PDA

View Full Version : Zijn de 1.4 16v blokken echt zo slecht?


Pete.Z
23-01-2017, 22:11
Ik ben op zoek naar een leuke Polo 6N2, beetje luxe uitvoering, en in veel van die auto's ligt dus de 1.4 16V.
Ik lees een hoop horrorverhalen zo links en rechts, maar zijn die blokken echt zo vreselijk slecht, of zijn het vooral (zoals wel vaker) de mensen met problemen die posten en vertekend dat het beeld?

Ik ben zelf meer dan redelijk technisch, maar heb geen enkele behoefte aan een project, wil gewoon een lekker rijdend wagentje om 40 kilometer per dag woon/week te doen wat niet te veel kost.

SciroccomTDI
23-01-2017, 22:14
bij 40km/dag woon-werk kun je al bijna een 6N-diesel pakken .. of wil je per se benzine ?

Pete.Z
23-01-2017, 22:19
Bijna is denk ik het toverwoord, ik denk dat benzine toch goedkoper is, zou het is uit moeten rekenen. Ik ben niet echt een diesel liefhebber verder, zou dat alleen overwegen als het echt bar veel goedkoper is, maar met mijn kilometervergoeding spring ik ook op benzine er aardig uit, zolang ik geen 1:5 rij..... :)

SciroccomTDI
24-01-2017, 11:56
https://s20.postimg.org/ws51lll3x/kostenberekening.jpg

Stel, de verzekering is even duur... dan is de break-even-point op dezelfde plaats als nu, aangezien de initiƫle kosten met een gelijk bedrag omhoo komen.

Als je baat bij het originele bestand hebt, doe mij een PB met jouw emailadres :) :thumbup:

(de kostenberekening heeft een maand als tijdbasis)

golf mkII 16v
24-01-2017, 12:02
Heb een golf 4 met een 1.4 16v met 234000 op de klok
Pas de carterventilatie verstopt bus wasbenzine erdoor en geen problemen meer
Verder starten en lopen

R-oy
24-01-2017, 21:14
Je zoekt naar een Polo 6n2 met een 1.4 16v? Dan heb je kans dat er praktisch hetzelfde blok als de golf er in ligt. Of trap ik nu een open deur in..

Johan1982MK1
24-01-2017, 23:08
Nee hoor, klopt wel.
Zijn de besten niet, maar heb er ook genoeg die al aardig 'klepperen' maar toch oud worden.
Het wordt wel irritant als ze een boel olie beginnen te nemen.
Je moet ze goed bijhouden Qua onderhoud, olie e.d op tijd vervangen en zorgen dat er niet teveel sludge in de motor komt door te veel kleine stukjes te rijden. Dit kan in de kleine olie kanaaltjes in de kop komen en in de winter bevriezen en daardoor kan er te lang geen olie bij de nokkenassen etc. komen. De gevolgen daarvan kun je zelf invullen.

golfje_295.000
25-01-2017, 17:23
Ik rij sinds 2012 een caddy met een 1.4 16v met ondertussen 75.000km op de teller. auto staat nu op 144.000km, eerste blok is in 2012 kapot gevroren, met destijds dus rond de 69.000 op de teller . Opzich is t blok prima mits je de juiste olie gebruikt en de onderhoudsinterval hanteert. grote probleem is nog steeds het dichtvriezen van de carterventilatie bij - temperaturen waardoor blok bij starten al eigenlijk afgeschreven is. Er is een teruproepactie door pon geweest (het plaatsen van carterventilatieverwarming) maar hiervoor is niet iedere auto terug geweest. controleer dit dus als je er eentje koopt. verder idd luisteren naar geklepper, dit wordt veroorzaakt door kantelende zuigers, wat op hogere km standen of verkeerd gebruik wel geregeld voorkomt.

Bijbehorende versnellingsbakken zijn trouwens ook niet perfect, al zijn deze na bouwjaar 2000 verbeterd na mijn weten.

huinkroese
25-01-2017, 21:25
Heb er een in mijn eerste Lupo gehad, ding bleek na een tijdje terug te zijn gedraaid en had veel meer gelopen dan ik dacht, toch nog wel lol van gehad, met een Lupo of Polo wil het best vooruit. Bij mij begon tijdens een vakantie extreem olieverbruik wat bij thuiskomst weer weg was... daarna in een winter ook kapot gegaan door vorst (waren net die paar heel strenge winters een paar jaar geleden).
Als je een goed onderhouden exemplaar kan vinden heb je er echt wel een leuke auto aan, het rijdt best vinnig en het verbruik is best netjes, zeker op de snelweg.

Johan1982MK1
25-01-2017, 21:30
Heb er een in mijn eerste Lupo gehad, ding bleek na een tijdje terug te zijn gedraaid en had veel meer gelopen dan ik dacht, toch nog wel lol van gehad, met een Lupo of Polo wil het best vooruit. Bij mij begon tijdens een vakantie extreem olieverbruik wat bij thuiskomst weer weg was... daarna in een winter ook kapot gegaan door vorst (waren net die paar heel strenge winters een paar jaar geleden).
Als je een goed onderhouden exemplaar kan vinden heb je er echt wel een leuke auto aan, het rijdt best vinnig en het verbruik is best netjes, zeker op de snelweg.


Idd, qua verbruik best ok.
ik heb een golf 4 van 2004 gehad met zo'n motor erin, model al met penbobines en de betere versnellingsbak.
Maar bij rustig rijden of wat meer had geven, ding liep altijd rond de 1:15
Klepperde wel wat, maar nauwelijks olieverbruik.
Maar wat ik al zei, heb ze ook vaak stuk gezien.

Pete.Z
25-01-2017, 22:27
En hoe kan je controleren of de modificatie voor de carterventilatie is gedaan, los van eventuele aanwezige papieren bewijs?

R-oy
26-01-2017, 10:59
De 'breather' pipe vanaf de ventilatie pot zou dan een verwarming element hebben en is aangesloten op de kabelboom. Hierdoor blijft het traject warm.

The_Maxx
26-01-2017, 13:05
https://s20.postimg.org/ws51lll3x/kostenberekening.jpg

als je rekent met 1 op 12 voor benzine, vind ik niet gek dat het omslagpunt zo laag ligt.
Gemiddelde polo moet 1 op 15 kunnen doen bij normaal gebruik met benzinemotor. (als zeer zuinige rijder kun je bijna 1 op 20 halen)
Als ik het plaatje goed bekijk zou het omslagpunt rond 650 km per maand liggen? Dat zou 8400km per jaar zijn als omslagpunt. Beetje onrealistisch in mijn ogen. Dan begin je je zelfs af te vragen waarom niet iedereen met een polo diesel rijdt..

Voor het meest realistische beeld moet je eigenlijk met de huidige brandstofadviesprijs rekenen + een marge van 0.05/l.

Ben benieuwd naar je resultaten ;)
Heb even snel zelf gerekend en kom dan rond de 1000km/maand uit als omslagpunt. Dus 12000km per jaar.

Tevens hangt het ook nog af van welk model polo je als benzine neemt. De 1.4 16v is zit een categorie lager als diesel qua belasting.
Dan zit het omslagpunt pas op 14400km per jaar.

Word al een stuk minder interessant :rolleyes:

ewcaddymk1
26-01-2017, 13:30
Heb altijd zelf 1200 per jaar aangehouden, en dan kies ik toch vaak voor diesel.
Diesel bevalt mij beter en geen dure bougies , alleen olie en filtertjes....klaar

Pete.Z
26-01-2017, 18:31
Ik heb ook eens gerekend, maar ik zou met een diesel zeker niet goedkoper rijden.
Als je, zolas ik, normaal onderhoud zelf doet speelt dat ook niet echt mee, dus die paar knaken voor bougies en zo maken het verschil niet.

Wel bedankt voor het rekenvoorbeeld, heeft me toch even aan het twijfelen gemaakt, maar ik ga morgen toch even bij een Polo uit 2000 kijken.