Rallye-VR6t
24-02-2017, 15:01
Ergens begin 2000 had ik een Golf 1 GTI uit 1983. Mijn vrouw had een lease Leon TDI sport.
Toen begon de elende.
De Leon bleek soms veel sneller dan de GTI. Dat moest anders.
De GTI kreeg een G60 motor. Maar die G60 motor was ook niet alles. Het ging leuk van zijn plaats. Maar het kon nog wel een tandje sneller.
Chip, poelie, nokkenas en grijze injectoren. Prachtig maar bij 227pk en 280nm was het einde in zicht.
Bij toeval liep ik tegen een nieuwe nokkenas aan van VWmotorsport.
http://sria.nl/vwmg60/FIL9051.JPG
http://sria.nl/vwmg60/FIL9052.JPG
http://sria.nl/vwmg60/FIL9055.JPG
Deze nokkenas bestond uit een holle as met titanium nokken erop gekrompen. Licht gewicht. 300graden, lift 13,67mm. Das mooi.
Standaard G60 lift 9,2 mm.
Daar moesten natuurlijk drijfstangen en zuigers bij.
Dit werden 82mm Wiseco zuigers met licht gewicht 144mm drijfstangen.
http://sria.nl/vwmg60/16380.jpg
Daarna moest het spul in een geboord onderblok.
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1864.JPG
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1898.JPG
Vervolgens pakkingen, keerringen, lagerschalen en niet op de foto ARP tapeinden.
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1862.JPG
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1783.JPG
De inlaatpakking standaard vs de latere P kop pakking. Maar ook die moest worden aangepast.
Een carter van Schrick
http://sria.nl/vwmg60/carter1.jpg
http://sria.nl/vwmg60/carter.jpg
Dan de kop. Om de VWM nokkenas ruimte te geven moet de kop behoorlijk worden aangepast. Deze klus werd door www.freddycane.com te Gorredijk gedaan.
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1937.JPG
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1941.JPG
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1942.JPG
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1943.JPG
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1956.JPG
Hier goed te zien hoeveel ruimte er is gemaakt om de nok rond te kunnen laten draaien!
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1959.JPG
De kleppen gaan echt open! Geen twijfel, zuigers en kleppen komen elkaar tegen als het misgaat :D
Het inlaatspruitstuk. Een origineel door VWM bewerkt item. Destijds bij Hans Weijs gekocht die met een VWM Rallye Golf reed.
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1782.JPG
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1780.JPG
Dan nog het gasklephuis bewerken.
http://sria.nl/vwmg60/DSCF0665.JPG
http://sria.nl/vwmg60/DSCF0659.JPG
De stationairafstelling van deze motor ging door in de kleine vlinderklep een gaatje te boren. De toerental/overdruk regelklep die normaal op het kleppendeksel ligt komt te vervallen.
Balanceren van de krusas, poelies, koppeling e.d. staan niet op de foto's.
Wel het vliegwiel of wat er dan van over was.
http://sria.nl/vwmg60/DSCF2883.JPG
Dan missen er nog veel kleine details zoals injectoren e.d. maar dat waren
385cc op 3,5 - 4 bar.
http://sria.nl/vwmg60/DSCF2867.JPG
http://sria.nl/vwmg60/DSCF2868.JPG
En de bewerkte en aangepaste G60 lader toen met 63mm poelie.
Als laatste het resultaat.
http://sria.nl/vwmg60/295pkz.jpg
Toen begon de elende.
De Leon bleek soms veel sneller dan de GTI. Dat moest anders.
De GTI kreeg een G60 motor. Maar die G60 motor was ook niet alles. Het ging leuk van zijn plaats. Maar het kon nog wel een tandje sneller.
Chip, poelie, nokkenas en grijze injectoren. Prachtig maar bij 227pk en 280nm was het einde in zicht.
Bij toeval liep ik tegen een nieuwe nokkenas aan van VWmotorsport.
http://sria.nl/vwmg60/FIL9051.JPG
http://sria.nl/vwmg60/FIL9052.JPG
http://sria.nl/vwmg60/FIL9055.JPG
Deze nokkenas bestond uit een holle as met titanium nokken erop gekrompen. Licht gewicht. 300graden, lift 13,67mm. Das mooi.
Standaard G60 lift 9,2 mm.
Daar moesten natuurlijk drijfstangen en zuigers bij.
Dit werden 82mm Wiseco zuigers met licht gewicht 144mm drijfstangen.
http://sria.nl/vwmg60/16380.jpg
Daarna moest het spul in een geboord onderblok.
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1864.JPG
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1898.JPG
Vervolgens pakkingen, keerringen, lagerschalen en niet op de foto ARP tapeinden.
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1862.JPG
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1783.JPG
De inlaatpakking standaard vs de latere P kop pakking. Maar ook die moest worden aangepast.
Een carter van Schrick
http://sria.nl/vwmg60/carter1.jpg
http://sria.nl/vwmg60/carter.jpg
Dan de kop. Om de VWM nokkenas ruimte te geven moet de kop behoorlijk worden aangepast. Deze klus werd door www.freddycane.com te Gorredijk gedaan.
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1937.JPG
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1941.JPG
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1942.JPG
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1943.JPG
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1956.JPG
Hier goed te zien hoeveel ruimte er is gemaakt om de nok rond te kunnen laten draaien!
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1959.JPG
De kleppen gaan echt open! Geen twijfel, zuigers en kleppen komen elkaar tegen als het misgaat :D
Het inlaatspruitstuk. Een origineel door VWM bewerkt item. Destijds bij Hans Weijs gekocht die met een VWM Rallye Golf reed.
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1782.JPG
http://sria.nl/vwmg60/DSCF1780.JPG
Dan nog het gasklephuis bewerken.
http://sria.nl/vwmg60/DSCF0665.JPG
http://sria.nl/vwmg60/DSCF0659.JPG
De stationairafstelling van deze motor ging door in de kleine vlinderklep een gaatje te boren. De toerental/overdruk regelklep die normaal op het kleppendeksel ligt komt te vervallen.
Balanceren van de krusas, poelies, koppeling e.d. staan niet op de foto's.
Wel het vliegwiel of wat er dan van over was.
http://sria.nl/vwmg60/DSCF2883.JPG
Dan missen er nog veel kleine details zoals injectoren e.d. maar dat waren
385cc op 3,5 - 4 bar.
http://sria.nl/vwmg60/DSCF2867.JPG
http://sria.nl/vwmg60/DSCF2868.JPG
En de bewerkte en aangepaste G60 lader toen met 63mm poelie.
Als laatste het resultaat.
http://sria.nl/vwmg60/295pkz.jpg