dat is een andere vacuumslang....
check je hele vacuum systeem dan eens op lekkage, misschien ergens een darmpje dat los hangt ofzo
golf mkII 16v
22-01-2017, 21:45
Hard kunstof leiding naar rembekrachter gescheurd
De 2 dunne slangetjes heb ik vanmiddag omgedraaid.. en ja hoor... die blijk ik dus verkeerd om gemonteerd te hebben.. wat ik dus eerder al vermoedde.....
De rembekrachtiging deed nog wel raar, de verbindingsslang bij de inlaat die berucht staat om scheuren heb ik vorig jaar vervangen voor een andere...
Deze voelt vreemd aan.. alsof deze van binnen gedelamineerd is...
Morgen ook nog maar eesn een andere erop en kijken of dat helpt.
Voetpakking(rubber flens), inspuiteenheid(carburateur) kapot.
Helaas had ik te vroeg gejuicht na het omwisselen. .. in 1e instantie leek het weg maar later kwam het toch terug.
De slang van de vacuüm bekrachtiger ook nog vervangen. .. Hier was de binnenlaag losgekomen van de buitenlaag... klapte soms naar binnen en zorgde voor het rare remmen. ...
Voetpakking is ok.
Inmiddels een k&n filter aangeschaft. ... en nu stottert hij weer niet.... vaaaaag
Helaas had ik te vroeg gejuicht na het omwisselen. .. in 1e instantie leek het weg maar later kwam het toch terug.
De slang van de vacuüm bekrachtiger ook nog vervangen. .. Hier was de binnenlaag losgekomen van de buitenlaag... klapte soms naar binnen en zorgde voor het rare remmen. ...
Voetpakking is ok.
Inmiddels een k&n filter aangeschaft. ... en nu stottert hij weer niet.... vaaaaag
Ennnnnnnnn... helaas.... na iets gedaan te hebben komt het toch iedere keer weer terug.
Gekke is dat na half gas geven... hij inhoudt... tot een bepaalt moment... en dan voelbaar vlotter trekt en niet meer stottert.. tot ik een fractie meer gas geef.. dan weer heel even stottert.. omdan weer zonder stotteren vlotter trekt.. dat blijft zicht herhalen tot je uit eindelijk volgas zit...
Ik heb alle stekker van de injectie nagelopen en licht opgeschuurd, en ook die van de lambdasonde gecontroleerd en licht opgeschuurd....
Het lijkt al met al wat minder geworden te zijn... maar nog niet helemaal weg...
Gekke is dat zodra de motor warm is, er geen probleem meer is.
Ik heb de temperatuurzender al vervangen maar er zijn er 2 dacht ik...
Zou de 2e (is dat die van de ECU...?) kapot zijn waardoor hij te weinig inspuit bij koude motor?
Ennnnnnnnn... helaas.... na iets gedaan te hebben komt het toch iedere keer weer terug.
Gekke is dat na half gas geven... hij inhoudt... tot een bepaalt moment... en dan voelbaar vlotter trekt en niet meer stottert.. tot ik een fractie meer gas geef.. dan weer heel even stottert.. omdan weer zonder stotteren vlotter trekt.. dat blijft zich herhalen tot je uit eindelijk volgas zit...
Na het vervangen van de gaskleppositieensor is dit nagenoeg weg....
Echter als ik half gas geef dan trekt hij normaal... maar als ik volgas geef gaat hij inhouden alsof hij te weinig benzine krijgt (of te veel lucht)
Ik neig naar een lambdasensor die niet goed werkt, die buiten zn range gaat op het moment dat ik volgas geef...
Nu heb ik ook gelezen van een massaprobleem bij de lambda sensor...er zitten 4 draden op... welke daarvan is de massa...?
Probleem uit laatste bericht is er nog steeds.. inhouden bij gasgeven, smoren(net als bij oudere carburateurmotoren).
Bij volgas geven bij stoplichten zorgt ervoor dat hij niet inhoud maar lekker trekt.
Aangezien alle vacuumslangen gecontroleerd en getest zijn, de bobine, bougies met kabels, rotor en verdelerkap al vervangen zijn blijft ik een lambdasonde verdenken.
Bij mijn onderdelenleverancier is deze Eu 108,- brutto ex...? duur ding zeg...(via autodoc.nl 1/2 .. nogal een verschil...
Maar heb ook gelezen van een matige massa bij de ECU, welke draad is dit bij de AAM 3,5 cabrio?
Moet de gaskleppostitiesensor ingeleerd worden bij losmaken/ vernieuwen?
Is er eventueel iemand in de buurt van Rotterdam die met VAG mijn '98-er 3,5 cabrio met AAM motor uit kan lezen, eventueel opnieuw inleren van de gasklepositiesensor indien mogelijk en nodig
Hmm ik weet dat een elektronische gasklep moet ingeleerd worden, maar of de positiesensor dat ook moet denk ik niet.
Je lambdasensor zal het probleem niet geven, je geeft zelf aan dat hij het ook bij koude motor heeft, en dat het probleem er niet is bij warme motor (klopt dit nog)
Je lambda sensor doet niets bij koude motor, dan zit je in een open-loop regeling waarbij het mengsel nog niet wordt bijgeregeld.
Ik zou eens kijken naar valse lucht trekken. Check je inlaatsysteem of het VOLLEDIG luchtdicht is. Van aan je cilinderkop tot aan de plaats waar lucht gemeten wordt. Hoe dat bij jou gebeurt weet ik niet, ken je motor niet. Het kleinste lekje kan al grote problemen veroorzaken. En dan krijg je de symptomen die jij hebt, namelijk inhouden en stotteren onder belasting.
Op dat moment wordt er ongemeten lucht mee naar binnen gezogen, waar geen rekening mee is gehouden bij het afmeten hoeveel benzine er wordt ingespoten en krijg je een arm mengsel.
Check je volledige inlaatsysteem grondig. Als extra test kan je iemand anders vragen om gas te geven terwijl jij voor de motor staat en dan op het moment dat hij begint te stotteren met een deodorant fles langs de plaatsen spuiten waar het mogelijk kan lekken. Als dit het stotteren doet ophouden (al is het tijdelijk) dan weet je dat het daar lekt.
Hmm ik weet dat een elektronische gasklep moet ingeleerd worden, maar of de positiesensor dat ook moet denk ik niet.
Je lambdasensor zal het probleem niet geven, je geeft zelf aan dat hij het ook bij koude motor heeft, en dat het probleem er niet is bij warme motor (klopt dit nog)
Je lambda sensor doet niets bij koude motor, dan zit je in een open-loop regeling waarbij het mengsel nog niet wordt bijgeregeld.
Ik zou eens kijken naar valse lucht trekken. Check je inlaatsysteem of het VOLLEDIG luchtdicht is. Van aan je cilinderkop tot aan de plaats waar lucht gemeten wordt. Hoe dat bij jou gebeurt weet ik niet, ken je motor niet. Het kleinste lekje kan al grote problemen veroorzaken. En dan krijg je de symptomen die jij hebt, namelijk inhouden en stotteren onder belasting.
Op dat moment wordt er ongemeten lucht mee naar binnen gezogen, waar geen rekening mee is gehouden bij het afmeten hoeveel benzine er wordt ingespoten en krijg je een arm mengsel.
Check je volledige inlaatsysteem grondig. Als extra test kan je iemand anders vragen om gas te geven terwijl jij voor de motor staat en dan op het moment dat hij begint te stotteren met een deodorant fles langs de plaatsen spuiten waar het mogelijk kan lekken. Als dit het stotteren doet ophouden (al is het tijdelijk) dan weet je dat het daar lekt.
Het testen op vacuumlekkage heb ik al meerdere keren gedaan, daar komt niks uit.
Het stotteren/inhouden doet hij alleen onder belasting, dus dat wordt lastig te testen tijdens het rijden ;-)
Inhouden doet hij nu inmiddels alleen bij warme motor(elke keer veranderd er wel weer wat :-) )
Hoe dat inlaatlucht bij een AAM motor gemeten wordt?
Geen idee, ik dacht dat aan de hand van de gaskleppositiesensor benzine ingespoten wordt wat gecorrigeerd wordt door de lambdasonde mocht de waarde niet corresponderen met de vaste waarden in ECU.
Vandaar dat ik richting lambdasonde denk.
Maar voor ik dat dure ding ga kopen wil ik meer zekerheid omtrent andere vraagtekens...
Het testen op vacuumlekkage heb ik al meerdere keren gedaan, daar komt niks uit.
Het stotteren/inhouden doet hij alleen onder belasting, dus dat wordt lastig te testen tijdens het rijden ;-)
Inhouden doet hij nu inmiddels alleen bij warme motor(elke keer veranderd er wel weer wat :-) )
Hoe dat inlaatlucht bij een AAM motor gemeten wordt?
Geen idee, ik dacht dat aan de hand van de gaskleppositiesensor benzine ingespoten wordt wat gecorrigeerd wordt door de lambdasonde mocht de waarde niet corresponderen met de vaste waarden in ECU.
Vandaar dat ik richting lambdasonde denk.
Maar voor ik dat dure ding ga kopen wil ik meer zekerheid omtrent andere vraagtekens...
Enkel je gaskleppositie ben je niet genoeg mee, je weet namelijk niet wat de luchtdruk is en dus kan je niet weten hoeveel zuurstofatomen in een liter lucht zitten. De inspuiteenheid zal hier zeker rekening mee houden, en gezien ik in de elektrische schema's geen sensor zie aangegeven vermoed ik dat dit via het vacuum in de inlaatcollector werkt. Dit zijn puur vermoedens van mijn kant, als iemand dit kan bevestigen??
Je lambdasonde kan je makkelijk nameten. Er bestaan meetpennetjes waarmee je langs de achterkant van een connector kan inprikken op de draad die je wil bekijken, wordt veel gebruikt in de diagnosewereld. Zo hoef je de connector niet los te maken.
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1g6X4SFXXXXaPaXXXq6xXFXXXJ/TPC162-9-stks-1mm-Flexibele-Silicon-Terug-Probe-1mm-meetpen-Adapter-met-4mm-socket-voor-auto.jpg
Als je een multimeter en deze pennetjes hebt kan je gemakkelijk uitmeten welke spanning je lambdasonde geeft. De pennetjes prik je tussen de draad en het rubbertje dat in de connector zit door, zo beschadig je niks en blijft de connector waterdicht. De draden van de lambdasonde zijn waarschijnlijk als volgt (is vrij standaard):
Zwart = signaaldraad
Grijs = massa
2x wit = verwarmingselement.
Tussen de zwarte en grijze draad moet je een spanning tussen de 0.1 en 0.9V meten. Als je auto een katalysator heeft zal de spanning schommelen tussen deze twee waarden, zo niet zou de spanning vrij constant ongeveer in het midden tussen deze twee waarden moeten blijven.
Je kan dit al eens checken om zekerheid te krijgen over de lambdasonde, dan kan je die al uitsluiten.
RobertVoorst
27-12-2017, 08:50
Enkel je gaskleppositie ben je niet genoeg mee, je weet namelijk niet wat de luchtdruk is en dus kan je niet weten hoeveel zuurstofatomen in een liter lucht zitten. De inspuiteenheid zal hier zeker rekening mee houden, en gezien ik in de elektrische schema's geen sensor zie aangegeven vermoed ik dat dit via het vacuum in de inlaatcollector werkt. Dit zijn puur vermoedens van mijn kant, als iemand dit kan bevestigen??
Als het goed is werkt een monopoint injectie unit zoals op de AAM wél via sensoren. Als ik de schema's juist bekijk lijkt het erop dat de ECU de Luchttemperatuur, Koelwatertemperatuur, Gaskleppositie, Lambda-waarde en het hallgever signaal pakt en hier een waarde in het kenveld aan linkt. Heb zelf een AAM'tje gehad in mijn variant, en er zit geen vacuumgeregeld onderdeel in het injectiehuis.
Mijn idee is dat er via luchttemperatuur en de gaskleppositie word berekend hoeveel lucht er door de motor aangezogen kan worden (gasklep 100% is volle motorinhoud - gasklep 0% is stationair kenveld, alles ertussen geen idee of dit linear/exponentieel etc loopt).
Dan zal er aan de hand van koelwater temperatuur worden gekeken of de motor warm is of niet, om de hoeveelheid benzine te regelen (meer spritz bij koude motor) en dit alles samen met het hallgever signaal zal de inspuitduur bepaald worden.
Het mengsel zal daarna 'gelezen' worden door de lambda welke evt. via de ECU samen met de gasklepwaarde (volgas is rijker lopen) het mengsel zal aanpassen.
Wederom, dit is mijn aanname, geen idee of dit klopt :D
EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=UWEx8fgQVTw
Misschien wel een idee om deze sensoren te controleren, je mag eventueel mijn inspuitunit wel ophalen als je buurt bent om te zien of het niet aan de injector zelf ligt. Deze ligt toch te verstoffen in de kast ;)
@RobertVoorst Goed mogelijk dat het inderdaad zo werkt! Als er nergens vacuumslangen naar het ECU gaan, en er geen MAP sensor op zit zal dit waarschijnlijk zijn hoe het werkt.
Sensoren nameten en injector testen, als je wil kan ik op autodata kijken voor de testwaarden van de sensoren
Als het goed is werkt een monopoint injectie unit zoals op de AAM wél via sensoren. Als ik de schema's juist bekijk lijkt het erop dat de ECU de Luchttemperatuur, Koelwatertemperatuur, Gaskleppositie, Lambda-waarde en het hallgever signaal pakt en hier een waarde in het kenveld aan linkt. Heb zelf een AAM'tje gehad in mijn variant, en er zit geen vacuumgeregeld onderdeel in het injectiehuis.
Klopt, die ben ik ook niet tegen gekomen.
Mijn idee is dat er via luchttemperatuur en de gaskleppositie word berekend hoeveel lucht er door de motor aangezogen kan worden (gasklep 100% is volle motorinhoud - gasklep 0% is stationair kenveld, alles ertussen geen idee of dit linear/exponentieel etc loopt).
Waar zou hij dan die inlaatluchttemperatuur moeten meten???
Dan zal er aan de hand van koelwater temperatuur worden gekeken of de motor warm is of niet, om de hoeveelheid benzine te regelen (meer spritz bij koude motor) en dit alles samen met het hallgever signaal zal de inspuitduur bepaald worden.
Zou mn hallgever dan wellicht aan het eind van zn latijn zijn....? Met uitlezen kwam alleen de code eruit omdat hij op dat moment niet draaide, met draaiende motor was deze code weg...
Het mengsel zal daarna 'gelezen' worden door de lambda welke evt. via de ECU samen met de gasklepwaarde (volgas is rijker lopen) het mengsel zal aanpassen.
Vandaar dus mijn vraag of de gaskleppositiesensor ingeleerd moet worden aangezien ik deze los gehad heb en wel op de oude 'moet' terug geplaatst heb... maar als dit wellicht iets verschoven gemonteerd is..?
Misschien wel een idee om deze sensoren te controleren, je mag eventueel mijn inspuitunit wel ophalen als je buurt bent om te zien of het niet aan de injector zelf ligt. Deze ligt toch te verstoffen in de kast ;)
Ik heb mijn inspuitunit al vervangen, maar de klachten zijn gebleven. Het zou wel heel erg toevallig zijn als ze allebei kapot zijn EN dezelfde klachten veroorzaken.. :-) dus vandaar het verder zoeken..
Waar zou hij dan die inlaatluchttemperatuur moeten meten???
Zou mn hallgever dan wellicht aan het eind van zn latijn zijn....? Met uitlezen kwam alleen de code eruit omdat hij op dat moment niet draaide, met draaiende motor was deze code weg...
De sensor voor de inlaatluchttemperatuur zit in je injector, pennen 1 en 4, respectievelijk wit/bruine en geel/zwarte draad. Gemakkelijk na te meten met een multimeter, is gewoon een temperatuursafhankelijke weerstand.
20° --> 2200-3000 ohm
30° --> 1500-2000 ohm
40° --> 1000-1500 ohm
Je hall sensor zal niet stuk zijn, dan zou je motor niet starten. Toerentalsignaal is een van de weinige signalen dat een ECU echt echt echt nodig heeft om de motor te laten draaien. Geen toerentalsignaal = niet starten.
RobertVoorst
29-12-2017, 08:27
De inlaatluchttemperatuur wordt inderdaad gemeten in je inspuitunit, naast de injector is deze te zien, klein temperatuurafhankelijk weerstandje.
Zoals ar1g3 al stelt, zonder hallgever signaal zal de motor niet starten, dus hier zal niks mis mee zijn!
Wat betreft het inleren van de gaskleppositie sensor, durf ik niet zeker te zeggen. In de Haynes manual kan ik hier niks over vinden, alleen dat de demper op 4 mm afgesteld moet worden (zie afbeelding).
http://www.volksforum.com/albums/files/4/1/2/2/7/Monojetronic.PNG).
De demper heeft die 4 mm minimaal wel.
Gezien het slechte weer vandaag niet kunnen kijken welke waarden er uit de lambdasonde en inlaatluchttemperatuur komt.
Wordt vervolgt.
EDIT 1: ik heb ook ergens een bericht gelezen dat de massa bij de ECU matig kan zijn, alle andere heb ik al eerder nagekeken en opgeschuurd.
Welke(kleur) draad zorgt voor de massa bij de ECU?
EDIT2: in het filmpje zie je bij 4.10 de gasklepsensor, deze heeft sleufgaatjes net als de mijne... daardoor is hij anders af te stellen.. indien nodig..Bij 6.30 begint er een uitleg welke signalen het systeem gebruikt om inderdaad in een vast kenveld de inspuittijd aan te houden
EDIT 3: in de 12e minuut wordt het koolstoffilter behandeld... zou hier bijvoorbeeld een vacuum lekkage in de aanvoerslang voor de klachten kunnen zorgen ?
RobertVoorst
30-12-2017, 18:56
De demper heeft die 4 mm minimaal wel.
Gezien het slechte weer vandaag niet kunnen kijken welke waarden er uit de lambdasonde en inlaatluchttemperatuur komt.
Wordt vervolgt.
EDIT 1: ik heb ook ergens een bericht gelezen dat de massa bij de ECU matig kan zijn, alle andere heb ik al eerder nagekeken en opgeschuurd.
Welke(kleur) draad zorgt voor de massa bij de ECU?
EDIT2: in het filmpje zie je bij 4.10 de gasklepsensor, deze heeft sleufgaatjes net als de mijne... daardoor is hij anders af te stellen.. indien nodig..Bij 6.30 begint er een uitleg welke signalen het systeem gebruikt om inderdaad in een vast kenveld de inspuittijd aan te houden
EDIT 3: in de 12e minuut wordt het koolstoffilter behandeld... zou hier bijvoorbeeld een vacuum lekkage in de aanvoerslang voor de klachten kunnen zorgen ?
Uit mijn hoofd is de dikste bruine draad de massa voor de ECU, slechte massa zou zeker de problemen kunnen verklaren gezien de injector massageschakeld is. Als het goed is loopt deze door naar de kabelboom die de auto ingaat bij het schutbord, maar komt deze uiteindelijk uit bij het massapunt onder de accu.
Uiteraard zou een vacuumlekkage zorgen voor vreemd gedrag van de motor ivm valse lucht.
Wanneer doen de problemen zich nu nog voor? Enkel bij een warme motor?
De sensor voor de inlaatluchttemperatuur zit in je injector, pennen 1 en 4, respectievelijk wit/bruine en geel/zwarte draad. Gemakkelijk na te meten met een multimeter, is gewoon een temperatuursafhankelijke weerstand.
20° --> 2200-3000 ohm
30° --> 1500-2000 ohm
40° --> 1000-1500 ohm
Waarde gecontroleerd, ca 4000 ohm... gezien de omgevingstemperatuur die lager is dan 20° denk ik dat dit wel goed zit.
Gekke is wel dat de kleur draden op een andere positie zit als aangegeven... dan moest ik pen 1 en 3 hebben..en dan meette ik niks.
Maar 1 en 4 wel... 4kOhm
Ook lambda gemeten, schommelt netjes tussen de 0,2 en 0,7 ...
Nu massa controleren bij de ECU...
Ff wat anders... die ronde stekker naast de motor voor naar de motorcomponenten bedrading... hoe is deze los te krijgen zodat ik die kan controleren en daar eventueel kan meten op overgangsweerstand ?
Waarde gecontroleerd, ca 4000 ohm... gezien de omgevingstemperatuur die lager is dan 20° denk ik dat dit wel goed zit.
Gekke is wel dat de kleur draden op een andere positie zit als aangegeven... dan moest ik pen 1 en 3 hebben..en dan meette ik niks.
Maar 1 en 4 wel... 4kOhm
Ook lambda gemeten, schommelt netjes tussen de 0,2 en 0,7 ...
Nu massa controleren bij de ECU...
Accu losgekoppeld, ECU gedemonteerd, massa gemeten tussen de dikste bruine draad en de accukabels... 0,01 Ohm.. Lijkt goed te zijn...
Alles gemonteerd motor gestart en warmgedraaid. Stukje gereden.. hee.. hij smoort met gasgeven...Uitgezet..
Hmm das raar..Inlaattemp.sensor ... nu meet ik ineens dan weer 3kOhm varieerend naar 35KOhm tot ineens een oneindige meting.. en nu blijft hij 35kOhm..
Het lijkt dus dat die inlaatluchtsensor overleden is...
Is het bovenste gedeelte waar de injector/inlaattempsensor inzit los te krijgen met bijbehorende pakking of moet ik dan een compleet injectiehuis kopen..?
Gaat die inlaatluchttemperatuurensor vaker kapot?
Ik heb nl al eens een compleet huis op de kop getikt en vervangen door de huidige... en het probleem is niet weggegaan... zou wel heel toevallig zijn dat ze precies allebei kapot zijn...
RobertVoorst
06-01-2018, 17:14
Ff wat anders... die ronde stekker naast de motor voor naar de motorcomponenten bedrading... hoe is deze los te krijgen zodat ik die kan controleren en daar eventueel kan meten op overgangsweerstand ?
Die stekker heeft een huls die je een kwart slag (of halve slag weet ik niet precies meer) kunt draaien, en er dan af kunt trekken.
Kan me ook herinneren dat het een flink gepruts is om m los te krijgen, maar het is mogelijk ;)
Heb al een aantal keren aan het tobben geweest maar daar leer je van vloeken zeg ;-)
RobertVoorst
12-01-2018, 12:20
Heb al een aantal keren aan het tobben geweest maar daar leer je van vloeken zeg ;-)
https://articulo.mercadolibre.com.ar/MLA-604789747-ficha-de-cableado-principal-de-inyeccion-1h0973131-1h0973103-_JM
Jup, vreselijke ondingen, maar ze kunnen wél los (zie link)
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.